Gå til innhold

Hvor mange kr er det innafor å bruke på barneklær - månedlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg bruker ALT FOR MYE penger på barneklær. Jeg vil jo ha ordentlig tøy og skotøy til barna mine og det går gjerne i merker som Helly Hansen, Bergans, Viking og så videre. Har prøvd noen billigere merker som jeg ikke syntes holdt det de lovte (Kuling for eksempel).

Barna er i barneskolealder, og vokser fort ut av klærne sine.  Det er hovedgrunnen til kostnadene. En annen årsak er at jeg må ha to av alt på grunn av allergier. Må ha eget tøy hjemme/på skolen. 

Jeg kjøper allerede klær på salg, men likevel føler jeg at kostandene er store. 

Hvor mye bruker du? Hva tenker du er innafor for en familie med to barn? Tjener ikke så mye i året heller. 

Anonymkode: 90bd6...048

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her får du nok kun svar fra de som bruker lite tipper jeg, 

jeg bruker mye og det går helt fint, i har flere sett med yttertøy , skiller på hjemme og bhg så bare der går det mye penger. 

hva som er innafor får hver enkelt familie finne ut av, man har forskjellige behov der også

Anonymkode: d53af...c15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn standard er 600-700 kr per person i måneden.

luksusfellen setter vel opp 500 kr per person i månedsbudsjett hos dem de er hos.

Du kjøper merkeklær til ungene dine. Du skriver selv at de vokser fort ut av klærne. Er det da virkelig vits i å bruke masse penger på noe som varer i toppen noen måneder?

Bruktklær, arveklær, byttegrupper på facebook/i nabolag. Det er mange muligheter med mindre du tjener godt og kan bruke pengene slik du vil. 

Anonymkode: c859d...1b9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen måneder kjøper jeg omtrent ingenting. Mens nå forrige måned brukte jeg noen tusen, fordi begge trengte overgangssko og joggesko til sommeren. Og tynnere utetøy osv. I april så trur jeg at jeg ikke kjøpte stort annet enn et par pakker sokker til ene barnet. Så tenker at en bør belage seg på at noen måneder må en bruke noen tusenlapper for å fornye garderoben. Men jeg har helt ærlig nesten slutta å kjøpe viking. Slik som skooty er like bra. Og fås på tilbud på våren. Men bra utesko koster desverre noen hundrelapper per par.

Finnes også mye fint å finne på finn/tise/Facebook om du har tid og ork til å lete litt. Da koster det ikke så mye som ellers.

Anonymkode: b407f...99b

Skrevet

Kjøper det vi trenger, tenker ikke på hvor mye det blir i måneden. Men det er i alle fall lurt å handle inn feks på nyttårssalg, evt brukt. En del merker (isbjørn feks) får man solgt til veldig god pris, så om du kjøper til halv pris kan du godt bruke til to barn og selge videre til det du selv betalte 🙃

Kjøper også sko på salg, men jeg har mange unger, så selv om det ikke skulle passe til en blir det brukt til neste 😅 Vil tippe jeg bruker rundt 10-15000 i året nå, mye mer da de eldste var i barneskolealder. Nå arver de yngste stort sett fra de eldste.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje 20000 i året per barn.

Anonymkode: 5bbe7...217

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye man bruker må nesten være opp til hver enkelt. Har egentlig ingen oversikt over hva jeg bruker i løpet av et år. Vi kjøper det vi trenger, når vi trenger det. Det kan gå flere måneder mellom hver gang jeg handler. Men denne måneden har jeg brukt 4000 kr på minstejenta som har vokst ut av hele skapet sitt. 

Anonymkode: 7c9d5...8af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

luksusfellen setter vel opp 500 kr per person i månedsbudsjett hos dem de er hos.

Du kjøper merkeklær til ungene dine. Du skriver selv at de vokser fort ut av klærne. Er det da virkelig vits i å bruke masse penger på noe som varer i toppen noen måneder?

Bruktklær, arveklær, byttegrupper på facebook/i nabolag. Det er mange muligheter med mindre du tjener godt og kan bruke pengene slik du vil. 

For meg er yttertøy svært viktug ettersom vi er mye ute , sp ja da er det viktig med gode klær , det finner man ikke på hm

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker nødvendig ved overganger til vår og vinter som regel. Men det er bare hvis sko er ødelagt eller noe annet. Ellers null.

Kjøpte 2 søppelsekker med klær for 700 kr og trenger ikke å tenke på annet en penklær de neste 2 årene. Så bruker ikke mye. Kan få 4 måneder mellom vær gang jeg kjøper noe.

Er virkelig ikke nødvendig å kjøpe klær hver måned.

Anonymkode: 5159a...4a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker nødvendig ved overganger til vår og vinter som regel. Men det er bare hvis sko er ødelagt eller noe annet. Ellers null.

Kjøpte 2 søppelsekker med klær for 700 kr og trenger ikke å tenke på annet en penklær de neste 2 årene. Så bruker ikke mye. Kan få 4 måneder mellom vær gang jeg kjøper noe.

Tråden handler ikke om at du går og kjøper klær hver måned, men at årsbeløpet blir delt opp i månedlige beløp. 
Sum år / 12.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For noen  er dr nødvendig og man har forskjellig standard ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor mye jeg bruker egentlig. Men prioriterer kvalitet på fottøy og ytterklær. Bukser og ullsett har jeg 3 sett av. Gensere og T-skjorter har jeg flere av, sånn at antrekkene får litt variasjon. Spesialgreier kjøper jeg etter behov. Kjøper ikke inn dressko med mindre det er noe spesielt. På 17. mai går de i joggesko uansett (fine). Samme i bursdagsselskap. (De andre i klassen går også i joggesko i selskaper). Kjøper regnsett fra sport outlet. De har ikke klart å slite ut et eneste sett selv om minstemann arver eldstemann sitt. Kjøper gjerne klær på tilbud. Også brukt hvis det ser nytt ut. Kjøper ikke pakker brukt, da vi ender opp med mye slitt og passform som ikke de liker.

Anonymkode: b16be...0d1

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper det meste på salg , og ogsp brukt men har høyt budsjett likevel 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det spørs jo om barna kan arve hverandre. Vi kjøper ikke brukt til eldste, da yngste skal arve, klær blir også slitt.

til ts: ang. To sett med klær for allergier er det mulig å kjøpe en størrelse større ett av stedene, slik at det vokses inn i og man ikke ender opp med unødvendig mye i samme størrelse? 

Anonymkode: ecda5...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg føler jeg bruker ALT FOR MYE penger på barneklær. Jeg vil jo ha ordentlig tøy og skotøy til barna mine og det går gjerne i merker som Helly Hansen, Bergans, Viking og så videre. Har prøvd noen billigere merker som jeg ikke syntes holdt det de lovte (Kuling for eksempel).

Barna er i barneskolealder, og vokser fort ut av klærne sine.  Det er hovedgrunnen til kostnadene. En annen årsak er at jeg må ha to av alt på grunn av allergier. Må ha eget tøy hjemme/på skolen. 

Hvor mye bruker du? Hva tenker du er innafor for en familie med to barn? Tjener ikke så mye i året heller. 

Jeg er som deg. Kjøper ordentlig merker av uteklær, for de holder bedre. Men barna arver av hverandre. Du slipper jo kjøpe dette mer enn 2 ganger i året, eller vokser barna dine mye? 

Tipper jeg bruker 2000-3000 hver sesong i uteklær per barn. 

Anonymkode: 4237a...892

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke ordentlig sko og ytterklær på slike grupper. Sko anbefales heller ikke å arves

Skrevet

Vi arver en del klær, ellers kjøper jeg mest på salg. Ekstremt sjeldent jeg kjøper klær til fullpris.

Jeg har tre barn jeg kjøper klær for, og underdriver ikke om jeg sier at vi bruker ca. 500 kr/mnd til sammen på dem.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også 2 sett. 

Ved sesongbytte nå har jeg brukt kanskje 6000,- på yttertøy, fleece ull, overgangssko, støvler og Gore tex joggesko for vårsesongen. Da er det viking, Bergans, gullkorn design, Kivat , hust and Claire osv 

Anonymkode: 06c30...cf7

Skrevet

Men hvorfor må du bruke så mye? Det går helt fantastisk bra med regntøy fra Lindex for eksempel - jeg har brukt det i flere år nå med mine. Slitesterke og fine. Polarn o.Pyret har også mye fint til rimeligere pris enn ''merkevarer''. For meg er det helt bortkastet og blottet for sunn fornuft å gi masse penger når man finner like gode alternativer billigere. Jeg er også opptatt av gjenbruk og barna arver fra eldre søsken det som kan arves, så det er ikke snakk om å kjøpe noe som varer bare 1 sesong.

Helly Hansen og Bergans har jeg aldri kjøpt. Heller ikke Vikingsko. De er veldig overpriset. Finner samme sko til halve prisen i andre butikker. Jeg kjøper i tillegg på salg og utenfor sesongen når prisene er lavest. 

Jeg skjønte ikke helt dette med ''to av alt på grunn av allergier''.

Ellers en rask og enkel måte å gå ned i utgiftene er å velge et rimeligere merke for 1 av settene hvis barna må på liv og død ha 2 av alt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Får ikke ordentlig sko og ytterklær på slike grupper. Sko anbefales heller ikke å arves

Det går utmerket godt å arve regnstøvler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...