Gå til innhold

Tale konfirmasjon - fjern niese

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Har ei fjern niese jeg er fadder på som nå skal konfirmeres. Mora skrev melding til alle som er fadder "Hei. Vi ønsker at dere skal holde tale. Vi vil informere ved middag når dere skal plinge i glasset". Jeg hater å holde tale, og skal prøve å komme meg unna. Men: har noen noe tips til hva jeg kan si om ikke dette godtas? 

Anonymkode: 926a7...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha en lek, eller en sang er jo den klassiske for å slippe unna taler. Ellers synes jeg det er litt spesielt å sende ut en sånn fellesmelding til alle faddere om det er noen av fadderne (deg ihvertfall), som ikke har så mye kontakt med konfirmanten. Jeg tror nok jeg hadde vært ærlig og sagt jeg ikke er glad i å holde taler, og om nødvendig også sagt at dere ikke er så nære, men på en fin måte. Du kan selvsagt snakke mer generelt om det å være konfirmant, og om å bli voksen, men det vil nok skinne igjennom at dere ikke har hatt så mye kontakt. Mor må jo vite/forstå noe av dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om konfirmasjonen er i nær fremtid hadde jeg bare svart "hei, beklager, men dette er det alt for sent å komme med nå, spesielt da jeg ikke er glad i å holde taler!"

Anonymkode: 874ab...ab3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres veldig spesielt ut. Kanskje det er et dikt du kan lese?

Anonymkode: b4e30...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Ja, det er veldig spesielt å be om tale på denne måten 🙈 Konfirmasjonen er nå i mai. Jeg tror jeg skal prøve å avslå pent, i verste fall lese et dikt/finne en sang e.l.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ditt søsken som spør, så du kan vel bare si nei. 

Anonymkode: 01659...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Les ett dikt eller ett par gode ordtak. Google "gode råd til konfirmanten/de unge" etc så dukker det sikkert opp noen floskler. Evt les fra bibelen, spør en aktiv kristen om råd. Den ser de nok ikke komme de foreldrene.

Anonymkode: 541f7...d36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ditt søsken som spør, så du kan vel bare si nei. 

Det er det ikke, men takk for råd 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venn av meg leste opp en tekst fra boka Til ungdommen, funket fint 😊 Teksten 6-er i livet er f.eks. kjempefin.

Anonymkode: 9342f...d14

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ? Hvis du ikke er nær i livet hennes er d litt merkelig men folk skal jo på død å liv ha det på sin måte. Hvis du i d heletatt gidder å gå når det er på den måten så ville jeg om jeg var deg, holdt en litt generell tale. Kanskje noe morsomt hvis dette er folk som humoristiske og lette å få til å le. Men noe stiv tale om konfirmanten.. tja .. åssen skal den være da? Hva med å sende mld til moren å spørre hva de tenker du skal ha med?

Anonymkode: d47d1...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Om konfirmasjonen er i nær fremtid hadde jeg bare svart "hei, beklager, men dette er det alt for sent å komme med nå, spesielt da jeg ikke er glad i å holde taler!"

Anonymkode: 874ab...ab3

DETTE!!🙌🏼 beste svaret!!🫶🫶

Anonymkode: d47d1...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanlig at alle faddere holder tale. Men merkelig å sende ut melding om det. Personlig ville jeg bare skriblet ned noe, generelle livsråd eller noe om jeg ikke kjente konfirmanten. 

Men med angst eller alvorlig nervøsitet forstår jeg det oppleves veldig behagelig. Da ville jeg nok tatt en telefon og vært åpen om egne følelser. De andre gjestene er nok bare glad for å slippe å høre enda en tale, om de i det hele tatt holder regnskap. 

Og ikke send en krass melding... Det er sært. 

Anonymkode: c952b...a26

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kort og konsis tale. Du er en flott jente, ønsker deg alt godt. Ta vare på gode vennskap.  Lese et dikt.

Anonymkode: 82eb2...06f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan blir konfirmanten en niese hvis hun ikke er barn av ditt søsken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvordan er det da din niese? 

Anonymkode: 7ede4...250

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

To alternative ting å tenke på:

1. Det kan være ektefellens søsken. Man er likevel tante. 
Eller: 
2. TS svarte ikke nei til at det var søsken, men til at det er "bare å si nei". Utrolig mange her inne er liksom ekstremt bastante og kompromissløse. I den virkelige verden er det ikke alltid så lurt. 

Til TS: jeg støtter de som sier at du kan si noe generelt om oppvekst eller å bli voksen. Det finnes mange slags dikt man kan lese opp, også. Diktet "Våg å være" kan passe i en konfirmasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hvordan er det da din niese? 

Anonymkode: 7ede4...250

Det finnes mange måter å ha en niese på selv om det ikke er mine søsken sine barn 🙃 Exfamilie, stefamilie, ex-stefamilie, eller ektefelle sin side... Men det var ikke poenget i HI.

Takk for svar, alle! Ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei.

Har ei fjern niese jeg er fadder på som nå skal konfirmeres. Mora skrev melding til alle som er fadder "Hei. Vi ønsker at dere skal holde tale. Vi vil informere ved middag når dere skal plinge i glasset". Jeg hater å holde tale, og skal prøve å komme meg unna. Men: har noen noe tips til hva jeg kan si om ikke dette godtas? 

Hadde ikke forventet at noen skulle holdt tale uansett hvor nær de var. Forstår at det ikke er lett. Liker det ikke selv. Men noen ganger må man (egne barn feks). 

Å kreve at noen holder tale er ikke greit!

Si at du kan desverre ikke holde tale!

Ja som fadder burde du men det bør og være forståelig at ikke alle klarer det, og det burde være greit!

Anonymkode: 0b952...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dropp talen. Det er pinlig og flaut for konfirmanten. Det samme er hjemmelagde sanger.

Anonymkode: 80d8a...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

TS her.

Ja, det er veldig spesielt å be om tale på denne måten 🙈 Konfirmasjonen er nå i mai. Jeg tror jeg skal prøve å avslå pent, i verste fall lese et dikt/finne en sang e.l.

Nei. Det er da ikke spesielt å forvente at fadder holder en tale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...