Gjest Huff Skrevet 5. januar 2006 #1 Skrevet 5. januar 2006 Har skrevet her tidligere om en venninne som utnytter folk. Hun lever på andre (lar menn betale alt osv). Hun kan fint være sammen med en mann bare fordi han har penger og betaler, selv om han er så ekkel at hun blir kvalm av ham (hennes ord). De siste mnd har hun vært sammen med en slik mann. Han er mye eldre enn henne, men han har selvfølgelig myyye penger. Og i begynnelsen betalte han tlfregningene hennes, strømregninger, husleie, klær, smykker og ikke minst alkohol. Hun har blitt alkoholiker de siste årene etter ting som har skjedd i livet hennes. Selv lever hun på sosialtrygd, så det er sikkert lett for henne å ta imot alt dette fra ham. Jeg kunne aldri ha gjort det, men jeg klarer å se det fra hennes side også. Den siste tiden har han blitt mer påholden med penger, men han betaler likevel noe slik at det er lettere for henne. Problemet er at han har vist en del sider som ikke er særlig bra. Bl.a. flytter han fra henne annenhver dag, kaller henne de styggeste ting og skjeller henne ut. Også mens hun sitter i tlf med meg. For et par uker siden reiste de til syden. Skulle feire jul. Jeg sa til henne at jeg syntes det var en ganske dårlig idè. Synes mannen har vist for mange dårlige sider til at jeg ville tord å reise med ham. Spesielt siden hun ikke har penger og er helt avhengig av ham. Hun reiste likevel. Første dagen var det kjempefint. Han var fornøyd og snill. Allerede andre dagen brøt bråket ut. Han brølte til henne og kalte henne de styggeste ting. Hun ringte meg og jeg hørte hvor han skrek i bakgrunnen fordi hun brukte tlf. Etter noen dager prøvde jeg å ringe, men hun svarte ikke. Jeg prøvde i flere dager. Til slutt fant jeg nr hans og ringte der. Jeg hørte han ble helt rar. Jeg forlangte å få snakke med henne for å høre at alt var greit. Siden han var der, kunne hun ikke si så mye, men jeg spurte og hun bekreftet at han var gal! Så har jeg ikke hørt noe mer før nå. Da ringte hun mens han var i dusjen. Hun sa at han har slått henne hver dag og at hun ikke ser ut! Blå over alt. Og hun må klippe seg når hun kommer hjem, for han har nesten revet av alt håret! Mens vi snakket kom han ut fra badet og begynte å skrike igjen. Jeg sa at vi fikk legge på så hun ikke fikk bråk. Vi snakket litt til og da hørte jeg at han kom mot henne. Hun sa at hun bare skulle fortelle ferdig, hun snakket med en venninne. Hun fortalte det hun skulle, vi sa hade og la på. Vi hadde da snakket i ca 5 min. Jeg klikket på igjen tlf for å ringe til en annen og hørte da at samtalen med henne ikke var blitt brutt. Jeg hørte at han kalte henne en forb.... hore og jeg hørte hvor han slo henne! Hun ropte at hun måtte jo få snakke med venninnene sine, men han ropte at de var i utlandet og at det var dyrt. Igjen hørte jeg slag. Nå sitter jeg her og lurer på om det er noe jeg kan gjøre? De skal komme igjen på lørdag. Jeg sa til henne på tlf at jeg regnet med at dette forholdet er over når de kommer hjem. Hun svarte at det visste hun ikke.. Vurderer å ringe eksmannen hennes og spørre ham om hva vi kan gjøre. Han pleier å stille opp for henne når det er noe spesielt. Hva mener dere?
