Gå til innhold

Parkett eller laminat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere valgt og hvorfor? Velger man bare det man syns ser penest ut, eller er det andre ting man også bør vektlegge? Er det lurest å gå for enstavs eller noe annet? Jeg er helt noob på dette!

Anonymkode: 755dd...e64

AnonymBruker
Skrevet

Laminat er mye kaldere og hardere, men tåler mye mer slitasje. Parkett er lunere og mykere å gå på. Kommer altså an på hvor du skal ha det, om du har barn, hund osv. Ville valgt parkett dersom det ikke er god grunn til å ha laminat.

Anonymkode: a1018...8a0

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Laminat og korkvinyl er bedre mtp slitasje fra dyr/barn etc. Altså da produkter av kvalitet, aldri kjøp laminatgulv til 149 kr. Korkvinyl er mykere og varmere å gå på, men dyrere laminat har også bedre egenskaper mtp komfort enn billig. Struktur i overflaten er viktig. Bredere bord syns jeg er finest.

Parkett kan bli dyrere, avhengig av hva man velger. Enstavs er finest, men trestavs klassisk parkett kan også være greit. Personlig liker jeg parkett best, siden det er av naturlig materiale/tre, og gir mer varme/sjarm. 

Se hva budsjettet ditt er først. Har man råd til parkett til 799 m2, så hadde ihvertfall jeg gått for det.  

Anonymkode: bd70d...8e2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Laminat (foretrekker belegg for min del). Parkett har veldig kort levetid, tåler nesten ingenting sol medfører at boligen blir et evig oppussingsprosjekt. Laminat kan vare 30år uten problemer.

Anonymkode: 32be7...2c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Laminat (foretrekker belegg for min del). Parkett har veldig kort levetid, tåler nesten ingenting sol medfører at boligen blir et evig oppussingsprosjekt. Laminat kan vare 30år uten problemer.

Anonymkode: 32be7...2c0

Kommer jo helt an på kvaliteten på det som blir brukt. Parkett kan man slipe ned 1-2 ganger, og tåler litt riper og hakk uten at det ser stygt ut. 

• Nyttig 5
Skrevet

Laminat. Men ikke et som etterligner treverk, fliser osv; det er rett og slett ikke pent. Finnes mange farger og fine laminatløsninger som kan gi innredning et skikkelig løft.

Parkett. Om man velger klassisk mønster og farge så er det pent. Negativt at hakk vises godt og man må slipe ned for å holde det pent. 

AnonymBruker
Skrevet
Sonit skrev (1 minutt siden):

Laminat. Men ikke et som etterligner treverk, fliser osv; det er rett og slett ikke pent. Finnes mange farger og fine laminatløsninger som kan gi innredning et skikkelig løft.

Parkett. Om man velger klassisk mønster og farge så er det pent. Negativt at hakk vises godt og man må slipe ned for å holde det pent. 

Hvilken laminat brukes til bolig som ikke imiterer treverk (sett bort ifra flislignende laminat brukt i yttergang)? Man bor ikke på et kjøpesenter, man ønsker ikke farget gulv i rødt, blått eller grått? Det blir hvertfall ikke et "løft" slik du sier...

Anonymkode: ea7d2...7d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvilken laminat brukes til bolig som ikke imiterer treverk (sett bort ifra flislignende laminat brukt i yttergang)? Man bor ikke på et kjøpesenter, man ønsker ikke farget gulv i rødt, blått eller grått? Det blir hvertfall ikke et "løft" slik du sier...

Anonymkode: ea7d2...7d5

Så negativ du er. Prøv heller å være nysgjerrig. :) 

Om du leter litt finner du mange gode og fine løsninger. Se HER som et eksempel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyr laminat kan likne veldig på parkett. Jeg «lurte» eiendomsmegler med vår. Laminat av god kvalitet tåler med slitasjen og er hardere enn parkett, men kan ikke slipes. Det er litt smak og behag hva en velger. Har en småbarn og/eller hund bør en kanskje tenke to ganger. 

Anonymkode: 4f5f2...29d

Skrevet

Hvilket rom er det?

Vi har nettopp lagt korkvinyl på et soverom. Jeg ville absolutt ikke ha laminat, for jeg hater gulvkalde rom og å fryse på føttene. Korkvinyl er enda varmere å gå på enn klikkvinyl, og vi valgte en type med struktur, som visstnok gjør den enda varmere å gå på. Kjempefornøyd!

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (12 minutter siden):

Hvilket rom er det?

Vi har nettopp lagt korkvinyl på et soverom. Jeg ville absolutt ikke ha laminat, for jeg hater gulvkalde rom og å fryse på føttene. Korkvinyl er enda varmere å gå på enn klikkvinyl, og vi valgte en type med struktur, som visstnok gjør den enda varmere å gå på. Kjempefornøyd!

Jeg ville også gått for korkvinyl, sånn bortsett fra i yttergang/rom med en del søl :)

Skrevet (endret)

.

Endret av capello
AnonymBruker
Skrevet

Vi har korkvinyl på alle oppholdsrom, vinylbelegg på vaskerom og fliser på gang og bad. 

Anonymkode: d19ec...b29

Skrevet

Parkett bedre kvalitet 🙂🙂

• Nyttig 2
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vi har valgt laminat og da med varmekabler under. Kombinasjonen gulvvarme + varmepumpe gir en behagelig og økonomisk oppvarming. Det er også derfor vi ikke valgte vinyl, det ble ikke anbefalt med gulvvarme. Vi har barn og dyr så parkett så vi bortifra.

Anonymkode: a084a...c99

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Parkett og ekte tre er best. Alt annet enn å gå på kald plast. Laminat ser bra ut, men det stopper der.

Anonymkode: 25991...811

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har veldig dårlig erfaring med flere typer parkett. Blir hakk og riper nesten med en gang. Med tre barn og to katter så medfører det jo en del slitasje. Nå er parketten vår så godt som ødelagt, etter 4 år. Skal slipe den ned, for miljøets skyld, men meste gang blir det laminat, slik at gulvet ikke forblir et evig oppussingsprosjekt.

Anonymkode: 95e24...f81

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...