AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Far har flyttet inn til meg og han har barna sine langhelg annenhver uke. Barna er 8,11 og 14 år. Jeg har et eget barn på småskolen. I helgene ønsker vi ofte å dra på hytta eller andre utflukter og dette har ikke 14 åringen lyst til, noe jeg synes er ganske forståelig. Far med ny partner og småsøsken er nok ikke helgedrømmen for noen tenåring. Hen mener hen må få være alene hjemme for det får hen lov til hjemme hos mor. Jeg føler virkelig ikke for å la en 14 åring være alene hjemme hele helgen selv om hen får lov hos mor. Det skjer ikke. Jeg har foreslått at hen kan være alene hjemme på dagtid men må overnatte hos besteforeldre el tanter (el. der det er andre voksne) eller bli med oss på tur? Men dette er tenåringen negativ til. Hen får heller ikke være hos mor på pappa-helger selv om hen vil, så det er ikke et alternativ. Det er vanskelig å gjøre noe bra for alle gitt! Hva tenker dere er riktig? Bør fem stk som vil på hytta bli hjemme for å følge opp tenåring? Bør far være hjemme med sine unger så kan jeg og mitt barn dra dit vil? Ved denne løsningen er det tre andre barn som blir skuffet, de vil gjerne på tur sammen. Noen der ute som har erfaring med problemstillingen? Hilsen ny i bonusfamilie Anonymkode: f927e...7b3
Snok1 Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 Det er ikke mange 14-åringer som er modne nok til å være alene en helg. De kan bytte alle vennene fra én helg til neste. 14 1
PM75 Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Jeg tenker at 14-åringen må bli med på hytta noen helger, mens andre helger blir mer tilpasset hva tenåringen har lyst til. Det blir litt å gi og ta. Her hadde heller ikke 14-åringen fått være alene hjemme en helg. 22 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 Kan 14-åringen ha med en venn på hytta? Anonymkode: 23f77...750 9 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 En 14- åring kan velge mellom å være hos slekt, eller bli med på hytta. Samtidig bør dere møte tenåringens behov, og begrense hytteturer noe. Uten at dere fordeler "skyld" til de andre tre barna. Anonymkode: 7175e...b55 13 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Hvis en 14-åring ikke kan være alene hjemme en helg reiser det spørsmålstegn ved hva foreldrene har holdt på med i 14 år, for det er alt annet enn å oppdra gutten. Anonymkode: 137f3...98c 8 1 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Hva skal fjorten-åringen egentlig finne på der da? å leke med yngre søsken hele helgen er neppe særlig "fristende" for tenåringen. Dette kan vel hende at man gjør en god del allerede, ikke bare på noen få besøk over helgen liksom. Anonymkode: 55855...d09 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 Vår 14-åring vil heller ikke være med, men må av og til. De gangene vi reiser og han ikke vil være med, MÅ han velge mellom å være hjemme på dagtid, også henter mine foreldre ham til kvelden. Alternativet er at han får være hjemme hvis noen av de eldre søsknene (over 18 år) er hjemme fra studiene. Godtar han ikke dette, må han være med. Også prøver vi å ha endel hjemmehelger også, slik det ikke bare blir tvang og styr for ham. Gi og ta Anonymkode: 5336b...e28 2 1
RockyRose Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Er ikkje 14åringen moden nok til å vere aleine, så lenge det er annan familie/nære i nærområde? Eg kunne fint vere aleine heime om sommarane når foreldre+bonus var på ferie. Er det du som ikkje godtek at 14åringen er heime, eller far? 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva skal fjorten-åringen egentlig finne på der da? å leke med yngre søsken hele helgen er neppe særlig "fristende" for tenåringen. Dette kan vel hende at man gjør en god del allerede, ikke bare på noen få besøk over helgen liksom. Anonymkode: 55855...d09 Helt enig. Har 4 barn og vært gjennom det samme med alle. Husker selv jeg sluttet å være med mine foreldre på hytteturer etc da jeg var 15 år. Anonymkode: 5336b...e28
Gjest Lykkedykker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Selv var jeg hjemme alene hele sommerferien som 14åring. Så ser absolutt ingen problemer ved å la 14åringen være alene hjemme en helg.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Far har flyttet inn til meg og han har barna sine langhelg annenhver uke. Barna er 8,11 og 14 år. Jeg har et eget barn på småskolen. I helgene ønsker vi ofte å dra på hytta eller andre utflukter og dette har ikke 14 åringen lyst til, noe jeg synes er ganske forståelig. Far med ny partner og småsøsken er nok ikke helgedrømmen for noen tenåring. Hen mener hen må få være alene hjemme for det får hen lov til hjemme hos mor. Jeg føler virkelig ikke for å la en 14 åring være alene hjemme hele helgen selv om hen får lov hos mor. Det skjer ikke. Jeg har foreslått at hen kan være alene hjemme på dagtid men må overnatte hos besteforeldre el tanter (el. der det er andre voksne) eller bli med oss på tur? Men dette er tenåringen negativ til. Hen får heller ikke være hos mor på pappa-helger selv om hen vil, så det er ikke et alternativ. Det er vanskelig å gjøre noe bra for alle gitt! Hva tenker dere er riktig? Bør fem stk som vil på hytta bli hjemme for å følge opp tenåring? Bør far være hjemme med sine unger så kan jeg og mitt barn dra dit vil? Ved denne løsningen er det tre andre barn som blir skuffet, de vil gjerne på tur sammen. Noen der ute som har erfaring med problemstillingen? Hilsen ny i bonusfamilie Anonymkode: f927e...7b3 En hel helg er i overkant. Jeg var ikke alene hjemme før jeg var 16 år, og da var det som regel en hel helg. Første gang jrg var alene en hel kveld og litt av natten, da var jeg kanskje 14 år - det var da pappa dro i selskaper eller kanskje en kveld på byen med venner (alenefar for meg). Og det fungerte supert, men kan også legge til at når jeg først fikk være alene en hel helg - da kom det alltid en god venn av pappa innom eller f.eks onkel, for å sjekke ut hvordan det gikk. Anonymkode: 8fc57...a5e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis en 14-åring ikke kan være alene hjemme en helg reiser det spørsmålstegn ved hva foreldrene har holdt på med i 14 år, for det er alt annet enn å oppdra gutten. Anonymkode: 137f3...98c Jeg kunne ha vært hjemme alene en hel helg som 14-år, men faren min syntes uansett det var for tidlig. Ser ikke problemet med det, man er fortsatt et barn selv om man er en liten tenåring. Det er viktig å huske på! Det er kun i mellomkrigstiden og før krigen at en 13/14-åring ble ansett som en fullverdig voksen som kunne gifte seg, dra på sjøen og få barn. Den tiden er forbi, selv om de aller fleste 14-åringer er godt oppdratt og modne. Anonymkode: 8fc57...a5e 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 Hva mener far? Dette er vel hans beslutning? Men synes 14 åring kan være alene hjemme dag og kveld, også en natt. Anonymkode: df981...5bf
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis en 14-åring ikke kan være alene hjemme en helg reiser det spørsmålstegn ved hva foreldrene har holdt på med i 14 år, for det er alt annet enn å oppdra gutten. Anonymkode: 137f3...98c Tull Anonymkode: 23f77...750 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #16 Skrevet 2. mai 2023 14åringene mine var alene over helgen innimellom, synes det var hyggeligere enn at de ble med og spredde furten sin ut i atmosfæren fordi de heller ville noe annet. Hva er det som gjør at du mener det er uaktuelt? Hn er jo tydelig vant til det hos mor, og med mindre det er helt texas der så vil det vel ikke være større problemer hos dere..? Og er du og faren til 14åringen enige? Hvis besteforeldre eller tanter/onkler bor i nærheten, så går det an å alliere seg med noen som piper innom et par ganger. Gjorde ofte det med naboene da jentene var i heimen alene. Anonymkode: c81c5...a87
Gjest Refreng Skrevet 2. mai 2023 #17 Skrevet 2. mai 2023 Dersom jeg var på hytta hele tiden, så hadde jeg redusert antall helger på hytta. Man er jo en familie, og dersom man gjør alltid noe 14-åringen ikke liker, så skaper man en distanse på sikt. 14-åringen opplever at det han vil eller liker, ikke betyr noe. Man skal selvsagt ikke alltid få viljen sin, men at man alltid blir tilsidesatt er ikke sunt heller. Tenåringen vil heller ikke være alene hjemme. Hva vil tenåringen gjøre i helgene?
norw Skrevet 2. mai 2023 #18 Skrevet 2. mai 2023 Lykkedykker skrev (17 minutter siden): Selv var jeg hjemme alene hele sommerferien som 14åring. Så ser absolutt ingen problemer ved å la 14åringen være alene hjemme en helg. Kommer i stor grad an på 14-åringen. Noen er modne for alderen, andre not so much. 1
Tradegy Skrevet 2. mai 2023 #19 Skrevet 2. mai 2023 Det er mye kloke hoder her Om dere har naboer rundt, hva med å si fra til en av dem? Å vite at en nabo er hjemme, kan hjelpe mye 🙂. Da mener jeg ikke som i å overvåke, men om noe skulle skje, at man vet det er noen i nabohuset. Jeg synes definitivt hen skal bli lyttet til. Det er godt å være alene og få kjenne på litt selvstendighet. Men så har jeg også forståelse for at unger er ulike. Min førstefødte hadde jeg hatt null kvaler rundt. Mens andremann har litt mer vimse-tendenser Jeg synes dog at å være vrien, kun for å være det, bare skaper mer frustrasjon og avstand. Ha det i det minste oppe i bevisstheten og start treninga på å være hjemme alene over litt tid. Høyst på tide. ❤️
Andro Skrevet 2. mai 2023 #20 Skrevet 2. mai 2023 Tenker at det blir litt klamt å være en hel helg på hytta med yngre søsken for mange 14-åringer. Det har vært litt sånn hos oss også, og vi har prøvd å være kreative, for å imøtekomme fleres behov. Noen ganger har det vært obligatorisk å bli med på hytta, eksempelvis i påska, men ikke nødvendigvis hele ferien. Vi har samordna oss slik at den ande forelderen kan ta over og hente på hytta midt i ferieuka, eller at det har blitt venneovernatting f.eks. Å låne med seg en kompis på samme alder har også gjort susen noen ganger. Fra 14-15-årsalderen har vi også hatt noen enkeltnetter alene hjemme. F.eks. at tenåringen dro til onkel etter skolen på fredag, og dro hjem og sov alene på lærdagsnatta. Er det et alternativ at en av foreldrene drar på hytta med de små, mens den andre blir hjemme med tenåringen ei natt? Kanskje oppgaven deres også er å finne ut hva drømmehelga til tenåringen er, og i større grad planlegge ut fra dette. Familieliv er fullt av kompromisser. Jeg har en eks som er så glad i hytteliv at han ikke bryr seg om at ungene mistrives der, og dermed ikke ønsker så mye kontakt som de hadde før. Det er et umusikalsk farskap, vil jeg si. Noe tenåringer ofte vil ha mer av er rett og slett dødtid. Søvn, tv, spill, kafetur, kino, alenetid, eller bare dingle omkring med noen kompiser og skravle. Tenåringer trenger å øve på å gjøre ting utenfor familien, men er også avhengige av å ha familien tett på som en trygg backup. 6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå