Gå til innhold

Hva er den beste og verste storbyen i Norge, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker Oslo best og Stavanger dårligst. 

Hvorfor? Fordi Oslo er mest variert, mens Stavanger er dønn kjedelig. For øvrig elsker jeg Bergen og trives ganske godt i Trondheim. Tromsø og Kristiansand får jeg ikke helt tak på. Helt ok, men i begge tilfeller er omegnen mye bedre enn selve byen. 

Anonymkode: 64f79...56f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva er det som gjør Oslo til en stor by og ikke Bergen? Er en by på 600 000 en stor by, mens en by på 300 000 ikke det?

Det som er forskjellen mellom Bergen og Oslo er at Oslo har mer makt og mer ooomph. Oslo har regjering og statsadministrasjon, konsernhovedkvarterer og finansmiljøer. Bergen blir for pinglete til å være storby slik f.eks. Barcelona er en sekundærby men fremdeles storby i Spania. 

Jeg har vært veldig mye i Bergen og er veldig glad i både Bergen og bergenskulturen, men det gjør ikke Bergen til en storby.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor? Fordi Oslo er mest variert, mens Stavanger er dønn kjedelig. For øvrig elsker jeg Bergen og trives ganske godt i Trondheim. Tromsø og Kristiansand får jeg ikke helt tak på. Helt ok, men i begge tilfeller er omegnen mye bedre enn selve byen. 

Føler Stavanger har greit med kultur,vil ikke kalle den kjedelig. En del konserter og andre kulturelle ting. Men ja, sentrum kan virke tomt /se trist ut og det regner mye. Så virker kanskje døllere enn jeg føler det er.Liker litt havnebystemningen. Selvfølgelig, Oslo er jo en plass det skjer mye mer. Kunne godt bodd der i 20 årene, men nå er jeg glad i noe som er mindre 

Endret av Harikkepeiling
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Oslo er best. Bergen verst pga alle de høylytte, brautende bergenserne 

Anonymkode: 53da3...858

Gi deg! Bergensere er koselige og likandes. (Jeg er østlending)

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tromsø ser jeg ikke på som storby. Men fantastisk opplevelse å være der noen uker om sommeren, der natt blir til dag og omvendt❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 16.46):

Eh, jo. Her var det ellers fullt av mindreverdskomplekser ser jeg :fnise: Oslo er ikke engang mye større enn nabokommunene sine, da Oslo, som Trondheim, er en veldig liten by.

Anonymkode: c71c6...91b

Dette svaret skjønte jeg ikke. Jeg har aldri påstått at Oslo er en stor by. Bare at den er akkurat passe stor for meg (og noen hundre tusen til). Har ikke mindreverdighetskomplekser, og bryr meg filla om Oslo ikke er mye større enn nabokommunene sine (da mener du jo utstrekning, ikke antall innbyggere. Der er jo Oslo 2-3 ganger større enn nr 2 hvis jeg ikke tar helt feil.) Noe av det verste med Oslo er boligprisene. Det at mange som er oppvokst i Oslo ikke har råd til å kjøpe seg bolig der, og må flytte ut. Derfor heier jeg jo egentlig på alle som skriver negativt om Oslo, for det vi trenger minst er flere innbyggere. Men så liker jeg Oslo såpass godt at jeg må forsvare den likevel.

Anonymkode: ac6f1...cb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke Oslo eller lynnet til Østlendinger generelt. Synes de er høylytte, arrogante og tror Oslo er hele verdens navle. Ikke er de de jordnære eller ærlige heller. Liker mye bedre det vestlandske lynnet der man er mer ærlig og alvorlig😅

Anonymkode: a4f77...95d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Beste er jeg usikker på, men den verste er definitivt Oslo. Så mye ubehagelig ukultur der.

Anonymkode: abe6c...b98

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun en by som tikker av på alle  mine behov, og det er Oslo! Elsker den byen, selv om jeg ikke bor der lenger.

Oslo har flott natur, godt kulturliv, bra vær, hyggelige restauranter og enkel tilgang til resten av Europa .

Har vokst opp i Trondheim, men den byen kan ikke sammenlignes med Oslo.  

Nå bor jeg i en av Vestfoldbyene, og det er koselig med mange soldager og normalt gode somre. Reiser ofte inn til Oslo, og er glad det er kort vei dit.  

Anonymkode: cff76...484

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mye same-same for meg, men synes det er latterlig at "marka" og fjorden blir trukket fram som utslagsgivende for Oslo :-).  Tenker det er noe folk som ikke driver med friluftsliv sier. Joda, marka er grei den for en joggetur, men skal du har ordentlig natur, med fjell og havgap, er det ikke lange transportetappen fra hverken Bergen eller Trondheim.

For min del er kulturlivet i storbyene uinteressant også. 

(Har bodd i Oslo, og bor nå en av de andre "storbyene" i Norge).

Anonymkode: e244b...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Muskath skrev (4 timer siden):

Gi deg! Bergensere er koselige og likandes. (Jeg er østlending)

Nei. 9 av 10 bergensere er høylytte og brautende. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok, men det er ikke min erfaring. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, da kan du ikke ha møtt mange bergensere 🤔 Jeg og flere av mine barndomsvenner er stille og rolige. Og jeg kjenner flere bergensere som er sånn. Det kan jeg si, fordi jeg er født og oppvokst i Bergen 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Beste: Kristiansand/Oslo

Værste: Tromsø

Anonymkode: 1c5a4...c1f

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en by som kan kalles storby, Oslo. Fineste byen på alle måter🩷

Anonymkode: 67492...014

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg liker ikke Oslo eller lynnet til Østlendinger generelt. Synes de er høylytte, arrogante og tror Oslo er hele verdens navle. Ikke er de de jordnære eller ærlige heller. Liker mye bedre det vestlandske lynnet der man er mer ærlig og alvorlig😅

Husk på at folk i Oslo er innflyttere fra hele landet, og mange andre land. Så det er ikke bare østlendinger i Oslo. Just saying…

AnonymBruker
Skrevet

Beste: Stavanger uten tvil. Folka er utrolig hyggelige, koselig by, bra uteliv (mye bedre enn f.eks Oslo hvor jeg også har bodd), mange fine tursteder, bra restauranter, gode jobbmuligheter. Bergen er nest best. 

Verste: Kristiansand. Grusom dialekt og lite hyggelige, kjedelige folk som det er umulig å bli ordentlig kjent med. 

Er selv fra Østlandet. 

Anonymkode: 1d49b...536

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 15.05):

Bare for gøy. Når det kommer til feks Stavanger og Bergen, skjønner jeg at klima er en faktor. Så kanskje prøve å se litt bort fra det? 

Anonymkode: 5559f...7bd

Vi har Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Bodø og Tromsø som de største byene, men vi har jo ingen storbyer i Norge. 5 mill mennesker i er land når det finnes små byer i verden med 5 mill innbyggere. 

Jeg har bodd flere steder på Vestlandet og det er altfor mye regn og vært på besøk i Trondheim som er forblåst og på sørlandet hvor snøen aldri legger seg og det er vått og kaldt om vinteren. Nå har jeg bodd mange år på Østlandet og syns klimaet er best her på alle måter både sommer som vinter. Alt nord for Trondheim er jo bare mørkt og trist eller altfor lyst, men vakkert å besøke. 

Anonymkode: 032ca...d33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 17.11):

Du har kanskje vært uheldig med de du har møtt, for de finnes på Vestlandet også. De er nok like forskjellige som resten av landet. Syns jeg møter ærlige og uærlige mennesker uansett hvor jeg er i Norge. 

Du høres veldig fordomsfull ut. 

Anonymkode: 032ca...d33

AnonymBruker
Skrevet

Oslo har best klima.

Bergen og Trondheim er desidert finere, med gamle bevarte bygg. Det er en skam med alle firkantede boksene som har blitt bygget i Oslo i vår tid.

Anonymkode: f5d2a...9b0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...