Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har flyttet hjem for en periode og skal da betale for maten. Vi spiser «normal» mat. Både first price mat og merkemat. Hvor mye tror dere skal han betale da? Han jobber.

Anonymkode: a256b...77b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel på hvordan han spiser, eksen min spiste for minst 8000 for han drev jo med fitness.

Er det vanlig mat han spiser så hadde jeg ikke tatt mer enn 1500-2000 kroner, han bor jo tross alt hjemme.

Anonymkode: 0c2cc...ba7

AnonymBruker
Skrevet

Er det kun maten han skal betale for? Hvor lenge kommer han til å bo der? 2-3 mnd? Noen uker eller et år? Vi er 5 i familien med 2 gutter på 15-18 år pluss jente på 10. vi er veldig økonomiske og handler mye på tilbud, men er opptatt av å spise riktig og god mat. Vårt mat budsjett har økt til ca 13-14k nå som maten har økt i pris. Så jeg vil tro at en 25 åring spiser for ca 3000kr. Kommer du til å kjøpe all maten eller kommer han til å handle innimellom?

Hvis han kommer til å kjøpe mat innimellom så hadde jeg tenkt 2000kr, hvis han kommer til å spise all maten hjemme ( inkludert matpakke) og du handler alt så ca 3000kr.

Anonymkode: 496a6...3fd

Skrevet

Med dagens priser ville jeg nok tenkt ca 3000 kroner. Det er jo også relevant om han skal spise all maten sin hjemme, eller om det blir en del take-away, spise ute, lunsj på jobb osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Han boende i omlag 4 måneder. Han handler av og til mat til seg selv.

ts

Skrevet

Si 2500. Det kan han nok fint leve med om han er i jobb og det er rettferdig ovenfor dere.

• Nyttig 1
Skrevet

Tenker at dere ikke kan regne på dette i kroner og ører, men heller ta en symbolsk sum når dere først har bestemt dere for å gå for denne løsningen. Kanskje 2000 kr ? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han boende i omlag 4 måneder. Han handler av og til mat til seg selv.

ts

Iflg SIFOs budsjett (Statens institutt for forbruksforskning) spiser og drikker en ung mann i den alderen for ca 4200 kr i mnd med dagens priser. Tallene ble oppjustert i forbrukskalkulatoren i fjor da alt økte sånn i pris.

Hvis sønnen din jobber fulltid og har full inntekt selv, er det ingen grunn til at du skal sponse matbudsjettet hans. Han bør betale for det han faktisk spiser.

Anonymkode: e068c...0a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva og hvor mye han spiser, naturlig nok. SIFO sin budsjettmodell sier at en mann i 20 årene vil bruke 3930 kr på mat og drikke per mnd. Men det betyr ikke at han faktisk bruker så mye/lite. 

Anonymkode: d7ce9...fde

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Iflg SIFOs budsjett (Statens institutt for forbruksforskning) spiser og drikker en ung mann i den alderen for ca 4200 kr i mnd med dagens priser. Tallene ble oppjustert i forbrukskalkulatoren i fjor da alt økte sånn i pris.

Hvis sønnen din jobber fulltid og har full inntekt selv, er det ingen grunn til at du skal sponse matbudsjettet hans. Han bør betale for det han faktisk spiser.

Anonymkode: e068c...0a7

Ah, jeg sjekket for i fjor, så ikke årets satser. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke å sponse han med mat, han får husleie og strøm gratis. Bil har han selv. Føler at vi må ta betalt for maten. Han har søsken som også jobber og bor utenfor hjemmet, og vil ikke gjøre det urettferdig for dem. Tenkte rundt 4000. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker ikke å sponse han med mat, han får husleie og strøm gratis. Bil har han selv. Føler at vi må ta betalt for maten. Han har søsken som også jobber og bor utenfor hjemmet, og vil ikke gjøre det urettferdig for dem. Tenkte rundt 4000. 

4000 kr er realistisk i forhold til statens satser, så fremt han spiser "normalt". 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

4000 kr er realistisk i forhold til statens satser, så fremt han spiser "normalt". 

Ja, spiser normalt. Av og til kjøper han dyr mat, men det må han stå for selv.

AnonymBruker
Skrevet

Sifo-satsene sier rett over 4000.

Men hva har dere brukt på mat før han flytter hjem? Det vil kunne gi en indikasjon på hvilket matbudsjett dere har. Jeg som enslig kvinne bruker en god del mindre enn sifo-budsjettet uten å ha mye fokus på matpriser... 

Anonymkode: 7b614...207

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det bør være med alkohol, vi er to og spiser for ca for 3700/mnd 

Anonymkode: 3cef1...f42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det bør være med alkohol, vi er to og spiser for ca for 3700/mnd 

Anonymkode: 3cef1...f42

Nei det bør det ikke. Jeg er en 1, og spiser for mer enn dere to tilsammen. Å bruke under 2000 kr på mat i mnd er kun realistisk hvis man spiser dårlig/ultraprosessert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at et sted mellom 1000kr-3000kr alt ettersom om han velger billig og mat med tyngde i, eller billig drittmat, eller dyr drittmat etc.

Anonymkode: 81fe0...7e0

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det bør det ikke. Jeg er en 1, og spiser for mer enn dere to tilsammen. Å bruke under 2000 kr på mat i mnd er kun realistisk hvis man spiser dårlig/ultraprosessert. 

Man kan fint leve for under 2000kr med sunn mat med tyngde i (ala proteiner og fett) som ikke er ultraprosessert. Men det krever selvsagt at man ikke velger det dyreste, men det som holder deg mett (vitaminer og mineraler).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan fint leve for under 2000kr med sunn mat med tyngde i (ala proteiner og fett) som ikke er ultraprosessert. Men det krever selvsagt at man ikke velger det dyreste, men det som holder deg mett (vitaminer og mineraler).

2000 kr i mnd for å spise ikke-prosessert og samtidig spise balansert med frukt, grønt, og god kvalitets kjøtt, fisk, og egg regelmessig gjennnom uken? glem det. Et så lavt budjsett innebærer mye havregryn, frossenmat/toro, billigpasta, osv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

4000 hørtes mye ut. Kan han ikke bare kjøpe og lage egen mat om man skal være så fryktelig streng på prisen?

Jeg er jente på 26, bor hjemme. Betaler kun den maten jeg selv velger å kjøpe utenom «familiens middager.» Bruker ca 3000 på det i mnd.

Anonymkode: c1e37...68a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...