Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som forventer at jeg skal svare på meldinger med en gang. 

Hun kan f eks sende ett par meldinger på messenger når jeg er på jobb. Jeg åpner ikke og ser ikke meldingene før jeg er ferdig på jobb. Da kan hun ha skrevet:Kl. 9  hei. Møtes etter jobb?  . Kl 11. Jeg har tid å møtes i dag, men ikke senere i uken. Kl 12. Vi kan møtes på kjøpesenteret kl 15?  Kl 13. Ok, du har sikkert ikke tid å møtes siden du ikke svarer. 

Noen ganger har hun ringte min samboer for å spørre om det har skjedd noe med meg. For jeg svarer ikke på meldinger. Han svarer at jeg er på cup med gutten, så jeg har sikkert ikke sett meldinger. Da legger hun ut hvor bekymret hun blir når jeg ikke svarer. 

Er dette ett tegn på at hun er usikker og sliter litt? 

Anonymkode: cc149...62a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du ikke å bruke 30 sekunder i løpet av en arbeidsdag? 

" Jeg har desverre ikke tid til å treffes i dag, hva med Torsdag etter jobb?" Det tar kort tid med et sånt svar.

Hadde jeg vært venninnen din hadde jeg nok kuttet deg ut, det er ikke noe særlig å aldri få svar når en prøver på å få til noe for å opprettholde kontakten.

Anonymkode: 0603b...633

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

" Jeg har desverre ikke tid til å treffes i dag, hva med Torsdag etter jobb?" Det tar kort tid med et sånt svar.

Hadde jeg vært venninnen din hadde jeg nok kuttet deg ut, det er ikke noe særlig å aldri få svar når en prøver på å få til noe for å opprettholde kontakten.

Jeg svarer noen ganger når jeg er på jobb. Men noen ganger ikke. Og det må sies at hun sender meldinger nesten daglig 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen ganger får jeg ikke beskjed på mobil at jeg har fått melding på messenger. Da må jeg inn å se om det har kommet meldinger. Og det husker jeg ikke å gjøre ofte 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Seriøst??? Når ble det plikt for alle å svare umiddelbart? 

Man har kanskje en jobb hvor man må konsentrere seg, eller man har høyt stressnivå. Men uansett hvilken jobb egentlig; man er der for å jobbe. Ufattelig respektløst å forvente svar slik som din venninne gjør 

Anonymkode: 2e958...84e

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ufattelig respektløst å forvente svar slik som din venninne gjør 

rettelse; ufattelig respektløst å forvente svar umiddelbart slik din venninne gjør. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man har kanskje en jobb hvor man må konsentrere seg, eller man har høyt stressnivå. Men uansett hvilken jobb egentlig; man er der for å jobbe. Ufattelig respektløst å forvente svar slik som din venninne gjør 

Hvor leser du umiddelbart i svaret mitt? 

"I løpet av en arbeidsdag" .

Det vil altså si et svar som bruker 30 sekunder av arbeidsdagen på 8 timer.

Skrevet

Høres ut som at du må ta en prat om at man ikke trenger å sende mange meldinger, fordi du kommer til å svare når du har anledning uansett. Det kan jo høres ut som at hun er veldig usikker og stressa, og har stort behov for bekreftelse. Hennes stress kan ikke styre andres dager. Du har all rett til å ikke se på telefonen din på jobb eller når du er opptatt med en aktivitet. 
Bare det å foreslå å møtes kl 15 til en person som jobber dagtid tyder på at hun ikke har helt grep om virkeligheten.

I en lang periode av livet jobbet jeg i et veldig hektisk kontormiljø, spiste grøt fra microen i tretida, og trente noen halv fire. Dette betydde at jeg nærmest aldri tittet på telefonen mellom halv åtte om morgenen og sju på kvelden. Jeg ville aldri ha akseptert det som kritikkverdig å ikke svare på noe innen jeg kom hjem og hadde løpt gjennom dusjen.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg svarer som regel på meldinger i løpet av en arbeidsdag. Men noen ganger ser jeg ikke på mobilen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå får du faktisk gi deg. Det finnes folk som ikke bruker mobilen i det hele tatt i løpet av en hel arbeidsdag. Helt normalt.

Og skal man kutte ut vennskap basert på dette, har man relasjonelle vansker. 

Har du mobilen klistret i hånden? Jeg bare lurer. Her kan det fint gå 9 timer uten at jeg svarer på en melding. Og det vet de nærmeste i rundt meg. Hvis det er noe viktig, så vet de at de kan ringe. Jeg har smartklokke på armen, så jeg ser hvis noen har ringt. Men jeg går ikke med mobilen i lommen. Den ligger i sekken.

Anonymkode: e199d...a9e

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Off det er slitsomt det at folk forventer svar med en gang. 

Er ikke nødvendigvis det at det alltid tar så lang tid å svare på én melding. Men så får man svar, og må svare på flere meldinger tilbake osv. Også er det ofte man har fått fra andre også. Til tider hoper det seg opp på meldinger, Snapchat, Messenger og Instagram.  Er ikke det at det ikke er hyggelig å høre fra folk. Men noen ganger er man opptatt, eller man ønsker å svare i roligere omgivelser, eventuelt tenke seg litt om/ sjekke kalenderen/ undersøke om en halvveis avtale blir noe av osv. 

Smarttelefoner medfører mer stress enn før syns jeg. Også ser folk når du har lest meldingen, og tror det er noe galt om du ikke svarer med en gang fordi bussen kanskje var fremme dit du skulle eller lignende😩 

Men spesielt sært å forvente svar mens du er på jobb syns jeg. Og ikke greit at hun gjentatte ganger kontakter samboeren din.

Ta det opp med henne, og si at selv om du ikke alltid har mulighet til å svare med en gang, så er det ingen grunn til å bli bekymret.  Du svarer når det passer. 

Men ønsker du egentlig å fortsette vennskapet, eller har dere kanskje vokst ifra hverandre? Kan jo også være hun enser ett eller annet hos deg som gjør henne litt ekstra usikker 

Anonymkode: 72150...e08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to jobber, en hvor mobilen vil bli ødelagt om jeg tar den med meg så den ligger i garderoben, den andre jobben er det forbudt å ha mobil(også klokker, øredobber osv), pga. sikkerhet. Det er da ikke alle som har jobber hvor en kan dra frem mobilen i løpet av en arbeidsdag, og noen vil ikke det heller fordi de fokuserer på jobben de får betalt for å gjøre. Synes venninna her er direkte frekk.

Anonymkode: 17f0f...4fe

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Å opprettholde kontakten er en ting, men å sende flere meldinger i løpet av en hel dag når personen er opptatt på jobb er noe annet. Det er ikke alle som har tid til å sjekke mobilen når de er på jobb, avhengig av hvor man jobber og hva slags oppgaver man har i løpet av dagen.

Anonymkode: df464...756

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor leser du umiddelbart i svaret mitt? 

"I løpet av en arbeidsdag" .

Det vil altså si et svar som bruker 30 sekunder av arbeidsdagen på 8 timer.

Det kommer veldig an på hva slags arbeidsplass man har. Selv har jeg flere steder låst inn mobil sammen med ting og verdisaker. Og i lunsjpausen ønsker jeg å spise maten min, prate med kollegaer og forhåpentligvis også rekke en tur på toalettet. 

Folk blir foresten aldri fornøyde. Begynner hun å svare mer mens hun er på jobb, forventer venninnen sannsynligvis enda mer igjen også videre. 

Anonymkode: 72150...e08

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde ikke jeg orket. Hadde nok faset ut kontakten om hun ikke roet ned. 

Anonymkode: 5b6c3...d09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Men masete. Og det gir du selvfølgelig beskjed om, folk er ikke tankelesere. 

Men om du lurer på om venninnen din sliter, hvorfor prater du ikke med henne?

Anonymkode: 8aefc...386

• Liker 1
Skrevet

Har du pratet med henne om det? Jeg hadde ikke satt pris på et slikt mas. Men er det en god venninne, så er det verdt å prate sammen om det og tilpasse noe som fungerer for dere begge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (1 time siden):

Har du pratet med henne om det? Jeg hadde ikke satt pris på et slikt mas. Men er det en god venninne, så er det verdt å prate sammen om det og tilpasse noe som fungerer for dere begge. 

Jeg har sagt at jeg ikke får med ned meldinger bestandig når jeg er på jobb. Derfor jeg ikke svarer bestandig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har ei venninne som forventer at jeg skal svare på meldinger med en gang. 

Hun kan f eks sende ett par meldinger på messenger når jeg er på jobb. Jeg åpner ikke og ser ikke meldingene før jeg er ferdig på jobb. Da kan hun ha skrevet:Kl. 9  hei. Møtes etter jobb?  . Kl 11. Jeg har tid å møtes i dag, men ikke senere i uken. Kl 12. Vi kan møtes på kjøpesenteret kl 15?  Kl 13. Ok, du har sikkert ikke tid å møtes siden du ikke svarer. 

Noen ganger har hun ringte min samboer for å spørre om det har skjedd noe med meg. For jeg svarer ikke på meldinger. Han svarer at jeg er på cup med gutten, så jeg har sikkert ikke sett meldinger. Da legger hun ut hvor bekymret hun blir når jeg ikke svarer. 

Har hatt slike « venner» selv og jeg kuttet de ut. Orket ikke å vente lenge på å få svar. Her ventet jeg gjerne i flere dager.. 

I dag kommer hun krypende tilbake men jeg vil ikke ta henne inn i varmen. Orker ikke slike folk 

Anonymkode: a3534...5a1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på sykehjem hvor vi i utganspunktet ikke skulle ha mobilen vår på oss, men den skulle ligge i veska. Betalt pause så ikke alltid vi hadde pause. Det er faktisk ikke sånn at en  svare med en gang, og det samme om en er på jobb eller annet sted, men folk burde forstå hva jobb er, og at du ikke alltid kan svare da. 
Utrolig bra du har fokus på barnet når dere er på cup, og ikke telefonen 💪🏻 Det burde være forståelig. 

Anonymkode: 8a72d...fa3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...