Gå til innhold

Vil dette hjelpe meg i en rettssak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet her før... Men barnefar setter meg alltid litt ut, og synes det er så slitsomt å håndtere måten han er på.

Vi bor 1 1/2 time unna hverandre. Det er bare jeg som har kjørt ved henting og levering da dette har foregått via bhg der hvor barnefaren bor. Nå har jeg ikke brukt bhg det siste året fordi jeg har vært i permisjon med nytt barn og derfor vært hjemme med barna på mine dager. 

Uansett, når det er jeg som har barnet og skal overlevere og bhg har vært stengt så har han krevet at jeg leverer etter kl 15-16. Når det er mine dager til å hente så krever han at jeg henter han innen kl 11, og mener det "alltid har vært sånn". Og han er urokkelig på det. 

Forrige uke satte jeg ned foten og sa at jeg NEKTER å kjøre på hans dager og at han får hente selv. Da han aldri har bidratt til å betale en del av reisekostnadene som han faktisk er lovpålagt. 

Da kjøpte han seg plutselig bil og har hentet to ganger , ene gangen kl 20:30 og andre gangen kl 18. Unnskyldningen var at han fikk så kort varsel og at han enda ikke var vant til reiseruten, derfor var han forsinket. Han mente jeg uansett ikke hadde noe jeg skulle ha sagt da jeg hadde vært sent ute mange ganger selv... 

Ofte har jeg levert barnet sent fordi jeg har måttet vente på andre ting eller hatt ærender, men det har faren aldri brydd seg om. Bare når jeg skal hente. Ofte har jeg barnet ekstra dager, fordi jeg ønsker å gjøre ting sammen. Det har aldri faren spurt om. Noen sinne. Ikke på fem år. 

Når det er jeg som skal hente og han krever at det skjer tidlig så spiller det ingen rolle om jeg har hatt studier, praksis, legetime, til og med når jeg hadde ultralyd osv. Han blir drit sur og skriker om at jeg har brutt avtalen. Men hver eneste gang det er hans dag sier han at jeg ikke kommer til å finne han før etter vanlig barnehage tid for han.... 

Jeg tror han oppriktig mener at han har rett og at han ikke gjør noe galt. Han sier at han også vil vinne frem i retten og at jeg er på tynn is... Jeg vet ikke om det er hersketeknikker eller om han faktisk tror det.

Men vil dette være noe som de ser på i retten? Og som vil hjelpe min sak? Jeg vil ha barnet mer hos meg, isteden for 50/50. Og bytte barnehagen til der jeg bor. De minste vil begynne i bhg fra høsten her og. 

Anonymkode: ee8b7...31e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner vinner stortsett, med mindre mannen har et godt etternavn/ressurssterk .

Anonymkode: a508c...7ac

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. Barnet går i bhg hos far, og har tilknytning der. Er ikke sikkert du vinner denne. Hva m å flytte nærmere far?

Anonymkode: b8a94...39d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har skrevet her før... Men barnefar setter meg alltid litt ut, og synes det er så slitsomt å håndtere måten han er på.

Vi bor 1 1/2 time unna hverandre. Det er bare jeg som har kjørt ved henting og levering da dette har foregått via bhg der hvor barnefaren bor. Nå har jeg ikke brukt bhg det siste året fordi jeg har vært i permisjon med nytt barn og derfor vært hjemme med barna på mine dager. 

Uansett, når det er jeg som har barnet og skal overlevere og bhg har vært stengt så har han krevet at jeg leverer etter kl 15-16. Når det er mine dager til å hente så krever han at jeg henter han innen kl 11, og mener det "alltid har vært sånn". Og han er urokkelig på det. 

Forrige uke satte jeg ned foten og sa at jeg NEKTER å kjøre på hans dager og at han får hente selv. Da han aldri har bidratt til å betale en del av reisekostnadene som han faktisk er lovpålagt. 

Da kjøpte han seg plutselig bil og har hentet to ganger , ene gangen kl 20:30 og andre gangen kl 18. Unnskyldningen var at han fikk så kort varsel og at han enda ikke var vant til reiseruten, derfor var han forsinket. Han mente jeg uansett ikke hadde noe jeg skulle ha sagt da jeg hadde vært sent ute mange ganger selv... 

Ofte har jeg levert barnet sent fordi jeg har måttet vente på andre ting eller hatt ærender, men det har faren aldri brydd seg om. Bare når jeg skal hente. Ofte har jeg barnet ekstra dager, fordi jeg ønsker å gjøre ting sammen. Det har aldri faren spurt om. Noen sinne. Ikke på fem år. 

Når det er jeg som skal hente og han krever at det skjer tidlig så spiller det ingen rolle om jeg har hatt studier, praksis, legetime, til og med når jeg hadde ultralyd osv. Han blir drit sur og skriker om at jeg har brutt avtalen. Men hver eneste gang det er hans dag sier han at jeg ikke kommer til å finne han før etter vanlig barnehage tid for han.... 

Jeg tror han oppriktig mener at han har rett og at han ikke gjør noe galt. Han sier at han også vil vinne frem i retten og at jeg er på tynn is... Jeg vet ikke om det er hersketeknikker eller om han faktisk tror det.

Men vil dette være noe som de ser på i retten? Og som vil hjelpe min sak? Jeg vil ha barnet mer hos meg, isteden for 50/50. Og bytte barnehagen til der jeg bor. De minste vil begynne i bhg fra høsten her og. 

Med tanke på at barnet bor der, så bør dere flytte nærmere for å ha en sjanse for å ha han mer hos dere..  Visst ikke er sjansen for at du ender opp med å ha barnet mindre enn 50/50 ganske stor. 1 og 1/2 time pendlevei er ganske mye for et barn og han har en tilknytning der han bor nå. 

Anonymkode: eb321...bca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med tanke på at barnet bor der, så bør dere flytte nærmere for å ha en sjanse for å ha han mer hos dere..  Visst ikke er sjansen for at du ender opp med å ha barnet mindre enn 50/50 ganske stor. 1 og 1/2 time pendlevei er ganske mye for et barn og han har en tilknytning der han bor nå. 

Anonymkode: eb321...bca

Barnet går i bhg der, men har ikke noe annet nettverk annet enn faren. Jeg flyttet ut hit for å være nær familie. Her har barnet besteforeldre, onkler og tanter (som er på hans alder) søsken i bhg. Vi går i kirken og hører til menighet her. 

Faren har ingen familie i Norge, i tillegg reiser han mye for å besøke familien i utlandet og jobber der. Jeg har barnet mer enn 50/50 nå pga det allerede. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde egentlig 60/40 også, men gikk med på 50/50 fordi jeg var sliten når jeg var gravid av å være i full studie og ikke ha bhg nære og kjøre så mye. Dette sa jeg at jeg ønsket skulle være midlertidig.

Ts 

Skrevet

Hvor har barnet bostedsadresse/er folkeregistrert? Det er vel avgjørende for om du kan bytte barnehage/velge skole. Uavhengig av om dere har 50-50 eller 69-40(i favør deg)

AnonymBruker
Skrevet
7v8 skrev (1 minutt siden):

Hvor har barnet bostedsadresse/er folkeregistrert? Det er vel avgjørende for om du kan bytte barnehage/velge skole. Uavhengig av om dere har 50-50 eller 69-40(i favør deg)

Vi har delt bosted og 50/50. Så jeg kan ikke bare bytte bhg. Det er derfor vi skal i retten.

Jeg bare lurer på om det han driver med nå, som å kreve at jeg skal hente ungen før kl 11 og levere etter kl 16 er noe som de kommer til å se på som rart i retten. Det er jo veldig spesielt? Og viser at han vil ha minst mulig tid med barnet... Og at han selv først nå, etter to år har begynt å hjelpe til. Han har nektet å betale reisekostnader før, han gjorde det sporadisk her og der etter at de sa på fvk at han må det. Fyren tjener fem ganger mer enn meg men det er jeg som har stått for alt. For ikke å nevne belastningen av å kjøre så mye.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Far har i dette tilfelle større sjans enn deg for å vinne frem at barnet får mer samvær enn han. du som flyttet og det er imot deg, barnehagen er nær barnefar. Med dette opplegget og all den kjøringen så har dere ikke tenkt barnets beste. Du vil ikke kunne tjene på å ta dette til retten.  

Anonymkode: 0f401...03b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Advokat. Ikke hør på KG som bare synser.

Anonymkode: 4e97a...0fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far har i dette tilfelle større sjans enn deg for å vinne frem at barnet får mer samvær enn han. du som flyttet og det er imot deg, barnehagen er nær barnefar. Med dette opplegget og all den kjøringen så har dere ikke tenkt barnets beste. Du vil ikke kunne tjene på å ta dette til retten.  

Anonymkode: 0f401...03b

Han vil ikke ha mer samvær!!! Vi har 50/50 fordi han ikke vil betale noe. Han fikk sjokk når han måtte det allikevel fordi han tjener så mye. 

Han er avhengig av å reise med jobb så ser ikke for meg at han skulle klare ha han på skolen der han bor nå til neste år heller...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Advokat. Ikke hør på KG som bare synser.

Jeg har advokat. Han er allerede stevnet for retten så den greia er i gang....

Jeg bare håper de kan se på ting som dette for eksempel og se at han er veldig urimelig som person. En ting er barnets beste og det tenker han aldri på.

Men en ting er også hvor vanskelig han er med samarbeidet. Dette går utover kvaliteten på livet til meg og barna også.

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han er avhengig av å reise med jobb så ser ikke for meg at han skulle klare ha han på skolen der han bor nå til neste år heller...

Dette er et viktig poeng, det kan du godt ta med som et moment i rettsaken. At det er til det beste for barnet å bo mest hos deg og gå på skole i din by siden far er mye borte , og at det derfor er mest hensiktsmesdig for å unngå for mye pendling/transport for barnet.

Anonymkode: 23274...3e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg bare håper de kan se på ting som dette for eksempel og se at han er veldig urimelig som person. En ting er barnets beste og det tenker han aldri på.

Men en ting er også hvor vanskelig han er med samarbeidet. Dette går utover kvaliteten på livet til meg og barna også.

Ts 

Da spør du advokaten og ikke oss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts 

Det vil mest sannsynlig bli innhentet en sakkyndig i saken. Den personen vil snakke med dere hver for seg sammen med barnet. Sakkyndig sin oppfatning av dere som foreldre vil vektlegges tungt av  retten. Sakkyndig vil se på samholdet mellom deg og barnet, far og barnet. Mulig sakkyndig snakker med barnet også for å høre hva barnet tenker om mor og far.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det vil ha noe som helst å si i retten, ærlig talt. Det er snakk om noen timer løpet av en dag med bytte. 

Anonymkode: 57c91...e65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tror ikke det vil ha noe som helst å si i retten, ærlig talt. Det er snakk om noen timer løpet av en dag med bytte. 

Anonymkode: 57c91...e65

Det er snakk om 3 timer kjørevei. Fire ganger i uka. Med flere barn i bilen. Og bare jeg som står for bensinkostnadene. I over to år. 

I tillegg krever han at det skjer på de tidene HAN har bestemt. At jeg skal hente tidlig på mine dager, og sent på hans dager. (Dette er da når barnet ikke går i bhg).

I tillegg har han skrevet utallige meldinger og maser om at jeg skal levere barnet i bhg også på mine dager, at jeg må levere innen en viss tid når det er hans dager og hente fra bhg og at jeg også må hente barnet innen en viss tid på MINE dager fordi HAN mener at det skal være sånn. Han leverer og henter selv sent i bhg men det er hans rett mener han...

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (42 minutter siden):

Det vil mest sannsynlig bli innhentet en sakkyndig i saken. Den personen vil snakke med dere hver for seg sammen med barnet. Sakkyndig sin oppfatning av dere som foreldre vil vektlegges tungt av  retten. Sakkyndig vil se på samholdet mellom deg og barnet, far og barnet. Mulig sakkyndig snakker med barnet også for å høre hva barnet tenker om mor og far.

Ja det skjer før selve rettssaken, det fikk jeg beskjed fra advokaten. Jeg gruer meg til hele greia skal jeg være ærlig. Men det blir godt å bli ferdig med også. ...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn ❤🙈

Anonymkode: da597...af8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev til deg i den forrige tråden også, Ts. Bare du har mye dokumentasjon (tekstmeldinger, Mail, lydopptak) av det han påstår og sier, og alt han krever. Jeg VISSTE at han kom til å plukke oppunder sent på kvelden, det er jo helt uakseptabelt. Barnet ligger jo egentlig å sover. Stakkars! Denne faren tenker bare på seg selv og på å «straffe» deg. Jeg er helt sikker på at dett barnet vil få det bedre hos deg fast. Da får barnet mye mer stabile rutiner og rammer. Slik det er nå er bare negativt for barnet, både fysiskt, emosjonelt og mentalt. Et barn er ikke en kasteball og eiendomsrett.

Anonymkode: da9b4...1aa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...