Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For en skandale.

Støre ringer Helga Pedersen og etter alle solemerker har han presset henne ut av kampen for stillingen som partisekretær.

Måten Helga Pedersen nektet å svare på og måtte lete etter pk-vennlig svar i går på nyhetene (TV2 eller NRK, husker ikke) avslører at Støre virkelig brøt løftet sitt om å ikke blande seg inn. Han blandet seg inn til de grader for å presse henne ut. Det var utrolig tydelig fra kroppsspråket hennes at det som sto i media var sant. Støre blandet seg personlig inn og på en eller annen måte presset henne ut av kampen. 

Så grilles han nå på pressekonferansen og svarer fordummende istedet for ærlig.

En representativ spørreundersøkelse blant hans egne velgere viser at 50% vil ha Pedersen som partisekretær mot ca 20% for Stenseng. Støres kommentar? Meningsmålinger viser mye rart.

Jaja ...

Jeg har aldri hatt sansen for Pedersen, men måten hun ble behandlet på her er usmakelig. Hun burde hatt en fair chance å kjempe for denne plassen.

Men jeg synes det er helt greit med en svak Ap som er nede rundt 10% eller mindre, så for all del er det bare å fortsette å levere med skandaler :nigo:

P.S. Ikke minst hadde journalisten som spurte Støre ''Er Ap Norges fremste parti på selvskading?'' rett? Støre kjenner seg ikke igjen i spørsmålet og avsporer voldsomt i bla-bla. Fordi spørsmålet gjenspeiler realiteten?

Endret av Drizzt
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet at Jonas har vært under-cover i AP siden Kåre Willoch ba ham ødelegge partiet på 80 tallet. Han gjør jo en god jobb med det. Nå er det bare å ta frem popkornet og vente på AP landsmøtet.

• Liker 2
Skrevet
spinner skrev (3 timer siden):

Du vet at Jonas har vært under-cover i AP siden Kåre Willoch ba ham ødelegge partiet på 80 tallet. Han gjør jo en god jobb med det. Nå er det bare å ta frem popkornet og vente på AP landsmøtet.

Blir det en reell votering når det kun er 1 godkjent kandidat til en stilling?

Det er ganske spesielt at partiledelsen er i den grad i utakt med egne velgere i Helga vs. Stenseng saken

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Blir det en reell votering når det kun er 1 godkjent kandidat til en stilling?

Det kan alltid komme benkeforslag - det var vel det Helga Pedersen var tenkt å skulle være.

Jeg har litt vondt for å tro på at Støre - selv om han ikke skulle ha som bevisst mål og hensikt med samtalen å presse Pedersen - ikke skjønte, og tilsynelatende fortsatt ikke skjønner, hvor utrolig klønete og umusikalsk det var av ham som leder å ta en sånn telefon. Så uerfaren i dette spillet er han tross alt ikke.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Sjelden jeg er enig med deg, @Drizzt, men her labber Støre rundt i salaten så Thousand Islands-dressingen spruter.

Vanskelig å si om dette er strategi eller dumhet, enda vanskeligere å se hva som er verst.

Endret av Snok1
  • Liker 5
Skrevet

Det er jo vare interne maktkamper i Ap. Etter Giske saken fortsetter jo galskapen. Hadde vært forfriskende im de gadd å bry seg med politikk. Virker ikke som de helt har forstått hvorfor de er der….. utføre verv på vegne av…. medlemmer, velgere og borgere….

• Liker 2
Skrevet

Hørte ham akkurat på radioen, og måten han forsvarte seg på gjorde meg pinlig berørt. 
Han sa at han mente at han hadde ansvar for å sette seg inn i dette, og at det var hans rett. - Og visst har han rett til å ringe hvem han vil, men hvor lite demokratisk og ydmykt det framstår... det skjønner han åpenbart ikke. Hvor er tilliten til nominasjonskomiteen? - Og hvor er de åpne prosessene?
Jeg stemmer ikke Ap, men ønsker likevel at de skal suge til seg igjen velgerne de har lekket ut til sentrum og høyre. Det kommer de ikke til å oppnå med stunt som dette. Støre har null karisma, null folkelighet, og med dette dokumenterer han også at han er inkompetent i pressestrategi. Kanskje Pedersen haller burde utfordra ham som leder... Vi forstår i alle fall hva hun sier, og hun er et friskt klarrødt pust i den lilla avarten av det som var et arbeiderparti.

• Liker 4
Skrevet
Andro skrev (2 minutter siden):

Hørte ham akkurat på radioen, og måten han forsvarte seg på gjorde meg pinlig berørt. 
Han sa at han mente at han hadde ansvar for å sette seg inn i dette, og at det var hans rett. - Og visst har han rett til å ringe hvem han vil, men hvor lite demokratisk og ydmykt det framstår... 

Dette reagerte jeg på også.

Dette begynner å minne mer om et demokratur enn et demokrati.

• Liker 4
Skrevet

Like greitt at me gjer som italienarane og israelarane og startar nye parti når eit gamalt parti vert kuppa. Ynskjer eg at direktørane frå Oslo Vest skal styra, røystar eg Høgre. Ikkje Arbeidarpartiet (no har desse styrt nesten samanhengande sidan Gro si tid, Jagland vart pressa ut av Jens og gjengen). 

• Liker 2
Skrevet

Rødt, AP, SV krf og Frp tør å vise interne strider. Høyre og Venstre later som om akt er bra og skjuler sine. Hva er best i et demokrati? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hun nekter jo ikke å svare. Hun svarer og formulerer seg på en måte, som indikerer til at hun ble presset/anbefalt å trekke seg. Jeg tror derimot ikke Jonas G. Støre er så inkompetent at han har presset henne til noen ting, jeg tror faktisk han har vært ganske sjokkert over dette. For meg ville det vært naturlig å være i kontakt med partilederen vedrørende mitt kandidatur, men Helga Pedersen har ignorert dette og kjørt på gjennom mediene med "vi vil ha benkeforslag". Det ligger mye mellom linjene her som vi ikke vet, men som det er fult mulig å resonnere seg til. 

Som sagt, en partisekretær og partilederen jobber veldig tett sammen, så det å ikke en gang gå i dialog med partilederen/ledelsen vedrørende kandidatur virker for meg litt merkelig. Jeg tror han rett og slett har vært undrende og ringte henne, og der han dermed kanskje sa - at han finner det problematisk siden dette har blitt tatt gjennom mediene først og fremst, men også at han støtter Kjersti. 

Tviler sterkt på at han er så inkompetent at han har presset noen. Jeg er ikke en stor fan av Støre, bare så det er sagt, men jeg finner hele saken usedvanlig merkverdig da Helga Pedersen har nyt godt av en del presse-oppmerksomhet den siste tiden. Uten i det hele tatt å være i dialog med ledelsen i sitt eget parti. Finnes nok mange sannheter oppi denne grøten.

Så kjenner jeg at jeg er til dels glad for at de sosialistiske partiene tør å gå frem i mediene angående interne saker i partiene. Dette er ikke ting vi ser fra de borgerlige, de er særdeles private og "utenomjordiske" av seg. Dette gjør de sosialistiske til vanlige mennesker, hvis jeg kan si det slik. Det er bare naturlig og "skulle bare mangle" at befolkningen fikk ta del i hva som skjer. Hvem som helst kan tross alt melde seg inn å engasjere seg, og det burde faktisk flere også gjøre 

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Andro skrev (1 time siden):

Han sa at han mente at han hadde ansvar for å sette seg inn i dette, og at det var hans rett. - Og visst har han rett til å ringe hvem han vil, men hvor lite demokratisk og ydmykt det framstår... det skjønner han åpenbart ikke. Hvor er tilliten til nominasjonskomiteen? - Og hvor er de åpne prosessene?
Jeg stemmer ikke Ap, men ønsker likevel at de skal suge til seg igjen velgerne de har lekket ut til sentrum og høyre. Det kommer de ikke til å oppnå med stunt som dette. Støre har null karisma, null folkelighet, og med dette dokumenterer han også at han er inkompetent i pressestrategi. Kanskje Pedersen haller burde utfordra ham som leder... Vi forstår i alle fall hva hun sier, og hun er et friskt klarrødt pust i den lilla avarten av det som var et arbeiderparti.

Nå skal ikke jeg komme å beskytte Jonas G. Støre, jeg er ikke så fan av han, MEN

Han er usedvanlig dårlig på å vise følelser både kroppslig og verbalt, om han er sånn på privaten også - det tror jeg på. Og jeg mistenker at det er en av grunnene til at partiet sliter, for vi har en Statsminister som har lite mimikk og kroppsspråk. Dermed mangler man på en måte også den utstrålingen, og det gjør han. Jeg er helt enig med deg angående karaktertrekk. 

Samtidig så tviler jeg nå sterkt på at han har presset noen til noe, han slår meg ikke som en slik type person i det hele tatt. Han bryr seg, men han er jævlig dårlig på å vise det. Som partileder har man faktisk rett til å være en del av en slik prossess innad i partiet, en partisekretær jobber svært tett med partiledelsen - og her har Helga Pedersen heller nyt godt av omfattende presse-oppmerksomhet, istedenfor å gå i dialog med partiledelsen. Det syntes jeg er en ganske spesiell strategi av henne og ikke minst feil måte å gjøre det på. Det skaper ikke grunnlag for et godt samarbeid, og det tror jeg de fleste også kan tenke seg til. Uavhengig hva man tenker om personer og partier. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
Skrevet

Ikke rart at AP bare peker nedover, å vaske skittentøy i offentligheten på den måten, herregud går det an å være mer klønete. Det er ikke ærlig og åpen, bare uproft. I en tid der AP er så svak bruker de sin energi på slike kamper?

Støre virker ikke samlende, ikke har han evne å begeistre folk - AP kan være glad det er kommunevalg, ikke stortingsvalg til høsten.

• Liker 2
Skrevet
Daria skrev (4 timer siden):

Det kan alltid komme benkeforslag - det var vel det Helga Pedersen var tenkt å skulle være.

Jeg har litt vondt for å tro på at Støre - selv om han ikke skulle ha som bevisst mål og hensikt med samtalen å presse Pedersen - ikke skjønte, og tilsynelatende fortsatt ikke skjønner, hvor utrolig klønete og umusikalsk det var av ham som leder å ta en sånn telefon. Så uerfaren i dette spillet er han tross alt ikke.

Jeg synes det er trist at Pedersen ga seg etter presset. Hun burde ihvertfall stilt og fått en fair chance.

Men slik saken nå er opplyst, så virker det som om hun fikk beskjed fra Støre at det ikke blir et så godt samarbeid mellom de to skulle hun vinne. Han personlig vil ikke ha henne som partisekretær! Uansett hvor mye han lyver at de to har en ''god tone'' når de snakker sammen. 

Denne telefonsamtalen burde han aldri tatt. Enig med deg at det er merkelig at han ikke skjønte det selv. Det er en newbie-tabbe som ikke passer helt med hans mangeårig karriere i topppolitikken. Hans versjon er at han som leder hadde lest i media og hørt rykter og ringte henne fordi det var ''hans ansvar''. Men samtalen neppe gikk: ''Vil du stille? Så flott og spennende!'' siden den førte til at hun følte seg presset ut og til slutt valgte å trekke seg.

Snok1 skrev (4 timer siden):

Sjelden jeg er enig med deg, @Drizzt, men her labber Støre rundt i salaten så Thousand Islands-dressingen spruter.

Vanskelig å si om dette er strategi eller dumhet, enda vanskeligere å se hva som er verst.

Begge deler?

Strategi, basert på dumhet?

''Ingen'' vil ha Stenseng lenger som partisekretær og istedet for å lytte til velgerne, snus det ryggen til. At Stenseng sto der i pressekonferansen med en påklistret fake smile hele tiden måtte ha vært veldig vanskelig for henne. Selv om smilet var påklistret, samsvarte det ikke med øynene og hva de ''fortalte''. De politiske maktkampene innad i partiet er tydeligvis av orkankarakter nå.

• Liker 3
Skrevet (endret)
kraftwerk skrev (3 timer siden):

Nå skal ikke jeg komme å beskytte Jonas G. Støre, jeg er ikke så fan av han, MEN

Han er usedvanlig dårlig på å vise følelser både kroppslig og verbalt, om han er sånn på privaten også - det tror jeg på. Og jeg mistenker at det er en av grunnene til at partiet sliter, for vi har en Statsminister som har lite mimikk og kroppsspråk. Dermed mangler man på en måte også den utstrålingen, og det gjør han. Jeg er helt enig med deg angående karaktertrekk. 

Samtidig så tviler jeg nå sterkt på at han har presset noen til noe, han slår meg ikke som en slik type person i det hele tatt. Han bryr seg, men han er jævlig dårlig på å vise det. Som partileder har man faktisk rett til å være en del av en slik prossess innad i partiet, en partisekretær jobber svært tett med partiledelsen - og her har Helga Pedersen heller nyt godt av omfattende presse-oppmerksomhet, istedenfor å gå i dialog med partiledelsen. Det syntes jeg er en ganske spesiell strategi av henne og ikke minst feil måte å gjøre det på. Det skaper ikke grunnlag for et godt samarbeid, og det tror jeg de fleste også kan tenke seg til. Uavhengig hva man tenker om personer og partier. 

Bare les her.

Det er til de grader tydelig at hun ble utsatt for press i denne telefonsamtalen.

Selv om han ikke sa direkte ''ikke still opp'' eller ''trekk deg'', så sa han det på andre måter. Budskapet var klart.

– Jeg er overrasket over at partilederen refererer fra vår samtale på en så konkret måte. Det er riktig at han ikke eksplisitt ba meg trekke meg, men signalet var veldig klart og jeg skjønner hvordan en slik samtale må tolkes.

https://www.nrk.no/norge/helga-pedersen-trakk-seg_-_-ikke-grunnlag-for-samarbeid-med-sentrale-miljoer-1.16394155

P.S. på telefon ser man ikke kroppsspråket. Man hører ordene. Og han klarte å formidle budskapet at hun burde trekke seg. Hun skjønte det og trakk seg. Det holder med kommentarer som for eksempel ''enstemmig valgkomité har valgt Stenseng'' eller ''vi trenger ikke mer splittelse i disse vanskelige tider for partiet'' og ''det er viktig å vise at partiet står samlet rundt kandidatene som er foreslått av valgkomiteen''. 

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Gjest paprikaskrue
Skrevet

Tanken slo meg at dette ikke trenger å handle om Pedersen sin kapasitet til å kunne utføre jobben på en god måte. Hun er åpenbart kvalifisert, men for Støre og AP så ser det vel neppe bra ut med tanke på Fosen-saken og HP sine samiske aner. Mao så er det en interesse konflikt som kan bli svært pinlig.

Skrevet

Lurer på hvor mange dyktige mennesker som lar vær å engasjere seg i politisk arbeid når de ser dette og lignende råtne spill fra alle politiske partier ? 

• Liker 4
Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg tenkte at det kunne være pga alle avsløringene om politikerne og deres fortid, snusk eller noe.  Men vi var jo ikke der og hørte samtalen, og det blir jo bare spekulasjoner.

Skrevet

Og jeg blir stadig overrasket over hvor lite selvkritiske enkelte er, som kan tviholde på sine posisjoner slik som Stenseng nå gjør. Her har vi altså et parti hun har vært de facto grasrot-leder for, i åtte år`. Og som nå bikker rundt 20 prosent oppslutning. Jeg forundrer meg over hva det er i henne som gjør at hun tviholder på sin posisjon. Noen forslag?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt tullete å diskutere dette. Det er en ikke-sak, i hvert fall inntil vi vet hva som ble sagt, og det får vi kanskje aldri vite. Man må være temmelig langt ute på høyresiden i norsk politikk for å mene at dette er interessant, kritikkverdig osv. Storm i et vannglass. Kan ikke se at Støre har gjort noe galt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...