AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Kom gjerne med forslag Anonymkode: e830a...be8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 En lokalbank du har kjennskap til/som har kjennskap til deg/familien. Anonymkode: a83c9...d82
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): En lokalbank du har kjennskap til/som har kjennskap til deg/familien. Anonymkode: a83c9...d82 Jeg har byttet litt banker,men har DnB nå. Men er blakk nå så det ser ikke så positivt ut at jeg ikke har penger på konto. Anonymkode: e830a...be8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 Hva er "lav" inntekt da? Anonymkode: caade...db6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 360000kr i året Ja jeg tenkte å søke boliglån Anonymkode: e830a...be8
newman01 Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Husbanken? Eller startlån via kommunen? Men du skriver at du er blakk... Du får ikke lån uten 15% egenkapital. Så den floka må løses før du får lån til bolig. 1
Schmuhu Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 (endret) 59 minutter siden, AnonymBruker said: 360000kr i året Ja jeg tenkte å søke boliglån Anonymkode: e830a...be8 De fleste banker hadde gitt deg et lån dersom du oppfyller følgende punkter: - Du låner ikke mer enn 5 ganger inntekten. Grensen din er 1,8 mill. Denne grensen gjelder alle lån samlet sett og inkluderer i tillegg til boliglån også billån, kredittkort, lånekasse etc. - Du har 15% egenkapital - Du har betjeningsevne dvs. at de 380k er sikker inntekt fra f.eks. Jobb. - Du har betjeningsvilje dvs. at du kan budsjettere for avdraget og vise til banken at du også kan takle en renteøkning. Om du ikke har annen lån, har du altså råd om å kjøpe en bolig til 2,1 mill der du låner 1,8 mill fra banken og 300k bør komme fra din sparekonto. Avdraget hadde vært litt under 10k i måneden. Når det er sagt anbefaler jeg en random lokalbank. Spiller ingen rolle hvor i landet, de fleste kommuniserer digitalt i dag. Spørsmålet tilbake til deg er altså: Har du nok egenkapital og får du en grei bolig til 2,1 mill i ditt området som passer deg? Du sier du er blakk. Da bør du se på sparing først. Sparer du 5k i måneden har du boligen din om 5år Schmuhu Endret 2. mai 2023 av Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Schmuhu skrev (3 minutter siden): Du sier du er blakk. Da bør du se på sparing først. Sparer du 5k i måneden har du boligen din om 5år Schmuhu Har man 360 000 kr i årslønn og har normale boutgifter osv, så er det nok ikke så lett å spare 5000 kr i mnd. Anonymkode: d8ddc...73b 1
Million Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): 360000kr i året Ja jeg tenkte å søke boliglån Anonymkode: e830a...be8 Det høres ut som Husbanken er noe for deg. Dette er det de enkelte kommunene rundt om i landet som administrerer. Søk på Startlån og din kommunes navn. Se hva som kommer opp, og les informasjonen. Husbanken kan i noen tilfeller gi lån til bolig uten at man har egenkapital. De skriver også på sine hjemmesider at de gir lån bare til "varig vanskeligstilte". Så hvis din inntekt er varig lav, du har ingen mulighet til lønnsopprykk eller om du er uføretrygdet, så vil du kanskje få lån der. AAP er ikke godkjent inntekt vanligvis, siden det er en midlertidig (ikke fast/varig) inntekt. Husbanken kan også innvilge opptil 50 års låneperiode, noe som gir lavtlønte mye lavere månedsavdrag. Dette fordyrer jo lånet fordi man betaler rente over så lang tid, men det gir altså enkelte lavtlønte muligheten til å i det hele tatt eie sitt eget hjem. Prøv det. Endret 2. mai 2023 av Million 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har man 360 000 kr i årslønn og har normale boutgifter osv, så er det nok ikke så lett å spare 5000 kr i mnd. Anonymkode: d8ddc...73b Da må man flytte til utkanen og bo i hybel - man kan ikke ha høy stanrad og høye utgifter om man skal spare. Og man får ikke lån yten egenkapital/kausjonist etc Anonymkode: a83c9...d82 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En lokalbank du har kjennskap til/som har kjennskap til deg/familien. Anonymkode: a83c9...d82 Jeg har nok egenkapital. Så jeg vil ikke få husbanklån. Hvilken bank er best? Eller er det størst kjangs for å få lån i? Jeg har ingen lokalbank. Har hatt DnB i noen år som bank. Anonymkode: e830a...be8
Schmuhu Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har man 360 000 kr i årslønn og har normale boutgifter osv, så er det nok ikke så lett å spare 5000 kr i mnd. Anonymkode: d8ddc...73b Det stemmer. Men det var også bare tenkt som et eksempel. Livssituasjoner kan være forskjellig. Om ts sparer mindre enn det så blir det nok trang med tanke på prisstigningen i markede. Men 2,5k per måned i 10 år kan også være en start i dag. Alternativt må humankapitalet opp. Et annet alternativ er å få seg partner og dermed få opp inntekten samlet sett. Ja, norsk boligpolitikk er en viss familiepolitikk også. Husbanken funker kun om en oppfyller kravene. Det er sikker ts gjør. Men ts kan jo prøve. Schmuhu
Million Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da må man flytte til utkanen og bo i hybel - man kan ikke ha høy stanrad og høye utgifter om man skal spare. Og man får ikke lån yten egenkapital/kausjonist etc Anonymkode: a83c9...d82 Hos Husbanken kan man få lån uten egenkapital i noen tilfeller. Kan jeg få startlån? Du kan søke startlån i din kommune/bydel hvis du er i en, eller flere av disse situasjonene: Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig. Du får ikke lån i vanlig bank og kan ikke spare penger til egenkapital. Du mottar trygd/offentlige ytelser. Du kan miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld. Du har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer. Du er eldre og bor i en uegnet bolig. Du har nedsatt funksjonsevne og må tilpasse boligen din. Du ønsker å kjøpe, bygge, utbedre eller tilpasse bolig i en distriktskommune. Det er ikke er nødvendig med egenkapital for å få startlån. Men du må ha tilstrekkelig inntekt til å dekke utgiftene på startlånet, ved siden av andre nødvendige utgifter. I noen tilfeller kan kommunene gi tilskudd. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har nok egenkapital. Så jeg vil ikke få husbanklån. Hvilken bank er best? Eller er det størst kjangs for å få lån i? Jeg har ingen lokalbank. Har hatt DnB i noen år som bank. Anonymkode: e830a...be8 Så du oppfyller alle lånekrav? Egenkap, du skal ikke låne mer enn 1.8, du har ikke betalingsannmerkninger etc? Barn/bil? Anonymkode: a83c9...d82 1
Schmuhu Skrevet 2. mai 2023 #16 Skrevet 2. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har nok egenkapital. Så jeg vil ikke få husbanklån. Hvilken bank er best? Eller er det størst kjangs for å få lån i? Jeg har ingen lokalbank. Har hatt DnB i noen år som bank. Anonymkode: e830a...be8 Random lokalbank: Kvinesdal Sparebank. Har du hørt om de? Nettop! Have fun! Schmuhu
newman01 Skrevet 2. mai 2023 #17 Skrevet 2. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har byttet litt banker,men har DnB nå. Men er blakk nå så det ser ikke så positivt ut at jeg ikke har penger på konto. Anonymkode: e830a...be8 1 hour ago, AnonymBruker said: 360000kr i året Ja jeg tenkte å søke boliglån Anonymkode: e830a...be8 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har nok egenkapital. Så jeg vil ikke få husbanklån. Hvilken bank er best? Eller er det størst kjangs for å få lån i? Jeg har ingen lokalbank. Har hatt DnB i noen år som bank. Anonymkode: e830a...be8 Du er blakk men har masse penger på konto, og tjener 360k i året... 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #18 Skrevet 2. mai 2023 newman01 skrev (6 minutter siden): Du er blakk men har masse penger på konto, og tjener 360k i året... Nei. har ikke noe på konto. Alle pengene ligger i bolig jeg eier i dag. Anonymkode: e830a...be8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #19 Skrevet 2. mai 2023 Mener dere jeg kan søke om startlån selv om jeg har mye egenkapital.? Anonymkode: e830a...be8
Sofakona Skrevet 2. mai 2023 #20 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. har ikke noe på konto. Alle pengene ligger i bolig jeg eier i dag. Anonymkode: e830a...be8 Du vil nok ikke få lån om du er blakk. Da må du eventuelt selge huset ditt og leie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå