AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #1 Del Skrevet 1. mai 2023 Er det flere som ikke tør å bruke bankid på mobil eller nå app hvis det har blitt tatt i bruk? Redd for å taste feil (liten skjerm) , skeptisk til ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, og liten pinkode. Noen med erfaring? Fungerer det greit? Anonymkode: e27c8...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #2 Del Skrevet 1. mai 2023 Nei er ikke redd eller skeptisk, det fungerer veldig greit Anonymkode: 9b6ec...494 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 1. mai 2023 #3 Del Skrevet 1. mai 2023 Skjønner skepsisen mot ansiktsgjenkjenning og tommelavtrykk. Liker heller ikke det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #4 Del Skrevet 1. mai 2023 Det fungerer veldig fint. Har ikke prøvd ansiktsgjenkjenning. Anonymkode: e6e12...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #5 Del Skrevet 1. mai 2023 Bruker ikke fingeravtrykk/ansiktsgjenkjenning og er komfortabel med PIN fordi noen må stjele telefonen min for å i det hele tatt kunne gjette PIN-koden, og da må de først gjennom en lenger PIN på låsskjermen. Anonymkode: 6ef7c...72e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #6 Del Skrevet 1. mai 2023 Er det slik at på de nye telefonene er det kun ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk for å kunne låse opp telefonen eller er det fremdeles også lengre pin mulighet? Anonymkode: e27c8...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #7 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det slik at på de nye telefonene er det kun ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk for å kunne låse opp telefonen eller er det fremdeles også lengre pin mulighet? Anonymkode: e27c8...63a Er uansett litt skeptisk jeg da, men hvis ja så er det jo en ekstra sikkerhet med to runder pin, som nevnt i tråden 🙂 Anonymkode: e27c8...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Del Skrevet 2. mai 2023 Kan ikke si jeg er redd, men jeg nekter å benytte meg av det. Måtte krype til korset å laste ned appen for å beholde kontoene mine, men slettet den igjen med det samme. Takke meg til kodebrikke. Nettbank kan jeg fint ha, men der går grensen. Ønsker ikke å ha "alt" på ett sted. Anonymkode: d6b0c...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruR Skrevet 2. mai 2023 #9 Del Skrevet 2. mai 2023 Bruker pin og synes det fungerer fint. Har ikke lyst til å bruke fingeravtrykk/ansiktsgjennkjenning bare fordi jeg generelt ikke har lyst til å gi banken og mobilprodusenten ansiktet og fingeravtrykket mitt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 2. mai 2023 #10 Del Skrevet 2. mai 2023 Har ikke bankid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Del Skrevet 2. mai 2023 Synes appen er trygg og grei. Hvis jeg betaler på nett, får jeg forespørsel i appen om det er jeg som prøver å bruke appen, og for å kunne trykke "ja det er meg" må jeg jo være innlogget på mobilen via fingeravtrykk eller personlig pinkode. Deretter må jeg skrive inn personlig pinkode i en popup på nett. Jeg tenker at det er rimelig trygt når man praktisk talt må gjennom tre identifikasjoner for å få betalt. Men man må selvfølgelig bruke ulike pinkoder da. Noe annet vil være teit. Anonymkode: 9fed6...a9e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 2. mai 2023 #12 Del Skrevet 2. mai 2023 Det har aldri vært sikrere å betale på nett enn nå. Det gjøres stadig forbedringer av sikkerheten, og bankID-appen er nyeste ledd i arbeidet med å sikre betalingstransaksjonene våre mot svindel. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Del Skrevet 2. mai 2023 Nei haha, det er jo helt sikkert, - ikke noe mindre sikkert enn med kodebrikke. Anonymkode: 074b8...0c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 2. mai 2023 #14 Del Skrevet 2. mai 2023 Hva er du redd for? Og hvilken kompetanse har du i dette? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 2. mai 2023 #15 Del Skrevet 2. mai 2023 (endret) FruR skrev (20 minutter siden): Bruker pin og synes det fungerer fint. Har ikke lyst til å bruke fingeravtrykk/ansiktsgjennkjenning bare fordi jeg generelt ikke har lyst til å gi banken og mobilprodusenten ansiktet og fingeravtrykket mitt. Du gir ikke banken finger avtrykk eller ansikt ved å bruke disse teknologiene: i begge situasjonene er de viktige delene kryptert og låst til enheten din. Og de er ikke flyttbare engang (Hvilket er grunnen til at du er nødt å trene opp alle nye enheter. ) Så mobilleverandøren har det heller ikke. Det du gjør med appen, er å etablere en sikrere Bankid brikke : du tilfører en ekstra sikkerhets komponent for å få ut tallet fra brikken , og samtidig automatiserer å sende det over. (Det er mobilen som forteller appen at du er du. og fra banken sitt perspektiv er det kun tallet og det du har logget på med som identifiserer deg. ) Problemet med sikkerheten på biometriske enheter, er ikke dette, men lovhjemlene myndigheten har til å bruke tvangsmetoder på dem. Og at det gir ditt ansikt eller avkuttete finger en økonomisk verdi, som kan provosere vold. Endret 2. mai 2023 av Druid 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #16 Del Skrevet 2. mai 2023 Om du taster feil, så får du opp melding om å ha tastet feil... Litt samme som når du trykker feil pinkode på en bankterminal. Det skjer ikke noe som helst mer enn at du får opp at det er feil. Pinkoden er heller ikke mindre enn den er på bankkortet og flere typer kodebrikker. Jeg har like lang pinkode på bankid på telefon, som jeg hadde på kodebrikken min... Anonymkode: ed77a...23d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #17 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det flere som ikke tør å bruke bankid på mobil eller nå app hvis det har blitt tatt i bruk? Redd for å taste feil (liten skjerm) , skeptisk til ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, og liten pinkode. Noen med erfaring? Fungerer det greit? Anonymkode: e27c8...63a Om appen: Det gjør ikke noe å taste feil, den sier bare at du tastet feil. Ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk er like sikkert som PIN, men du kan også bruke PIN hvis du vil. Uansett må du fortsatt skrive passord i tillegg, slik som med fysisk bank-id. Eneste forskjellen på bank id brikke og app er at appen fungerer som tallet du får fra brikken. Så må du i tillegg skrive personlig passord, akkurat som med brikke. Og det går bra å taste feil, du får rød tekst som sier det var feil, og kan skrive inn om igjen. Anonymkode: 21b34...2b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #18 Del Skrevet 2. mai 2023 Iso1 skrev (1 time siden): Har ikke bankid Har du ikke nettbank? HVordan får du levert skatteomleggingen ? Anonymkode: 4454c...635 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #19 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du ikke nettbank? HVordan får du levert skatteomleggingen ? Anonymkode: 4454c...635 *Skattemeldingen Anonymkode: 4454c...635 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 2. mai 2023 #20 Del Skrevet 2. mai 2023 Antagelig er det tryggere med pinkodeløse og passordløse sikkerhetsmekanismer, siden folk ikke kan se hva du taster. Samme med bankkort og berøringsløs verifikasjon. Færre som kan se pinkode. Nyeste versjon av BankID-appen er jo genial, med biometrisk verifikasjon. FaceID for å åpne telefon, taste inn mobilnummer på nettleser, FaceID på BankID-app-forespørsel og transaksjon gjennomført. Eller resept bestilt. Noen tjenester krever høyere sikkerhet, og der har man mulig personlig langt passord på toppen av det igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå