Gå til innhold

Jeg endret livsstil og har holdt vekta - AMA

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

AMA, eller ask me anything. For de som ikke er kjent med konseptet så er det rett og slett en tråd hvor dere stiller og jeg prøver å svare på så mye som mulig av deres spørsmål, ærlig (og anonymt for nå, så får vi se om jeg tør å stå frem med nick etter hvert). 

Litt om meg: alltid identifisert meg som «ei dundre på hundre», i alle fall som voksen, og vært større enn gjennomsnitt siden tidlig barndom. 

Ofte prøvd å slanke meg, men aldri klart det, og har nok blitt større etter hvert forsøk også, noe som førte til at jeg etter hvert ga opp. Maksvekt som jeg vet om var 130 kg, men jeg kan ha vært større også, bare at jeg ikke har veid meg eller blitt tatt bilder av i de verste periodene.

I disse dager har jeg fem-års jubileum for å nå normalvekt, og fordi jeg ble sittende å tenke på livsstilsreisen min fikk jeg lyst til å gjøre en AMA. 

Viktig å tilføye at jeg ikke gjør dette fordi jeg er en nyfrelst guru som nå mener at jeg er ekspert på vektnedgang og/eller livsstilsendring, men fordi jeg brukte mange år på å være helt motløs til å noen gang få dette til og derfor hadde likt å lære mer om en sånn historie for å forstå at det går an. 

Anonymkode: 00c67...77b

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva får deg til å tro at du er en slags fasit for andres problemer og utfordringer uten å kjenne dem eller deres liv? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

hva får deg til å tro at du er en slags fasit for andres problemer og utfordringer uten å kjenne dem eller deres liv? 

Kanskje vi bare skal stille noen spørsmål og se hvordan det går?

Ts, slet du med småspising eller snacking, godteri, og hvordan kutta du det ut?

Anonymkode: 813bd...79d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Start med å si hva som funket da. 

Anonymkode: 6914d...607

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg gjorde det, helt oppriktig - hvorfor tror folk at "jeg klarte det - da kan alle" er riktig? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

jeg gjorde det, helt oppriktig - hvorfor tror folk at "jeg klarte det - da kan alle" er riktig? 

Kanskje hun bare vil inspirere med sin historie. Man trenger ikke å gjøre helt likt, men kanskje det er noen tips og råd å ta med på veien

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er hensikten med denne tråden? 😆 jeg har vært over 100 kg selv og holdte vekten borte i 15+ år. Dåg har det jo null å nada og si for naboens eventuelle vektnedgang. 

Anonymkode: 883bb...84f

• Liker 1
Skrevet

Har du fastet? Og da snakker jeg ikke om for å slanke deg, men for å få skjerpet sinn og vise sterk viljestyrke. Hvor lenge er i så fall det lengste du har gått uten inntak av annet enn vann?

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kanskje hun bare vil inspirere med sin historie. Man trenger ikke å gjøre helt likt, men kanskje det er noen tips og råd å ta med på veien

det er helt greit men da kan man fortelle sin historie, hva mangjorde, hva som fungerte for en - hvilke feil man gjode som man lærte av osv men å si "nå har jeg klart holde vekta i x år så nå kan du spørre meg om hva som helst" blir liksom ikke helt det samme..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Hva var det du prøvde de forrige gangene som ikke fungerte?

Hva mener du selv utgjorde forskjellen denne siste gangen?

Anonymkode: b9512...bf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (48 minutter siden):

Tror ikke at jeg er det. Tror derimot sterkt på at det ikke er en fasit og at man må finne det som funker for seg. 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja, det gjorde jeg. Kveldene var verst for meg. Litt forskjellige ting som funket egentlig. Til tider brukte jeg mye «erstattere» (koffeinfri te, tyggis, sukkerfri brus), men synes ikke det hadde så stor effekt, bortsett fra at det kanskje sparte meg for en sjokkis i ny og ne. Det som funket best for meg var å holde meg opptatt på kveldene. Bestemte meg for at sofaen var off limits utenom i helger, og gjorde husarbeid, var sosial, trente. Gikk og la meg etter det, noe som også førte til mer søvn 😅

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Start med å si hva som funket da. 

Anonymkode: 6914d...607

Mye som funket, men to ting var kanskje avgjørende for at jeg klarte å holde vekta nede sammenlignet med alle gangene jeg ikke klarte det:

1) jeg begynte å endre på vaner/rutiner i min livsstil som ikke handlet direkte om vekt/slanking, men som likevel viste seg å ha betydning (som f.eks. søvnrytme).

2) jeg begynte å bli bevisst på at det å slutte å overspise for min del handlet om å ta masse valg (f.eks. velge å ikke kjøpe stratos torsdag kveld på butikken), og at det var slitsomt å ta riktig valg hele tiden når suget var stort og vanen sterk. Som en overgang begynte jeg å unngå å sette meg i situasjoner der jeg måtte ta det valget. Sendte samboeren til å handle for meg og gjorde andre lignende tiltak som ikke er bærekraftige i lengden, men da jeg først kom dit at jeg ikke hadde spist sjokolade på en ukedag på over 10 uker var det mye lettere å fortsette å ta gode valg fordi jeg var litt «avlært» fra uvanen. Sliter litt med å forklare på en god måte. 😅

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva er hensikten med denne tråden? 😆 jeg har vært over 100 kg selv og holdte vekten borte i 15+ år. Dåg har det jo null å nada og si for naboens eventuelle vektnedgang. 

Anonymkode: 883bb...84f

Som sagt så handler det bare om at dette er en type tråd jeg skulle ønske at jeg fant på et tidspunkt der jeg hadde det mørkt. Det er ikke sikkert at alle (eller noen?? 😀) synes at denne tråden er interessant. 

rabagast1 skrev (37 minutter siden):

Har du fastet? Og da snakker jeg ikke om for å slanke deg, men for å få skjerpet sinn og vise sterk viljestyrke. Hvor lenge er i så fall det lengste du har gått uten inntak av annet enn vann?

Nei har ikke drevet med langvarig faste eller noe sånt, men har laget meg et slags «spisevindu» fordi jeg har faste måltider. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Hva var det du prøvde de forrige gangene som ikke fungerte?

Hva mener du selv utgjorde forskjellen denne siste gangen?

Det som ikke fungerte alle andre ganger var at jeg spiste for lite/kjørte et for hardt opplegg som ikke var bærekraftig, i alle fall ikke i forhold til den jeg var på den tiden. 🙈Tror også at den type slanking for meg trigget litt overspisingstendenser. Hvis jeg først gikk på en smell så tok jeg alltid litt ekstra i. 

Vanskelig å si. Men en viktig forskjell var at jeg denne gangen gikk inn i prosjektet med tålmodighet fra start. Hadde egentlig gitt opp vektnedgang som hoved-mål, og skulle egentlig «bare» komme i form til en fjelltur jeg var invitert med på, men så ballet det på seg, og plutselig så hadde jeg gjort masse endringer i livsstil og så masse resultater. 

TS ☺️

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Godt tips å faktisk ligge unna sofaen, i allefall når suget raser som verst, det kan fungere på flere måter som at jeg også ikke sitter foran skjerm i tillegg. Jeg sliter med det der på kveldene ja, og dårlig søvn 😄 skal prøves! 

• Liker 3
Skrevet

Vil bare si gratulerer jeg 🙂

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei, jeg har ca 1000 spørsmål😅

Hvor høy er du? Hvor mye veier du nå? Hvor lang tid brukte du på å nå målet ditt? Hvor mange måltider spiser du per dag på vedlikehold? Hva slags mat spiser du? Gi gjerne eksempler på noen typiske måltider😊 Hvor ofte spiser du søtt/salt/bakst? Hva slags trening/fysisk aktivitet gjør du? 

PS: Veldig bra jobba!🌸

Anonymkode: 7d975...470

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjorde du når motivasjonen forsvant og du gikk på en megasprekk?

Anonymkode: 0e569...0fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei, jeg har ca 1000 spørsmål😅

Hvor høy er du? Hvor mye veier du nå? Hvor lang tid brukte du på å nå målet ditt? Hvor mange måltider spiser du per dag på vedlikehold? Hva slags mat spiser du? Gi gjerne eksempler på noen typiske måltider😊 Hvor ofte spiser du søtt/salt/bakst? Hva slags trening/fysisk aktivitet gjør du? 

PS: Veldig bra jobba!🌸

Anonymkode: 7d975...470

Tusen takk! ❤️ Merker at det er litt vanskelig å svare på alt uten å skrive en roman her. 😅 Også må jeg bare understreke at alt jeg har gjort er ting jeg har prøvd meg frem til ut ifra hva som funker for meg. Jeg tror ikke min måte er best ifølge forskning, men det var den metoden som var mest gjennomførbar for min del. ☺️

Jeg er  rundt 170 og i dag veier jeg rundt 66-70 kg. Varierer litt etter når jeg veier meg (syklus, høytider osv.). Før veide jeg meg ukentlig, nå prøver jeg å gå litt bort fra det, men ønsker fortsatt litt oversikt. 

Jeg brukte tre år på hele nedgangen. :) Gikk ned raskest det første året, så saktere de to neste. (Noe som til tider var litt frustrerende, for vekten kunne f.eks. stå stille i en måned, men jeg var da veldig boostet av nedgangen min og bestemt på å fortsette). 

Nå spiser jeg fire måltider, men får i meg mesteparten av kaloriene i middag og lunsj. Spiser en relativt liten frokost, og litt på kvelden. De dagene jeg trener er kveldsmåltidet litt større. 

Jeg spiser all slags mat egentlig, men jeg modererer porsjonene sammenlignet med tidligere og jeg prøver å spise sunnest mulig, for jeg liker egentlig sunn mat, og har alltid likt det. Problemet mitt har vært at usunt er enklere, så jeg har prøvd å gi meg selv litt «slækk» og tenke at ikke alle måltider må være perfekte. Da jeg gikk ned hadde jeg egentlig kun to fokus 1) mest mulig grønnsaker og 2) passe porsjonsstørrelser.

Jeg startet egentlig med å lage en liste over sunne retter jeg kunne tenke meg å spise og googlet litt oppskrifter. Prøvde å ikke lære meg for mange på en gang, men de jeg likte begynte jeg å spise 1-3 ganger i måneden. Ikke all maten jeg lagde var like sunn, det ble litt hamburger og pizza også, liksom, men da prøvde jeg å justere mengden og lage mer salat/grønt ved siden av for å fylle tallerkenen med det. Gikk fra å spise 2-3 burgere på en middag til å spise én og da med bare halvt brød. 

En annen smart ting jeg gjorde var å jobbe med rådvarer jeg ville spise mer av. Lærte f.eks, å lage perfekt, saftig salatkylling av kyllingfilet. Det er veldig magert og proteinrikt og jeg kunne lage det 2-3 ganger i uka bare ved å variere krydder og tilbehør. 

Jeg er forøvrig ikke ferdig med livsstilsendringen når det kommer til mat. Målet mitt nå er å spise mindre rødt kjøtt og mer fisk, så nå bruker jeg søndags kveld på å planlegge og lese meg opp på ukas fiskemiddager 😂 Ligger jevnt på 2-3 ganger i uka nå, og det er jeg stolt av, tidligere spiste jeg kun fisk når svigerfar serverte, lagde det aldri selv. 

Per nå så spiser jeg søtt/bakst osv. 1-2 ganger i uka. :) Tillater meg selv det meste i sosiale lag, men passer på at jeg aldri går sulten til kakefatet, og prøver å spise minst mulig av usunn mat når jeg er alene. Har funnet ut at jeg 1) lettere overspiser når ingen ser meg og 2) heller vil spare den type mat til en anledning. Noen ganger er anledningen at jeg og typen vil kose oss litt ekstra en lørdag, men som regel holder jeg meg til familieselskaper, bursdager og lignende som det er mye av i mitt liv, siden både jeg og mannen kommer fra store familier. 

Jeg trener kondisjon og styrke. Da jeg gikk ned i vekt gikk jeg mest turer (typ tre-fire ganger i uka 40-60 minutt på moderat intensitet), men jeg har blitt mer og mer glad i alle typer bevegelser, så har begynt å gå på spinning, trener litt styrke og jogger (!!!). Men dette var ikke noe jeg begynte veldig hardt ut med, men noe jeg har tatt gradvis. Husker at jeg var ganske stolt over 2 turer i uka da jeg begynte. Det var veldig aktivt sammenlignet med tidligere og jeg var så tung at det var kjempetungt. 

Siden jeg har små barn og ikke alltid kan forlate huset på kveldstid har jeg også blitt veldig glad i å trene til filmer på YouTube. :) Selv om jeg er aller mest glad i å komme meg ut så er jeg glad for at det finnes alternativer også.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjorde du når motivasjonen forsvant og du gikk på en megasprekk?

Anonymkode: 0e569...0fe

Vanskelig å forklare, men i

korte trekk: Prøvde å glemme det og gå tilbake til det jeg visste at funket. Det vanskeligste var å motstå fristelsen til å f.eks. sulte meg som straff eller spise mer fordi jeg allerede hadde ødelagt «streaken».

Har også hørt på veldig mange podcaster om vektnedgang og livsstilsendring og fått veldig mange råd der om hvordan man kan ha riktig «mindset» for å holde ut og stå i det når det er tøft og man går på en smell. Generelt så synes jeg at podcaster om temaet har hjulpet meg med å holde fokus på vektnedgangen og ikke minst at vektnedgangen skjer av riktige grunner (langsiktig helse foran mest mulig ned før neste veiedag). Er så klart ikke alt jeg har hørt som passer til meg eller som jeg er enig i, men har i alle fall fått mye god input som har hjulpet meg til å bli mer glad i meg selv og tilgi meg selv når jeg gjør noe teit. 

Har også lært meg å ha et større syn på ting. I stedet for å forvente at jeg gjør ting perfekt så prøver jeg å tenke at det er naturlig at jeg vil trenge tid til å gjøre de endringene jeg ønsker. Jeg veide 130kg+ av en grunn: jeg var veldig lat, unngikk det ubehagelige, søkte det enkle og lettvinte og hadde ikke magamål. Skulle jeg klare å endre på alt så måtte jeg gi meg selv tid. Tid til å prøve, feile, gå ett skritt tilbake før to skritt frem. 

Fremdeles er det ting jeg mener at jeg bør gjøre bedre (vil f.eks. spise enda renere og mindre kjøtt), men jeg jobber med det gradvis fremfor å forvente at jeg kan endre alt over natten. :) 

• Nyttig 2
Skrevet
rabagast1 skrev (3 timer siden):

Faste har ingen slik effekt.

AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (54 minutter siden):

Faste har ingen slik effekt.

Du liker å påstå det, men det er nå mange som opplever det likevel.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Du liker å påstå det, men det er nå mange som opplever det likevel.

Hvis man er vant til faste og/eller kalorirestriksjon vil man ha mer ketoner i omløp, som erstatter glukosen som brennstoff, også i hjernen. Så det er ikke unaturlig om det påvirker den mentale tilstanden. Forbedret konsentrasjon osv er da også en vanlig grunn til at mange liker å være i ketose.

Anonymkode: 3fc5f...d4f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...