Gå til innhold

Erfaringer Venlafaxin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei dere! Har fått resept på Venlafaxin, etter at andre antidepressiva ikke har gitt tilstrekkelig effekt. 

Fikk beskjed fra psykriater at det ikke var noe særlig med bivirkninger utover munntørrhet og problemer med avføring. 

Jeg er alvorlig rammet av depresjon og angst, og er suicidal med dødsangst, så kronisk følelse av klaustrofobi på toppen. 

Skulle bare kjapt sjekke om det lokale apoteket hadde medisinen inne, men google leverer jo, så endte opp med å lese masse skrekkhistorier om bivirkninger. 

Er det noen som har positive erfaringer med denne medisinen? Lurer på om jeg må be om noe annet, synes de virker litt drøye for min sarte mentale helse akkurat nå 😬

Takknemlig for alle tilbakemeldinger fra de som har erfaring 💙

Anonymkode: 05e49...65f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Munntørrhet, tanngnissing, trøtthet, besatt evne til å komme, nattesvette, var bivirkning for meg. Jeg er mer glad i snri enn ssri, da førstnevnte også går på noradrenalin. MEN jeg har opplevd at det har dempet angst i perioder. Jeg bare foretrekker andre antidepressiver. Men det er veldig individuelt.

Anonymkode: c4731...2ae

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nedsatt* ikke besatt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Munntørrhet, tanngnissing, trøtthet, besatt evne til å komme, nattesvette, var bivirkning for meg. Jeg er mer glad i snri enn ssri, da førstnevnte også går på noradrenalin. MEN jeg har opplevd at det har dempet angst i perioder. Jeg bare foretrekker andre antidepressiver. Men det er veldig individuelt.

Hva vil det si, at det går på noradrenalin? 

Takk for tilbakemeldingen forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går på de. Veldig fornøyd! Nattesvette har jeg, men det hadde jeg også med cipralex. Kanskje litt munntørrhet, men har andre medisiner som gir det også så... De har hjulpet meg veldig, men sliter mest med depresjon, litt angst også...

Anonymkode: ed8b8...79f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått på dem i over 10 år. veldig fornøyd. Eneste medisin jeg ikke fikk bivirkninger av.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk dere! Da føles det litt bedre. Har ikke pleid å få bivirkninger tidligere, men det var da cipralex og zoloft, og har inntrykk av at de er litt "snillere"? Krysser fingrene for at jeg slipper billig unna. Ser flere har nevnt følelsen av støt i kroppen, merket dere noe til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk dere! Da føles det litt bedre. Har ikke pleid å få bivirkninger tidligere, men det var da cipralex og zoloft, og har inntrykk av at de er litt "snillere"? Krysser fingrene for at jeg slipper billig unna. Ser flere har nevnt følelsen av støt i kroppen, merket dere noe til det? 

Jeg har merker det på nedtrapping av Cipralex. Men da i hodet. 

Anonymkode: 3f400...843

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns de var helt jævlige, ble sinnsykt kvalm og slapp også. Trøtt hele tiden. Bedre uten 

Anonymkode: 0d1b7...282

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har merket det ved opptrapping og hvis jeg har glemt dem flere dager på rad. Ellers ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns de var helt jævlige, ble sinnsykt kvalm og slapp også. Trøtt hele tiden. Bedre uten 

Anonymkode: 0d1b7...282

😬 Takk for ærlig tilbakemelding 💙 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en fin erfaring med venlafaxin i to perioder på ca 2 år hver. 

Hadde munntørrhet og nattesvette, og veldig livlige drømmer /mareritt,men disse bivirkningene var til å leve med med tanke på hvor mye bedre jeg fikk det generelt. 

Merket godt når jeg skulle trappe ned og avslutte, da. "støt" i hodet som ikke var særlig behagelige. 

Anonymkode: 8eede...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Off. Jeg glemte den helvetes forstoppelsen. Jeg ble noe jævlig forstoppet. Var derfor jeg slutta.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare gode erfaringer. Sliter kun med nattesvette som bivirkning. Heller det, enn mye angst! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å ta med tablettene på tur. Fikk støt i hodet og etterpå fikk jeg tinnitus. Vet ikke om jeg klarer å slutte med de, da jeg er redd de bivirkningene.

Anonymkode: 6cb1b...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde veldig levende drømmer de første ukene men ikke noe annet. Medisinen fikk meg ut av depresjonen på sikt :)

Kjenner også flere som kun har positive erfaringer 

Anonymkode: d6aa8...ccb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ble manisk. Ikke bruk dersom di har hatt problemer med mani/hypomani før.

Anonymkode: fd8ea...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte de ett år. Jeg fikk influensasymptomer da jeg startet på de, under ei uke. Og jeg fikk brainzaps da jeg seponerte de, 3 dager. Den eneste bivirkningen var at det var umulig å få orgasme. 

Jeg brukte de i påvente av utredning. Jeg fikk da diagnosene adhd og bipolar 2 og en mer riktig medisin. Det ble ikke utløst hypomani hos meg. 

Anonymkode: 6b253...058

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mistet all sexlyst og slet med veldig mye løs avføring. 
Men det var helt klart verdt det, med tanke på at de gjorde meg i stand til å ta i mot samtalebehandling. 

Anonymkode: 8c7a8...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 12.22):

Hei dere! Har fått resept på Venlafaxin, etter at andre antidepressiva ikke har gitt tilstrekkelig effekt. 

Fikk beskjed fra psykriater at det ikke var noe særlig med bivirkninger utover munntørrhet og problemer med avføring. 

Jeg er alvorlig rammet av depresjon og angst, og er suicidal med dødsangst, så kronisk følelse av klaustrofobi på toppen. 

Skulle bare kjapt sjekke om det lokale apoteket hadde medisinen inne, men google leverer jo, så endte opp med å lese masse skrekkhistorier om bivirkninger. 

Er det noen som har positive erfaringer med denne medisinen? Lurer på om jeg må be om noe annet, synes de virker litt drøye for min sarte mentale helse akkurat nå 😬

Takknemlig for alle tilbakemeldinger fra de som har erfaring 💙

Jeg startet på søndag med venlafaxin, og har siden ligget med enorm kvalme og økt angst.

Har gått på de her før, og har hatt god effekt! Sies vel at de er tøffe de 14 første dagene.. 

Anonymkode: 60598...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...