AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 hei, jeg har søkt studie til høsten. Men jeg er veldig redd for at jeg ikke skal ha karakter over poenggrensen til sommer etter eksamen. Tror dere poenggrensene for høyere utdanning vil gå ned? Det studie jeg har søkt på første plass har en poenggrense på 4,5 og det er det snittet jeg ligger på nå, men med eksamen frykter jeg at snittet mitt vil gå ned til 4,4 istedenfor. Vil det studie feks gå ned til 4,3? Poenggrensen lå på 4,3 i 2019 før Corona. Håper dette var forståelig å lese! Anonymkode: 37b0f...dfb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 Det er umulig å si, dessverre. Anonymkode: d0fc2...d41
Topsi Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Kommer nok helt an på hva du har søkt. Har du søkt økonomi, så nei, lærer eller sykepleier, kanskje
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 Topsi skrev (36 minutter siden): Kommer nok helt an på hva du har søkt. Har du søkt økonomi, så nei, lærer eller sykepleier, kanskje informatikk da? Anonymkode: 37b0f...dfb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 Kan hende, men til info så er poeng og karaktersnitt er to ulike ting😊 Anonymkode: e5c84...a60
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Hva har du søkt på? Vent til Samordna opptak legger ut flere statistikk med oversikt over antall søknader per plass på et studie, da får du en pekepinne på hva som mest sannsynligvis kommer til å øke i karakterpoeng, eller gå ned. Anonymkode: 9cfb7...4df
Gjest takinova Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): hei, jeg har søkt studie til høsten. Men jeg er veldig redd for at jeg ikke skal ha karakter over poenggrensen til sommer etter eksamen. Tror dere poenggrensene for høyere utdanning vil gå ned? Det studie jeg har søkt på første plass har en poenggrense på 4,5 og det er det snittet jeg ligger på nå, men med eksamen frykter jeg at snittet mitt vil gå ned til 4,4 istedenfor. Vil det studie feks gå ned til 4,3? Poenggrensen lå på 4,3 i 2019 før Corona. Håper dette var forståelig å lese! Anonymkode: 37b0f...dfb Hvis snittet ditt er så nært det historiske snittet på studiet kommer du sannsynligvis inn, eller høyt på venteliste og inn gjennom det. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hva har du søkt på? Vent til Samordna opptak legger ut flere statistikk med oversikt over antall søknader per plass på et studie, da får du en pekepinne på hva som mest sannsynligvis kommer til å øke i karakterpoeng, eller gå ned. Anonymkode: 9cfb7...4df Informatikk ved UiO har jeg søkt. Har sett på den statistikken for 2023 som ligger ute nå og det er flere søkere på informatikk i 2023 enn ifjor. Men helse ligger fortsatt helt på toppen og informatikk litt lenger ned på lista Anonymkode: 37b0f...dfb
William_S Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 (endret) Det er helt umulig å si. Jus, medisin, psykologi (profesjon), odontologi osv vil som vanlig ligge høyt der oppe. Mens andre steder vil det nok kunne variere mer fra år til år. Men det er generelt sett færre søkere i år enn på en stund, så antagelig vil poenggrensen gå noe ned på en del studier. Men de kan jo også gå opp på andre. Man vet jo ikke på forhånd hva slags poengsum de andre som søker har for hånden. Endret 2. mai 2023 av William_S
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Informatikk ved UiO har jeg søkt. Har sett på den statistikken for 2023 som ligger ute nå og det er flere søkere på informatikk i 2023 enn ifjor. Men helse ligger fortsatt helt på toppen og informatikk litt lenger ned på lista Anonymkode: 37b0f...dfb Hvis det er flere søkere enn i fjor så vil jeg tro det er større sjanse for at poenggrensa går opp. Anonymkode: 3d4f9...170
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Informatikk ved UiO har jeg søkt. Har sett på den statistikken for 2023 som ligger ute nå og det er flere søkere på informatikk i 2023 enn ifjor. Men helse ligger fortsatt helt på toppen og informatikk litt lenger ned på lista Anonymkode: 37b0f...dfb Da er det stor sannsynlighet for at snittet øker i år desverre. Med mindre det er flere studieplasser i år enn i fjor Anonymkode: 05f91...8b0
Sawyer Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva har du søkt på? Vent til Samordna opptak legger ut flere statistikk med oversikt over antall søknader per plass på et studie, da får du en pekepinne på hva som mest sannsynligvis kommer til å øke i karakterpoeng, eller gå ned. Anonymkode: 9cfb7...4df Det har vært ute i et par uker allerede. Er å finne inne på samordna
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Da er det stor sannsynlighet for at snittet øker i år desverre. Med mindre det er flere studieplasser i år enn i fjor Anonymkode: 05f91...8b0 men jeg har hørt at snittet vil gå litt ned med tanke på at vi 04 skal ha eksamen og snittet lå på rundt 4,3 i flere år før corona og i 2020, mens fra 2021-2022 har det gått litt opp Anonymkode: 37b0f...dfb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): men jeg har hørt at snittet vil gå litt ned med tanke på at vi 04 skal ha eksamen og snittet lå på rundt 4,3 i flere år før corona og i 2020, mens fra 2021-2022 har det gått litt opp Anonymkode: 37b0f...dfb Jeg tenker det er ulogisk at det skal gå ned når det er flere søkere, jo fler søkere jo større konurranse. Anonymkode: 3d4f9...170
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker det er ulogisk at det skal gå ned når det er flere søkere, jo fler søkere jo større konurranse. Anonymkode: 3d4f9...170 Nei, hen har et godt poeng der. Korona-kullet førte til enorm karakter økning på mange studier ettersom avgangselever slapp unna eksamen. Men det er fortsatt ikke noe jeg ville vært 100% sikkert på. Anonymkode: 05f91...8b0
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #16 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker det er ulogisk at det skal gå ned når det er flere søkere, jo fler søkere jo større konurranse. Anonymkode: 3d4f9...170 jo det skjønner jeg. men snittene våre vil jo være mye lavere i forhold til 03, 02 og 01 som slapp eksamen. mener ikke det vil gå altfor mye ned men kanskje bittelitt. det er bare 100 flere søkere som har tatt det på førsteplass i år på det studie jeg har søkt på. så håper virkelig jeg gjør det bra på eksamen og ender opp med snitt på rundt 4,6 - 4,7 i tilfelle poenggrensene går opp. derfor det er så sykt stressende haha man vet jo ikke om det vil gå opp eller ned Anonymkode: 37b0f...dfb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #17 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, hen har et godt poeng der. Korona-kullet førte til enorm karakter økning på mange studier ettersom avgangselever slapp unna eksamen. Men det er fortsatt ikke noe jeg ville vært 100% sikkert på. Anonymkode: 05f91...8b0 jepp man kan ikke være 100% sikre på sånne ting. får krysse fingrene og håpe på at jeg får plass. men har også hørt de studiene som er veldig populære som økonomi, helse, lektor osv vil få høyere snitt enn feks studier som er litt mindre populære Anonymkode: 37b0f...dfb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #18 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): jo det skjønner jeg. men snittene våre vil jo være mye lavere i forhold til 03, 02 og 01 som slapp eksamen. mener ikke det vil gå altfor mye ned men kanskje bittelitt. det er bare 100 flere søkere som har tatt det på førsteplass i år på det studie jeg har søkt på. så håper virkelig jeg gjør det bra på eksamen og ender opp med snitt på rundt 4,6 - 4,7 i tilfelle poenggrensene går opp. derfor det er så sykt stressende haha man vet jo ikke om det vil gå opp eller ned Anonymkode: 37b0f...dfb Åja sånn ja. Håper du kommer inn 🤞🤞 Anonymkode: 3d4f9...170
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå