Gå til innhold

Angst? Andre som får vondt i magen ute? På buss, turer, senter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil ha det bort, hvordan blir jeg kvitt det? 
i 15 år har jeg fått så vondt i magen av å ta buss, gå på senter, gå ute. Pga jeg må på toalettet, det kommer akutt. Kan aldri forutse det. Også på jobb når jeg jobbet. 
konstant. hvordan skal jeg klare og leve og være mor når jeg har barn og ta meg av? Klarer aldri og gjøre noe pga dette, må være i nærheten av toalett hele tiden. Blir også verre, mye verre når det er varmt ute eller klær strammer seg. 
og nå er den trygge sonen bil, vekke. Og jeg må ta buss. 

finnes det behandling for dette? Vet det finnes for angst/stress men det går altså ikke an å kontrollere magen. Kun når jeg selv har kontroll på situasjonen, som ved å ha bil. De andre tingene er de samme så derfor unngår jeg mye.

Anonymkode: bcbcb...ae6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket deg for diverse matallergier? Jeg følte at jeg alltid måtte løpe på do når jeg var ute (hjemme tenkte jeg ikke på det, da var det jo greit) før jeg fant ut at jeg har cøliaki og endret diett. 

Anonymkode: 9e532...dc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du sjekket deg for diverse matallergier? Jeg følte at jeg alltid måtte løpe på do når jeg var ute (hjemme tenkte jeg ikke på det, da var det jo greit) før jeg fant ut at jeg har cøliaki og endret diett. 

Ja tidligere men det slo ikke ut.. er det sånn at det alltid slår ut på testene eller kan det være feil? 
om jeg spiser skive, knekkebrød, salat, gryn, uansett så kommer det. Så kommer ikke til å spise eller drikke noe før jeg må levere ungene for da kommer det på bussen. Men det skjer uten mat i kroppen og 😅😞

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja tidligere men det slo ikke ut.. er det sånn at det alltid slår ut på testene eller kan det være feil? 
om jeg spiser skive, knekkebrød, salat, gryn, uansett så kommer det. Så kommer ikke til å spise eller drikke noe før jeg må levere ungene for da kommer det på bussen. Men det skjer uten mat i kroppen og 😅😞

Ingen test er vel helt sikker, men tror de er ganske presise. Håper du finner ut av det og at det ordner seg! 

AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg har slitt med dette i mange år. Kunne aldri dra noe sted uten å vite hvor nærmeste toalett var. Handlet kun på butikker som hadde kundetoalett. Osv. Du vet jo hvordan det er. Alt måtte planlegges. Det verste som kunne skje var toalett stengt eller å havne i saktegående kø. 

Og folk skjønner ikke greia. For de tror det "bare" er angst, men når man seriøst nesten (og noen ganger faktisk) gjør i buksa med eksplosiv diaré, så føles det i høyeste grad ut som et fordøyelsesproblem. Det romler og magen blåser seg opp som en ballong. 

Men så står man også ovenfor en "høna eller egget" situasjon. Utløser angsten magetrøbbel, eller er det magen som gjør at du får angst? 

Jeg har gjort flere ting for å bli bedre. Er forsiktig med hva jeg spiser, særlig når jeg skal bort. Har med prøving og feiling funnet ut at magen er sensitiv for blant annet fiber/frø, frukt/juice og svinekjøtt. Det roer seg litt når jeg er bevisst på hva jeg putter i meg. 

Angsten måtte jeg ha hjelp til. Gråt og bar meg hos legen og fikk Cipralex, gudskjelov. Gikk på de i mange måneder og trodde jeg ikke hadde effekt av de, når samboeren min kommenterte at nå hadde det gått lenge siden forrige do-krise. Det var jo sant! Det gikk lenger og lenger mellom hver gang, jeg glemte stadig oftere å krisemaksimere, stresset mindre.

Etter to år sluttet jeg på pillene, trengte de ikke lenger. Jeg planlegger fortsatt litt, det sitter i meg. Og gruer jeg meg til noe så kjenner jeg det i magen. Men nå er jeg på et levelig/ikke-invalidiserende nivå. 

Beklager langt svar, håper noe av det var til hjelp. Jeg føler med deg. 

Anonymkode: ff8ce...9aa

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen forutsetninger for å si hva som et tilfelle i din situasjon, men sånn helt generelt så er det ikke uvanlig med «stressmage». Om det er angst, så går jo kroppen i en beredskapsmodus og tror den er i fare. Da kommer «steinaldermekanismer» som at den vil kvitte seg med tarminnhold for å kunne flykte raskere. Naturlig og smart, men ikke i dag, og ikke når angsten er for noe som ikke egentlig er farlig.

Dersom det er allergi, så burde du vel sett forskjell etter hva du spiser? 🤷‍♀️ Har du snakket med legen? Hva tenker han om angst vs en eller annen sensitivitet/allergi ift mat?

Anonymkode: 01359...347

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Joda, jeg har slitt med dette i mange år. Kunne aldri dra noe sted uten å vite hvor nærmeste toalett var. Handlet kun på butikker som hadde kundetoalett. Osv. Du vet jo hvordan det er. Alt måtte planlegges. Det verste som kunne skje var toalett stengt eller å havne i saktegående kø. 

Og folk skjønner ikke greia. For de tror det "bare" er angst, men når man seriøst nesten (og noen ganger faktisk) gjør i buksa med eksplosiv diaré, så føles det i høyeste grad ut som et fordøyelsesproblem. Det romler og magen blåser seg opp som en ballong. 

Men så står man også ovenfor en "høna eller egget" situasjon. Utløser angsten magetrøbbel, eller er det magen som gjør at du får angst? 

Jeg har gjort flere ting for å bli bedre. Er forsiktig med hva jeg spiser, særlig når jeg skal bort. Har med prøving og feiling funnet ut at magen er sensitiv for blant annet fiber/frø, frukt/juice og svinekjøtt. Det roer seg litt når jeg er bevisst på hva jeg putter i meg. 

Angsten måtte jeg ha hjelp til. Gråt og bar meg hos legen og fikk Cipralex, gudskjelov. Gikk på de i mange måneder og trodde jeg ikke hadde effekt av de, når samboeren min kommenterte at nå hadde det gått lenge siden forrige do-krise. Det var jo sant! Det gikk lenger og lenger mellom hver gang, jeg glemte stadig oftere å krisemaksimere, stresset mindre.

Etter to år sluttet jeg på pillene, trengte de ikke lenger. Jeg planlegger fortsatt litt, det sitter i meg. Og gruer jeg meg til noe så kjenner jeg det i magen. Men nå er jeg på et levelig/ikke-invalidiserende nivå. 

Beklager langt svar, håper noe av det var til hjelp. Jeg føler med deg. 

Takk for svar! Er cipralex egentlig mot depresjon? Men funker på angst også? Jeg har lest tidligere at det tar lang tid før det virker, men jeg snakket med legen som sier det skal virke innen 2 uker med tabletter. Vet du hvor lang tid det gikk før du ikke måtte på do? 
Gjør de at man blir roligere i kroppen så ikke den angsten/stresset kommer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har ingen forutsetninger for å si hva som et tilfelle i din situasjon, men sånn helt generelt så er det ikke uvanlig med «stressmage». Om det er angst, så går jo kroppen i en beredskapsmodus og tror den er i fare. Da kommer «steinaldermekanismer» som at den vil kvitte seg med tarminnhold for å kunne flykte raskere. Naturlig og smart, men ikke i dag, og ikke når angsten er for noe som ikke egentlig er farlig.

Dersom det er allergi, så burde du vel sett forskjell etter hva du spiser? 🤷‍♀️ Har du snakket med legen? Hva tenker han om angst vs en eller annen sensitivitet/allergi ift mat?

Anonymkode: 01359...347

Ja, det er nok angsten. Pga jeg blir varm i kroppen, svimmel, stresset pga magen, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, panikk. Så det er nok ikke maten. For det skjer kun i spesielle situasjoner 😅

har ikke snakket med legen så mye om det men bestilt time nå. Pga jeg har vært trygg når jeg har hatt bil. Men skulle egentlig fått hjelp for flere år siden ja. Legene jeg hadde før har jo visst om det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar! Er cipralex egentlig mot depresjon? Men funker på angst også? Jeg har lest tidligere at det tar lang tid før det virker, men jeg snakket med legen som sier det skal virke innen 2 uker med tabletter. Vet du hvor lang tid det gikk før du ikke måtte på do? 
Gjør de at man blir roligere i kroppen så ikke den angsten/stresset kommer?

Ja, mot angst også. 

Det var ikke det at jeg ikke måtte på do, men det ble sjeldnere og sjeldnere, antakelig fordi jeg stresset mindre. Tok flere måneder før jeg virkelig merket forskjell, gikk så gradvis. Det er vanskelig å forklare virkningen, men jeg ble roligere og tenkte mindre på det.

Samtidig så er disse mønstrene så innlært, at man må ikke forvente en quickfix av noen piller! Man må fortsatt jobbe med seg selv, blir jo nesten en form for helseangst dette her. Men før og etter medisiner er veldig stor forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, det er nok angsten. Pga jeg blir varm i kroppen, svimmel, stresset pga magen, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, panikk. Så det er nok ikke maten. For det skjer kun i spesielle situasjoner 😅

har ikke snakket med legen så mye om det men bestilt time nå. Pga jeg har vært trygg når jeg har hatt bil. Men skulle egentlig fått hjelp for flere år siden ja. Legene jeg hadde før har jo visst om det. 

Siden du ikke har fått den eksplosive magen når du har kjørt bil, så tror jeg det må komme av angst. Hvis det hadde vært noe fysisk så skulle jo denne trangen ha kommet overalt, og ikke bare på de spesifikke stedene du nevner. 

Anonymkode: 73680...53a

AnonymBruker
Skrevet

Du burde nok få sjekket magen rent fysisk hos lege. Men det kan jo høres ut som angst. Hadde en nær venninne som slet med akkurat den type angst i mange år, livet hennes ble veldig begrenset. Hun fikk hjelp gjennom kommunen og samtaleterapi kombinert med eksponeringsterapi. I dag har hun kontroll på det, og livet er godt. 

Selv har jeg også slitt med angst, og for meg var metakognitiv terapi helt suverent. Sjekk det ut! Og lykke til, angst er et helvete. Ønsker deg alt godt, det er hjelp å få❤️

Anonymkode: fd364...755

Skrevet

Hadde det slik før, har blitt mye bedre. Passer på å gå på do før jeg skal ut, bil hjalp meg også masse. Må fremdeles være forsiktig i selskaper så der spiser jeg lite. Fikk cipralex av legen som jeg ble verre av siden den er hard mot magen så endte på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...