Gjest Lykkedykker Skrevet 1. mai 2023 #21 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, alle barnehager i Norge er ikke bra og enkelte vil jeg si er skadelig. Lite faste ansettelser, lite areal i forhold til barnegruppe, mye giftige miljøer der de snakker ned foreldre/barn, en arbeidsplass som er ødeleggende for psykisk og fysisk helse vil gå ut over barn. Støy, sykdom. Anonymkode: 34817...3ba Tullprat. Anbefaler deg å se serien Barnehageliv på tv2.
Den Sagnomsuste Skrevet 1. mai 2023 #22 Skrevet 1. mai 2023 (endret) På generell basis kan man grovinndele dette slik: småbarn 9mnd- 2 år har som tommelfingerregel best av å være hjemme hos egne foreldre, alternativt annen nær slekt. Blod er tross alt tykkere enn vann. Mellomstore barn: 2 - 4 år har i de fleste tilfeller godt av sosialiseringen som skjer med jevnaldrende + at de lærer seg rutiner og verdien av grensesetting. Dette får de ofte mer av i barnehage enn de gjør på hjemmebane. Store barnehagebarn: 4-6 år har svært mye å hente på å gå i barnehage. Der blir de fortsatt utfordret godt på det sosiale, men i denne gruppen ser man også behovet for, og verdien av barnehagen som pedagogisk virksomhet. De aller, aller fleste lærer seg faktisk å lese ( selv om de leser dårlig, så kan de fleste lese sommeren før de begynner på skolen). De lærer seg tålmodighet ovenfor de som er mindre. På denne måten utvikler de sterkere sympatiske trekk enn barn som går hjemme. Lærebokeksempelet her ville være det typiske «enebarnet» som alltid får det som det vil hjemme og aldri trenger å verken ta hensyn eller vente på tur. Turgangen barna blir tvunget til å lære seg i barnehagen har enorm verdi når de begynner på skolen. De fleste 1. klassinger i Norge har måttet øve seg på å rekke opp hånda i minst 2 år før de begynner på skolen. Akkurat dette tror jeg lærere i småskolen setter umåtelig stor pris på. Når det er sagt så er det selvsagt ingen dikotomi mellom barnas utbytte av barnehagen og foreldrenes behov. Her kan det være samfallende interesser. Barna elsker i noen tilfeller å gå i barnehagen, mens foreldrene virkelig trenger barnehagens tilbud for å få hverdagen til å gå opp. Det kan faktisk være en vinn/vinn- situasjon. Så har man selvsagt unntakene som dårlige barnehager, underbemanning, nye vikarer annenhver dag, underskudd på barnehagelærere osv. Alt dette kan hver for seg, eller worst case: i sum bidra til at barnehagetiden blir en negativ opplevelse barna gjerne skulle vært foruten. Endret 1. mai 2023 av Den Sagnomsuste
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #23 Skrevet 1. mai 2023 Jeg vil si at slik samfunnet i Norge er i dag, så har de aller fleste barna det best i barnehagen. De barnehagene jeg har hatt med å gjøre har det vært fantastiske ansatte som bryr seg veldig om barna og viser tydelig omsorg og trygghet for barnet. Men er selvfølgelig noen inntak. Anonymkode: 0d591...020
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #24 Skrevet 1. mai 2023 Nei. Med unntak av for de barna som lever under omsorgsvikt. Alle andre hadde, ifølge statistikken som jeg fikk servert under en fagdag, ikke hatt noen betydelig fordel av å gå i barnehage. De fleste barn får sine første bitt, slag og spark i barnehagen. Jeg ser ingen fordel av å oppleve det for første gang når ratioen barn/voksen er 1-3 på det BESTE. Anonymkode: 46097...720 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #25 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Med unntak av for de barna som lever under omsorgsvikt. Alle andre hadde, ifølge statistikken som jeg fikk servert under en fagdag, ikke hatt noen betydelig fordel av å gå i barnehage. De fleste barn får sine første bitt, slag og spark i barnehagen. Jeg ser ingen fordel av å oppleve det for første gang når ratioen barn/voksen er 1-3 på det BESTE. Anonymkode: 46097...720 Mente at ratioen var 3 barn per voksen. Og det altså kun opptil 3 timer iløpet av dagen. Anonymkode: 46097...720
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #26 Skrevet 1. mai 2023 Tror halve tiden hjemmeværende kombinert med barnehage ville vært best. Dagens barn får lite egentid som setter fantasien i sving, men har derimot mye bedre sosiale emner enn generasjoner som ikke gikk i barnehage. Kreative yrker som forfattere , kunstnere, filosofer osv trenger personer med rikt fantasiliv. Anonymkode: 980f4...784 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #27 Skrevet 1. mai 2023 Hvis man kun tenker på det sosiale (i forhold til å leke med andre barn) så er barnehage bra. Hvis man tenker på hvordan mange barnehageansatte er, og hvordan dagen til barnehagebarna ser ut, så er ikke barnehage bra for barnet. Hadde jeg fått barn nå, hadde ikke barnet gått i barnehage. Anonymkode: 6706d...fee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå