AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Har en venninne (18) som dater en mann (25). Jeg selv tenker ikke noe særlig over det, da han oppfører seg "ungt". Ikke at 25 ikke er ungt, men han oppfører seg som de på "vår alder". Jeg selv synes egentlig dette er innafor, han er ikke en "ekkel" type, men en veldig hyggelig mann med tilsynelatende "rette" intensjoner. Flere av de andre venninnene våre derimot er veldig kritiske til dette, og baksnakker henne. Jeg har prøvd å forsvare henne, men de hører ikke etter. En av de andre vennene mine er også 18 og dater en kar på 22, men dette er helt greit. Så nå begynner jeg liksom å lure. Har jeg feil, er dette faktisk ikke greit? Jeg ser bare et forelsket par, liksom. Men er dette virkelig så "ille" som vennene mine skal ha det til? Og hvis den 18-22 komboen er ok, men 18-25 komboen ikke er greit. Hvor går da grensen? Anonymkode: 7abda...4f8
Glenda27 Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 Jeg tenker ikke det er for gammelt, så lenge de liker hverandre og han ikke viser tegn til å være en "skumling" så er vel det bare topp at de er forelsket? Men jeg har fått høre at jeg også er for akseptabel til aldersforskjeller enn det som burde være innafor. Så kanskje følg litt med hva andre svarer og😅 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Husk at det er en grunn til at han ikke finner noen på egen alder. Sannsynligvis pga oppførsel. Når han oppfører seg så ungt nå, hvorfor skal det endre seg når dere blir eldre? Jeg har selv erfaring med en slik, og når jeg ble moden og voksen i 20-årene fortsatte han å være barnslig. Nei, 18 og 25 er ikke og fordi man vokser enormt de årene. Anonymkode: 383f2...4f5 7 1
ruffen29 Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 Det som jeg synes er mest ille er at en mann på 25 oppfører seg som en tenåring. Er jo en risiko for at han er en såkalt "man child" om 5, 10 og 15 år senere om han ikke skjerper seg. Noe han mest sannsynlig, og forhåpentligvis, gjør. Grunnet modning vil jeg si at aldersforskjeller har mindre å si etter fylte 25 år. Det er etter det at man begynner å finne seg selv mer og modner. Det gjelder på menn og kvinner. 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husk at det er en grunn til at han ikke finner noen på egen alder. Sannsynligvis pga oppførsel. Når han oppfører seg så ungt nå, hvorfor skal det endre seg når dere blir eldre? Jeg har selv erfaring med en slik, og når jeg ble moden og voksen i 20-årene fortsatte han å være barnslig. Nei, 18 og 25 er ikke og fordi man vokser enormt de årene. Anonymkode: 383f2...4f5 Hei, TS her. Problemet er nok ikke at han ikke "finner" folk på egen alder, både som inntrykk fra venninna mi som er sammen med han, og fra de gangene jeg har møtt han har han virket ettertraktet. En gang var vi ute på bowling med en stor gjeng, flere vennegjenger som var blandet i et stort aldersspenn. Folk virket oppriktig interessert i han. Og med ungt mener jeg ikke barnslig, men heller at han ikke virker sånn "gammel". Skjønner det høres helt skrullete ut. Beklager om det virker som jeg slår ned på alt du sier her, setter stor pris på svar! Og jeg skjønner godt det du sier med at man endrer seg mye disse årene, det er faktisk et veldig godt poeng! Anonymkode: 7abda...4f8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Det er for mye. Det skjer mye mellom 18 og 25. og en 25-åring er gjerne ferdig utdannet og vil etablere seg, mens en 18-åring må få gå på skole og leve studentlivet noen år til. Anonymkode: b38da...272 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Det i beste fall i grenseland ville jeg sagt. Anonymkode: ecb75...cf7 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, TS her. Problemet er nok ikke at han ikke "finner" folk på egen alder, både som inntrykk fra venninna mi som er sammen med han, og fra de gangene jeg har møtt han har han virket ettertraktet. En gang var vi ute på bowling med en stor gjeng, flere vennegjenger som var blandet i et stort aldersspenn. Folk virket oppriktig interessert i han. Og med ungt mener jeg ikke barnslig, men heller at han ikke virker sånn "gammel". Skjønner det høres helt skrullete ut. Beklager om det virker som jeg slår ned på alt du sier her, setter stor pris på svar! Og jeg skjønner godt det du sier med at man endrer seg mye disse årene, det er faktisk et veldig godt poeng! Anonymkode: 7abda...4f8 Du skriver jo at han er en 25-åring som oppfører seg som en 18-åring (at han oppfører seg som "en på deres alder"). Jeg tenker også at han antakeligvis sliter med å finne ei dame på sin egen alder, eventuelt at han ikke føler seg ferdig med tenåringslivet og derfor foretrekker å finne seg kjærester på den lokale videregående skolen. Om hun var 25 og han 32 hadde jeg ikke ofret det en tanke. Men det er enorm forskjell på ei russejente på 18 som bor hjemme hos mamma og pappa, og en voksen kvinne på 25 som har levd voksenlivet over flere år. Anonymkode: 840fc...da3 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Du kommer til å skjønne det når du selv blir 25. Normalt sett skal en 25-åring og en 18-åring være på veldig forskjellig sted i livet. En 18-åring går på videregående mens en 25-åring er ofte ferdig med studielivet og jobbet noen år. Modenhetsnivået burde være veldig forskjellig. At han oppfører seg som "en på deres alder" ville jeg sett på som veldig negativt. Men du kommer ikke til å skjønne det før du er litt eldre Anonymkode: 7bddc...742 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 Det er selvfølgelig innafor. Menn utvikler seg litt senere enn kvinner, så 18 og 25 er da ikke krise. Og selv om han oppfører seg ungt nå, så blir han som alle andre mer voksen etterhvert. 16 og 23 er derimot ikke helt ok. Men en 18-åring er faktisk ansett for å være voksen og kan til og med gifte seg uten foreldrenes tillatelse. Anonymkode: 49587...586 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Folk er så snerpete at det knapt er sant. Ei jente på 18 år er en ung voksen. En mann på 25 år er en ung mann. Hjernen utvikles ferdig tidligere hos kvinner enn hos menn, så mentalt er de antakelig på samme nivå, unge voksne begge to. Det kan virkelig ikke være så snevre rammer for hva som er "lov" på det romantiske planet. Ikke har vi full kontroll over hvem vi tiltrekkes av heller. Jeg hadde ikke tenkt på at 7 års aldersforskjell var en problemstilling en gang. Hadde han vært 40, kunne vi ha snakket om stor ulikhet i livserfaring mv. Men selv da: Hun er voksen. Dette angår ingen andre enn kjæresteparet selv. Anonymkode: adc14...5da 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 25 er for gammelt for en 18 åring. Eller en 18 åring er for ung for en 25 åring. Anonymkode: 585de...230 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei, TS her. Problemet er nok ikke at han ikke "finner" folk på egen alder, både som inntrykk fra venninna mi som er sammen med han, og fra de gangene jeg har møtt han har han virket ettertraktet. En gang var vi ute på bowling med en stor gjeng, flere vennegjenger som var blandet i et stort aldersspenn. Folk virket oppriktig interessert i han. Og med ungt mener jeg ikke barnslig, men heller at han ikke virker sånn "gammel". Skjønner det høres helt skrullete ut. Beklager om det virker som jeg slår ned på alt du sier her, setter stor pris på svar! Og jeg skjønner godt det du sier med at man endrer seg mye disse årene, det er faktisk et veldig godt poeng! Anonymkode: 7abda...4f8 Sikker på at det ikke er DU som er den "venninna"? Anonymkode: f16c1...e18 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 Oppføre seg ungt og være ung er to forskjellige ting og det med at man oppfører seg som noen i en annen faste i livet er rødt flag. Han finner nok noen i alderen sin eller eldre, er nok ikke det som er problemet, men problemet er at han velger å gå langt med å date ei mye mindre enn seg selv for å føle seg selv ung, virker ikke nok det med å bare oppføre seg ungt, men også omgås unge folk. Takk gud VGS har aldergrense eller så er det mange som eldre som hadde søkt seg inn. DU eller venninna di burde nok gjøre det slutt. Han er mye eldre og ganske raskt innser du at han bare passer deg ikke og at du går glipp at noen som forstår deg bedre i all sammenheng. Oppføre seg som en tenåring er bare snålt og virker mentalt ubalansert, mannen nekter bare å vokse opp og han kommer nok til å fortsette jakten på ei yngre HVIS og bare HVIS dere skulle ha hatt en langsiktig forhold. Anonymkode: f16c1...e18 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 Glenda27 skrev (9 timer siden): Jeg tenker ikke det er for gammelt, så lenge de liker hverandre og han ikke viser tegn til å være en "skumling" så er vel det bare topp at de er forelsket? Men jeg har fått høre at jeg også er for akseptabel til aldersforskjeller enn det som burde være innafor. Så kanskje følg litt med hva andre svarer og😅 25 år gammel mann sammen med ei på 18 høres virkelig "ålreit" ut du. Han er en gris Anonymkode: f16c1...e18 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #16 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Folk er så snerpete at det knapt er sant. Ei jente på 18 år er en ung voksen. En mann på 25 år er en ung mann. Hjernen utvikles ferdig tidligere hos kvinner enn hos menn, så mentalt er de antakelig på samme nivå, unge voksne begge to. Det kan virkelig ikke være så snevre rammer for hva som er "lov" på det romantiske planet. Ikke har vi full kontroll over hvem vi tiltrekkes av heller. Jeg hadde ikke tenkt på at 7 års aldersforskjell var en problemstilling en gang. Hadde han vært 40, kunne vi ha snakket om stor ulikhet i livserfaring mv. Men selv da: Hun er voksen. Dette angår ingen andre enn kjæresteparet selv. Anonymkode: adc14...5da Helt enig. Skjønner ikke problemet. Man kan til og med være moden og reflektert selv om man liker unge damer, tenk det! Det er nok også tilfeldig at de har funnet hverandre, det betyr ikke at han ikke kan få noen på sin egen alder. Utrolig hva enkelte kan dømme uten engang å kjenne mannen. Stakkars. Folk elsker å putte andre i bokser. Det er nedverdigende slik oppførsel. 25 år er fortsatt veldig ungt. Ja, 18 er yngre, men av og til så finner man hverandre og det er det som bør være viktig. Hadde vært noe annet om han hadde dårlig oppførsel eller hadde dårlige intensjoner. Han er heller ikke så gammel enda. Anonymkode: 91f21...65b 3
Blåjojo Skrevet 2. mai 2023 #17 Skrevet 2. mai 2023 Ser ikke noe problem i at han er 7 år eldre. Så lenge han behandler henne bra og de er forelsket, så er jo alt fint. 3
Fremmed fugl Skrevet 3. mai 2023 #18 Skrevet 3. mai 2023 Det store problemet med kjærester i den alderen er at kjærester som i det lange løpet ikke kommer å være viktige personer i livet, faktisk kommer å ha stor påvirkning på viktige valg i livet. Risikoen for at en 25 år gammel mann ønsker et seriøst forhold er større enn at en 18 år gammel gutt ønsker det. Seriøse forhold bør 18 åringer styre unna som pesten. Hilsen en godt voksen mann med to jenter som var 18 for ikke så lenge siden. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #19 Skrevet 3. mai 2023 Problemet til mennesker i særlig i Norge er at egoismen tar over rasjonalitet. Man skal vite at man vokser opp og hvis man ikke klarer å takle at ting går som det går, jo da bare gjør man det verre for seg selv. Denne mannen vil ikke være 25 for alltid, hvorfor han ikke tenker klart nok til å etablere et forhold som duger han aner jeg ikke noe mer i at han vil være en "bowling mester-tenåring". Han der må i det hele tatt ikke se på kvinner under 23. Leste også for litt siden hvor det var spørsmål om en 50 åring var for gammel for en kvinne på 40, Mange syntes han var ekkel og at aldersforskjellen var for stor, men litt merkelig at her er det mange som er positive til dette forholdet. Tror nok han er for gamme, gi slipp! Anonymkode: c2e93...211 2
PM75 Skrevet 3. mai 2023 #20 Skrevet 3. mai 2023 Din venninne må selv få bestemme hvem hun vil være sammen med. En på 18 kan stemme, velge retning i livet selv, bo for seg selv, kjøre bil, kjøpe alkohol, og bør da også kunne bestemme selvhvem hun vil være sammen med. Uten baksnakking fra venninner! En aldersforskjell på 7 år er ikke hårreisende. Men jeg synes de andre venninnene du nevner bør slutte å baksnakke & slarve og heller ha respekt for hennes valg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå