Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har datter på 4 måneder som vi driver å tilvenner egen seng. Hun er vandt til å sove på puppen både til innsovning og resten av natten. Dette er jo veldig trygt og godt for henne, men ikke så godt for meg etter 3 måneder fastlåst i en stilling gjennom hele natten. Hun har alltid hatt litt vansker med å finne søvnen selv, krevd en del byssing og bæring helt fra fødselen av. Kolikk og uro som gav seg ved 3 mnd alder. Puppen er hennes sterkeste søvnassosiasjon .. Tilvenningen med å sovne i egen seng går forsåvidt greit, hun protesterer men klarer til slutt å finne søvnen etter mye om og men. Problemet er at når hun først sovner så våkner hun igjen etter 20/30 minutter- og da er der på’n igjen med ny runde med innsovning og skrik… Sovner igjen i 30 minutter og så er det det samme om igjen. Noen som har hatt samme opplevelse? Må vi på en måte stå i det hele natten også går det over av seg selv? Jeg tar henne over i vår seng på puppen etter 2/3 oppvåkninger… Jeg har i bakhodet at det kan vere en søvnregresjon nå ved 4 mnd alder.. 
Tips???

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ingen tips, for hadde det helt likt rundt den alderen. Måtte bare gjennom den perioden. Men sånn generelt på noe eldre barn blir det sagt at de er overtrøtt når de sovner om de våkner flere ganger på kveldstid. Men som sagt, jeg tror dette bare er en periode som er litt typisk for akkurat den alderen. Dessverre 😬

Anonymkode: 1b883...0ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I utgangspunktet ingen tips, for hadde det helt likt rundt den alderen. Måtte bare gjennom den perioden. Men sånn generelt på noe eldre barn blir det sagt at de er overtrøtt når de sovner om de våkner flere ganger på kveldstid. Men som sagt, jeg tror dette bare er en periode som er litt typisk for akkurat den alderen. Dessverre 😬

Anonymkode: 1b883...0ef

Takk for svar!! Holdt dere på hele natten? Eller ga dere etter, typ som at vi tar henne opp og legger henne til brystet? 

Ja, og det kan godt hende hun er overtrøtt- for hun bruker lang tid på å sovne selv.. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår er sånn når hun er overtrøtt eller det har skjedd mye den dagen så hun er overstimulert. Da legges vi henne, og må inn hundreogørten ganger for å stappe i smokken 🙈 hu våkner vel og merke ikke mer enn at hu slokner når hu får smokken. 5 mnd nå, å det har blitt bedre nå når hun tåler flere inntrykk osv. 

Anonymkode: 923b8...96f

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vår er sånn når hun er overtrøtt eller det har skjedd mye den dagen så hun er overstimulert. Da legges vi henne, og må inn hundreogørten ganger for å stappe i smokken 🙈 hu våkner vel og merke ikke mer enn at hu slokner når hu får smokken. 5 mnd nå, å det har blitt bedre nå når hun tåler flere inntrykk osv. 

Takk for svar! Ja det kan jo ha noe med saken å gjøre.. Holder en liten knapp på overtrøtt da, kanskje vi kan prøve tidligere legging 🤔 

AnonymBruker
Skrevet
nittifem skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! Ja det kan jo ha noe med saken å gjøre.. Holder en liten knapp på overtrøtt da, kanskje vi kan prøve tidligere legging 🤔 

Verdt et forsøk 👍🏼

AnonymBruker
Skrevet
nittifem skrev (10 minutter siden):

Når legger dere nå foresten? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bedagelig type på 9 mnd. Fnner søvnen selv og er stort sett blid og fornøyd, men det var helt KRiSE rundt den alderen. Setter derfor en knapp på at det er 4 mnd søvnregresjon som du er inne på selv. 

Anonymkode: 4e392...397

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er helt lik, så har ingen tips. Hun er 7 mnd. Kan sove opptil én time alene i egen seng før hun våkner og må bysses eller ammes i søvn igjen. Pleier endre med at jeg tar henne i min seng etter 3-4 oppvåkninger, da sover hun bedre. 

Vi samsov hele natten lenge, først de siste par ukene vi har øvd på egen seng. Så tipper det kommer seg litt etterhvert :)

Anonymkode: 4ece7...cdb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når legger dere nå foresten? 

Vanligvis begynner vi stell for natten rundt kl 22, så i seng 22.15/22.20.. Tidligere sovnet hun med en gang på puppen rundt kl 22.30. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en bedagelig type på 9 mnd. Fnner søvnen selv og er stort sett blid og fornøyd, men det var helt KRiSE rundt den alderen. Setter derfor en knapp på at det er 4 mnd søvnregresjon som du er inne på selv. 

Anonymkode: 4e392...397

Aah så godt da!! Jaa det kan nok være det.. Trøsten er vel at det går seg til dette også 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Min er helt lik, så har ingen tips. Hun er 7 mnd. Kan sove opptil én time alene i egen seng før hun våkner og må bysses eller ammes i søvn igjen. Pleier endre med at jeg tar henne i min seng etter 3-4 oppvåkninger, da sover hun bedre. 

Vi samsov hele natten lenge, først de siste par ukene vi har øvd på egen seng. Så tipper det kommer seg litt etterhvert :)

Godt vi ikke er alene 😅 Jaa hun sovner med en gang jeg ammer henne, da kan hun fint sove til kl 11 på morgenen. Håper det kommer seg etterhvert ja 😊 Bruker din lang tid på innsovning? 

Skrevet

Hei TS.

Jeg ville lest denne korte tråden :) 

Skrevet
Amistad skrev (2 minutter siden):

Hei TS.

Jeg ville lest denne korte tråden :) 

Takk! Skal inn å lese nå 😊

AnonymBruker
Skrevet

4 month sleep regression 

Sleep regression at 4 months is a real thing. But it's also completely normal and, most importantly, it's temporary. Sleep regression is the time when your baby's sleep patterns shift, they wake up often during the night, and they have a hard time going back to sleep.14. apr. 2020

Anonymkode: 17a07...4ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun er veldig vanskelig å legge vil jeg nesten tro hun er overtrøtt/overstimulert. Prøv å legg tidligere å innfør faste rutiner på kvelden. Kveldsmat, bade, skifte til nattpysj, amme på rommet - ha dempet belysning og en rolig atmosfære.

Det kan være flere grunner til hyppig oppvåkning, det kan være at søvnsyklus endrer seg og holder på å komme på plass. Det kan være tannfrembrudd som ofte starter i den alderen (det syntes ikke, men kjennes). Da blir de ofte sutrete, tar hendene til munn, sikler litt mye, kan være hovne og noen får også litt feber/dårlig allmenntilstand. Tannfrembrudd varer også svært lenge over tid og i faser/perioder. Tantebarnet mitt har brukt over 1 år nå på å få en del tenner, kroppen hennes har brukt så mye energi på andre ting. 

Anonymkode: 3ac0c...0c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis hun er veldig vanskelig å legge vil jeg nesten tro hun er overtrøtt/overstimulert. Prøv å legg tidligere å innfør faste rutiner på kvelden. Kveldsmat, bade, skifte til nattpysj, amme på rommet - ha dempet belysning og en rolig atmosfære.

Det kan være flere grunner til hyppig oppvåkning, det kan være at søvnsyklus endrer seg og holder på å komme på plass. Det kan være tannfrembrudd som ofte starter i den alderen (det syntes ikke, men kjennes). Da blir de ofte sutrete, tar hendene til munn, sikler litt mye, kan være hovne og noen får også litt feber/dårlig allmenntilstand. Tannfrembrudd varer også svært lenge over tid og i faser/perioder. Tantebarnet mitt har brukt over 1 år nå på å få en del tenner, kroppen hennes har brukt så mye energi på andre ting. 

Anonymkode: 3ac0c...0c4

Jaa skal teste ut å legge tidligere! Er sikkert lurt ☺️ Føler vi har gode leggerutiner. 

Ja, det kan jo være tannfrembrudd som du skriver - for hun sutter mye på hendene sine og sikler en del.. Hehe ☺️ Mye de skal gjennom disse små.. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
nittifem skrev (22 timer siden):

Godt vi ikke er alene 😅 Jaa hun sovner med en gang jeg ammer henne, da kan hun fint sove til kl 11 på morgenen. Håper det kommer seg etterhvert ja 😊 Bruker din lang tid på innsovning? 

Hvis jeg ammer tar det ikke så lang tid. Hvis vi prøver byssing/synging (feks når mannen min skal legge henne), så kan det fort ta 45 minutter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis jeg ammer tar det ikke så lang tid. Hvis vi prøver byssing/synging (feks når mannen min skal legge henne), så kan det fort ta 45 minutter. 

Okei ☺️ 

AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd å legge henne tidligere. Fra rundt tre måneder kan de utvikle en ordentlig døgnrytme, og da er sengetid etter 22 ganske seint. Når sover hun siste dupp og hvor lenge varer den?

Ville kanskje også ventet en uke eller to med soveprosjektet. Litt greit å ikke starte med noe nytt midt oppi fire måneders søvnregresjon, sånn i tilfelle det er det som foregår nå.

Anonymkode: 706d1...231

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...