Gå til innhold

Rus, barn og omsorg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med å ha delt bosted på småbarn med en av foreldrene som har rusproblemer. 

Situasjonen er nokså kompleks og jeg ønsker ikke gå så mye i detalj på hvorfor ting har blitt som det har blitt, men long story short: 

- Den andre forelderen ble stoppet sommer 2022 av sivilpolitiet og testet for rus. Det viser seg at hen har røyket en joint før hen kjørte av sted på ærend med to barn i baksetet. 
Barnevern fikk bekymringsmelding og forelder må ta rusprøver i 6 måneder. Forelder tester negativt på alle prøver, men det kommer stadig folk å sier denne forelderen er ruset og tilbyr rusmidler på byen når hen har barnefri uke. 

Det er på ingen måte nytt for meg at den andre forelderen sliter med rus da jeg har levd med hen i mange år og sett vanene. Det som er problemet er å få det bevist. 

Siden November 2021 har hen blitt stoppet 2 ganger i hasjrus. Ene gangen fikk hen bot og to uker uten lappen, siste gang var med barna og hen har nå blitt dømt til fengsel på 15 dager, prøvetid på 2 år, 55k i bot og må ta opp lappen etter 12 måneder. 

Jeg er på ingen måte trygg på at denne forelderen er en trygg, stabil og god omsorgsperson. Jeg har gått mange runder med meg selv på om jeg skal begjære mekling og evt gå rettens vei for å få full omsorg for barna. 

Der er mye annet også som gjør at denne forelderen ikke er i stand til å være en god nok omsorgsperson i mine øyne, men det mynter seg på veldig konservative og tildels kontroversielle holdninger og verdier til samfunnet og verden generelt. 

Det store spørsmålet er om jeg bør gå for foreldretvist og evt. rettsak eller om dette bare er «lost case» og jeg ender opp med å tape saken. 

Anonymkode: 578f7...194

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tror han er ruset når han har barna, må du stoppe samvær og kreve rustester oftere. 

Hvis du har sendt barna til ham og trodd han har ruset seg så kan det gå negativt utover deg. 

Anonymkode: c9c79...cc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...