AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Hei! Spør fordi jeg rett og slett ikke vet.. Søsteren min har fått tildelt en kommunal leilighet av kommunen (hun er lettere PU men alt for frisk for å bo i omsorgsbolig). I naboleiligheten bor det en mamma og et barn og i de andre leilighetene er det stor sett rusmisbrukere og alkoholikere. På fellesområdene er det tomgods som ølbokser og mye søppel. Det sitter gamle drankere utenfor leilighetene sine og drikker og røyker fra morgen til kveld. Mener ikke å fornærme noen nå men er det lov med barn i kommunale leiligheter når beboerne er av denne typen? Jeg syns allerede det er ille nok at søsteren min skal bo oppi dette, men det er enda verre med barn. Hun som bor her er norsk, relativt ung og ser ut som hun kanskje har noe rusbakgrunn selv (tenner (eller mangel på), klær, tatoveringer og væremåte). Veldig hyggelig dame men tenker mest på barnet hennes Anonymkode: 49910...557 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 Ta det opp med kommunen som leier ut huset. Anonymkode: 4b088...cf8
Carrot Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 trenger man hjelp til bolig får man ikke velge, da må man ta det kommunen har til en - ofte er det ikke akkurat drømmeboliger med fine naboer og alt på stell, og mange barn har vokst opp slik og klart seg helt fin. 4 2
Snok1 Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 Carrot skrev (1 minutt siden): trenger man hjelp til bolig får man ikke velge, da må man ta det kommunen har til en - ofte er det ikke akkurat drømmeboliger med fine naboer og alt på stell, og mange barn har vokst opp slik og klart seg helt fin. …og mange har IKKE klart seg så bra. 7
Carrot Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 (endret) Snok1 skrev (1 minutt siden): …og mange har IKKE klart seg så bra. jada, men mange fra ganske velstående hjem har heller ikke klart seg så bra så det er ikke bare boligen det kommer ann på tror jeg ikke.. Endret 2. mai 2023 av Carrot 4 2
Snok1 Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Carrot skrev (1 minutt siden): jada, men mange fra ganske velstående hjem har heller ikke klart seg så bra så det er ikke bare boligen det kommer ann på tror jeg ikke.. Det er jeg enig i. Mange parametre spiller inn. Men dette er ett parameter som kommunen kan påvirke. Å spre leilighetene slik at kommunen ikke bidrar til opphoping av sosiale problemer vil være en god investering. 1
Carrot Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Snok1 skrev (19 minutter siden): Det er jeg enig i. Mange parametre spiller inn. Men dette er ett parameter som kommunen kan påvirke. Å spre leilighetene slik at kommunen ikke bidrar til opphoping av sosiale problemer vil være en god investering. joda, forsåvidt - forutsatt at kommunen er av en gitt størrelse og har flere alternativer til fordeling. Ikke alle har dette, og til sist er det mange flere og kanskje viktigere ting som spiller en rolle for hvor godt et barn har det i oppveksten enn bare boligen som er det TS er opptatt av. 2
Snok1 Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 Carrot skrev (3 minutter siden): joda, forsåvidt - forutsatt at kommunen er av en gitt størrelse og har flere alternativer til fordeling. Ikke alle har dette, og til sist er det mange flere og kanskje viktigere ting som spiller en rolle for hvor godt et barn har det i oppveksten enn bare boligen som er det TS er opptatt av. De aller fleste norske kommuner er større enn ett borettslag. 2
Carrot Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 (endret) Snok1 skrev (5 minutter siden): De aller fleste norske kommuner er større enn ett borettslag. nja, si det - jeg bor på et forholdsvis stort tettsted på sunnmøre, her og i alle kommunene rundt har de ikke boretslag. I beste fall har de et hus med noen leiligheter i hvor de pakker inn de som trenger det mest mens de andre kanskje er heldig om kommunen hjelper de inn på det private markedet med garantier - mange står uten tilbud og bor hos venner så nei, det er nok svært få steder yutefor store byer som har flere muligheter osv, Og om du er psykisk syk, fysisk syk, har rusproblemer eller ikke er uvesentlig, dette er det kommunen har å tilby; ferdig med det.. Å tro at man har et valg når man er i en slik situasjon er i beste fall en utopi, mange steder tilbys man et rom på hospits.. Så nei, jeg vil kanskje tro denne moren og barnet er heldig som har tak over hodet... Endret 2. mai 2023 av Carrot 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 Bodde noen år i en kommunal leilighet og det var ikke noe gøy. Stadig bråk døgnet rundt. Fyllikene banket på døra til alle døgnets tider. Også var det de som skulle krave penger eller kjøpe noe, men banka på feil dør. Følte meg aldri trygg der, men det går bra med meg nå. Anonymkode: dce14...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Det er jo bedre enn ingen bolig. Og ja det er nok lovt med barn, hvor bra det er og om det er rett at barn skal bo i sånne boliger kan man jo diskutere. Anonymkode: 7c375...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 Jeg vokste opp i kommunal bolig med alenemor fra minoritetsbakgrunn med to søsken til fra en annen far. Det var flere barn i kommunale boliger, som oftest single mødre. Det var alt fra alkoholikere, narkomane og andre vanskeligstilte folk i samfunnet som bodde i området. Vi var ute og lekte i uteområdet og vi ble ikke plaget eller opplevde ubehag av naboene, de styrte gjerne litt unna barn. Tenkte ikke noe på det og opplevde at jeg hadde alminnelig oppvekst til tross at mor ikke hadde like mye råd i forhold til andre familier. I dag er både jeg og andre søsken med god økonomi, høyere utdannelse og har egen familie som er ikke i nærheten av livsstilen vi den gang levde. Men vi hadde det ganske bra til tross man ikke kunne reise eller finne på ting som koster penger hver helg. Opplevde mer fordommer og mobbing fra barn fra bedre kår som var det negative. Det kan være litt forskjellig, men min personlige opplevelse føltes det ikke så annerledes. Anonymkode: 03e11...915 1 1
Snok1 Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 Carrot skrev (8 minutter siden): nja, si det - jeg bor på et forholdsvis stort tettsted på sunnmøre, her og i alle kommunene rundt har de ikke boretslag. I beste fall har de et hus med noen leiligheter i hvor de pakker inn de som trenger det mest mens de andre kanskje er heldig om kommunen hjelper de inn på det private markedet med garantier - mange står uten tilbud og bor hos venner så nei, det er nok svært få steder yutefor store byer som har flere muligheter osv, Kjellerleiligheter, kårboliger, generasjonsboliger, tomannsboliger, det er mange andre muligheter enn blokkleiligheter. Jeg leier ut selv ved en liten by og er i kontakt med kommunen når jeg skal leie ut. De er veldig interessert i min familiebolig for familier som trenger hjelp en periode.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 Jeg bodde i kommunal leilighet sammen med min mor og søster når jeg var ung tenåring. Det går fint. Man lærer seg sikkerhetstiltak og hvor "galt" det kan gå om man lar rus ta over. Kanskje kommunen ikke har andre leiligheter å tilby, og da må man nesten ta til takke med det man får. Anonymkode: a2997...dec 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 Går nok greit det, bor selv i kommunal bolig, her bor det tre barnefamilier, 4 rusmisbrukere, 2 personer som sliter veldig psykisk. Og en med utviklingshemming. Anonymkode: 22164...d70
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #16 Skrevet 2. mai 2023 Snok1 skrev (6 timer siden): Det er jeg enig i. Mange parametre spiller inn. Men dette er ett parameter som kommunen kan påvirke. Å spre leilighetene slik at kommunen ikke bidrar til opphoping av sosiale problemer vil være en god investering. I flere kommuner har det blitt kjøpt opp kommunale leiligheter på forskjellige steder slik at de ligger sammen med vanlige folks leiligheter. Netopp fordi vanskeligstilte trekker hverandre ned. Er det feks mye rusproblematikk på samme sted drar de hverandre ned heller en at de tar seg sammen. Men ikke alle kommune har ressurser til å investere i flere kommunale boliger. Anonymkode: 776ed...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #17 Skrevet 2. mai 2023 Tenker du det er bra nok for din søster? Stakkars dame. Anonymkode: 20c3e...065
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #18 Skrevet 3. mai 2023 Jeg bor i kommunal leilighet med to barn. Det er trangt og ikke så flott, men det går helt fint. Her bor det også en del rusmisbrukere, tidligere rusmisbrukere, et par eldre, en del utenlandske, både enslige og familier, sikkert også en del som sliter psykisk. Jeg var veldig redd de første månedene vi bodde her, og tørde ikke gå til postkassen en gang, fordi jeg trodde disse rusavhengige var så skumle. Har blitt kjent med flere av dem nå etter 7 år, og de aller fleste er veldig hyggelige og greie folk som sliter med sitt, men oppfører seg helt normalt. De som lager mye bråk og spetakkel, blir ofte flyttet/kastet ut. Vi bor i kommunal leilighet fordi vi er vanskeligstilte på boligmarkedet, dette er fordi vi er en lavinntekstfamilie og der en av foreldrene er ufør grunnet fysisk sykdom. Anonymkode: d5158...e45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå