Gå til innhold

Hva faen har skjedd med barnekorps? Oppbevaringsplass?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et lokalt korps i nærheten og hvor jeg er så uheldig å ha et minnesmerke nær ved som de besøker 2 ganger i året. Det er mer enn nok. Jeg er litt stygg nå, vet det. Men de kan overhode ikke spille. Ikke samtidig engang. Det spilles mer mellom låtene enn når de skal spille, null kontroll og disiplin. Det er bare helt jævlig å høre på. Ute på gaten står publikum å klapper begeistret, de flinke barna... Jeg går ikke ut, for jeg kommer bare til å le, så det får jeg heller gjøre innendørs. Det er jo når det kommer til stykket kun humoristisk egentlig.

Den typiske; "når jeg var ung så..." Men det mener jeg fullt og holdent her. Spilte i korps selv og hørte jo en drøss av andre korps, b.l.a på 17mai og Karl Johan. Hørte aldri noe så grusomt og tullete som dette. 

I korpset som jeg spilte så var du først aspirant og hadde individuell lærer på noter, og så ny lærer på den type horn eller slagverk du fikk utdelt. Klarte du nærmest ikke noe som helst så fikk du ikke komme inn i korpset. Enkelt og greit. Vi hadde riktignok en langt strengere dirigent enn gjennomsnittet, det var velkjent blant både barn og foreldre.

Hvordan det er nå vet jeg virkelig ikke. Noen som har barn i korps som kan fortelle hvordan det fungerer i dag? Eller er mitt lokalkorps kanskje bare et unntak.? Politikken for prestasjonskrav er kanskje nå totalt borte?. Litt rart.

I idrett er det jo visse krav. Treffer du aldri tennisballen så må man faktisk finne på noe annet. Her treffer de knapt en tone og det er helt greit.

Anonymkode: 5cfe0...f1a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ditt er unntaket. Her er de like flinke som før.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare "ditt" korps som er det såkalte unntaket.

Men siden du er såpass dyktig og innehar de gode egenskapene og kvalitetene du har... kan ikke du ta kontakt med korpset og høre om du kan hjelpe til?  Kanskje du kan få orden på det? :)

Anonymkode: 0ebda...67c

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte nabolagets barne- og ungomskorps tidligere i dag, de var kjempeflinke!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også korpset ditt er unntaket. 

Jeg har barn i et korps hvor musikantene drilles i disiplin og samhold fra første dag. Ingen har lov til å spille mellom stykkene og alle skal følge dirigenten. Jeg skal ikke påstå at aspirantene våre spiller rent og har nydelig klang fra første dag, men de vet hvertfall hvordan man oppfører seg som et korps. 

Og til anledninger hvor det skal spilles offentlig så er det stort sett hovedkorpset som er ute og representerer. Aspirantene får spille for familie og venner. Og i toget på 17.mai selvfølgelig.

Anonymkode: 2bf5a...fb8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har et lokalt korps i nærheten og hvor jeg er så uheldig å ha et minnesmerke nær ved som de besøker 2 ganger i året. Det er mer enn nok. Jeg er litt stygg nå, vet det. Men de kan overhode ikke spille. Ikke samtidig engang. Det spilles mer mellom låtene enn når de skal spille, null kontroll og disiplin. Det er bare helt jævlig å høre på. Ute på gaten står publikum å klapper begeistret, de flinke barna... Jeg går ikke ut, for jeg kommer bare til å le, så det får jeg heller gjøre innendørs. Det er jo når det kommer til stykket kun humoristisk egentlig.

Jeg aner ikke (holder meg langt unna korps), men fikk en god latter av innlegget ditt. Jeg "hører" korpset i beskrivelsen din. Men mulig de er veldig dårlige til å øve og har ikke flink nok dirigent. Kravene kan også være for lave, i dag skal jo "alle" med. Men som sagt, jeg vet ikke. Men takk for latteren! 

Anonymkode: 716ac...bb8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg aner ikke (holder meg langt unna korps), men fikk en god latter av innlegget ditt. Jeg "hører" korpset i beskrivelsen din. Men mulig de er veldig dårlige til å øve og har ikke flink nok dirigent. Kravene kan også være for lave, i dag skal jo "alle" med. Men som sagt, jeg vet ikke. Men takk for latteren! 

Anonymkode: 716ac...bb8

Bare hyggelig...😇

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men siden du er såpass dyktig og innehar de gode egenskapene og kvalitetene du har... kan ikke du ta kontakt med korpset og høre om du kan hjelpe til?  Kanskje du kan få orden på det? :)

Javel, så du mener det?  Ja for det trenger de virkelig. Kanskje jeg får låne en viss type uniform og lære de litt disiplin..😱

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan det er nå vet jeg virkelig ikke. Noen som har barn i korps som kan fortelle hvordan det fungerer i dag? Eller er mitt lokalkorps kanskje bare et unntak.? Politikken for prestasjonskrav er kanskje nå totalt borte?. Litt rart.

Jeg har drevet med korps siden 1977. Først som spillende, så ble jeg instruktør, etter det ble jeg korpsforelder, og for 3 år siden ble jeg instruktør igjen.

Jeg sluttet etter 6 mnd. Ikke på grunn av barna, men på grunn av foreldrene og styret.

Som du skriver var korpset en barnevakt for foreldrene 2-3 timer i uken, og det var likegyldig for dem om barna lærte noe, eller ikke mens de var der.  Og øve skulle de ikke gjøre, for det var tortur.

Og hvis jeg skulle finne på å stille krav til elevene mine fikk jeg huden full av kjeft på neste øvelse.

Men det var dette ene korpset.  Jeg har kontakt med andre korps, og der legger de fremdeles stor vekt på disiplin og mestring. 

Poenget mitt er at det er stor forskjell på korpsene rundt om. Noen er som du beskriver,  andre er mer seriøse.

Anonymkode: beac0...698

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ungdomsskolen her har vi en korps og de er kjempeflinke. Men ene gangen, var jeg og hørte på korps og de sa "og nå er det som har vært i korpset i 1 år (det er som oftest barn enda på barneskolen, de er 7-8 år gamle) som skal få lov å spille for oss. Og det var helt grusomt, ikke én spilte i takt eller traff noter. 🤣 Men for meg viser det jo bare at det ikke er så lett. Jeg spilte selv i korps fra 8 til 11, og gikk over til musikk skole på samme instrument etter. Jeg trodde jo også jeg var kjempeflink som 8 åring. 🙈 nå etter 3 år korps + 4 år musikkskole som barn, kan jeg faktisk ikke spille trompet i det hele tatt 🤪 Tror ikke jeg var så flink altså.

Anonymkode: ce66a...cdf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha 😂 

Anonymkode: d7a95...faa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har drevet med korps siden 1977. Først som spillende, så ble jeg instruktør, etter det ble jeg korpsforelder, og for 3 år siden ble jeg instruktør igjen.

Jeg sluttet etter 6 mnd. Ikke på grunn av barna, men på grunn av foreldrene og styret.

Som du skriver var korpset en barnevakt for foreldrene 2-3 timer i uken, og det var likegyldig for dem om barna lærte noe, eller ikke mens de var der.  Og øve skulle de ikke gjøre, for det var tortur.

Og hvis jeg skulle finne på å stille krav til elevene mine fikk jeg huden full av kjeft på neste øvelse.

Men det var dette ene korpset.  Jeg har kontakt med andre korps, og der legger de fremdeles stor vekt på disiplin og mestring. 

Poenget mitt er at det er stor forskjell på korpsene rundt om. Noen er som du beskriver,  andre er mer seriøse.

Å takk for opplysningene dine. Det må jo være f..ens frustrerende for deg å jobbe såpass imot intensjonene: `Å faktisk bli et korps i det hele tatt.` Men jeg har mine mistanker ja, her er det sannsynligvis frie tøyler/oppdragelse som gjelder. Resultat, barnehage/oppbevaringsplass.

Jeg var tennistrener en tid, betalende foreldre. Vi droppet pengene og heiv heller ungene ut hvis de valgte å kun se i taket, skråle, m.m ødeleggelse for de andre. De andre betalte jo også. 

Så disse korpsene, som du har vært offer for ett av de, så er altså majoriteten og styret interessert i alt annet enn korps... Imponerende.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I ungdomsskolen her har vi en korps og de er kjempeflinke. Men ene gangen, var jeg og hørte på korps og de sa "og nå er det som har vært i korpset i 1 år (det er som oftest barn enda på barneskolen, de er 7-8 år gamle) som skal få lov å spille for oss. Og det var helt grusomt, ikke én spilte i takt eller traff noter. 🤣 Men for meg viser det jo bare at det ikke er så lett. Jeg spilte selv i korps fra 8 til 11, og gikk over til musikk skole på samme instrument etter. Jeg trodde jo også jeg var kjempeflink som 8 åring. 🙈 nå etter 3 år korps + 4 år musikkskole som barn, kan jeg faktisk ikke spille trompet i det hele tatt 🤪 Tror ikke jeg var så flink altså.

Anonymkode: ce66a...cdf

Takk for historien. Etter kjapp hoderegning av innlegget ditt er du nå altså ca 15/16 år? Eller? Og trompeten din låter altså like fælt som før.. ha-ha..😂  Du får heller glede deg til du bli russ da, for da blir det helt andre toner og et svært høyt volum..😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for historien. Etter kjapp hoderegning av innlegget ditt er du nå altså ca 15/16 år? Eller? Og trompeten din låter altså like fælt som før.. ha-ha..😂  Du får heller glede deg til du bli russ da, for da blir det helt andre toner og et svært høyt volum..😅

Det er du som bør friske opp hoderegningen; hun skriver

Sitat

nå etter 3 år korps + 4 år musikkskole som barn, kan jeg faktisk ikke spille trompet i det hele tatt

Merk uttrykket som barn. At man gjorde noe i et X antall år som barn, har null innvirkning på det man gjør idag, mange år senere, som voksen,

Anonymkode: 43217...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er du som bør friske opp hoderegningen; hun skriver

Merk uttrykket som barn. At man gjorde noe i et X antall år som barn, har null innvirkning på det man gjør idag, mange år senere, som voksen,

Anonymkode: 43217...602

Såpass ja😇.. Sitter her med matte-boka og får det bare ikke til..😩

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Den typiske; "når jeg var ung så..." Men det mener jeg fullt og holdent her. Spilte i korps selv og hørte jo en drøss av andre korps, b.l.a på 17mai og Karl Johan. Hørte aldri noe så grusomt og tullete som dette. 

I korpset som jeg spilte så var du først aspirant og hadde individuell lærer på noter, og så ny lærer på den type horn eller slagverk du fikk utdelt. Klarte du nærmest ikke noe som helst så fikk du ikke komme inn i korpset. Enkelt og greit. Vi hadde riktignok en langt strengere dirigent enn gjennomsnittet, det var velkjent blant både barn og foreldre.

I idrett er det jo visse krav. Treffer du aldri tennisballen så må man faktisk finne på noe annet. Her treffer de knapt en tone og det er helt greit.

En forklaring kan være at korpset tidligere samarbeidet med den lokale kulturskolen og fikk utdannede lærere i blåseinstrument derfra som instruktører, men så har kommunen grunnet dårlig økonomi fjernet tilbudet i kulturskolen. Da må korpset ordne opp selv og enten leie inn musikklærere (ofte dyrt, pluss at det sjeldent er flust med profesjonelle messingblåsere og treblåsere) eller bruke engasjerte foreldre som har bakgrunn fra korps, men ingen musikalsk utdanning. sistnevnte er billig, ofte gratis, men gir veldig ujevnt resultat. Noen er kjempedyktige mens andre har mer entusiasme og dugnadsånd enn musikkfaglig kunnskap.

Anonymkode: a301b...651

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
BobbySocks skrev (59 minutter siden):

Jeg tror ditt er unntaket. Her er de like flinke som før.

Nei.

Anonymkode: dbb27...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Å takk for opplysningene dine. Det må jo være f..ens frustrerende for deg å jobbe såpass imot intensjonene: `Å faktisk bli et korps i det hele tatt.`

Det var utrolig frustrerende! 

Vi var en dirigent og 3 instruktører som sluttet samtidig. 

Vi hadde fortalt foreldrene at vi syntes øvesituasjonen var utfordrende på grunn av uro og bråk, og ba om at foreldrene kunne rullere på å være ordensvakter.

Da fikk vi høre av noen av foreldrene at de betalte i dyre dommer for at vi skulle passe på barna deres i de timene, og hvis vi ikke klarte det fikk korpset finne noen andre.

Styret og resten av foreldrene sa ingenting!

Da fikk vi nok.  Vi ble ut semesteret for barnas del, men kom ikke tilbake etter ferien. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som ts, men vi har nok vært litt uheldige. Du bor ikke nord i Oslo?😅

Anonymkode: 7ea4b...bfa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du virker truffet :fnise: 

Anonymkode: a47ac...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...