Gå til innhold

Nabo som plager meg og klager på alt. Tips til å takle henne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker noe psykiatri for hun virker gæren. Det begynte med at hun ringte på en søndag jeg støvsugde og sa det bråkte (jeg har skrevet om dette før). Greit nok, jeg hadde en gammel støvsuger som bråkte litt, har nå kjøpt ny som lager lite lyd (takk for tips KG, jeg elsker den!). Ikke hørt noe mer etter det. 

Også fikk jeg vite av noen andre naboer at hun klager konstant, enten fordi barnet til de ved siden av skriker, en hund bjeffer, noen har besøk osv. Nå kom hun bort til meg på butikken og spurte om jeg vennligst kunne slutte å vaske klær kl 23 på kvelden, for det er forstyrrende. Men jeg vasker jo ikke så sent på kvelden! Ble skikkelig irritert. Hun påstår at det er meg. Men da er jeg stort sett i seng, siden jeg skal tidlig opp. Hun beskyldte meg også for å slamre med dørene, og sa: "kanskje jeg kan sette på lyddempere på skadørene dine, siden du ikke klarer å lukke de på en rolig måte." Men jeg slamrer virkelig ikke med noen dører. Nå tør jeg knapt røre meg i min leilighet, virker som hun bare er ute etter å ta meg konstant :( Mine skapdører på kjøkkenet er uansett ikke i nærheten av taket, jeg har det veldig høyt under taket og er forsiktig når jeg lukker de. Hun spurte naboene om de ikke kunne gi sovemedisin til sønnen sin, så han slutter å skrike.. 

Nå har vi snart dugnad og jeg er redd for klein stemning. Jeg har ellers kjempekoselige naboer, denne klagedama har bodd her i 6 mnd og fått seg masse uvenner allerede. Hvordan takler man sånne?!

Jeg har veldig lite lyst å flytte, har ikke bodd her 1 år en gang, og jeg trives kjempegodt ellers. Alle andre jeg har snakket med sier det er så stille og rolig, så det er litt rart at denne dama påstår det er så mye bråk i blokka. 

Anonymkode: 2a35b...6db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bråkete naboer er grusomt, men slik du fremstiller det er ikke det tilfellet her og da må dere alle enten ignorere dama eller tvinge henne ut om det er mulig

Anonymkode: 9a7d2...771

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Send en klage på henne for plagsom atferd. 

Anonymkode: 1061a...b47

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde spørre henne om hun ikke heller kan gå til legen for å få noe til å lande, for hun er jo helt klart på tur.

Kanskje hun burde flytte til en hytte langt inni skauen istedet.

Anonymkode: 81779...848

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil du ha hjelp med?

Anonymkode: 97291...c40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva vil du ha hjelp med?

Det står i tittelen.

Anonymkode: 86bfe...0d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når hun kommer bort til deg, så får du si "Vet du, det er ikke meg som vasker, jeg holder meg til reglene som er satt i blokken, om du mener at jeg bryter reglementet i borettslaget, så får du sende inn en skriftlig klage til styret".

Punktum.

Ikke svar noe mer enn det. Også går du.

Vi på kvinneguiden kan ikke gjøre noe for deg. Alternativt får du aliere deg med naboene dine og eventuelt kontakte styret og sende klage på naboen din.

Det enkleste er faktisk å flytte. 

Anonymkode: f0acd...bc9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun trakaserer dere. Meld inn til styret!

Anonymkode: 64b94...436

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det står i tittelen.

Men hva kan vi gjøre? Du må be henne rette klage til styret

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun er sånn mot alle, så sånn sett blir det ikke klein stemning for dere. Er jo henne ingen kommer til å like på dugnad. Dere få bare prøve å få en hyggelig stemning dere andre og evt levere inn en klage på plagsom atferd. 

Anonymkode: 1868c...480

• Liker 1
Gjest ti10
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva vil du ha hjelp med?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når hun kommer bort til deg, så får du si "Vet du, det er ikke meg som vasker, jeg holder meg til reglene som er satt i blokken, om du mener at jeg bryter reglementet i borettslaget, så får du sende inn en skriftlig klage til styret".

Punktum.

Ikke svar noe mer enn det. Også går du.

Vi på kvinneguiden kan ikke gjøre noe for deg. Alternativt får du aliere deg med naboene dine og eventuelt kontakte styret og sende klage på naboen din.

Det enkleste er faktisk å flytte. 

Anonymkode: f0acd...bc9

Men hva i alle dager har skjedd her?

"Vi kan ikke hjelpe deg her"?

Hele forumet er fullt av problemstillinger som folk spør om tips, hjelp og råd til, og jeg tviler på at de forventer at de andre brukerne tropper opp hjemme hos dem og fikser det konkrete problemet der og da.

Man oppretter en tråd og spør om innspill, det er liksom mye av grunnen til at forumet finnes ... 

AnonymBruker
Skrevet

På dugnaden så fokuserer dere på hverandre. Dere som fungerer sammen. Mye kan løse seg med å være normalt høflig med henne. 

Når hun kommer til deg, og klager på normale huslyder, sier du at hun får levere klage til styret. Også går du sammen med de andre naboene og sender noen felles klager. Og evnt at dere sender klage hver gang hun klager på småting. Hver for dere.

Lov å poengtere at man må få lov å puste egen leilighet uten å få klager franaboen, og siden det er så ofte, ansees det som trakassering.  Da støynivå,  ligger langt under det som er normalt 

Anonymkode: 4f495...43d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jobbe med deg selv, og legge vekk tanken om at hun skal bli fornøyd, like deg, slutte å klage etc. Det høres som du sier ut som om det er psykiatri, og da kommer du ingen vei. Legg hemmes problemer der de hører hjemme; hos henne, og lev livet ditt uten å skulle tekkes eller please henne. Og du er i samme båt som alle de andre naboene på dugnad. 

Anonymkode: 5840e...246

• Liker 4
Skrevet

Vi møter mange på vår vei. Mest sannsynlig henger hun seg opp i alt og alle fordi hun ikke har det bra selv. 

Du vet at du ikke sjenerer noen,så det er ingenting å bry seg om . Vær korrekt,saklig og høflig. Ikke inviter på kaffe 😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ikke er klare over at de bråker, forstyrrer og slamrer med dørene blant annet. Jeg bor i et gammelt hus med 3 andre leiligheter, og det er så lytt at du kan høre dem fjerte.

Det handler om å vise hensyn. Er du vant til å slamre med dørene, kan du tenke deg om neste gang at det faktisk bor andre der også.

Anonymkode: eb934...f83

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det har ingenting med psyken å gjøre? men jeg er lydsensitiv og kan ha litt forståelse for naboen din.
Har bodd i lytt hus tidligere med barn som løper og springer og det er slitsomt når det er mye støy ovenfra ihvertfall om man er sliten. Kan være plagsomt for de som bor under.

Det kan være så enkelt som når du smeller igjen døra. De som bor under hører det godt og kan til-og-med i verste fall skvette av det. 

Når det kommer til støvsuging så bråker det sinnsykt mye for du drar den på gulvet. Du hører det ikke, men hun under kan høre det veldig godt.

Hunder som bjeffer 24 timer i døgnet er det verste jeg vet!

Vi har en nabo som har en hund som bjeffer konstant, og de har tydelig fått beskjed ifra naboene for de har begynt å ta ham inn i det siste. Har tenkt på det flere ganger selv, men siden de har fått kjeft på å la hunden stå å bjeffe hele dagen lang så er det ikke noe vits i at jeg klager på de også.

Det skal tross alt være ro og orden i nabolaget. Det er ikke vi som har kjøpt hund, og når man da har hund eller andre dyr som bråker mye må man vise hensyn til naboen(e).

Har du f. eks prøvd å sove imens det har vært fullt liv ifra etasjen over? Det er irriterende.

Endret av Intervence
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg mistenker noe psykiatri for hun virker gæren. Det begynte med at hun ringte på en søndag jeg støvsugde og sa det bråkte (jeg har skrevet om dette før). Greit nok, jeg hadde en gammel støvsuger som bråkte litt, har nå kjøpt ny som lager lite lyd (takk for tips KG, jeg elsker den!). Ikke hørt noe mer etter det. 

Også fikk jeg vite av noen andre naboer at hun klager konstant, enten fordi barnet til de ved siden av skriker, en hund bjeffer, noen har besøk osv. Nå kom hun bort til meg på butikken og spurte om jeg vennligst kunne slutte å vaske klær kl 23 på kvelden, for det er forstyrrende. Men jeg vasker jo ikke så sent på kvelden! Ble skikkelig irritert. Hun påstår at det er meg. Men da er jeg stort sett i seng, siden jeg skal tidlig opp. Hun beskyldte meg også for å slamre med dørene, og sa: "kanskje jeg kan sette på lyddempere på skadørene dine, siden du ikke klarer å lukke de på en rolig måte." Men jeg slamrer virkelig ikke med noen dører. Nå tør jeg knapt røre meg i min leilighet, virker som hun bare er ute etter å ta meg konstant :( Mine skapdører på kjøkkenet er uansett ikke i nærheten av taket, jeg har det veldig høyt under taket og er forsiktig når jeg lukker de. Hun spurte naboene om de ikke kunne gi sovemedisin til sønnen sin, så han slutter å skrike.. 

Nå har vi snart dugnad og jeg er redd for klein stemning. Jeg har ellers kjempekoselige naboer, denne klagedama har bodd her i 6 mnd og fått seg masse uvenner allerede. Hvordan takler man sånne?!

Jeg har veldig lite lyst å flytte, har ikke bodd her 1 år en gang, og jeg trives kjempegodt ellers. Alle andre jeg har snakket med sier det er så stille og rolig, så det er litt rart at denne dama påstår det er så mye bråk i blokka. 

Anonymkode: 2a35b...6db

Slapp av. Hun er sikkert ikke helt god. Bare si at "oi, okay, stakkars deg, det. høres skikkelig stress ut! Men Jeg vasker ikke om kvelden og jeg slamrer ikke med dører, så du har nok hørt noen andre. Har du hørt med den andre naboen?"

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første tegnet på at min bestemor begynte å bli dement var da hun hardnakket påstod at hun aldri fikk sove fordi naboen spilte piano og hadde fest midt på natten. Naboen var en enslig, rolig dame i 60-årene uten piano.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke å være psykiatri. Har selv en nabo som kaster ting på gulvet, stamper så hardt de kan når de går, kan gå åtte timer i strekk og stampe samtidig så ting faller ned her. Hver lørdag og søndag.  Det er helt uutholdelig. Har snakket med henne mange ganger men det går ikke å snakke med airheads. F eks har hun også hengt seg opp i at jeg ikke eier men leier… Kommer til å ta bilen og kjøre i natt for å få litt ro fra bråket deres. Skal ikke være sånn. Hun prøver også å teste ut hvor mye bass hu kan ha på. Bass er ille uansett hvor høy lyd det er…. 🤦🏻‍♀️ Man er menneske og har ikke gjort de noenting, men nå er tålegrensa overtredd… 

Anonymkode: 0f505...767

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...