AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #1 Skrevet 1. mai 2023 Jeg er en veeeeldig bekymret venninne som trenger råd! Min beste venninne åpnet seg opp til meg i helgen om store økonomiske problemer, jeg har hatt mistanke etter å ha lånt henne penger fra tid til annen, men at det stod så ille til kunne jeg virkelig ikke gripe! Venninnen min og samboeren hennes er begge i tidlig 30-årene. Venninnen min fortalte i helgen at hennes mann mistet jobben for 1 år siden etter dyp depresjon og går på sosial stønad. Dette visste jeg ikke og jeg føler meg fullstendig lurt trill rundt! Pga økonomiske problemer har hun altså ikke turt å snakke med meg eller våre felles venninner om dette før nå. Dette til tross for at vi møtes her og der, og har vennemiddager og kaffebesøk sammen. Venninnen min har fast jobb, men dette er ikke nok til å forsørge dem begge.. han sier han ikke har mottatt penger fra NAV på snart 3 mnd pga lang behandlingstid. Torsdag forrige uke ble strømmen deres tatt! De ligger bakpå med strømregningen til litt over 15.000kr sa hun!!! Samboeren tok en telefon til NAV som snakket med strømselskapet og fikk på strømmen igjen. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, dette er jo et par jeg har ansett å være «oppegående» mennesker med stabile jobber og et vanlig A4 liv. Ikke visste jeg heller at mannen ikke har jobbet på 1 år.. dette er så ubegripelig. Det jeg lurer på, er det noen som vet hva neste steg blir mtp deres dårlige råd? Dersom NAV ikke betaler for strømmen i huset, hva skjer da? De har flere inkassokrav på seg naturligvis.. og venninnen min har både forbrukslån på nesten 70.000kr og kredittkortgjeld på over 60.000kr. Jeg vil jo prøve å være en emosjonell støtte midt i dette, men samtidig er jeg ingen økonomisk rådgiver. Jeg anbefalte hun å snakke med NAV for en potensiell betalingsplan og veiledning, men jeg er redd de begge har satt seg i en for stor krise…. og jeg kan ikke fortsette å bidra med pengestøtte fra tid til annen da alt annet her i samfunnet er dyrt nok som det er! Hva kan være verste utfall av dette her? Noen som har opplevd liknende? Anonymkode: 62cfe...3d3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #2 Skrevet 1. mai 2023 Neste steg er at de blir kastet ut enten de leier eller eier, og hvis de eier at Namsmannen tar pant i boligen deres og legger den ut for tvangssalg. Det er ikke noe nav kan ordne opp i, nav gjør allerede det de kan med å gi sosial stønad. Men det er veldig lite penger så ikke nok til å leve på eller betale gjeld på. Han kan søke AAP siden han er for syk til å jobbe. Det er litt mer enn sosial penger i det minste Anonymkode: a9734...d55 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #3 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Neste steg er at de blir kastet ut enten de leier eller eier, og hvis de eier at Namsmannen tar pant i boligen deres og legger den ut for tvangssalg. Det er ikke noe nav kan ordne opp i, nav gjør allerede det de kan med å gi sosial stønad. Men det er veldig lite penger så ikke nok til å leve på eller betale gjeld på. Han kan søke AAP siden han er for syk til å jobbe. Det er litt mer enn sosial penger i det minste Anonymkode: a9734...d55 De leier… men kan de virkelig bli kastet ut? Hvordan kan deres huseier finne ut om deres økonomiske problem når strømmen betales av venninnen min? De valgte jo og tegnet strømabonnement for leiligheten selv (er jeg ganske sikker på altså) når de overtok denne for 2 år siden……… Anonymkode: 62cfe...3d3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #4 Skrevet 1. mai 2023 Hvorfor ligger denne på samliv og kjærlighetsrelasjoner? Og hvorfor føler du deg lurt trill rundt? Har venninna di svindla deg? Anonymkode: b1575...493 2
Mt3 Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De leier… men kan de virkelig bli kastet ut? Hvordan kan deres huseier finne ut om deres økonomiske problem når strømmen betales av venninnen min? De valgte jo og tegnet strømabonnement for leiligheten selv (er jeg ganske sikker på altså) når de overtok denne for 2 år siden……… Anonymkode: 62cfe...3d3 De blir jo ikke utkastet så lenge de klarer å betale husleien, men om denne mangler så vil såklart huseier etterhvert jobbe med å få de ut, huseier er jo også avhengig av inntekten for å dekke sine utgifter. Du kan jo hjelpe henne med å se over utgiftene i forhold til inntektene, om det er noe de kan spare på. Men det beste vil vel være å høre med bank/nav ang økonomisk rådgiving. Og i hvertfall nav ang manglende utbetaling i 3mnd pga sen saksgang. Skjønner jo godt at hun har vegret seg for å fortelle det, de fleste av oss ville følt det var flaut å ikke kunne greie ut med egen økonomi, også har hun vel også håpet at mannen snart skulle bli bedre og komme seg i jobb igjen. 1
Leo Skrevet 1. mai 2023 #6 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De leier… men kan de virkelig bli kastet ut? Hvordan kan deres huseier finne ut om deres økonomiske problem når strømmen betales av venninnen min? De valgte jo og tegnet strømabonnement for leiligheten selv (er jeg ganske sikker på altså) når de overtok denne for 2 år siden……… Anonymkode: 62cfe...3d3 Så lenge de leier og betaler husleien så skjer det ingenting på boligfronten. Strømforbruket, med tilhørende regninger, er deres eget ansvar så lenge abonnementet er tegnet og står på (en av) dem. Dersom venninnen din har kredittkort- og/eller forbruksgjeld som misligholdes vil dette med tid og stunder gå til inkasso og deretter vil det tas utlegg i lønn. Venninnen din vil da uansett ha krav på å beholde nok av lønnen sin til at det dekker livsopphold etter bestemte satser. Hvis samboeren hennes er syk så bør han jo oppsøke lege å få satt i gang prosessen med NAV. Å leve på AAP er ingen økonomisk dans på roser, men det er som regel bedre og mer stabilt enn å leve fra hånd til munn på sosialstønad. Og jeg synes du skal slutte å tenke på at du har blitt lurt. Økonomiske problemer er noe mange synes er svært vanskelig å snakke om selv med de aller nærmeste. Det beste du kan gjøre nå er å støtte henne. Ikke økonomisk, men ved å være der og f.eks. bidra til å finne på hyggelige aktiviteter som ikke koster noe. 5
isw Skrevet 1. mai 2023 #7 Skrevet 1. mai 2023 Det er ett eller annet som skurrer i historien din, med mannen hennes. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): hennes mann mistet jobben for 1 år siden etter dyp depresjon og går på sosial stønad Hvis man får en depresjon, blir man normalt sykmeldt og får full lønn (opp til 6G) - etter ett års sykmelding går man normalt over på AAP (62% av inntekten inntil 6G) - det skal ikke være behov for å gå på sosial stønad. Jeg synes også det er litt rart at man bare har gått med en depresjon i ett år - depresjoner er (uavhengig av om de er unipolare eller bipolare) fint mulig å behandle. Hvis jeg skulle gjette, ligger det mer til denne historien, jeg mistenker at venninnen din selv har rotet det til på et vis. Hvis du misligholder strømregningen din, blir konsekvensen normalt at strømselskapet ditt sier opp avtalen. Det er ikke identisk med at strømmen kuttes, men man går over til leveringsplikt fra netteier. Først når denne er tilstrekkelig misligholdt, vil det være aktuelt å fysisk stenge strømleveransen. I de fleste tilfeller vil NAV imidlertid gripe inn og betale kravet før så skjer. 70.000 i forbrukslån og 60.000 i kredittkortgjeld er ikke mye. Jeg er tilbøyelig til å si at dette løser seg helt fint når mannen kommer tilbake i jobb, eller får en mer bærekraftig stønad. Men som sagt er det noe som skurrer her, og jeg føler at venninnen din kanskje drar på litt ekstra i krisebeskrivelsen for å få mer penger av deg (noe du ALDRI mer må gi henne) 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #8 Skrevet 1. mai 2023 TS skriver om seg selv, skjønner dere ikke det? Anonymkode: 6749f...636 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #9 Skrevet 1. mai 2023 De må rett og slett ta ansvar for egen situasjon! Få oversikt over hva som kommer inn av penger og hva som må ut. Noe a la Luksusfellen. Jeg synes også det er noe som skurrer i historien. Er man i dyp depresjon, så finnes det andre økonomiske sikkerhetsnett enn sosialstønad. Anonymkode: f140b...f51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå