AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Har Vichy sine vitamin C capsules som snart går ut på dato. Har ligget i kjøleskapet et års tid. Begynte med tretinoin for en måned siden og lurer på om det er for tidlig å begynne med vitamin C siden det sies at man ikke skal bruke andre aktive ingredienser med tretinoin? Hvis jeg inkluderer vitamin C serumet hvordan kan jeg skille på om evn irritasjon kommer fra det eller fra tretinoin som jeg vil øke antall netter i uka? Hva kan i værste fall skje? Anonymkode: 53533...788
Roci Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 I utgangspunktet skal det ikke være noe i veien for å kombinere C-vitamin med tretinoin i følge den informasjonen jeg kan finne, men du bør ikke bruke dem samtidig, dvs. C-vitamin om morgenen eller de kveldene du ikke bruker tretinoin. HVis det er disse kapslene du har, så tror jeg imidlertid du bør droppe det, de inneholder først og fremst eksfolierende syre (glycolsyre) og veldig lite c-vitamin. De inneholder dessuten ganske mye alkohol, som har en uttørkende effekt på huden. Både syrer og alkohol frarådes å bruke sammen med tretinoin. Det verste som kan skje, er at du skader hudens naturlige beskyttelsesbarriere pga overbehandling. Det kan ta flere måneder å gjennopprette huden etter overbehandling, og du kan risikere å få en hud som er mer sensitiv enn den var tidligere.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Roci skrev (5 timer siden): I utgangspunktet skal det ikke være noe i veien for å kombinere C-vitamin med tretinoin i følge den informasjonen jeg kan finne, men du bør ikke bruke dem samtidig, dvs. C-vitamin om morgenen eller de kveldene du ikke bruker tretinoin. HVis det er disse kapslene du har, så tror jeg imidlertid du bør droppe det, de inneholder først og fremst eksfolierende syre (glycolsyre) og veldig lite c-vitamin. De inneholder dessuten ganske mye alkohol, som har en uttørkende effekt på huden. Både syrer og alkohol frarådes å bruke sammen med tretinoin. Det verste som kan skje, er at du skader hudens naturlige beskyttelsesbarriere pga overbehandling. Det kan ta flere måneder å gjennopprette huden etter overbehandling, og du kan risikere å få en hud som er mer sensitiv enn den var tidligere. Nei det er disse https://www.vichyusa.com/skin-care/skin-care-product-type/face-serum/liftactiv-peptide-c-ampoule-serum-liftactivpeptidecampouleserum.html Vet at Glycol syre er No-No med tretinoin! Hva tenker du om risiko for hudbarriere skade med det serumet jeg linket til? Anonymkode: 53533...788
Roci Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei det er disse https://www.vichyusa.com/skin-care/skin-care-product-type/face-serum/liftactiv-peptide-c-ampoule-serum-liftactivpeptidecampouleserum.html Vet at Glycol syre er No-No med tretinoin! Hva tenker du om risiko for hudbarriere skade med det serumet jeg linket til? Anonymkode: 53533...788 Ok, de er jo noe helt annet🙂 De inneholder imidlertid en ganske høy konsentrasjon av ren C-vitamin (askorbinsyre), så det er greit å være litt forsiktig. Ikke begynn med C-vitamin samtidig som du øker bruken av tretinoin. Begynn med et par morgener i uka og se hvordan det går. Dersom du opplever noen form for irritasjon, må du stoppe å bruke produktet. Det er alltid en viss risiko for hudirritasjon ved bruk av aktive ingredienser, men dersom man utviser forsiktighet og innfører de ulike ingrediensene gradvis slik at huden får tilvenne seg, går det som regel bra 🙂 Husk solkrem med høy faktor!
AprilLudgate Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 Det er ALT for tidlig. Skal ikke nekte deg, men kun 1 mnd uti tretinoin så er fortsatt huden ganske høysensitiv.
Roci Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 AprilLudgate skrev (31 minutter siden): Det er ALT for tidlig. Skal ikke nekte deg, men kun 1 mnd uti tretinoin så er fortsatt huden ganske høysensitiv. Jeg er enig i at det er for tidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå