Gå til innhold

Flytte utenlands og tiden etterpå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har peiling på dette? 

Hvis en er uføretrygdet og flytter utenlands lovlig, samt betaler frivillig medlemskap til folketrygden. ( for denne debattens skyld sier vi at det flyttes til et eu/EØS land) 

Hva skjer da med pensjonen? Vil man få pensjonen fra Norge, eller mister man da pensjonen sin? Vedkommede er i 40 årene.. 

Jeg har funnet ut at man kan ta MED sin alderspensjon til utlandet på samme måte som uføretrygd, men hva om man allerede bor utenland? 

Anonymkode: 20e50...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja man får med seg uførepensjonen men hvis man har ung-ufør tillegget så vil det forsvinne, frivillig medlemskap i folketrygden må søkes om. Man mister ikke uføretrygden eller retten til alderspensjon selv om man ikke lenger er medlem i folketrygden.

Ved overgang fra uførepensjon til alderspensjon så vil det gå normalt som om man bor i Norge.

Det meste av informasjon finnes på nettsidene til NAV, Norge har forskjellige trygde og skatteavtaler med forskjellige land og det kan variere litt. Innen EU/EØS så er det som regel ganske greit. 

Anonymkode: cd91f...238

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja man får med seg uførepensjonen men hvis man har ung-ufør tillegget så vil det forsvinne, frivillig medlemskap i folketrygden må søkes om. Man mister ikke uføretrygden eller retten til alderspensjon selv om man ikke lenger er medlem i folketrygden.

Ved overgang fra uførepensjon til alderspensjon så vil det gå normalt som om man bor i Norge.

Det meste av informasjon finnes på nettsidene til NAV, Norge har forskjellige trygde og skatteavtaler med forskjellige land og det kan variere litt. Innen EU/EØS så er det som regel ganske greit. 

Takk for utfyllende svar. 

Det er nok sikkert nok av informasjon der inne, jeg bare forstår den ikke helt.  Får man fortsatt pensjon om man ikke er medlem av folketrygden?! Det visste jeg ikke. Ufør delen visste jeg. Det er ikke ung ufør tillegg  inne i bildet, kun minstesats ufør. 

Dette pga at man ikke lenger har råd til å bo i Norge ( Bor allerede på den billigste plassen man kunne finne, det er maten osv som er for dyr) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for utfyllende svar. 

Det er nok sikkert nok av informasjon der inne, jeg bare forstår den ikke helt.  Får man fortsatt pensjon om man ikke er medlem av folketrygden?! Det visste jeg ikke. Ufør delen visste jeg. Det er ikke ung ufør tillegg  inne i bildet, kun minstesats ufør. 

Dette pga at man ikke lenger har råd til å bo i Norge ( Bor allerede på den billigste plassen man kunne finne, det er maten osv som er for dyr) 

Mange som tror at medlemskap i folketrygden har noe å si for retten til å få utbetalt uføretrygd, men det stemmer altså ikke og man får selvsagt alderspensjon når den tid kommer.

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-norge/relatert-informasjon/medlemskap-i-folketrygden

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...