Gjest paprikaskrue Skrevet 1. mai 2023 #1 Skrevet 1. mai 2023 (endret) Sanna Saroma mener i Dagsavisen at statskanalen burde være mer opptatt av at folk forstår innholdet i nyhetssendingene enn at folk på død og liv skal promotere hjembygda. Hun mener også at Stavangersk og Jærsk er "jævlige" dialekter. Altså, jeg vet ikke om jeg ville brukt ordet jævelig om de to dialektene, men ville kanskje også tenkt meg om to ganger før jeg hadde datet en mann med de to dialektene. Hva tenker dere? Har hun et poeng i at det burde følge med krav om riksmål eller nynorsk når skattepengene utbetales til statskanalen? https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/05/19/det-skjaerer-i-orene-mine-nar-folk-sier-itte/ Endret 1. mai 2023 av paprikaskrue
Okaki Skrevet 1. mai 2023 #3 Skrevet 1. mai 2023 100 % uenig, og tåpelig at hun sammenligner det med at hun skulle snakket finsk i Norge🙄hvorfor bor hun her egentlig, er jo åpenbart misfornøyd med landet vårt🥴 5 1
FreezeandFawn Skrevet 1. mai 2023 #4 Skrevet 1. mai 2023 Jeg er for dialekter i NRK. Og jeg kunne datet en fra jæren, men ikke en trønder, der går grensen. 2
Gjest Gagaen Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 paprikaskrue skrev (51 minutter siden): Sanna Saroma mener i Dagsavisen at statskanalen burde være mer opptatt av at folk forstår innholdet i nyhetssendingene enn at folk på død og liv skal promotere hjembygda. Hun mener også at Stavangersk og Jærsk er "jævlige" dialekter. Altså, jeg vet ikke om jeg ville brukt ordet jævelig om de to dialektene, men ville kanskje også tenkt meg om to ganger før jeg hadde datet en mann med de to dialektene. Hva tenker dere? Har hun et poeng i at det burde følge med krav om riksmål eller nynorsk når skattepengene utbetales til statskanalen? https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/05/19/det-skjaerer-i-orene-mine-nar-folk-sier-itte/ Dream on! Det vil aldri skje at folk som er ansatt blir begrenset slik.
Tilbudstøs Skrevet 1. mai 2023 #6 Skrevet 1. mai 2023 Jeg se ingen grunner til at norsk kultur som dialektrikdom skal undergraves for at utlendinger skal forstå norske nyhetssendinger. De er tekstet på bokmål i alle tilfeller. 5 2
Smaabarnsliv Skrevet 1. mai 2023 #7 Skrevet 1. mai 2023 Jeg kunne datet hvem som helst, bare ikke Sanna Sarromaa😂 7 2
Gjest paprikaskrue Skrevet 1. mai 2023 #8 Skrevet 1. mai 2023 1 minutt siden, Gagaen said: Dream on! Det vil aldri skje at folk som er ansatt blir begrenset slik. Rent personlig så spiller det ikke så stor rolle for meg hvilken dialekt folk snakker, men jeg tenker at det er et ørlite poeng at folk forstår meldinger som blir gitt i krisesituasjoner. Det er ikke nødvendigvis så lett for noen med utenlandsk bakrunn å forstå meldinger på radio når det snakkes med dialekt fra Indre Sogn.
Gjest Gagaen Skrevet 1. mai 2023 #9 Skrevet 1. mai 2023 paprikaskrue skrev (Akkurat nå): Rent personlig så spiller det ikke så stor rolle for meg hvilken dialekt folk snakker, men jeg tenker at det er et ørlite poeng at folk forstår meldinger som blir gitt i krisesituasjoner. Det er ikke nødvendigvis så lett for noen med utenlandsk bakrunn å forstå meldinger på radio når det snakkes med dialekt fra Indre Sogn. Det er slik vi har teksting for.
Tomas77 Skrevet 1. mai 2023 #10 Skrevet 1. mai 2023 (endret) Græla løje. Dialekt er ikke dealbreaker men Jæren er sånn passe grufullt, dog slått av Nord Trøndelag. Endret 1. mai 2023 av Tomas77 1
Gjest paprikaskrue Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 2 minutter siden, Gagaen said: Det er slik vi har teksting for. Eventuelt dubbing
Gjest paprikaskrue Skrevet 1. mai 2023 #12 Skrevet 1. mai 2023 1 minutt siden, Tomas77 said: Græla løje. Dialekt er ikke dealbreaker men Jæren er sånn passe grufullt, dog slått av Nord Trøndelag. Nå ble jeg nysgjerrig på hvordan de snakker i Nord Trøndelag
Merlin Skrevet 1. mai 2023 #13 Skrevet 1. mai 2023 Kunne du datet en kvinne fra Jæren ? Finnes ikke ikke flottere dialekt.
Kågebruker Skrevet 1. mai 2023 #14 Skrevet 1. mai 2023 Dette var jo egentlig ikke hennes sak, men hun måtte jo kaste seg inn i debatten likevel🤣 2
Gjest paprikaskrue Skrevet 1. mai 2023 #15 Skrevet 1. mai 2023 1 minutt siden, Merlin said: Kunne du datet en kvinne fra Jæren ? Finnes ikke ikke flottere dialekt. Nei, men går gjerne på konsert
Nettrollet Skrevet 1. mai 2023 #16 Skrevet 1. mai 2023 Nei. Kan ikke date noen fra Jæren, Bergen, Trøndelag eller Frogner i Oslo.
Gjest paprikaskrue Skrevet 1. mai 2023 #17 Skrevet 1. mai 2023 1 minutt siden, Nettrollet said: Nei. Kan ikke date noen fra Jæren, Bergen, Trøndelag eller Frogner i Oslo. Hva er galt med Frogner?
FreezeandFawn Skrevet 1. mai 2023 #18 Skrevet 1. mai 2023 Nettrollet skrev (2 minutter siden): Nei. Kan ikke date noen fra Jæren, Bergen, Trøndelag eller Frogner i Oslo. Da blir jeg nysgjerrig på hvilken dialekt du har, når du har så mange ulike som du ikke liker
Laraa Skrevet 1. mai 2023 #19 Skrevet 1. mai 2023 Jeg har vært sammen med samme type i 17år, så hadde vært litt kjipt å dumpe han sånn plutselig nå fordi han er fra Stavanger 😅 4
Nettrollet Skrevet 1. mai 2023 #20 Skrevet 1. mai 2023 (endret) 2 minutter siden, paprikaskrue said: Hva er galt med Frogner? Vestkant-Oslo'sk generelt, typ Fabian Stang er ekkelt. Personlig mening. Liker ikke blodharry Oslo Øst heller, men takler ikke sånn Frogner-fiffen Oslo'sk. Endret 1. mai 2023 av Nettrollet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå