Gå til innhold

Hvor mye tror dere livsoppholdssatser (ikke nav) øker iår?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier: Hvor mye tror dere livsoppholdssatser for namsmann/ sismo øker iår?  9758kr for enslige nå, kan vi drømme om 500-700kr i økning?  

Anonymkode: 58da0...229

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Satsane blir justerte i takt med konsumprisindeksen (KPI) 1. juli kvart år.

Sitat fra Regjeringen.no

Anonymkode: 56149...76d

AnonymBruker
Skrevet

Har gjeldsordning, min erfaring er at nye livsoppholdssatser ikke har tilbakevirkende kraft.

Lønnsøkning derimot det skal kreves inn. Dømt til å gå i minus om få år uansett. 

Anonymkode: 71456...983

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har gjeldsordning, min erfaring er at nye livsoppholdssatser ikke har tilbakevirkende kraft.

Lønnsøkning derimot det skal kreves inn. Dømt til å gå i minus om få år uansett. 

Selvsagt har de ikke tilbakevirkende kraft. Hva skulle det tjene til?

Anonymkode: 1bca5...9dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener du?  Hvis man får innvilget go med livsopphold på 9758kr så er livsoppholdssatsen 9758kr gjennom alle årene med go? Det må da gå ann å be om ny beregning? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva mener du?  Hvis man får innvilget go med livsopphold på 9758kr så er livsoppholdssatsen 9758kr gjennom alle årene med go? Det må da gå ann å be om ny beregning? 

Det er min erfaring ja

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Selvsagt har de ikke tilbakevirkende kraft. Hva skulle det tjene til?

Det betyr at det ikke påvirker de som allerede har en gjeldsordning. 

de med gjeldsordning får mindre og mindre kjøpekraft for hvert år, har man mye lenger enn 5år så er det egentlig ikke mulig å fullføre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

En tidligere tråd hvor en hadde bedt om ny beregning på grunn av ny livsopphold sats, svaret var at skulle de endret alle gjeldsordninger hvert år så hadde de ikke gjort annet og kapasiteten hadde vært sprengt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 4000kr til mat og annet når hus, strøm, bil og alt er betalt. Skulle gjerne hatt over det dobbelte å leve av slik som de med gjeldsordning får. Og jeg jobber nesten hver dag.

Anonymkode: 13a48...3a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ca 4000kr til mat og annet når hus, strøm, bil og alt er betalt. Skulle gjerne hatt over det dobbelte å leve av slik som de med gjeldsordning får. Og jeg jobber nesten hver dag.

Anonymkode: 13a48...3a0

Du kan flytte, droppe bil og gjøre andre tiltak som gjør egen økonomi bedre. 

De med gjeldsordning FÅR ikke penger, det er deres penger de allerede har tjent.

Anonymkode: 20c29...d39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dømt til å gå i minus...? Hva med all den gjelden de fleste får slettet? Syns det er urimelig å klage når man bor i et land som har muligheten for en gjeldsordning.

Anonymkode: 01bf6...ffa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dømt til å gå i minus...? Hva med all den gjelden de fleste får slettet? Syns det er urimelig å klage når man bor i et land som har muligheten for en gjeldsordning.

Anonymkode: 01bf6...ffa

Ja, mye vil jo ha mer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

En tidligere tråd hvor en hadde bedt om ny beregning på grunn av ny livsopphold sats, svaret var at skulle de endret alle gjeldsordninger hvert år så hadde de ikke gjort annet og kapasiteten hadde vært sprengt

Ok, fikk ny beregning ifjor på et pågående lønnstrekk så tenkte at det var samme på go. 

Men finnes det noe i loven som regulerer dette for at kapasiteten er sprengt er ju ikke samme som at loven ikke gir rett til økt sats?

Men følge spørsmål da... hvis man går opp 1000kr/ mnd i lønn så har de vel sikkert kapasiteten til ny beregning eller? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Som overskriften sier: Hvor mye tror dere livsoppholdssatser for namsmann/ sismo øker iår?  9758kr for enslige nå, kan vi drømme om 500-700kr i økning?  

Er 9758kr pr måned til alt annet enn boligutgifter (inkl strøm)  ? Hva med bil hvis man trenger det?

Anonymkode: 7d5a2...996

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er 9758kr pr måned til alt annet enn boligutgifter (inkl strøm)  ? Hva med bil hvis man trenger det?

Man får bare beholde bil hvis man er avhengig av den i arbeidet eller har funksjonsnedsettelse. Men regner med at kostnadene for bil må gå ifra livsopphold. 

Strøm betales fra livsopphold. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 13.59):

Strøm kommer utenom. 

Anonymkode: 947ee...bdb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Strøm kommer utenom. 

Anonymkode: 947ee...bdb

Strøm må dekkes av livsopphold, samme med Internett,telefon, forsikring, transport 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...