Nelle Skrevet 5. januar 2006 #2 Skrevet 5. januar 2006 Dette er virkelig ille. Veldig ille. Dersom det er noe du kan gjøre for å hjelpe denne venninnen ville jeg ha gjort det. Hvilket forhold har hun til sin eksmann? Dersom de har et fint og tillitsfullt forhold til hverandre ville jeg kontaktet ham og snakket med han. Jeg ville også tatt kontakt med venninnen rett etter at hun kom hjem fra ferie, og hatt en lang samtale med henne -kanskje det er en ide å la henne bo hos deg noen dager slik at dere får snakket skikkelig sammen? Jeg ville anbefalt henne, og hjulpet henne (i samarbeid med f.eks fastlege) å få henne inn på en behandlingsinstitusjon for folk med alkoholproblemer. Jeg kommer ikke på mer akkurat nå -men kjære vene, jeg håper virkelig det er noe man kan gjøre!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 5. januar 2006 #3 Skrevet 5. januar 2006 Eksmannen har stilt opp mange ganger tidligere, men jeg er ikke helt sikker hva han vil gjøre nå. Hun har vært innlagt mange ganger til avrusning. Hun er der bare en stund, så er hun ute igjen og fortsetter å drikke. Jeg kan ikke tilby henne å bo her. Det ville blitt katastrofe! Hun drikker veldig mye og jeg er gift og har barn. Kan ikke ha henne her sammen med dem. Problemet nå er jo at hun er i utlandet. Det vil si at det er ingen som kan trappe opp på døren og se hvordan det går. Det kunne jeg jo gjort hvis hun var hjemme. Nei, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.
Gjest Miloine Skrevet 5. januar 2006 #4 Skrevet 5. januar 2006 (endret) Nei huff, mannen er jo gal! Hvilket dilemma du er i nå! Himmel og hav! Ring til eks mannen, og fortell! Man blir så rådløs når det er såpass stor avstand mellom dere for øyeblikket. Du kan jo IKKE ringe dene gale mannen å skjelle på han, det går ut over din venninne. Er det ikke en mulighet å ta kontakt med reiseselskapet de brukte, forklare situasjonen å få noen derfra til å ta kontakt med henne? Mannen er jo voldelig, dette syns på din venninnes kropp og dermed er det jo en nød situasjon. Vet jo aldri hva han kan finne på neste gang! Reiseselskapet bør ha len løsning for mennesker i en slik situasjon! Sjekk opp det i første omgang, når hun kommer hjem tar du deg av henne å ringer til krisesenteret for kvinner - enten kun for råd eller om hun selv vil er de nødt til å ta henne inn. Denne gale mannen bør anmeldes. Lykke til og Endret 5. januar 2006 av Miloine
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #5 Skrevet 5. januar 2006 Uff, for en forferdelig situasjon du er i! Hva med å ringe reiseoperatøren deres (hvis du vet hvem det er?), så kan de sjekke opp, evnt ta kontakt med lokalt politi, og få henne vekk fra han nå med en gang? Synes også du godt kan ringe exmannen hennes, hvis de har et bra forhold. Evnt. kan du jo ringe politiet her i Norge eller et krisesenter og spørre hva de synes du skal gjøre? Ønsker deg lykke til.
Xora Skrevet 5. januar 2006 #6 Skrevet 5. januar 2006 En forferdelig situasjon du er i som venninne og ikke minst venninnen din er i. Her må det handlinger til snarest. Så jeg henger meg på rådene over her, kontakt politiet, krisesenter for kvinner, x-mannen etc. Ikke sitt og lure iallefall, ring noen for å få satt igang noe. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #7 Skrevet 5. januar 2006 Enig med alle svar her. I tilegg bør du evt. prøve å få tatt opp på bånd (opptak med mobilen din o.l.) over telefonen at han brøler og slår henne! Hun blir forhåpentligvis tat hånd om av politiet og de kan ta bilder av henne. Mannen må anmeldes(som Miloine nevnte)og da må man ha bevis - så godt det lar seg gjøre. Takk til deg som bryr deg.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 5. januar 2006 #8 Skrevet 5. januar 2006 Fikk ikke tak i eksmannen. Han har slått av tlf. Reiseselskapet sier at de ikke kan opplyse om de har reist med dem. Men de skulle sende mail nedover og si ifra til kontoret der nede i tilfelle de reiser med dem. Der skulle de forklare situasjonen slik at de kunne holde et øye med dem når de reiser hjem. De visste ikke om de har personale akkurat der som de befinner seg. Og de kan uansett ikke bare gå å banke på døren hos dem. Da måtte de i så fall si at de har fått en bekymringsmelding.. Da vil jo hun få mer bank! Jeg sa at da er det bedre at de holder et øye med dem uten å kontakte dem. Jeg fikk et krisenr som min venninne kan ringe der nede hvis hun vil ha hjelp. Men jeg kan jo ikke ringe til henne å gi det, da vil jo han banke henne opp igjen fordi det koster penger at jeg ringer til dem..
Xora Skrevet 5. januar 2006 #9 Skrevet 5. januar 2006 Fortsett med å prøve og få tak i x-mannen hennes i håp om at du får en støttespiller, og at dere kan være to. Imens er det vel bare å forberede seg så godt det lar seg gjør til hun kommer hjem på lørdag, sjekke om det finnes steder hun kan være på (krisesenteret for kvinner ja) og forberede dere på å få henne unna han derre )#¤/(=)#/="(¤/. Huff, jeg vet ikke selv hvordan jeg skulle håndtert en slik sak jeg altså. Kan jo også nesten virke som du/dere vil møte motstand fra henne også, at hun ikke innser sin egen fare, og ikke vil vekk fra denne fæle mannen. Enig med den gjesten som skrev at du kan prøve å få opptak av telefonsamtale og få bevis på at hun blir mishandlet. Kanskje få tatt bilder av henne også dersom du treffer henne og hun er gul og blå og det som verre er. Kjenner jeg blir så sint av sånne håpløse tilstander Ønsker deg all mulig lykke til og en liten til deg som bryr deg!
Gjest 2324 Skrevet 5. januar 2006 #10 Skrevet 5. januar 2006 Jeg hadde ringt politiet og eksmannen. Reiseselskapet var jo tydeligvis ikke veldig samarbeidsvillige.. Ikke gi deg, og uansett! Og om det viser seg at det ikke er noe du får gjort mens hun er der nede, ta tak i henne umiddelbart etter at hun kommer hjem. Møt henne gjerne på flyplassen!
Annie Skrevet 6. januar 2006 #11 Skrevet 6. januar 2006 Om hun ikke ønsker ut av forholdet er det vel lite du kan gjøre? Virker som om hun er mer opptatt av å få noen til å betale for henne enn sin egen sikkerhet. Men jeg skjønner fortvilelsen din. Du får bare vente å se når hun kommer hjem og prøve å snakke med henne da. Møt henne på flyplassen f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #12 Skrevet 6. januar 2006 La henne seile sin egen sjø. Hun har valgt det selv, og endelig har hun kommet til en fyr som ser seg lei på at hun utnytter ham og pengene hans. Finn deg en ny og bedre veninne, for faktisk utnytter hun deg også!
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #13 Skrevet 6. januar 2006 siste gjest; den var unødvendig!! Har man ei venninne man er gla i så er det da ikke bare å kutte de ut og finne nye. Ingen kan erstatte et annet menneske. Jeg håper vi får høre hvordan det går med denne historien.
Gjest Støtt henne Skrevet 6. januar 2006 #14 Skrevet 6. januar 2006 Gjest, så det er legalt å slå andre mennesker og gjerne kvinner og barn? Du er jo sjuk i hodet. Tropp opp på flyplassen med par kamerater. Hvis de ikke er så kraftige så ta med deg fem Ja, hun plager deg når hun lar deg vite at han slår, men han skal vel ikke slippe bort fra en anmeldelse! Om hun har rusproblemer, er irrelevant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå