Gå til innhold

Er det slik leger er eller burde jeg bytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nesten hele mitt voksne liv ikke hatt behov å gå til lege, jeg fikk min første sykemelding i år, å da har jeg vært yrkesaktiv i nesten 20år. Ikke engang ved graviditet hadde jeg behov for sykemelding. Så jeg er mest vant til å være frisk og med god helse. 

Etter jul opplevde jeg en familiær krise og alt ble tungt og mørkt. Jeg prøvde å stå i jobb, men dro til lege etter press fra kollegaer og arbeidsgiver, da jeg ikke fungerte. Jeg var zombie som hverken fikk sove eller klarte å spise noe særlig. Alt var et slit. Og jeg gråt hyppigere og hyppigere, uten forvarsel nesten, noe som gjør ting vanskelig sosialt. 

Så til spørsmålet, jeg får sykemelding hos legen, men ingen råd, veiledning, anbefalinger. Skal ikke han hjelpe meg, hva kan jeg forvente av legen min?

Jeg vil bare få det bra, legetimene mine varer minutter og foregår slik :"Han spør, hvordan går det, jeg sier, uendret, han sier, jeg forlenger sykemelding, i hvilken prosent vil du han den? Ok, da kommer du tilbake om du trenger forlengelse. Ha en fin dag." 

Nå har jeg vært sykemeldt i flere måneder, å jeg vil jo ikke dette, men det går ikke over. 

Å jeg prøver å ha rutine, prøver å trene, være med folk, sove nok. Å er litt bedre, men prøvd å jobbe nesten 100%, å da endte det med veldig mange turer på do for å prøve å stoppe tårestrømmen (jobber med mennekser, kan ikke gå rundt å gråte, men tårene presser på hele tiden nesten) 

Anonymkode: a6b4f...58d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta ansvar selv, og be om hjelp. 

Anonymkode: 5639f...106

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du legen skal gjøre da? Du trenger jo psykolog.

Anonymkode: 45672...c01

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ta ansvar selv, og be om hjelp. 

Hun spør jo her. Hun vet ikke hva hun skal be legen om. 

Og du kan gjerne være litt hyggeligere. 

Anonymkode: 781bd...309

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Legen har faktisk ikke tid til å leie hver enkelt pasient i hånden. 

Du som pasient må ta endel ansvar selv.

Alternativt er å gå til lege privat. De følger opp, fordi du betaler for det. 

Anonymkode: e0d30...430

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig samme erfaring. 

Måtte ringe inn da mor brått døde. Sykemelding fikk jeg nærmest automatisk, med spørsmål om jeg trengte en eller to uker. Samt en liten reprimade for at jeg ikke brukte webtjenesten deres, uten forståelse for situasjonen jeg stod i. De spurte så om jeg ville legen skulle ringe, jeg takket ja da jeg tross alt stod i en krevende situasjon (respirator som skulle av etc, så satt ikke hjemme i egen stue). Men det var en kort og klinisk samtale som nærmest utfordret at jeg ønsket to uker i stedet for en. 

Om man sliter fysisk eller psykisk kan du be om en ny time og henvisning til spesialist. Det er nok riktigere instans enn fastlegen, som nærmest er samlebånd for å få pasienter unna/videre. 

Anonymkode: 95137...166

Skrevet (endret)

Mange/de fleste kommuner har tilbud om «rask psykisk helsehjelp», samt drop-in med psykiatrisk sykepleier, jeg tror jeg hadde begynt der. Legen din kunne nok sagt det til deg, men det er også noe som ligger informasjon om på kommunens hjemmesider. 

Lykke til 💛

Endret av Daisy-love
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare å gå til legen og si akkurat det samme som her. Legen kan ikke løpe etter og passe på.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

joda man kan være hyggelig - selvsagt.. selv om jeg må inrømme at voksne som har "over 20 år i arbeidslivet" som ikke selv kjenner hva de trenger osv og kan be om det blir jeg litt matt av.. 

Så TS - du må si til legen at du trenger mer enn bare en sykemlding! 

Endret av Carrot
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dagens leger er lært opp til å skrive resept på en rekke legemidler eller gi sykemelding. Svært få av de som evner eller ønsker å hjelpe utover det. 

Anonymkode: dec3e...a2d

• Liker 1
Skrevet

De fleste kommuner har gratis psykiatritjeneste hvor man ikke trenger henvisning. Det er lavterskeltilbud. Det kan være et greit sted å begynne ☺️ 

Lykke til, ts. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre har mange leger altfor lite tid for å hjelpe pasientene ordentlig. De skriver sykemeldinger her og der bare for å "kvitte" seg med pasienten, slik at de rekker alle de pasientene de må behandle. Min anbefaling er da å selv ta kontakt med en psykolog eller lignende, for å bearbeide alt du sliter med.

Men, jeg synes det er imidlertid litt rart at verken arbeidsgiveren din eller NAV har fulgt deg opp. Ofte følges man opp under sykmeldingen slik at man faktisk blir frisk og kan komme tilbake til arbeidslivet, slik du selv også ønsker. Du kan derfor også ta kontakt med en rådgiver hos NAV. 

Masse lykke til :) 

Anonymkode: e81a6...1fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En god lege er ikke slik du forteller, ts!

En god lege ville tatt tak i det med behandling, informert om kommunens lavterskeltilbud, ev. også tilbydt noen timer hos legen selv til samtale.

Noen ganger kan det være riktig å la pasienten få helt ro, men nå er det tydeligvis ikke riktig for deg å fortsette å gå uten oppfølging, ts, og da har legen faktisk en plikt til å følge opp, diskutere ulike behandlingsmuligheter osv. Spesielt viktig er dette når pasientene har diagnoser som gjør at de ikke greier å ta initiativ selv, isolerer seg osv.

Ts, ta kontakt med kommunen din og sjekk hvilket opplegg de har. Det er de fleste plasser nå lavterskeltilbud av f.eks. psykiatrisk sykepleier og andre tilbud ang. psykisk helse. Det er også andre tilbud, alt fra gågrupper, til ulike typer treninger eller samvær hvor deltakerne har fysiske og/eller psykiske utfordringer. Dette er ting du kan gjøre selv - så ta en telefon til kommunen i morgen. (tilbud til psykisk helse, Aktiv på Dagtid, Frisklivsentral og lignende finnes mange steder)

❤️

Ps - husk at du kan stille spørsmål til legen din også, ts! Og du har krav på å bli tatt på alvor og få svar. Er det ting som ikke kan svares på skal legen likevel behandle det/deg profesjonelt og ha en diskusjon rundt det og forklare. Dette er legens ansvar, og plikt. Men forbered deg til neste time, forklar at du trenger mer oppfølging og spør hva legen kan hjelpe med. Men spør spørsmål selv.

Anonymkode: 42b3c...225

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også psykisk for tiden, og legen min setter opp dobbeltime mellom sykemeldingene. De skal faktisk selv kunne gi psykisk hjelp de også. Og så henviser de dersom det ikke er nok.

Anonymkode: 2ed08...7f6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo bare å gå til legen og si akkurat det samme som her. Legen kan ikke løpe etter og passe på.

At legen orker å bruke 30 sekunder på å si "Jeg tror du bør snakke med en psykolog" er ikke akkurat å løpe etter og passe på. 

Carrot skrev (16 minutter siden):

joda man kan være hyggelig - selvsagt.. selv om jeg må inrømme at voksne som har "over 20 år i arbeidslivet" som ikke selv kjenner hva de trenger osv og kan be om det blir jeg litt matt av.. 

Så TS - du må si til legen at du trenger mer enn bare en sykemlding! 

For noe vås. Man kan ikke forvente at pasienten selv skal avgjøre hvilken behandling de trenger, det er da vitterlig ment å være en leges kjerneoppgave. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo begynne å si/spørre legen om hva han kan bidra med utover sykemelding for din situasjon -rask psykisk helsehjelp er nevnt, bla. Legen burde selvfølgelig ha vært noe mer aktiv selv, men ikke alle lever er gode leger eller har en god dag hver dag.

Anonymkode: bc29e...5ff

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Legen har faktisk ikke tid til å leie hver enkelt pasient i hånden. 

Du som pasient må ta endel ansvar selv.

Alternativt er å gå til lege privat. De følger opp, fordi du betaler for det. 

Anonymkode: e0d30...430

Vi betaler legene i offentlige også gjennom høye skatter. De er ikke så snille at de jobber gratis. 

Det er ikke rart flere og flere er for privatisering.  

AnonymBruker
Skrevet
Btw skrev (4 minutter siden):

Vi betaler legene i offentlige også gjennom høye skatter. De er ikke så snille at de jobber gratis. 

Det er ikke rart flere og flere er for privatisering.  

Og da risikerer vi at det blir dårligere leger i det offentlige, og de som trenger best leger mest, de vil få mindre og dårligere tilbud.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at du må være mer verbal hos fastlegen. Du har et kvarter til rådighet, så jeg ville lagt frem de punktene du har, og bedt legen spille ball. Eventuelt kan du sende en e-konsultasjon. Av og til er det greit å skrive alt ned, så slipper man å sitte etter en legetime og føle at det var ting man glemte å si. 

Anonymkode: d33c9...908

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Og da risikerer vi at det blir dårligere leger i det offentlige, og de som trenger best leger mest, de vil få mindre og dårligere tilbud.

Det har allerede skjedd ergo HI. Hva skal man gjøre når man ikke få det man trenger i det offentlige? 

Endret av Btw

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...