Gå til innhold

Hva er den beste og verste storbyen i Norge, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare for gøy. Når det kommer til feks Stavanger og Bergen, skjønner jeg at klima er en faktor. Så kanskje prøve å se litt bort fra det? 

Anonymkode: 5559f...7bd

Skrevet

I Norge har vi ikke storby. Bodde i Trondheim i 30 år. Lekte turist noen ganger da jeg hadde besøk. Utforsket. Men helt ærlig, i norge har vi ikke storby. Har utforsket London, Paris, mm. Dette er storbyer.  

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (Akkurat nå):

I Norge har vi ikke storby. Bodde i Trondheim i 30 år. Lekte turist noen ganger da jeg hadde besøk. Utforsket. Men helt ærlig, i norge har vi ikke storby. Har utforsket London, Paris, mm. Dette er storbyer.  

Da mente jeg jo storby innen norsk standard 🤣

Anonymkode: 5559f...7bd

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Trondheim er den beste. Finest toppografi med nidelva, åsene, fjorden, og strandkantene og munkholmen. Best bevarte historiske bysentrum. Smartere bygd, hvor alt er så kompakt og på et sted. Alt essensielt er bygd tett innpå sentrumen,alt er bygd med gamle Trondheim i sentrum. Sånn er det ikke i Oslo, som er en samlign masse småsteder som har vokst seg inn i hverandre og ting er mer vilkårlig plassert og unødvendig spredt. Bergen er kanskje den vakreste i form av bygninger, men syns Trondheim har mer sjarm. Oslo på klart sisteplass.

Anonymkode: 684c3...fcc

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oslo har best klima, tilbud av kultur, natur og friluftsliv (ingen andre større byer har så god tilgang til både vann/fjord og skiføre) og ikke minst best arbeidsmarked. Det er ikke pent overalt, men det er det heller ingen andre steder. At ikke Oslo er logisk bygget opp forstår jeg ikke - her er jo også sentrum i midten. Forskjellen er at Oslo er mye større enn feks Trondheim, så det tar nødvendigvis lenger tid fra komme seg mellom endel steder. Sentrum er jo også ganske mye større.

Anonymkode: ac6f1...cb8

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Oslo har best klima, tilbud av kultur, natur og friluftsliv (ingen andre større byer har så god tilgang til både vann/fjord og skiføre) og ikke minst best arbeidsmarked. Det er ikke pent overalt, men det er det heller ingen andre steder. At ikke Oslo er logisk bygget opp forstår jeg ikke - her er jo også sentrum i midten. Forskjellen er at Oslo er mye større enn feks Trondheim, så det tar nødvendigvis lenger tid fra komme seg mellom endel steder. Sentrum er jo også ganske mye større.

Anonymkode: ac6f1...cb8

Eh, jo. Her var det ellers fullt av mindreverdskomplekser ser jeg :fnise: Oslo er ikke engang mye større enn nabokommunene sine, da Oslo, som Trondheim, er en veldig liten by.

Anonymkode: c71c6...91b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er enig i at Oslo er den byen som har mest å tilby, varierte tilbud for enhver smak. Marka, kultur, sjø, gode off.kommunikasjonstilbud m.m
Når det er sagt, liker jeg også Bergen veldig godt!

• Liker 2
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh, jo. Her var det ellers fullt av mindreverdskomplekser ser jeg :fnise: Oslo er ikke engang mye større enn nabokommunene sine, da Oslo, som Trondheim, er en veldig liten by.

Anonymkode: c71c6...91b

Kan folk ha mindreverdskomplekser på vegne av en by?? 
Og jo, Oslo er en god del større enn Trondheim. 

Endret av Muskath
  • Liker 5
  • Nyttig 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Som sagt tidligere, har vært turist i egen by. Men selv etter over 30 år i Trondheim, har jeg ikke rukket over alt. Jeg har prøvd å utforske, men vet der er mere igjen. Nå bor jeg en time fra Oslo. Jeg har vært turist i Oslo før. Jeg har opplevd blant annet; slottet, operaen, Vigelandsparken, det nye biblioteket, Vippa,  mm. Nå er jeg norsk, så for å si noe som er bra med norske storbyer, det er veldig greit å komme seg fram med offentlig kommunikasjon. Dette gjelder «storbyer» . Jeg vet at Oslo og Bergen er større enn Trondheim. Selv om jeg har flyttet derifra, må slå et slag for byen. Om du vil bo i en passe stor by, med stort kulturliv på alle nivå, så er Trondheim byen. Kjenner ikke Bergen så godt, men tviler ikke på at det er det samme der. 

Jeg har bodd i storby, Paris. Tro meg, hverdagen der er sånn som her. Innbyggere i Trondheim tråler ikke ned byens serverdigheter. Innbyggere i Paris gjør heller ikke det. Man bor, man tar vare på familie, jobb og venner/familie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvil hos meg om at Oslo er beste storbyen i Norge . På grunn av Klimaet og kulturtilbudene .

Anonymkode: 0afe6...6f7

• Liker 7
Skrevet

Beste byens synes jeg er Drammen mens den verste byen har jeg ingen meninger om. Liker alle byer 

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Oslo og synes byen dekker alle mine behov. Ettersom jeg trives så godt er det også for meg den beste byen.  Jeg synes også byen er fin, og elske arkitekturen i Bjørvika, sjarmen på kampen og Vålerenga og mye mer. Nærheten til marka og øyhopping om sommeren. Hva er det og ikke like? 

Jeg bor ikke i sentrum, men i et boligfelt som kunne vært hvor som helst i landet. 

Anonymkode: e4f17...01d

• Liker 2
Skrevet

Det er jo bare èn storby i Norge, så Oslo er både den beste og den verste.

Ikke til forkleinelse for Bergen som virkelig har urbane kvaliteter og som jeg liker veldig godt, men Bergen er ikke en storby. Sorry.

Den grenda i Midt-Norge som jeg ikke husker navnet på når heller ikke opp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker best Bergen, en liten «storby» (i Norsk målestokk) med nærhet til det meste. 

Anonymkode: f7bc0...68e

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Oslo er best. Bergen verst pga alle de høylytte, brautende bergenserne 

Anonymkode: 53da3...858

• Liker 4
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet (endret)
Jonas95 skrev (17 minutter siden):

Beste byens synes jeg er Drammen mens den verste byen har jeg ingen meninger om. Liker alle byer 

Drammen har mange positive kvaliteter, men TS spør om storbyer.

Endret av Snok1
  • Liker 1
Skrevet

Jeg liker Oslo minst. Bråkete, skittent og masse tiggere. I tillegg føler jeg meg overhodet ikke trygg der, de få gangene jeg må inn til Oslo. Så jeg unngår den byen så mye som mulig 😐

Jeg liker Bergen best. Ikke bare fordi jeg er født og oppvokst der, men fordi det er en passe stor nok by, til at det blir oversiktlig og man rekker å se det man vil se. At bergensere blir oppfattet som brautende og høylydt, bryr jeg meg ikke så mye om. Vi bergensere er like ulike som i alle andre storbyer. Ikke alle er høylydte og stor i kjeften. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (13 timer siden):

Den grenda i Midt-Norge som jeg ikke husker navnet på

Så du er neppe norsk med andre ord. Da vet vi det.

Hva er det som gjør Oslo til en stor by og ikke Bergen? Er en by på 600 000 en stor by, mens en by på 300 000 ikke det? Begge av disse tilsvarer en liten bydel i en ordentlig stor by. Bergen vil ha omtrent like mange innbyggere som Oslo har i dag om ca 80 år. Er bergen da en stor by, eller er det ikke lenger stort å være på Oslo-størrelse da? Tror rett og slett du ikke vet hva du prater om. Både Bergen og Oslo er to svært bergrensede byer i størrelse, ingen grunn til å kalle Oslo en stor by, mens Bergen liksom ikke skulle være det.

Anonymkode: f1a18...cc9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oslo er best på klima. Men Bergen, Kristiansand, er ikke de fine storbyer også? Kan ikke tenke meg å bo i Trondheim pga klima. Vet dere at Trondheim har flest regndager i året? Bergen har mest mengde regn ja, men i Trondheim regner det oftere. Pluss at det er kaldt og ingen snø hele vinteren. Så bare ikke Trondheim. Mye regn og "dårlig" vinter og langt til skiføre i Stavanger også men der er det ihvertfall finere på sommeren. 

Anonymkode: 49482...1a2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så du er neppe norsk med andre ord. Da vet vi det.

Hva er det som gjør Oslo til en stor by og ikke Bergen? Er en by på 600 000 en stor by, mens en by på 300 000 ikke det? Begge av disse tilsvarer en liten bydel i en ordentlig stor by. Bergen vil ha omtrent like mange innbyggere som Oslo har i dag om ca 80 år. Er bergen da en stor by, eller er det ikke lenger stort å være på Oslo-størrelse da? Tror rett og slett du ikke vet hva du prater om. Både Bergen og Oslo er to svært bergrensede byer i størrelse, ingen grunn til å kalle Oslo en stor by, mens Bergen liksom ikke skulle være det.

Anonymkode: f1a18...cc9

En metropol har en Metro kanskje? 

Anonymkode: 5c71b...bd4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...