AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #1 Skrevet 1. mai 2023 Lurer på om det var noe spesielt galt med morkaken min. Hadde svangerskapsforgiftning og så nå at rapporten var kommet på Helse-Norge. Her står det: Formalinfiksert, normalt formet placenta, 20 x 17 cm. Navlesnor sentralt festet, 4 coil pr.10 cm. Amnionhinnen er stedvis tykk, men ikke distinkte avledninger festet i randsonen av den futale plate. Hinner og snor klippes av, nettovekt 489 gram. Navlesnor måler 42 cm, placentanær diameter 1 cm, barnenær diameter 1,3 cm. Ingen knuter eller strikturer. På snittflaten ses 3 kar. Platen ses upåfallende. På basalplaten ses delvis noe tynt parenkym. Mulig randsonen blødning i et lite område på cirka 5 cm. Forøvrig upåfallende. Placenta gjennomskjæres, 2,5 cm, minimum placenta tykkelse 0,9 cm. På snittflaten ses det perifert en blødninger med basalplate impresjon. Randsone blødning noe mer usikkert. Forøvrig ingen lesjoner. Her ses snitt fra hinnerull hvor det fremkommer lett kronisk inflammasjon på maternell side. Der det er tilheftet desidualt vev, er dette stedvis infarsert. Snitt fra basalplaten med områder med blødning (#7 og 8). Det er små foci med infarkter. Placentaparenkym med stedvis sigarformede totter som ved mellomtottemangel eller akselerert modning. Her fremkommer økt mengde med intervilløs fibrin , og det ses områder med økt forekomst av syncytial knoppskyting. I randsonen forandringer som kan passe med løsningproblematikk med dissekerende blødning gjennom denne og litt blødning subchorionalt (9). Chorionplaten er alt overveiende upåfallende. Normale forhold vedrørende føtale kar. Ingen pågående akutt inflammasjon av betydning. Anonymkode: 5e800...d88
Topsi Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 Vel, jeg kan ikke tolke alt, men det tyder på at den siden av morkaken som er nært livmorslimhinnen har en del betennelse og områder med dødt vev.
Regnbuefisk Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Jeg fikk også et sånt brev med masse info om patologiske funn i morkaken. Skjønte ikke så mye. Jeg ringte fødeavdelingen, de fant ut hvilken lege som hadde gjort vurderingen, og hun ringte meg opp igjen for en rask samtale
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå