Gå til innhold

Endometriose og mulighet for å fjerne livmor.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på en «preoperativ vurdering» om noen dager (hva betyr egentlig det?!) og er litt nervøs. 
Jeg skal ta celleprøve og en pipelleprøve (?) og sikkert diskutere fjerning av livmor og livmorhals. 

Men jeg er så dårlig på sånne ting,jeg aner ikke hva jeg skal spørre om på sånne ting og ender opp med å ha tusen spørsmål etter timen. 
Noen som har vært gjennom det samme og som kan fortelle meg litt? 

Anonymkode: c59c5...12b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 🥹

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen? 🥹

Du skal fjerne livmor med livmorhals, men ta celleprøve og pipelle først? Rart de ikke bare tar det når de fjerner det isåfall. Men pipelle er vevsprøve fra inni livmoren og tas med en langt rør som føres inn i livmorhalsen. For å utelukke kreft. Tenker de preoperativt vil gå igjennom hva de skal gjøre og hvorfor, evt komplikasjoner som kan oppstå, hvilken bedøvelse de tenker du skal få, faste før operasjon, liggetid, sykemelding, blodprøver osv. Lykke til! 

Anonymkode: b3292...bca

AnonymBruker
Skrevet

Du må sette deg nøye inn i ettervirkningene av operasjonen. På et tidspunkt ble det vurdert om jeg skulle fjerne livmoren pga endometriose og pcos. Da dette ble et samtaleemne ble det presentert som en god løsning for mine plager og en enkel operasjon uten mye risiko. Først senere, og nesten i en bisetning ble det sagt at jeg ville komme rett i overgangsalderen i en alder av 34 år.

da jeg satte meg godt inn i dette fant jeg ut av det var for risikabelt for min del. Jeg leste om mange som slet veldig med hormonelle plager i opptil tiår etterpå ettersom kroppen går inn i et sjokk og overgangsalderen kommer for brått på.

Anonymkode: e9e00...9c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du må sette deg nøye inn i ettervirkningene av operasjonen. På et tidspunkt ble det vurdert om jeg skulle fjerne livmoren pga endometriose og pcos. Da dette ble et samtaleemne ble det presentert som en god løsning for mine plager og en enkel operasjon uten mye risiko. Først senere, og nesten i en bisetning ble det sagt at jeg ville komme rett i overgangsalderen i en alder av 34 år.

da jeg satte meg godt inn i dette fant jeg ut av det var for risikabelt for min del. Jeg leste om mange som slet veldig med hormonelle plager i opptil tiår etterpå ettersom kroppen går inn i et sjokk og overgangsalderen kommer for brått på.

Dette er bare tull, ingen kommer i overgangsalderen av å fjerne livmoren, det er eggstokkene som har hormonproduksjonen som regulerer overgangsalder. Trodde virkelig folk var et snev mer opplyst i dag.

TS, jeg fjernet livmoren pga blødningsplager og smerter, det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Og bare for å motbeviset neket over her, jeg er ikke kommet i overgansalderen pga det.  

Anonymkode: 51d5e...b79

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Er det pga blødninger du skal ha prøve først? Var med på en utskrapning før fjerning av livmor da jeg var i praksis, tror det var for å utelukke kreft før operasjonen. Selve operasjonen er jo en relativt stor operasjon, men hvis du ikke fjerner eggstokker så vil du jo, som andre sier, ikke få hormonproblemer, antar jeg. Men saml opp spørsmålene du har og still dem til legen

Endret av Topsi
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. 
Jeg vet man ikke kommer i overgangsalder av å fjerne livmoren, da eggstokkene står for den biten så det svaret var litt feil. 

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg må ta prøvene, men det er vel for å utelukke alvorlige sykdommer i livmoren før operasjon. 
Jeg har spiral,hvordan han skal klare å komme seg opp der aner jeg ikke. Må vel gjerne fjerne den først?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de utelukker kreft før operasjon fordi det er andre hensyn å ta hvis man fjerner en livmor med kreft i. Altså for legens del, så er det mer hun må se etter dersom det er kreft involvert, med tanke på spredning osv. Hvis kreftprøven er fin er det plankekjøring. 

Jeg fjernet livmor, livmorhals og eggledere og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Var i god form etter operasjonen, med minimalt av smerter. Vær obs på at de fyller buken din med gass, for å få plass til å jobbe. Denne gassen bruker noen timer på å komme ut av systemet, og kan gi smerter i bryst og skuldre, sånn typisk samme kveld.

Anonymkode: 6a2d5...771

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har endometriose og skal fjerne livmor pga det så forsvinner ikke endometriosen. Det er ikke før eggstokkene er borte det skjer. Men noen merker forbedring etter og ha fjernet den. Det er mye misforståelser angående det og flere har ikke fått det med seg. 

Anonymkode: 40981...b30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I tillegg kan man få osteoporose

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du har endometriose og skal fjerne livmor pga det så forsvinner ikke endometriosen. Det er ikke før eggstokkene er borte det skjer. Men noen merker forbedring etter og ha fjernet den. Det er mye misforståelser angående det og flere har ikke fått det med seg. 

Anonymkode: 40981...b30

Jeg vet det, har fått god informasjon og lest mye :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...