AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Jeg har kink i korsryggen atm, og alt er mild sagt vondt for øyeblikket. Er dessverre ikke trent og kan ikke skryte på meg at ryggen er trent. Så jeg lurer på om det er typisk at utrente får kink, eller kan alle oppleve dette uansett alder og fysisk form? Anonymkode: 9e691...4ee
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 Jeg får kink lettere når kjernemusklaturen er utrent, mage og de skrå sidemusklene mine Anonymkode: 61ce6...c5d 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Alle kan få kink, men en som er godt trent er mindre utsatt/henter seg lettere. Man er også mer utsatt for kink ved for lave nivåer av f.eks d vitamin. Anonymkode: 43fad...466 2
Lonehill Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Alle kan få kink, men en som er godt trent er mindre utsatt/henter seg lettere. Man er også mer utsatt for kink ved for lave nivåer av f.eks d vitamin. Anonymkode: 43fad...466 Det er leger som rapporterer at de kurerer kink på 12 til 48 timer ved å gi pasientene D-vitamintilskudd. På linken under forteller to leger i Saudi-Arabia at de har behandlet 360 pasienter for kroniske uspesifikke ryggsmerter med D-vitamintilskudd. De oppgir suksess hos 95% av pasientene. Dosen som ble brukt i behandlingen blir ikke oppgitt i artikkelen. https://journals.lww.com/spinejournal/Abstract/2003/01150/Vitamin_D_Deficiency_and_Chronic_Low_Back_Pain_in.15.aspx
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 Lonehill skrev (5 minutter siden): Det er leger som rapporterer at de kurerer kink på 12 til 48 timer ved å gi pasientene D-vitamintilskudd. På linken under forteller to leger i Saudi-Arabia at de har behandlet 360 pasienter for kroniske uspesifikke ryggsmerter med D-vitamintilskudd. De oppgir suksess hos 95% av pasientene. Dosen som ble brukt i behandlingen blir ikke oppgitt i artikkelen. https://journals.lww.com/spinejournal/Abstract/2003/01150/Vitamin_D_Deficiency_and_Chronic_Low_Back_Pain_in.15.aspx Siden det tar en viss tid før kroppen klarer å absorbere d vitamin fra tilskudd, så må det ha vært svært høye doser som kurer kink på i snitt 1 døgn. Anonymkode: 43fad...466 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Lonehill skrev (6 minutter siden): Det er leger som rapporterer at de kurerer kink på 12 til 48 timer ved å gi pasientene D-vitamintilskudd. På linken under forteller to leger i Saudi-Arabia at de har behandlet 360 pasienter for kroniske uspesifikke ryggsmerter med D-vitamintilskudd. De oppgir suksess hos 95% av pasientene. Dosen som ble brukt i behandlingen blir ikke oppgitt i artikkelen. https://journals.lww.com/spinejournal/Abstract/2003/01150/Vitamin_D_Deficiency_and_Chronic_Low_Back_Pain_in.15.aspx Interessant, men jeg tror det er snakk om så høy dose at det bør gis under legetilsyn... Anonymkode: 61ce6...c5d
Lonehill Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Siden det tar en viss tid før kroppen klarer å absorbere d vitamin fra tilskudd, så må det ha vært svært høye doser som kurer kink på i snitt 1 døgn. Anonymkode: 43fad...466 Vi får anta at det handler om bolusdoser gitt som injeksjon. Da sparer man turen gjennom fordøyelsen og sørger for at tilskuddet er på plass i levra for hydroksylering i løpet av noen minutter. Poenget er at det kan være lurt å ta D-vitamin på alvor hvis du får vondt i ryggen. Når leger rapporterer 95% suksessrate etter å ha behandlet 360 ryggpasienter med D-vitamin, er det lite trolig at sammenhengen er tilfeldig.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 Har ofte kink og har alltid vært godt trent. Har fått det periodevis siden jeg var fjorten. Anonymkode: 2009a...5af
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Lonehill skrev (7 minutter siden): Vi får anta at det handler om bolusdoser gitt som injeksjon. Da sparer man turen gjennom fordøyelsen og sørger for at tilskuddet er på plass i levra for hydroksylering i løpet av noen minutter. Poenget er at det kan være lurt å ta D-vitamin på alvor hvis du får vondt i ryggen. Når leger rapporterer 95% suksessrate etter å ha behandlet 360 ryggpasienter med D-vitamin, er det lite trolig at sammenhengen er tilfeldig. Mulig jeg er far out now. Men kink i ryggen er vel nervene som kommer i klem, eller det er de man kjenner, og de behandler det med d vitamin. Jeg har sett at de har behandlet pasienter med store utbrudd herpes med skyhøye doser vitamin d også. Så kanskje det er vitamin d og nervene som er linken her? Interessant hvordan der påvirker de da. Anonymkode: 61ce6...c5d
Maskinfører Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 Alle kan få det fikk kink i ryggen i vinter etter en Tungberging det sitter i
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Alle kan få kink i ryggen, men utrente er litt mer utsatte. Bevegelse er det som hjelper. Anonymkode: eb7f6...6e8
Lonehill Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mulig jeg er far out now. Men kink i ryggen er vel nervene som kommer i klem, eller det er de man kjenner, og de behandler det med d vitamin. Jeg har sett at de har behandlet pasienter med store utbrudd herpes med skyhøye doser vitamin d også. Så kanskje det er vitamin d og nervene som er linken her? Interessant hvordan der påvirker de da. Anonymkode: 61ce6...c5d Årsaken til at nervene kommer i klem er at skjelettmuskulaturen blir slapp på grunn av for lite kalsium i muskelcellene. Da greier ikke muskulaturen å holde rygghvirvlene på plass lenger, slik at de glir ut og klemmer på nervene. D-vitamin har ikke annen rolle i ryggvondt enn å styre distribusjonen av kalsium. Øker du D-vitaminnivået, blir det øyeblikkelig fart i kalsiumlogistikken, muskelcellene virker som de skal igjen og rygghvirvlene kommer på plass. Prosessen er kjapp og det skal egentlig ikke så mye D-vitamintilskudd til. D-vitamin har en annen rolle mot herpes. Immuncellene bruker D-vitamin som hormon for å utløse celledeling. I praksis betyr det at vi blir dårligere til å produsere immunceller når vi har D-vitaminmangel. Når legen gir en bolusdose D-vitamin, kickstarter det produksjonen av immunceller. Jeg kunne ha vist deg en rapport fra canadiske leger som bruker metoden for å kurere kyssesyke på en uke, men den artikkelen oppgir dosen.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 Lonehill skrev (26 minutter siden): Vi får anta at det handler om bolusdoser gitt som injeksjon. Da sparer man turen gjennom fordøyelsen og sørger for at tilskuddet er på plass i levra for hydroksylering i løpet av noen minutter. Poenget er at det kan være lurt å ta D-vitamin på alvor hvis du får vondt i ryggen. Når leger rapporterer 95% suksessrate etter å ha behandlet 360 ryggpasienter med D-vitamin, er det lite trolig at sammenhengen er tilfeldig. Det var derfor jeg nevnte d vitamin som faktor. Nå finner vi neppe noen leger i Norge som gir slike bulldosdoser, så TS får begynne med å ta en test og se hvordan h*n ligger an med verdier (sørge for å ha gode verdier, og ikke bare i nedre del av referanseverdiene), og ta det derfra. Trening er uansett viktig det også, samt å ha madrass/pute som ikke ødelegger kroppen. Anonymkode: 43fad...466
Lonehill Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nå finner vi neppe noen leger i Norge som gir slike bulldosdoser, Det har du selvsagt helt rett i. Er ikke det litt merkelig? Det finnes haugevis med rapporter fra leger som kurerer pasienter for både det ene og det andre ved å øke D-vitaminnivåene deres raskt til øvre halvdel av normalnivået. Herpes, ryggvondt og kyssesyke er nevnt her. Resultatene er bortimot 100% suksess uten at pasientene opplever snev av negative bivirkninger. Likevel er D-vitamin haram, som muslimene kaller det. Har norske leger et religiøst forhold til D-vitamin? At yppersteprestene deres har erklært D-vitamin som store satan, liksom?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #15 Skrevet 3. mai 2023 Takk for svarene! Pleier dere andre som har hatt kink å ta ibux, og hvis ja: med god, middels eller dårlig effekt? Jeg føler det har minimalt med effekt på smertene, men det gjør kanskje at jeg spenner meg mindre så jeg blir litt mer bevegelig Anonymkode: 9e691...4ee
Lonehill Skrevet 3. mai 2023 #16 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk for svarene! Pleier dere andre som har hatt kink å ta ibux, og hvis ja: med god, middels eller dårlig effekt? Jeg føler det har minimalt med effekt på smertene, men det gjør kanskje at jeg spenner meg mindre så jeg blir litt mer bevegelig Anonymkode: 9e691...4ee Ifølge Legeforeningen er Oxykodon veldig effektivt til lindring når Ibux ikke strekker til lenger. Det er noe midt imellom morfin og heroin. Da blir man herlig avslappet.🙂 https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/pasientinformasjon/medikamenter/oxykodon/
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #17 Skrevet 3. mai 2023 Lonehill skrev (18 minutter siden): Ifølge Legeforeningen er Oxykodon veldig effektivt til lindring når Ibux ikke strekker til lenger. Det er noe midt imellom morfin og heroin. Da blir man herlig avslappet.🙂 https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/pasientinformasjon/medikamenter/oxykodon/ Synd det er reseptbelagt, innen jeg får tak i legen er nok kinken borte 😅 Anonymkode: 9e691...4ee
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #18 Skrevet 3. mai 2023 Hva med å gå til en kiropraktor. Jeg gjorde det og fikk løst opp i smertene jeg hadde og vips så var det bra igjen 🙂 Var der 2-3 ganger og er veldig fornøyd. Anonymkode: 7a460...0dd
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #19 Skrevet 3. mai 2023 Hos kiropraktoren fikk jeg b.la nål terapi med massasje i tillegg til noen knekk men fungerte 🙂 Anonymkode: 7a460...0dd
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #20 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva med å gå til en kiropraktor. Jeg gjorde det og fikk løst opp i smertene jeg hadde og vips så var det bra igjen 🙂 Var der 2-3 ganger og er veldig fornøyd. Anonymkode: 7a460...0dd Men kink pleier vel maks sitte en ukes tid (min erfaring), så det har vel gitt seg av seg selv innen kiropraktor har rukket å behandle 2-3 ganger:) Er også redd for at behandling skal være veldig smertefull, så føles tryggest å bare vente. Anonymkode: 9e691...4ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå