Gå til innhold

Har man noen rettigheter om man skal følge et barn til operasjon? Med tanke på fri fra jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn skal opereres på sykehus og jeg må derfor være borte en arbeidsdag for å følge han. Har man noen rettigheter eller må man ta seg fri?

Han er 2 år om det spiller noen rolle :)

Anonymkode: a9dc7...b7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min sønn skal opereres på sykehus og jeg må derfor være borte en arbeidsdag for å følge han. Har man noen rettigheter eller må man ta seg fri?

Ta ut sykt barn dag. 

Anonymkode: d50a3...2dc

• Liker 1
Skrevet

Ja en har rett på fri for å følge barnet til nødvendige avtaler som legetimer, operasjoner...

Arbeidsmiljølovens §12-9 bestemmer at man har krav på å få fri for å følge barn til lege i forbindelse med sykdom. Dette gjelder inntil barnet er fylt 12 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (3 minutter siden):

Ja en har rett på fri for å følge barnet til nødvendige avtaler som legetimer, operasjoner...

Arbeidsmiljølovens §12-9 bestemmer at man har krav på å få fri for å følge barn til lege i forbindelse med sykdom. Dette gjelder inntil barnet er fylt 12 år.

Takk, men gjelder det en hel dag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, men gjelder det en hel dag?

Klart det gjelder for en hel dag når opplegget eller reisevei krever det. Jeg har også krav på en hel dag når jeg har legetime på sykehus med lang reisevei selv om selve timen kun varer i 15-30min. så rekker jeg jo ikke jobb når det er 4-5timers reisevei til sykehuset. En operasjon kan jo også bli utsatt om operasjonslegen må ta en hastesak først.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (3 minutter siden):

Klart det gjelder for en hel dag når opplegget eller reisevei krever det. Jeg har også krav på en hel dag når jeg har legetime på sykehus med lang reisevei selv om selve timen kun varer i 15-30min. så rekker jeg jo ikke jobb når det er 4-5timers reisevei til sykehuset. En operasjon kan jo også bli utsatt om operasjonslegen må ta en hastesak først.

Han skal legges inn fra morgenen og overnatte to døgn, men de to døgnene går over helg, så dette gjelder en fredag.

AnonymBruker
Skrevet

Man har krav på å få fri til dette, men ikke betalt, såvidt jeg vet.

Anonymkode: 45d7e...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Det er en vanlig såkalt sykt barn-dag. 

Anonymkode: 4d8c3...232

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig har man krav på fri med betalt, dette er en vanlig sykt barn dag. Du tenker på rutinekontroller når barnet ikke er sykt. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du har rett på velferdspermisjon og fullt betalt for hele dagen. 

Endret av Eva-Lena
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Akk, så uviten... 

Anonymkode: 65891...618

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta ut en sykt barn dag, så klart får du hele dagen. Du kan ikke akkurat levere barnet til operasjon klokka 09. Også dra på jobb og komme tilbake 17.00 etter jobb og forvente at barnet skal være der aleine til du kan komme igjen. Du blir så klart fra morgen og hele tiden mens barnet er der. Men du bør melde inn fri så fort som mulig for å forberede arbeidsgiver. Om det er snakk om 1 dag. Så er det greit med sykt barn tenker jeg. Men om du bør være mange dager hjemme med barnet etterpå, bør du snakke med en sosionom på sykehuset som kanskje kan veilede deg i søknad om pleiepenger.

Anonymkode: 9036a...558

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Han skal legges inn fra morgenen og overnatte to døgn, men de to døgnene går over helg, så dette gjelder en fredag.

Høres nesten ut som du har rett på pleiepenger 

Anonymkode: c4b11...5d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har fulgt to av barna mine til operasjoner og kontroller og har fått fri med lønn hver gang. Fikk også fri med lønn i ukene de måtte være hjemme etter operasjon. 

De var skolebarn da.

Anonymkode: c8577...8f5

AnonymBruker
Skrevet
Sitat
Du kan bruke omsorgsdager når du må være borte fra jobb fordi:

• Barnet, eller den som passer barnet, er blitt syk.
  • Barnet skal til lege, selv om barnet ikke er sykt den aktuelle dagen.
  • Du skal delta på et oppfølgingsmøte med barnet ditt. Dette kan for eksempel være med lege, fysioterapeut, PPT, BUP, eller ansvarsgruppe i forbindelse med individuell plan.

Du kan ikke bruke omsorgsdager til:

• møter med skolen, som ikke skyldes sykdom
  • planlagt fravær, for eksempel ved skoleferie og planleggingsdager
  • rutinekontroller på helsestasjonen
  • rutinekontroll hos tannlege, som ikke skyldes sykdom
  • når skole er stengt på grunn av streik

https://www.nav.no/omsorgspenger#nar-kan-du-bruke-av-omsorgsdagene

Anonymkode: 7437c...b44

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Høres nesten ut som du har rett på pleiepenger 

Anonymkode: c4b11...5d8

Ja, hun har absolutt rett på pleiepenger! Jeg fikk pleiepenger for 3 døgns sykehusinnleggelse på barnet mitt. Les her https://www.nav.no/pleiepenger-barn#hvem

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn skal operere mandlene, nå finner jeg selvfølgelig ikke igjen informasjonen. Men fikk da informasjon om at man kan bruke sykt barn dager og søke om pleiepenger. Da er det jo snakk om 14 dager fravær. 

Anonymkode: a1e4d...533

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mitt barn skal operere mandlene, nå finner jeg selvfølgelig ikke igjen informasjonen. Men fikk da informasjon om at man kan bruke sykt barn dager og søke om pleiepenger. Da er det jo snakk om 14 dager fravær. 

Anonymkode: a1e4d...533

Ja det er det samme min skal, mandler, falske mandler/polypper og dren. Står at han ikke kan være i fysisk aktivitet som barnehage i 1-2 uker etterpå. Må også spise annerledes og få smertestillende.

Skrevet

Du får pleiepenger.  Legen ordner attest på sykehuset, og du sender inn krav om pleiepenger til arbeidsgiver eller nav. Så slipper du å bruke omsorgsdager. 

Barnet må vel være hjemme en uke etter operasjonen også, sørg for  at pleiepengene dekker dagend hjemme også.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...