AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #1 Skrevet 1. mai 2023 Jeg som fagarbeider må jobbe med et slikt barn og jeg har ingen kompetanse. Hvis barnet ikke får det som den vil, setter det i gang og skriker helt ekstremt. Jeg blir stresset og får vondt i hodet. Det virker som om alle andre fagarbeidere som jobber med barnet setter like krav til barnet som normale barn i klassen. Er det riktig? Jeg føler at man burde gi litt mer "slack" med et slikt barn, men tar jeg feil? Vil ikke det å sette høye krav stresse et barn med autisme veldig? Anonymkode: 28ff8...dbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #2 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg som fagarbeider må jobbe med et slikt barn og jeg har ingen kompetanse. Hvis barnet ikke får det som den vil, setter det i gang og skriker helt ekstremt. Jeg blir stresset og får vondt i hodet. Det virker som om alle andre fagarbeidere som jobber med barnet setter like krav til barnet som normale barn i klassen. Er det riktig? Jeg føler at man burde gi litt mer "slack" med et slikt barn, men tar jeg feil? Vil ikke det å sette høye krav stresse et barn med autisme veldig? Anonymkode: 28ff8...dbc Har ikke dette barnet fått ressursene PPT har anbefalt? Barnehagen vår deltok aktivt i autismekurs. Hver gang jeg som forelder var på kurs, så var det alltid noen fra barnehagen der, og som da skulle bringe kunnskapen videre. Barnet hadde også spesialpedagog i barnehagen som også veiledet andre ansatte som skulle være med han. Her er det snakk om høytfungerende autisme, og han trenger mest hjelp til overganger, sosial kompetanse og kommunikasjon. Anonymkode: f41c0...89f 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #3 Skrevet 1. mai 2023 Nei, du skal ikke gi barnet mer slack. Du skal tilpasse grenser og regler etter barnet. Men når barnet skriker og bærer seg fordi du har satt en grense og forventning er det ikke tiden for å gi etter. Er du usikker har du vel en leder å snakke. En fagplan å følge? Anonymkode: 1cce3...ab3 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #4 Skrevet 1. mai 2023 Det at barnet skriker og bærer seg, hva om det er en overgangsfase å som en reaksjon som går over? Det er kun fordi barnet vil teste dine grenser. Kan være litt tungt i starten, men ikke gi opp. Tror og håper det går seg til. Barnet trenger ikke mer slack og ingen grenser, men at noen er der. Kanskje barnet trenger lære en lekse. Hva om du prøver ignorere barnet en dag om det ikke vil ting eller nekte? og så må barnet oppleve da å bare sitte helt alene? Anonymkode: f7552...297 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 Du bør høre med lederen din om du kan få veiledning Anonymkode: 22a48...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #6 Skrevet 1. mai 2023 Stakkars barn 🧡 Barn med autisme trenger sitt eget opplegg, og ro og fred uten for mye stress! 🧡 Sønnen min har fått veldig god og trygg oppfølging på skolen. Det er vi så glad for. Til høsten skal han begynne på ungdomsskolen på Tøndergård skole og ressurssenter i Molde. Meget flott tilbud til barn og unge med spesielle behov i Møre og Romsdal! Be om hjelp og veiledning fra fagfolk. Ikke press barnet 🧡 Å gå på vanlig skole med mange barn og masse lyd, kan være overveldende nok for en autist 🧡 Anonymkode: fcc5a...294 2
Sansa20 Skrevet 1. mai 2023 #7 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg som fagarbeider må jobbe med et slikt barn og jeg har ingen kompetanse. Hvis barnet ikke får det som den vil, setter det i gang og skriker helt ekstremt. Jeg blir stresset og får vondt i hodet. Det virker som om alle andre fagarbeidere som jobber med barnet setter like krav til barnet som normale barn i klassen. Er det riktig? Jeg føler at man burde gi litt mer "slack" med et slikt barn, men tar jeg feil? Vil ikke det å sette høye krav stresse et barn med autisme veldig? Anonymkode: 28ff8...dbc Å omtale barnet som et slikt barn er ufint . Barnet er et unikt barn først og fremst . 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #8 Skrevet 1. mai 2023 Meg fra svar #6 igjen, jeg må bare legge til at jeg håper virkelig at barnet, foreldrene og du får hjelp og støtte. Fikk vondt som mor av å lese dette 🧡 Autister vil så gjerne, men når de ikke klarer å kommunisere, og det stopper opp, så er det så frustrerende og vondt for dem 🧡 Anonymkode: fcc5a...294 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #9 Skrevet 1. mai 2023 Hvordan er tilrettelegger for et barn med autisme kommer jo litt an på hvor det er på spekteret. Alder og om barnet har en tilleggsdiagnose bestemmer jo hvordan en legger opp skoledagen. De har vel vedtak på spesialundervisning fra PPT, og der står det forklart hva barnet trenger hjelp til? Nå kommer det jo litt an på om barnet har fått innvilget de timene med spes.undervisning som det har rett på. En hverdag med en lett oversiktlig timeplan er viktig. Rutiner er viktig. Det å informere om hva en skal gjøre dagen etter er en god rutine. De liker å være forberedt på hva som venter av oppgaver. Å fravike planlagt timeplan kan vekke frustrasjon. Er du assistent eller lærer? Alle elever med vedtak om spes.undervisning skal ha en IOP som beskriver godt hvilke egenskaper og målsetting barnet har for å øke sin kompetanse. Læreren er jo med på å utarbeide en sånn plan. Har du innsyn eller mulighet for å bli veiledet? Er jo håpløst å jobbe med autister hvis en ikke har fått veiledning og nødvendig opplæring ( i hvertfall i starten) Anonymkode: 779bd...603 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #10 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg som fagarbeider må jobbe med et slikt barn og jeg har ingen kompetanse. Hvis barnet ikke får det som den vil, setter det i gang og skriker helt ekstremt. Jeg blir stresset og får vondt i hodet. Det virker som om alle andre fagarbeidere som jobber med barnet setter like krav til barnet som normale barn i klassen. Er det riktig? Jeg føler at man burde gi litt mer "slack" med et slikt barn, men tar jeg feil? Vil ikke det å sette høye krav stresse et barn med autisme veldig? Anonymkode: 28ff8...dbc Om barnet har større utfordringer så bør jo ikke ufaglærte assistenter blir satt til å følge opp. Jo, samme forventninger og krav til et barn som har en diagnose som krever ekstra oppfølging vil jo ikke fungere. Men løsningen for barnet er jo ikke «mer slækk» heller, barnet skal jo ha sin oppfølgingsplan og spesifikke tiltak. Anonymkode: 9bfc7...d57
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan er tilrettelegger for et barn med autisme kommer jo litt an på hvor det er på spekteret. Alder og om barnet har en tilleggsdiagnose bestemmer jo hvordan en legger opp skoledagen. De har vel vedtak på spesialundervisning fra PPT, og der står det forklart hva barnet trenger hjelp til? Nå kommer det jo litt an på om barnet har fått innvilget de timene med spes.undervisning som det har rett på. En hverdag med en lett oversiktlig timeplan er viktig. Rutiner er viktig. Det å informere om hva en skal gjøre dagen etter er en god rutine. De liker å være forberedt på hva som venter av oppgaver. Å fravike planlagt timeplan kan vekke frustrasjon. Er du assistent eller lærer? Alle elever med vedtak om spes.undervisning skal ha en IOP som beskriver godt hvilke egenskaper og målsetting barnet har for å øke sin kompetanse. Læreren er jo med på å utarbeide en sånn plan. Har du innsyn eller mulighet for å bli veiledet? Er jo håpløst å jobbe med autister hvis en ikke har fått veiledning og nødvendig opplæring ( i hvertfall i starten) Anonymkode: 779bd...603 Det er rett og slett en svært stor mangel på faglært kompetanse i skolen. Og verre vil det bli med stupende søkertall. Jeg har nå jobbet som kontaktlærer i 16 år er godt kjent med hele systemet. Barnet har rett på riktig oppfølging, men når 50% av spes.ped timene gis av ufaglærte og 20% av de vanlige lærerrommet gis av ufaglært (på landsbasis. I enkelte kommuner er det litt bedre, i andre mye verre) sier det seg selv at man også skal ha flaks for at ens barn blir ivaretatt på en god nok måte. Leit, men sant. Anonymkode: 82628...223
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #12 Skrevet 1. mai 2023 Når en assistent uten opplæring får ansvar kan man lett forstå at det blir vanskelig. Det blir vanskelig å vite om grenser/forventninger er riktige og det blir vanskelig å gi et barn riktig oppfølging. Det blir galt for både assistenten og barnet. Anonymkode: 5a3e5...a7b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #13 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er rett og slett en svært stor mangel på faglært kompetanse i skolen. Og verre vil det bli med stupende søkertall. Jeg har nå jobbet som kontaktlærer i 16 år er godt kjent med hele systemet. Barnet har rett på riktig oppfølging, men når 50% av spes.ped timene gis av ufaglærte og 20% av de vanlige lærerrommet gis av ufaglært (på landsbasis. I enkelte kommuner er det litt bedre, i andre mye verre) sier det seg selv at man også skal ha flaks for at ens barn blir ivaretatt på en god nok måte. Leit, men sant. Anonymkode: 82628...223 Ja, jeg vet godt at ledelsen på skolene prøver seg å dele spes.pedtimer opp til assistentimer som det da blir flere av. Det gjorde det iallefall i tidligere år, men det trodde jeg det var blitt mere slutt på. Jeg har to barn med autismediagnose som er gått ut av grunnskolen og er i videre utdanning. En får ikke servert ytelsene på et fat, men er avhengig av veiledning via BUP og PPT , lese seg opp på rettigheter og følge opp når en får tilsendt vedtak. Ansvarsgrupper er en fin måte å holde oversikten på hva som skjer på skolen , spesielt i de periodene som er krevende for eleven og lærer. Jeg har vært en mor som har fulgt med i timen, og sørget for å ta tak i ting når det var behov for det, både hjemme og via lærer. Nå har vi alltid hatt et godt samarbeid med skolen, og det tjener en på. Men ja, jeg har til min overraskelse fått tilbakemelding fra lærere som ikke har hatt elever med Asberger, og som har måttet søke råd rundt seg og via oss foreldre. Det ble bra heldigvis siden det er måten som fungerer best . Men litt rart at det var så upløyd mark. Anonymkode: 779bd...603
Andro Skrevet 1. mai 2023 #15 Skrevet 1. mai 2023 (endret) Dette er årsaken til at man trenger miljøterapeuter med sosialfaglig kompetanse i skolene. Kommunen ansetter fagarbeidere for å spare penger. Der barn har slike diagnoser og kommuniserer via adferd på denne måten, vil de få traumer av å ikke ha personell med riktig kompetanse rundt seg: Nevrodivergente barn trenger mer skjerming fra sanseinntrykk og overstimulering enn et nevrotypisk barn. Denne skrikingen er barnets måte å varsle på, men du skjønner ikke "spillet". Du må be om veiledning. Snakk med foreldrene. De bør klage, og få inn en vernepleier e.l. i din funksjon. Endret 1. mai 2023 av Andro 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #16 Skrevet 1. mai 2023 Slike barn har ikke noe i vanlig skole å gjøre. Stakkars unge og stakkars klassekamerater som får ødelagt hele skoletiden sin. Anonymkode: 5ccd1...9a5
Okidokisjokioki Skrevet 1. mai 2023 #17 Skrevet 1. mai 2023 (endret) Barn med autisme har ikke nødvendigvis mindre potensiale (mange er svært evnerike, gjerne innen et interessefelt), men trenger kontinuerlig støtte og tydelige, forutsigbare rammer. Noen på skolen der du jobber må ha noe kunnskap og kan veilede, eventuelt bør du snakke med kontaktlærer til barnet. De har nok erfart hvilke situasjoner eleven opplever som vanskelig og hva som hjelper. Her er noen generelle tips jeg har fått med meg i skolen: Egen dagsplan, gjerne med bilde av personalet og hva som skal skje. Dette er fordi man ofte trenger forutsigbarhet, men også fordi det kan være vanskelig å starte en oppgave selv. Bruk få ord til å forklare, snakk tydelig og ikke krev øyekontakt. Det viktigste er at barnet lytter til deg. Bruk gjerne timer og avklare hva dere skal når timeren er ferdig. Forbered eleven på å avslutte aktiviteten i god nok tid til å kunne føle seg ferdig med oppgaven. Blir barnet urolig er det gjerne overstimulert. Bli kjent med tegn for å kunne være i forkant, prøv å lage en plan sammen med barnet på hvor dere kan gå/hva hen kan gjøre dersom det blir overveldet. Det å kunne regulere ned selv er viktig og veldig krevende for mange uavhengig av diagnose. Håper ikke dette oppleves som en "slik gjør du jobben din", men en støtte. Ønsker kun å hjelpe der jeg kan. Endret 1. mai 2023 av Okidokisjokioki 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå