AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #1 Skrevet 1. mai 2023 Jeg har jobbet i pleie sektoren hele mitt arbeidsliv. Både på sykehus og sykehjem. Spesielt i kommunehelse-tjenesten blir man nærmest hjernevasket: sykepleier, sykepleier og det er sykepleier som er yrker over alle yrker. Og jo - jeg tror at det er sykepleier jeg vil bli. Men vil jeg egentlig det eller er det fordi alle har sagt det? Når jeg er fardig utdannet, vil jeg helt sikkert ikke jobbe på sykehjem. Med mindre det er en ren sykepleierfaglig stilling. Ikke for å fornærme - men studere i tre år for så å gå i pleien det som jeg allerede gjør. Nei vil ikke. Hjemmesykepleie er helt uaktuelt. Det har jeg prøvd. Det eneste som kan friste er sykehus. Samtidig har jeg ikke sett helt sykepleier perspektiv på sykehus. Jeg har kun jobbet som pleier. Hva er egentlig en vanlig dag for sykepleier på sykehus? Dette kunne vært spennende. På den andre siden - vil jeg ikke stresse for mye. Mye å gjøre er greit, men jeg vil ikke gå hjem gråtende som aviser skriver. Psykiatri - ja her kunne jeg muligens tenkt meg å jobbet. Kanskje. Igjen ikke sett perspektivet. Kanskje tatt en videre utdanning innen barnevern eller annen sosial videre utdanning. Så hva vil jeg egentlig jobbe med? Jeg vet at jeg vil jobbe med mennesker. Mennesker i en vansklig situasjon. Kanskje med unge mennesker eller ungdom som har det vansklig. Jeg kunne så absolutt tenkt meg å jobbet med undervisning eller foredragsholder. Som rådgiver og veileder. Samtidig kunne jeg muligens tenkt meg å jobbet klinisk, men på sykehus. Jeg vurderer sykepleie eller spesialpedagogikk. Sykepleie er ett trygt valg - men passer det meg..... Anonymkode: fca75...5f3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #2 Skrevet 1. mai 2023 Hva med vernepleier? Det tror jeg hadde passet deg enda bedre, faktisk ❤️ Anonymkode: 60e61...5c9 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #4 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Miljøterapeut? Anonymkode: ac551...f90 Miljøterapeut er en samlebetegnelse for yrkesgrupper som jobber med dette, slik som sosionom, vernepleier og barnevernspedagoger 🌸 Anonymkode: 60e61...5c9 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Hva med vernepleier? Det tror jeg hadde passet deg enda bedre, faktisk ❤️ Anonymkode: 60e61...5c9 Tusen takk for innspill Jo, vernepleien har jeg tenkt på. I studie beskrivelsen står det at vernepleien vektlegger kunnskap om psykisk utviklingshemmede. Det er spennende det også, men litt usikker på om det er veien for meg. Samtidig skal man lære det kliniske i vernepleien og medikament håndtering. Det jeg er redd for da - hvor enn rart det høres ut - er at jeg vil savne å være sykepleier. Fordi det er så nært. Spesialpedagogikk er en annen rettning enn sykepleie. Der lærer jeg om å hjelpe barn og unge. Samtidig som man kan ta en master som er mer relevant. Altså - jeg trivdes veldig godt når jeg jobbet på sykehus. Jeg elsket det. Husker godt at jeg ønsket å lære mer og gjøre mer. Husker en gang når vakten var over, gikk dagvaktene hjem - mens jeg ble med en var det lege eller annen spesialist for å se på noen på en skjerm. Husker ikke - men spennende å se. Den tiden vurderte jeg faktisk å studere medisin. Akkurat nå - har jeg gått meg helt vill.... Anonymkode: fca75...5f3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #6 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Miljøterapeut er en samlebetegnelse for yrkesgrupper som jobber med dette, slik som sosionom, vernepleier og barnevernspedagoger 🌸 Anonymkode: 60e61...5c9 Jeg vet, men det høres ut som det hadde vært noe for henne så hun burde velge noe som gjør at hun kan ende opp der 😊 Anonymkode: ac551...f90
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #7 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet at jeg vil jobbe med mennesker. Mennesker i en vansklig situasjon. Kanskje med unge mennesker eller ungdom som har det vansklig. Jeg kunne så absolutt tenkt meg å jobbet med undervisning eller foredragsholder. Som rådgiver og veileder. Samtidig kunne jeg muligens tenkt meg å jobbet klinisk, men på sykehus. Jeg vurderer sykepleie eller spesialpedagogikk. Sykepleie er ett trygt valg - men passer det meg..... Anonymkode: fca75...5f3 Jeg ville ha gått for sosialt arbeid (sosionom) eller vernepleie. Men det spørs helt hvilket perspektiv du vil se enkeltindividet med. Vil du gå inn med et klinisk, psykososialt eller pedagogisk blikk? Det finnes sosionomer som jobber på sykehus, med enten praktiske oppgaver, psykososialt arbeid eller undervisningsvirksomhet. Du kan jobbe som miljøterapeut i skolen. I tillegg har du muligheter til å ta videreutdanning. Du kan ta videreutdanning, og bli klinisk sosionom. Da kan du jobbe i f.eks BUP, DPS, barnevernet etc. Tar du spesialpedagogikk er du nesten stuck i skole, barnehage, PPT etc. Med noen unntak. Du må uansett ta master for å jobbe i PPT. Fokuset er jo å legge til rette for barn, unge og voksne med særskilte behov på arenaer der læring og utvikling skjer. Men du kan også jobbe i bolig, og fritid- og aktivitetstilbud etc. Om du ikke tar master er jobbmulighetene begrenset. Du utelukker nesten spesialpedagogikk, hvis du ikke ønsker å jobbe med mennesker som har en psykisk utviklingshemming, psykososiale vansker, atferdsvansker, språkvansker, lese- og skrivevansker, autisme, adhd, skolevegring etc. Mange barn og unge, og voksne som har behov for tilrettelegging har nettopp disse vanskene. Anonymkode: be261...11a 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #8 Skrevet 1. mai 2023 Bli sykepleier. Underveis finner du ut hva du vil, og siden sykepleiere er som poteten så ordner det seg. Jeg skulle bli noe, ente som noe annet, tok en helt annen videreutdanning en jeg noen sinne så For meg. Gleden med å være sykepleier er at du kam ombestemme deg, bytte osv, men likevel være sykepleier. Anonymkode: 06c94...ed7 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #9 Skrevet 1. mai 2023 Ikke vernepleier, de er utsatt for mye vold. Anonymkode: e86c0...637
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke vernepleier, de er utsatt for mye vold. Anonymkode: e86c0...637 Det er jammen sykepleiere og... Anonymkode: 2257c...4ec 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #12 Skrevet 1. mai 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Bli sykepleier. Underveis finner du ut hva du vil, og siden sykepleiere er som poteten så ordner det seg. Jeg skulle bli noe, ente som noe annet, tok en helt annen videreutdanning en jeg noen sinne så For meg. Gleden med å være sykepleier er at du kam ombestemme deg, bytte osv, men likevel være sykepleier. Anonymkode: 06c94...ed7 Fantastisk godt svar 🧡 Tusen takk. Tenker det samme. Blir heg sykepleier har jeg den grunn utdanningen. Så kan bygge på med forskjellige retninger jeg ønsker 🧡 Anonymkode: fca75...5f3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #13 Skrevet 1. mai 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ha gått for sosialt arbeid (sosionom) eller vernepleie. Men det spørs helt hvilket perspektiv du vil se enkeltindividet med. Vil du gå inn med et klinisk, psykososialt eller pedagogisk blikk? Det finnes sosionomer som jobber på sykehus, med enten praktiske oppgaver, psykososialt arbeid eller undervisningsvirksomhet. Du kan jobbe som miljøterapeut i skolen. I tillegg har du muligheter til å ta videreutdanning. Du kan ta videreutdanning, og bli klinisk sosionom. Da kan du jobbe i f.eks BUP, DPS, barnevernet etc. Tar du spesialpedagogikk er du nesten stuck i skole, barnehage, PPT etc. Med noen unntak. Du må uansett ta master for å jobbe i PPT. Fokuset er jo å legge til rette for barn, unge og voksne med særskilte behov på arenaer der læring og utvikling skjer. Men du kan også jobbe i bolig, og fritid- og aktivitetstilbud etc. Om du ikke tar master er jobbmulighetene begrenset. Du utelukker nesten spesialpedagogikk, hvis du ikke ønsker å jobbe med mennesker som har en psykisk utviklingshemming, psykososiale vansker, atferdsvansker, språkvansker, lese- og skrivevansker, autisme, adhd, skolevegring etc. Mange barn og unge, og voksne som har behov for tilrettelegging har nettopp disse vanskene. Anonymkode: be261...11a Tusen takk for flott innlegg 🙂 Du gir godt bilde av hva spesial pedagogikk er. Tror sykepleie er rett for meg 🙂 Anonymkode: fca75...5f3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #14 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk for innspill Jo, vernepleien har jeg tenkt på. I studie beskrivelsen står det at vernepleien vektlegger kunnskap om psykisk utviklingshemmede. Det er spennende det også, men litt usikker på om det er veien for meg. Samtidig skal man lære det kliniske i vernepleien og medikament håndtering. Det jeg er redd for da - hvor enn rart det høres ut - er at jeg vil savne å være sykepleier. Fordi det er så nært. Spesialpedagogikk er en annen rettning enn sykepleie. Der lærer jeg om å hjelpe barn og unge. Samtidig som man kan ta en master som er mer relevant. Altså - jeg trivdes veldig godt når jeg jobbet på sykehus. Jeg elsket det. Husker godt at jeg ønsket å lære mer og gjøre mer. Husker en gang når vakten var over, gikk dagvaktene hjem - mens jeg ble med en var det lege eller annen spesialist for å se på noen på en skjerm. Husker ikke - men spennende å se. Den tiden vurderte jeg faktisk å studere medisin. Akkurat nå - har jeg gått meg helt vill.... Anonymkode: fca75...5f3 Jeg skjønner! Men vernepleiere kan jobbe med mye mer enn psykisk utviklingshemmede 😊 Jeg selv er sosionom, da 😊 Anonymkode: 60e61...5c9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #15 Skrevet 1. mai 2023 Bli sykepleier. Jeg kunne heller ALDRI tenke meg å gå i pleien på sykehjem eller i hj spl, aldri aldri aldri. Og søker heller ikke på avdelinger der det er mye geriatri og stell på sykehus. Men elsker å være sykepleier. Det var hardt å komme igjennom praksiser og pensum som omhandlet geriatri, og det er stor fokus på "god pleie", noe som er veldig idealistisk og mye fokus på eldre, ihvertfall på HVL Bergen. Men god pleie er så mye mer enn i eldreomsorg. Både barn og rusavhengige trenger god pleie. Bli sykepleier! Anonymkode: 48f61...9c2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #16 Skrevet 1. mai 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Bli sykepleier. Jeg kunne heller ALDRI tenke meg å gå i pleien på sykehjem eller i hj spl, aldri aldri aldri. Og søker heller ikke på avdelinger der det er mye geriatri og stell på sykehus. Men elsker å være sykepleier. Det var hardt å komme igjennom praksiser og pensum som omhandlet geriatri, og det er stor fokus på "god pleie", noe som er veldig idealistisk og mye fokus på eldre, ihvertfall på HVL Bergen. Men god pleie er så mye mer enn i eldreomsorg. Både barn og rusavhengige trenger god pleie. Bli sykepleier! Anonymkode: 48f61...9c2 Tusen takk for svaret 🙂 Jeg tenker slik: Bachelor i sykepleie ------> videreutdanning intensiv sykepleie. Tar ca 3 år + 2 arbeids år + 2 år med videreutdanning. Totalt 7 år før jeg kommer dit jeg vil. Eller kan man jobbe som vanlig sykepleier på intensiv avd? Eller.... Bachelor i pedagogikk -------> master spesialpedagogikk/ helsefremmede arbeid eller annen master. Totalt 5 år før jeg kan jobbe som rådgiver/ veileder. Men kanskje vanskelig å få ønsket jobb med det samme. Synes det er vanskelig.... Anonymkode: fca75...5f3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #19 Skrevet 1. mai 2023 Jeg har sykepleierutdanning, men har aldri hatt noe ønske om å jobbe som vanlig sykepleier i pleien. Tok utdanningen fordi jeg vet at det finnes et hav av videreutdanninger, og har jobbet med psykisk helse mesteparten av karrieren 🥰 Helsesykepleier virker også som en fin jobb. Ulempen er at man må forberede seg på å studere noen år, for de fleste videreutdanninger er på deltid over 2-3 år. Anonymkode: 297b5...316
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #20 Skrevet 1. mai 2023 I Grosny skrev (37 minutter siden): Vernepleien er veldig nært opp til sykepleien, men det er altså et høyrisikostudium der mer enn 1/3 ikke klarer å komme igjennom. Vernepleiere er veldig aktuell arbeidskraft på sykehjem og i boliger for utviklingshemmede. Hvorfor er vernepleier et høyrisikostudium? Aldri hørt om. Anonymkode: 78096...929 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå