Gå til innhold

Overraskelsesmiddag

Anbefalte innlegg

Gjest Anneli
Skrevet

Nå har kjæresten min bursdag og jeg vil gjerne overraske ham med en god middag når han kommer hjem i kveld. Noen som kan hjelpe meg med gode ideer? Bør helst ikke være for avansert. Altså, en god og enkel middag.

Noen forslag? Blir glad for litt hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel kanskje for sent å svare, men mitt hotteste tips til super romantisk middag er:

Foccacia (italiensk brød)

Hvitløkssaus med nøtter (brukes som "smør" på brødet - sinnsykt godt)

En god salat med parmesan og mozarella

Italienske kjøttboller i tomatsaus + spaghetti (Lady og Landstrykeren-mat)

Sjokolademousse med vaniljesaus

God vin

Røde roser på bordet

Dette er det mest romantiske måltidet jeg vet

- særlig hvis man har en rød- og hvitrutete duk i tillegg ;)

Skrevet
Hvitløkssaus med nøtter (brukes som "smør" på brødet - sinnsykt godt)

Høres veldig godt ut! Oppskrift? :sjenert:

Skrevet

Har den hjemme (er på jobb nå). Prøve å huske og sende deg :)

Skrevet

Hadde vært supert! :)
Gjest Anneli
Skrevet

Oh ja, det høres godt ut... Kan jo teste det ut ved en annen anledning :sjarmor:

Skrevet

Ikke bare til henne!!! Jeg vil også ha oppskriften!!! Vær så snill??!!

Skrevet

Ok. Jeg legger ut oppskriften her inne når jeg kommer hjem i kveld. Men da bør dere kanskje få oppskriften på foccacia også. Den hvitløkgreia er himmelsk på fersk og hjemmebakt foccacia.

P.S. Gjest: Du er så søt og bedende at jeg nesten må gi deg et kyss: :kyss:

:grine2:

Skrevet

Hvitløkssaus

4 skiver daggammel loff uten skorpe

1-3 hakkede fedd hvitløk

½ ts salt

1 ss hvitvin- eller epleedikk

5 ss olivenolje

2 ss malte valnøtter eller mandler (jeg bruker valnøtter)

Drypp vann over loffeskivene og la dem stå og trekke i 10 minutter. Klem ut øverflødig vann. Ha loff, hvitløk og salt i kjøkkenmikser og kjør til en jevn mos.

Tilsett oljen litt etter litt mens maskinen går for sakte fart. Tilsett nøtter eller mandler.

Foccacia

1 liten rødløk

Ekstra god olivenolje

3 dl vann

Litt timian, rosmarin eller annet urtekrydder

Grovknust havsalt

½ pk gjær

1 dl reven parmesanost (NB! Ikke bruk den som er ferdigrevet)

150 gr durumhvete (eller vanlig hvetemel)

250-300 g hvetemel

Finhakk løken og la den surre i 1 ss olje i en liten stekepanne eller tykkbunnet kjele. Senk eller slå av varmen. Tilsett vann, urtekrydder og ca. 1 ts salt. La væsken bli fingervarm.

Smuldre gjæren i en bolle og rør den ut i litt av væsken. Tilsett resten av væsken, 1 ss olje, parmesan og durumhvete (eller vanlig hvetemel).

Bland inn hvetemel til en myk, smidig, litt løs deig. La den heve lunt og tildekket i minst ½ time, til dobbel størrelse.

Dryss litt mel over og elt deigen lett igjennom. Legg den på et bakepapir eller meldrysset ovnsbrett. Trykk deigen til en oval eller rund leiv (ca. 20 x 30 eller 25 x 25 cm). La den heve lunt og tildekket i ca. ½ time.

Varm ovnen til 220oC. Trykk fordypninger i brødet. Pensle det med olje, drypp litt ekstra i hullene. Dryss 2-3 ts salt over, og stek brødet midt i ovnen i ca. 25 minutter. La det bli halveis avkjølt før oppskjæring.

Skrevet

Tuuuuusen takk for oppskriften!! Gjett hva jeg skal ha til middag i morgen da dere?! :Nikke:

Susse klemme på Nelle som er så snill :klappe:

Skrevet

Vil dere ha resten også?

Kjøttboller:

50 g loff uten skorpe

melk til bløtlegging

500 g benfritt kalve- eller oksekjøtt (kjøttdeig av okse)

2 hvitløkbåter

1 liten bunt persille

2 tynne strimler sitronskall

2 egg

25 g revet parmesan

1 kryddermål revet muskat

salt, nykvernet sort pepper

mel til panering

olje til fritering

Tomatsaus:

2 løk

2 hvitløkbåter

4 ss olje

2 bokser (à 400 g) hermetiske tomater, knuste

1 lite glass tomatpurè (ca. 6 ss)

3 ts basilikum eller oregano

1 ts salt

pepper

Lag ferdig tomatsausen først; Rens løk og hvitløk, og kjør i food prosessor noen sekunder sammen med persille. La surre i olje til løken er blank. Ha i tomater, tomatpurè og krydder. Rør i sausen av og til så den ikke legger seg ved. La småkoke på svakeste varme. Smak evt. Til med mer krydder og en klype sukker.

Bryt loffen i biter i en bolle, og dekk bitene så vidt med melk. La stå ca. 10 min., eller til loffen er myk. Klem ut væsken. Skjær ut evt. Sener fra kjøttet, og kutt det i biter. Mal kjøtt, brød, hvitløk, persille og sitronskall to ganger i kjøttkvern (om du bruker kjøttdeig blander du bare alt sammen i en bolle).

Arbeid så inn egg, ost, muskat, salt og pepper. Bland godt. Ta litt mel på hendene, og form deigen til små boller. Rull dem på melet underlag, og trykk dem forsiktig litt ned med en kniv.

Håndter bollene forsiktig, slik at de beholder sin ”letthet”.

Ha så mye olje i en stor stekepanne at det står 5 med mer over bunnen, og varm den opp. Stek kjøttbollene i omganger, ca. 3 min. på hver side til de er sprø utenpå og nesten gjennomstekte. Ha litt ”ny” olje i pannen mellom hver stekeomgang. La bollene renne av seg på matpapir før de blandes forsiktig i tomatsausen.

Serves med spaghetti, italiensk vin, røde roser og rød- og hvitrutete duk.

Dette er superromantisk!! :-)

Gjest gjest1
Skrevet

Mmm. Dette ser da deilig ut! Tror jeg skal ta denne frem neste helg når både sambo og jeg har frihelg. Gleder meg allerede! :-D

Skrevet

Jeg pleier å servere med salat til brødet - som en forrett:

Salat

Grønn salat

Rød salat

Tomater

Sorte oliven

Parmesanost (NB! Ikke bruk den som er ferdigrevet)

Rød løk

Olivenolje

Salt

Pepper

Fersk mozarellaost

Kruspersille

Kutt salaten og ha i en bolle. Bland inn oliven og tynne ringer av rød løk. Bruk en potetskreller og ”skrell” tynne flak av parmesan over salaten. Krydre med salt og pepper. Hell over en god olivenolje, og bland forsiktig. Ha i båter av tomater, og vend disse forsiktig i salaten. Pynt med skiver av fersk mozarella og kruspersille på toppen.

Til salaten er det godt også med en liten pesto:

Rød pesto

1 dl tomatpuré

2 dl hakket persille

2 ss tørket basilikum

½ krm pepper

2-3 fedd hvitløk

1 dl revet parmesanost (NB! Ikke bruk den som er ferdigrevet)

1 dl nøttekjerner

1 dl olivenolje

Bland alt i kjøkkenmikser, og kjør til en glatt og jevn saus.

Kan serveres både varm og kald.

Og til dessert en nydelig sjokolademousse med vaniljesaus:

Sjokolademousse:

150 g mørk kokesjokolade

1 egg

2 eggeplommer

2 eggehviter

3 dl kremfløte

Brekk sjokoladen i småbiter. Legg dem i en liten bolle eller dyp tallerken. Dekk til med lokk, asjett eller liknende.

Sett karet med sjokoladen over en vannkjele med kokende vann. La det stå til sjokoladen er smeltet. Det må ikke komme vanndamp i sjokoladen, da kan den gryne seg. Det må heller ikke røres i sjokoladen for å kjenne om den er smeltet. Stikk bare i med en spiss kniv.

Bland egget og eggeplommene, en om gangen, i den smeltede sjokoladen.

Stivpisk eggehvitene. Visp fløten til krem. Bland sjokolademoussen forsiktig sammen med kremen. Brett så eggehvitene i.

Fyll sjokolademoussen i små dessertglass eller i en større dessertskål. Sett kjølig.

Vaniljesaus:

1 egg

4 dl melk

2 ts potetmel

1-2 ss sukker (jeg foretrekker brunt; Dermerara)

1 ss vaniljesukker*

Bland egg, melk, potetmel og sukker i en kjele. Varm blandingen opp nesten til kokepunktet, men den må ikke koke. Visp hele tiden til sausen tykner. Ta kjelen av platen. Smak sausen til med vaniljesukker. Visp til sausen er lunken, og la den bli helt avkjølt. Serveres kald.

*Alternativt kan man bruke vaniljestang. Jeg vil tippe en halv til en hel stang er greit. Skjær stangen i to på langs, og skrap ut de sorte prikkene. Legg disse i kjelen sammen med egg, melk, potetmel og sukker. Jeg pleier også ha i selve stengene, men fjerne disse før servering.

For øvrig er dette den beste oppskriften på vaniljesukker: Ha melis i en tett boks. Legg i utskrapede vaniljestenger etter at du har brukt disse til matlaging. La ligge.

Gjest Anneli
Skrevet

Tusen takk Nelle!

Dette høres jo fantastisk godt ut! :sikle:

Takk for at du ville dele oppskriften med oss. Jeg skal definitivt teste den ut en dag - selv om det ikke ble til bursdagen til kjæresten.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for deilig oppskrift Nelle! Laget hele menyen nå i helgen, og sambo ble svært så fornøyd! ;)

Skrevet
Takk for deilig oppskrift Nelle! Laget hele menyen nå i helgen, og sambo ble svært så fornøyd!  ;)

Så fint!! :):):)

Gjest synseren
Skrevet

Hva skulle vi gjort uten deg Nelle? Tusen takk for kreativ meny!! Skal testes ut på sambissen sammen med en vase med røde roser!! :sjarmor: Kjekt å skjemme de mannfolka litt bort innimellom!! :kys_2:

Skrevet

Å, gjett om dette skal testes ut :-D

Stjerne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...