Gå til innhold

Finn-bruker vil melde til Forbrukerrådet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg la ut noe på finn som ei ønsket å kjøpe, så skrev jeg ok og spurte om adressen hennes. Så hørte jeg plutselig ikke mer på en og en halv dag, så jeg tenkte at hun ikke var interessert. Solgte dermed til en annen. I dag hørte hun plutselig av seg igjen og mente at jeg var bundet til å selge til henne og at hun skulle melde meg til Forbrukerrådet. Hva tenker dere rundt dette? Man kan vel ikke gå rundt å vente i dagevis fordi man er «bundet til salget»?

Anonymkode: cb0a5...0af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, hadde bare blokkert brukeren. 

Anonymkode: 59560...c93

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selger du som privatperson eller bedrift? 

Er det noen skriftlig avtale mellom dere? 

Anonymkode: 9413f...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selger du som privatperson eller bedrift? 

Er det noen skriftlig avtale mellom dere? 

Privatperson. Nei ingen skriftlig avtale. Hun kom med unnskyldninger at hun hadde vært opptatt og tom for strøm.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg skrevet "lykke til med det" 

Hun kommer ingen vei

• Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde hun ville hatt varen, så hadde hun tatt seg tid til å svare deg innen noen timer i det minste. Du har alt på det tørre😊

Anonymkode: 47613...af7

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahah ... bare gi beng i hele greia.Tommer trusler herfra til evigheten.

Men om vedkommende gidder å ta saken videre vil Forbrukerådet neppe gjøre noe med det. Det er vanskelig å bevise at det i det hele tatt var en faktisk kjøpsAVTALE... og desto vanskeligere å bevise et eventuelt tap. Ghosting på Finn er så vanlig at dette kommer man ingen vei med.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har skrevet noe som kan tolkes som "OK, da er den din" eller "det er en avtale" så har du bundet deg til å selge til henne. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er saken enkel. Du viser til at dere ikke har noen muntlig eller skriftlig avtale at du ikke er noen bedrift med de forpliktelser som de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (3 minutter siden):

Om du har skrevet noe som kan tolkes som "OK, da er den din" eller "det er en avtale" så har du bundet deg til å selge til henne. 

Feil. Betaling må skje først.

Anonymkode: ab632...87e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge loven er du forpliktet til å selge til en kjøper du har gitt tilsagn om avtale til. På samme måte er en kjøper forpliktet til å kjøpe av deg. Kjøper kan, om du bryter denne forpliktelsen, gjennomføre et "dekningskjøp" der tilsvarende vare kjøpes annet sted og du kan kreves for et eventuelt mellomlegg. Og i motsatt fall, så kan du selge til en annen kjøper og kreve et evt mellomlegg  mellom avtalt kjøpesum og det du fikk solgt varen for fra opprinnelig kjøper. 

Dette gjelder også impulsive auksjoner på Facebook og små varer på Finn.no

Så kan en antageligvis argumentere med at kjøp og salg på steder som Finn.no er avhengig av rask tilbakemelding og foregår på et medium og med metode som loven ikke forutså,

Spørsmålet her er vel om "en og en halv dag" er nok til å anse en avtale som brutt? Er varen verdt 150 kr så er det etter min mening mer logisk å si at avtalen kan betraktes som utgått, men om det er større beløp så bør fristen være noe lenger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sagt lykke til med det. Og tenkt at hun ikke hadde kommet noen vei med forbrukerrådet 😄

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Privatperson. Nei ingen skriftlig avtale. Hun kom med unnskyldninger at hun hadde vært opptatt og tom for strøm.

En avtale trenger ikke å være skriftlig, det hjelper bare på for å avklare hva som faktisk er avtalt.  Å skrive "ok" og så etterspørre adresse eller hente/leveringsbetingelser er et tilsagn om salg, altså en inngått avtale om dette salget. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykt. Mange rare kjøpere som ikke holder avtalene sine, plutselig forsvinner i flere dager etc.. man kan ikke lage skriftlige avtaler engang når såpass mange ikke holder de. Bruk "fiks ferdig", førstemann til mølla.

Anonymkode: e4867...399

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feil. Betaling må skje først.

Anonymkode: ab632...87e

Dette er feil. Det du siterer er korrekt. En avtale om kjøp eller salg er ikke basert på betalingen. Det er derfor vi har begrepene dekningssalg og dekningskjøp. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var sånn «Hei, ønsker å kjøpe denne», «Den er grei, hva er adressen?» og så ble det stille. Jeg gikk ut ifra at førstemann til mølla er vanlig på finn.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er man interssert i å kjøpe en vare, så må man være litt på. Å "forsvinne" i over 24 timer vil jeg anta et et signal om at man har mistet interessen for produktet. Selger skal jo ikke gå på tap fordi kjøperne dveler gjentatte ganger om og om igjen. 

Det finnes ikke gode nok strafferettslige dommer for slikt, derfor kan man ikke gå å tenke på at man er forpliktet til noe som selger med mindre man har avtalt og fått pengene på konto.

Anonymkode: e4867...399

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ble jo skrevet ok samt spørsmål om adressen etter hva jeg ser, men vedkommende svarte ikke innen rimelig tid.

Jeg vet ikke reglene men noe jeg merket meg.

Anonymkode: 3da2f...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...