Gå til innhold

Hvorfor er ikke hunder og katter, og kaniner, bare gode nok som de ER?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hear me out. Jeg har hatt alle nevnte dyr, flere av dem, mange av dem. De er koselige, fine, man blir glad i dem, man ønsker dem et godt og behagelig liv. 

Men det irriterer meg noe så grenseløst at enkelte mennesker, særlig engelsktalende, kaller dem for BABYENE sine. Jeg har en i familien som gir julegave fra hunden til "bestemor". Seriøst. Ikke på tull en gang, ikke sånn "hehe, bestemor liksom", men på ordentlig. 

Du er ikke mora eller faren til dyret ditt - du er EIEREN :)  Man kan ha et nøyaktig like fint, om ikke finere, dyrehold om man behandler dyra som dyr og innser at vi ikke er foreldrene deres. Ikke tantene eller onklene. Det har ingenting med å være glad i å gjøre, det er en fantasi, en lek. Det er larping. Det er hallusinering. 

Vi eier dyrene, vi betaler penger for å få dem og har råderett over dem. Vi skal behandle dem bra, men de er dyra våre. Ikke ungene.

Anonymkode: 6916e...607

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke hva som problemet her. Hva så om noen gir julegave til hunden fra bestemor? 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Når jeg prater til hunden eller katten min så omtaler jeg meg som "mor". Min kommando til hunden for å få den til å slippe noe er sågar "Kan mor få?" :fnise:

Men jeg har ingen problem med å behandle dem som dyr likevel. Det er mer en kosegreie, ikke noe jeg mener på alvor.

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet

Lek er ikke negativt.

Jeg synes ikke noe særlig om at folk kaller meg og samboer for «mamma» og «pappa» til hunden vår men om de bruker samme utrykk om seg selv rundt dyra sine så bryr det meg lite.

Jeg kan ikke få barn, vil ikke ha barn og vil ikke leke den rollen overhode men at hunden «gir» gaver til de han tilbringer jula sammen med er bare uskyldig morro og en unnskyldning til å få kjøpe og kose oss med litt flere gaver. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er helt enig med deg, men syntes er verre med de som deler mat, feks is, pølse osv med dyrene sine. 

Anonymkode: bab5d...3fd

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden er problemet med å gi gaver til hunden, og omtale seg som mamma, pappa, bestemor osv.? Jeg har en hund som får masse gaver til jul, og hun er som et barn. Hun river og sliter i papir, og snuser opp sine gaver under juletreet. Man kan tydelig se at hun storkoser seg, og da storkoser jeg meg som "mamma" og eier også.

Ingen skal fortelle meg at sånn kan jeg ikke ha hund. Så lenge hun får være hund, og får dekket sine behov både fysisk og mentalt, så kan jeg kalle meg mamma, og overøse henne med gaver så mye jeg vil. Jeg møkker i hva andre synes om det. 

Anonymkode: 99def...854

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er helt enig med deg, men syntes er verre med de som deler mat, feks is, pølse osv med dyrene sine. 

Anonymkode: bab5d...3fd

Hva er nå galt med det? Jeg tenker ikke på meg selv som "mamma" til hunden eller sammenligner henne med et barn, men gir henne nesten uten unntak embalasjen fra is jeg spiser så hun kan slikke i seg. Gir ellers mye heller rester hunden tåler til henne enn å kaste i søppla. Og putter av og til en smakebit i skåla eller på bakken bare fordi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min katt trives med å være babyen min, og foreldrene mine kaller seg for besteforeldre. Jeg tror ikke han tar noe skade av det akkurat 😊

Anonymkode: 688b5...e30

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk heller energien din på de som behandler dyrene stygt du, istedenfor dem som behandler dem for bra.

Jeg er mamma til mine katter. Har ingen interesse av menneskebarn, så da er kattene barna mine. Søsteren min er tante, hun omtaler seg som tante. Hennes sønn er søskenbarnet. Min mor er bestemor. De får bursdagsgave, julegaver, julekalender og vi feirer bursdagen med kake og selskap. De galne lever godt🥳

Anonymkode: 547fc...eea

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Betaler vi ikke for barna våre i minst 18 år? Du vet at å adoptere ett barn koster over 200 000? Så vi kjøper barn og vi lager barn, og har råderett over de i ganske mange år. Noen mennesker kan ikke få barn, noen har ikke funnet en å få barn med så dyrene blir som ett plaster på såret og det syns jeg er flott! Å inkludere dyr som et familiemedlem er noe vi skal være stolte av i Norge og mange andre land har mye å lære av oss der. 

Anonymkode: 05726...f05

• Liker 4
Skrevet

De er vel gode nok ? ❤️ Pusene mine er gode nok for meg snille og gode ❤️😻

AnonymBruker
Skrevet

De er nettopp altfor gode, som gjør at de er både babyer, storesøstre, lillebrødre og alt mulig mellom himmel og jord hos oss. 

Anonymkode: d2050...381

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest ti10
Skrevet

Det er jo bare en tullete måte å omtale dem på, det er vel de færreste som går rundt og omtaler kattene/hundene sine som avkom i fullt alvor.

For du har vel ikke opplevd at folk f.eks. sitter i lunsjen eller på bussen og sier at "Jeg må gå tidlig i dag, fordi sønnen min, Fido, skal til dyrlegen". Eller at når folk blir spurt om de har barn svarer de "Ja, jeg har to, Bella er labrador og Missi puddel".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke de som mener de eier et annet liv. Det kalles jo å adoptere hund og katt og. Hvorfor ikke kalle seg mor, far, matmor osv? Det skader ingen, det gir bare nærhet til et dyr man er glad i. Det er kjærlighet, og kjærlighet er bare fint uansett. Skjerp deg ts, og fokuser på noe annet, enn å se ned på folk som evner å elske med alt de har.

Anonymkode: 6d798...ad1

• Liker 3
Skrevet

Jeg har katter, jeg er veldig glad i de, men omtaler de ikke som barna mine eller meg selv som mor. Men mange gjør det, og det får være deres sak. Er ikke dyreplageri liksom. 

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min er absolutt et fullverdig familiemedlem, men jeg har jo ikke noe behov for å kalle henne "baby" av den grunn. Enig med TS i at "hund" er en like god tittel, så jeg har ikke noe behov for å "opphøye" henne til "baby". Dessuten synes jeg det er dødskleint med folk som kaller seg "mamma" eller "pappa" til dyrene sine.

Anonymkode: bb9d5...c30

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mamman til kattene mine, men bare ovenfor dem og mannen. De får ikke gaver og slik, for det forstår de ingenting av. 

Slik er det her. Hvordan det er i andres hus kunne jeg ikke bryd meg mindre om. 

Anonymkode: 630a4...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du irriterer deg over dette, tenker jeg at du ikke har det så bra med deg selv.

Dyra er like mye "Barna mine" som de andre barne mine for meg. Dyr er dyr (vi mennesker er også kun en dyreart), og familie er de man velger som familie.

Anonymkode: 1a163...918

• Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet

Mennesker er empatiske vesener, og det er naurlig for dem å knytte sterke bånd til andre vesener de bor tett innpå. Det er ikke noe som provoserer meg, nei.

AnonymBruker
Skrevet

Dyrene er familiemedlemmer.

Anonymkode: 81847...883

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...