AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #1 Skrevet 1. mai 2023 Jeg har lyst til å by på min første leilighet. Har finansieringen i orden og prøvd meg på et budsjett. Hva tenker dere om dette? Vil det gå rundt? Det er kun meg og en datter på 8. Inntekter: 43 000 Utgifter: boliglån: 13 800 fellesutg. leilighet: 1 700 studielån 2 500 strøm: 1 800 bompenger: 1 500 forsikringer: 1500 kommunale avgifter: 350,- tv/internett: 1 500,- Totalt: 24 650 43 000 - 24 650 = 18 350 Så da har jeg 18 350 til mat, klær, div. forbruk og utgifter til bil. Er litt usikker på forsikringssummen, da bygningsforsikring er innbakt i fellesutgiftene. Han jeg glemt noe vesentlig? Tror dere det vil bli trangt? På forhånd: Tusen takk for innspill, jeg er nervøs for å ikke få det til å gå rundt. 🥶 Anonymkode: 475e6...0ce
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #2 Skrevet 1. mai 2023 En ting du bør være forberedt på, er at fellesutgiftene kommer til øke med årene. Etterhvert som det blir nødvendig med reparasjoner og slikt. De eldre boligblokkene her jeg bor har alle fellesutgifter på rett under 10 000 kr i måneden. Anonymkode: 53342...b59
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #3 Skrevet 1. mai 2023 Hvis dere har nøkternt forbruk til mat og klær/utstyr og hvor dyr bil du har så bør det gå greit rundt ja. Anonymkode: 00f8f...23b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 Om du ser for deg å bruke 18 000kr i mnd på diverse vil ikke dette gå. Om du roer forbruket, lever nøkternt og budsjetterer, sparer osv. vil dette sannsynligvis gå helt fint. Anonymkode: 522fe...743 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #6 Skrevet 1. mai 2023 Du har tatt med bompenger, da går jeg ut ifra at du har bil også. Tror du burde ta med i beregningen bilutgifter. Mobilabonemang er også noe du ikke har med i faste utgifter. Ellers ser det jo ut som du vil greie deg bra. Anonymkode: d3c03...8c0
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #7 Skrevet 1. mai 2023 Høres helt vanlig ut i min omgangskrets. Må jo være like dyrt eller dyrere å leie? Anonymkode: 3dc1f...d46
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #8 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Om du ser for deg å bruke 18 000kr i mnd på diverse vil ikke dette gå. Om du roer forbruket, lever nøkternt og budsjetterer, sparer osv. vil dette sannsynligvis gå helt fint. Anonymkode: 522fe...743 Så du forstår ikke at div., siden jeg ikke har skrevet det i budsjettet, bl.a er mat, bilutgifter, klær osv? Hva vet du om mitt forbruk? Siden du sier jeg må roe det? På KG er det alltid en bitch som må komme med dritt…… Anonymkode: 475e6...0ce
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #9 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så du forstår ikke at div., siden jeg ikke har skrevet det i budsjettet, bl.a er mat, bilutgifter, klær osv? Hva vet du om mitt forbruk? Siden du sier jeg må roe det? På KG er det alltid en bitch som må komme med dritt…… Anonymkode: 475e6...0ce Å kalle folk bitch er lavmål. Poenget var nok at så lenge man klarer å ha et lavt forbruk, altså fint klarer å «roe ned» forbruket, så er det null problem. I og med at du spør her inne om råd, vil det jo si at du er usikker på eget forbruk. Ærlig talt. Anonymkode: eadd0...808 8 1
Schmuhu Skrevet 1. mai 2023 #10 Skrevet 1. mai 2023 2 hours ago, Krist1an said: Sparing. Helt enig. Det er viktig å betale seg selv først i et budsjett. Planlegg gjerne rundt 3000,- til 5000,- til kortsiktig sparing (sparekonto) og 1000,- til 2000,- til langsiktig sparing (globalt indeks fond). Når du har spart deg opp en god buffer om noe år så øker du den langsiktige sparingen mens du minker den kortsiktige sparingen. I vanskelige måneder kan du da utsette sparingen og du får deg en boost. Det gjør deg krisesikker. Lykke til. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 Sparing, som er nevnt. Så bør du regne på bilutgiftene for seg selv og ikke legge de under forbruk. Fellesutgifter kan øke, så det må du sjekke ut om det vil bli noen endringer på det i løpet av 1-2 år. Anonymkode: 6a6b0...400 1
Taluno Skrevet 1. mai 2023 #12 Skrevet 1. mai 2023 Om husforsikring er inkl, så er det jo da innbo som er i tillegg. Det har du vel hatt allerede, og vet prisen på? Bilforsikring er det inkludert i forsikringsposten, eller diverse forbruk? Ett ca forbruk på drivstoff er greit ha med. Som andre sier, sparing er utelatt. Du bør spare både til pensjon, til barnet, nødvendig vedlikehold og generelt annet som f.eks ferie. Ungen din har ikke sfo? Og det er ikke planlagt at hun skal delta på noen fritidsaktiviteter de nærmeste årene? Hvilken rente har du budsjettert med?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #13 Skrevet 1. mai 2023 Innboforsikring må du ha. Hvis dette er et sameie må du være forberedt på at ved vedlikehold så kan kostnadene fordeles ulikt enn borettslag. Kan være lurt og sjekke om det er planer om større vedlikehold for det vil påvirke fellesutgiftene. Anonymkode: b3714...8fc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #14 Skrevet 1. mai 2023 Taluno skrev (23 minutter siden): Om husforsikring er inkl, så er det jo da innbo som er i tillegg. Det har du vel hatt allerede, og vet prisen på? Bilforsikring er det inkludert i forsikringsposten, eller diverse forbruk? Ett ca forbruk på drivstoff er greit ha med. Som andre sier, sparing er utelatt. Du bør spare både til pensjon, til barnet, nødvendig vedlikehold og generelt annet som f.eks ferie. Ungen din har ikke sfo? Og det er ikke planlagt at hun skal delta på noen fritidsaktiviteter de nærmeste årene? Hvilken rente har du budsjettert med? Ingen SFO, nei og innboforsikring har jeg gjennom LO medlemskap. Jeg får startlån av kommunen, har fått summen som må betales pr mnd, husker ikke renta. Anonymkode: 475e6...0ce
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #15 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Innboforsikring må du ha. Hvis dette er et sameie må du være forberedt på at ved vedlikehold så kan kostnadene fordeles ulikt enn borettslag. Kan være lurt og sjekke om det er planer om større vedlikehold for det vil påvirke fellesutgiftene. Anonymkode: b3714...8fc Sameiet er ikke så gammelt så det er ikke behov for store utbedringer med det første. Innboforsikring har jeg gjennom LO Anonymkode: 475e6...0ce
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #16 Skrevet 1. mai 2023 Schmuhu skrev (42 minutter siden): Helt enig. Det er viktig å betale seg selv først i et budsjett. Planlegg gjerne rundt 3000,- til 5000,- til kortsiktig sparing (sparekonto) og 1000,- til 2000,- til langsiktig sparing (globalt indeks fond). Når du har spart deg opp en god buffer om noe år så øker du den langsiktige sparingen mens du minker den kortsiktige sparingen. I vanskelige måneder kan du da utsette sparingen og du får deg en boost. Det gjør deg krisesikker. Lykke til. Schmuhu Tenker du at jeg vil ha rom til å spare 7000,- i måneden? Anonymkode: 475e6...0ce
Taluno Skrevet 1. mai 2023 #17 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen SFO, nei og innboforsikring har jeg gjennom LO medlemskap. Jeg får startlån av kommunen, har fått summen som må betales pr mnd, husker ikke renta. Anonymkode: 475e6...0ce Hvilke forsikringer har du budsjettert med? Er det fastrente eller flytende? Du bør fortsatt legge av noe til vedlikehold selv om det er ganske nytt sameie. Og selv om barnet ikke deltar på noen fritidsaktiviteter pr i dag, så er det smart ta høyde for at hun ønsker det etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #18 Skrevet 1. mai 2023 Du har mer enn nok til overs. Klær trenger du absolutt ikke hver måned. Bilutgiftene bør du ha oversikt over. Mat er heller ikke den største posten for 2 stk, jeg og mannen bruker 4-4500 i måneden. Hva med helse, strømmetjenester, gaver, reise, sparing? Anonymkode: e20af...63c
isw Skrevet 1. mai 2023 #19 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har lyst til å by på min første leilighet. Har finansieringen i orden og prøvd meg på et budsjett. Hva tenker dere om dette? Vil det gå rundt? Det er kun meg og en datter på 8. Inntekter: 43 000 Utgifter: boliglån: 13 800 fellesutg. leilighet: 1 700 studielån 2 500 strøm: 1 800 bompenger: 1 500 forsikringer: 1500 kommunale avgifter: 350,- tv/internett: 1 500,- Totalt: 24 650 43 000 - 24 650 = 18 350 Så da har jeg 18 350 til mat, klær, div. forbruk og utgifter til bil. Er litt usikker på forsikringssummen, da bygningsforsikring er innbakt i fellesutgiftene. Han jeg glemt noe vesentlig? Tror dere det vil bli trangt? På forhånd: Tusen takk for innspill, jeg er nervøs for å ikke få det til å gå rundt. 🥶 Anonymkode: 475e6...0ce Hei, Dette går helt fint. Husk at med boliglån vil du også skatte noe mindre, ettersom du får skattefradrag for drøyt 20% av betalte renter. Forsikring blir nesten kun på bilen din. Det eneste du ellers trenger er innboforsikring og reiseforsikring (blir totalt 3-4.000 kroner i året). Jeg vet ikke hva du betaler for forsikring av bilen, om det er full kasko eller bare ansvar, og hvor mye bonus du har. Ellers synes jeg du betaler mye bompenger. Har du vurdert å erstatte noe av kjøringen med offentlig transport?
Schmuhu Skrevet 1. mai 2023 #20 Skrevet 1. mai 2023 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Tenker du at jeg vil ha rom til å spare 7000,- i måneden? Anonymkode: 475e6...0ce Det må du nok avgjøre litt selv. Godt mulig at de foreslåtte beløp kan være for mye eller for lite. Jeg mener at 1000,- i fond og 3000,- til sparekonto bør være mulig å få til med tallene nevnt. Da snakker vi om 4000,- som tilsvarer ca. 10% sparekvote utenom bolig. Siden det også er snakk om en unge så er det gjerne ekstraordinært stuff eller en litt dyrere reise en har lyst på så da hadde jeg vurdert om den kortsiktige sparing ikke kan økes litt f.eks. 5000,- dersom du klarer det. Et forsvarlig budsjett bør inneholde sparing. Du får ta en vurdering hva ditt behov er og hvor mye sparekvote du ønsker å ha. Schmuhu Endret 1. mai 2023 av Schmuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå