Gå til innhold

Er barnehage bra for barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er barnehager til først og fremst for barnets del?

Eller er det først og fresmt en løsning for at voksne skal kunne være på jobb?

Hvis det er bra for barna uavhengig av de voksnes jobb. Hvordan står det da til med barn som vokser opp i u-land der det ikke er noe barnehagetilbud? Får de en dårligere oppvekst enn norske barn?

Hadde du sendt barnet ditt i barnehagen selv om du var uføretrygded og hjemme hele dagen?

Anonymkode: 65051...5ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn som går i barnehage blir mer sosialisert og klar for skolen, enn de som ikke går i barnehage.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen vil si ja. Andre vil si nei. Vårt barn hadde en helt enorm læringskurve fra den begynte i barnehagen. Og de gangene vi har barnet hjemme, klarer vi ikke aktivisere det slik det gjør med andre barn. Hadde i alle scenarioer sendt barn våre i barnehagen.

Anonymkode: c431c...062

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn i u-land har gjerne ikke tilgang på noen organisert barnehage, men tilbringer vel som oftest hverdagene i samvær med flere andre barn likevel. Ulike familier er også ofte sammen og bor i nær tilknytning til hverandre. Dermed oppnår de flere av de samme fordelene som barn i norske barnehager får, sosialt samvær og relasjon til flere voksne. 

Norske barnehager idag er en kombinasjon. Vi trenger et sted der barna kan være mens foreldre jobber, samtidig bør dette være steder der barna stimuleres og møter tilrettelagt omsorg. 

Anonymkode: 2ab00...13f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i en veldig god barnehage, og trivdes enormt. Det var veldig mye på hjemmebane, og barnehagen var et fristed for det. Søsken gikk i annen barnehage og trivdes ikke. Opplegget var veldig annerledes der, men det kan også være søskens personlighet ikke helt passet inn. 

Idag går de fleste i barnehage, og det er færre og leke med «i gata». Det krever da større innsats for foreldre som velger og ikke sende barna i barnehage. Jeg har venner som har valgt og ikke bruke barnehage, og heller bruker «Åpen barnehage», og de sier at etter 1-2års alderen er det færre og færre barn deres barn kan leke med. Jeg er ikke der at alle barn må i barnehage, men som uføretrygdet så har en jo redusert helse, og gjerne ikke samme kapasitet, og da kan barnehagen være et fint sted, om så redusert tid/kortere dager. Så ja jeg ville nok brukt barnehage også som ufør. 

Hva andre land gjelder, så er det jo andre kulturer, og ulike måter og oppdra barn på, og nei jeg tror ikke de automatisk får en dårligere barndom uten barnehage, det er nok andre momenter som gjerne påvirker mer.

Anonymkode: 29d55...317

• Liker 2
Skrevet

Barnehage er bra for barn for sosialisering og læring. Samtidig er det ett bakteppe her og det er at barn har mer tid med alle andre enn sine foreldre. Barn stresser og det er faktisk farlig uansett alder. Stresshormonet kortisol er funnet i blodet til nyfødte fordi mor stresset under graviditet. Det er funne altfor høye mengder av kortisol i blodet til barn som går i bhg. Dette er skadelig på sikt.

Går ett barn i bhg feks 9-15 hver dag så behøver ikke det være skadelig. Dere kan ta det med ro på morgenen og barnet rekker også å stresse ned da det komme hjem. Barn som derimot er i bhg fra 7-16.30 klarer aldri å roe seg ned dessverre. De lever i stress konstant.

Jeg hadde også barn i bhg og lot se ha korte dager de dagene jeg sluttet tidlig på jobb (14.00) Dager jeg hadde fri ble de levert 9.30 og hentet 15. spesiellt de dagene jeg hadde andre avtaler som lege, tannlege etc. De fikk fri de dagene jeg ikke skulle noe som helst.

Hele samfunnet er lagt opp til at foreldre skal jobbe ræva av seg og da må barn i bhg. 

Les om Kortisol og hva det gjør med kroppen uansett alder.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle barnehager i Norge er ikke bra og enkelte vil jeg si er skadelig.

Lite faste ansettelser, lite areal i forhold til barnegruppe, mye giftige miljøer der de snakker ned foreldre/barn, en arbeidsplass som er ødeleggende for psykisk og fysisk helse vil gå ut over barn.

Støy, sykdom.

Anonymkode: 34817...3ba

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min går i gårdsbarnehage med ponnier, høns, sauer og kaniner. De har drivhus og åker. Varm mat og går på turer. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å la han oppleve så mye moro og viktig hver dag. 

Anonymkode: 4f9c9...df8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, alle barnehager i Norge er ikke bra og enkelte vil jeg si er skadelig.

Lite faste ansettelser, lite areal i forhold til barnegruppe, mye giftige miljøer der de snakker ned foreldre/barn, en arbeidsplass som er ødeleggende for psykisk og fysisk helse vil gå ut over barn.

Støy, sykdom.

Anonymkode: 34817...3ba

Men da snakker vi enkeltbarnehager og evt sterkere sentralstyring ifht innhold, psykososial oppfølging og personalets kompetanse og profesjonalitet. Og det er jeg enig at er viktig å få synliggjort og endret. 

Men barnehage som konsept i dagens norske samfunn, der majoriteten ønsker og er avhengige av jevn inntekt, vil jeg si er langt fra skadelig. Det er jo en arena der barn er garantert å få sosialt samvær og utforske relasjoner med andre barn, der de kan få erfaringer på områder og med materialer arbeidende foreldre ofte ikke har anledning eller tilgang til.

Anonymkode: 2ab00...13f

AnonymBruker
Skrevet

Barnehager er først og fremst for at foreldre skal kunne ha et trygt sted til barna mens de er på jobb. I tillegg forsøker man å gjøre barnehagene så gode som mulig, men vi er nok ikke der at det er bedre for barna å være i barnehage enn hjemme med foreldre, med mindre hjemmemiljøet er svært dårlig. Barn som har gått i barnehage får et lite forsprang på andre ved skolestart, men det jevner seg fort ut.

Anonymkode: 6f5f9...e90

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine barn har stortrivdes i barnehagen, yngste går der enda. Mange barn å leke med, samlingsstunder, kreative prosjekter, turer i nærmiljøet, utelek og innelek. Aldri opplevd at de ikke vil i barnehagen og jeg ser hvor viktig vennskap blir mot slutten av barnehagetiden. Tenker også det legger et godt grunnlag for skolestart. 

Anonymkode: 314aa...78e

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke.

Anonymkode: 84ea4...afc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har en vennegjeng som også har barn rundt deres barn, kan det vel fungere fint også med typisk dagmamma? At deres barn og venners barn samles og kan leke sammen og få relasjoner med hverandre? :)

Dette var sånn de gjorde det før i tiden, da oldeforeldrene mine levde.

Anonymkode: d5dcd...871

Skrevet

Hadde aldri i verden klart å stimulert barna og gidd det så mange positive opplevelser og knytting til andre barn uten barnehage. Vi hadde en fantastisk en og barna har skapt seg venner som jeg tror kan bli livsvarige.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja så absolutt 

Anonymkode: f0cc2...a7f

AnonymBruker
Skrevet

En dårlig barnehage kan være dårlig for barnet og en god barnehage kan være bra for barnet.

Anonymkode: e48bc...4be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. Barnehagen kan være en god arena for sosialisering og læring, men det er også en oppbevaringsplass :) selv om det er en læringsinstitusjon.

Anonymkode: 1ff15...1d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på to ting. Hva slags folk jobber i barnehagen og hva slags sosialisering kan barnet få om det ikke overlates til noen andre å oppdra?

Anonymkode: a9f96...0da

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er barnehager til først og fremst for barnets del?

Eller er det først og fresmt en løsning for at voksne skal kunne være på jobb?

Hvis det er bra for barna uavhengig av de voksnes jobb. Hvordan står det da til med barn som vokser opp i u-land der det ikke er noe barnehagetilbud? Får de en dårligere oppvekst enn norske barn?

Hadde du sendt barnet ditt i barnehagen selv om du var uføretrygded og hjemme hele dagen?

Anonymkode: 65051...5ae

jeg tenker det er veldig bra

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Om du har en vennegjeng som også har barn rundt deres barn, kan det vel fungere fint også med typisk dagmamma? At deres barn og venners barn samles og kan leke sammen og få relasjoner med hverandre? :)

Dette var sånn de gjorde det før i tiden, da oldeforeldrene mine levde.

Anonymkode: d5dcd...871

sånn var det da jeg var liten men er sikker på at jeg hadde blitt bedre sosialisert om jeg faktisk fikk gått i barnehage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...