T.S Skrevet 5. januar 2006 #1 Skrevet 5. januar 2006 (endret) Tidligere FN-soldater vil kreve 250 millioner kroner i erstatning fra staten pga psykiske traumer etc etter tjeneste. HÆ? Sier nå jeg. Er de overrasket over at det var tøft å være i et krigsherjet land; som de til overmål dro frivillig til??? For meg er det som en som driver basejumping skulle gå til rettsak mot klubben sin etter å ha smelt i fjellveggen.. Endret 5. januar 2006 av storebror*
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 5. januar 2006 #2 Skrevet 5. januar 2006 Jeg har selv vært 6 mnd i NORBAT (Libanon), og det kunne aldri falle meg inn å søke slik erstatning. Jeg tror ingen ble overrasket over at det var tøft å være i et krigsherjet land. Derimot vet jeg at mange, forsvarsledelsen inkludert, har blitt overrasket over hvor mange som faktisk sliter med reaksjoner som kommer flere år etter at man har vært ute. Erfaringen er blant annet at machopreget slurv med samtaler og debriefing fordi "jeg er jo en tøff fyr, for faen!" i større grad fører til posttraumatiske reaksjoner. Å avfeie alle som søker erstatning med trådstarters begrunnelse er det samme som å si at vi ikke trenger Norsk Pasientskadeerstatning fordi folk frivillig oppsøker helsevesenet for operasjoner. Fullt så enkel er ikke den virkelige verden selv om trådstarter for alt jeg vet kan ha massiv FN-erfaring selv.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #3 Skrevet 5. januar 2006 Enig med familiepølsa. Jeg kjenner en tidligere Nordsjødykker som selvsagt visste at han hadde en farlig jobb, men som er blitt ufør i mye større grad enn man/han kunne forutsi på den tiden han arbeidet. Store deler av sykdomsbildet hans skyldes påkjeninger han ble utsatt for i jobben. Da dette har ødelagt mulighetene for å tjene penger via arbeid, samt krevd at han må tilrettelegge hverdagen på ulike måter som kanskje også krever investeringer, synes jeg det er selvsagt at han har rett på en erstatning. Det samme gjelder FN-soldater, synes jeg. Hva er alternativet? At folk som ikke har kunnet forutse langvarige senskader etter visse typer arbeid blir satt på gata eller kommer helt skeivt ut økonomisk?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 5. januar 2006 #4 Skrevet 5. januar 2006 (endret) Tidligere FN-soldater vil kreve 250 millioner kroner i erstatning fra staten pga psykiske traumer etc etter tjeneste. HÆ? Sier nå jeg. Er de overrasket over at det var tøft å være i et krigsherjet land; som de til overmål dro frivillig til??? For meg er det som en som driver basejumping skulle gå til rettsak mot klubben sin etter å ha smelt i fjellveggen.. ← Siden mennesket hjerne og psyke er det ganske komplekst og forskjellige hvordan man reagerer. Ingen kan vite hvordan man reagerer før man selv har vært uti det. Noe av clue her er vel også at de ikke har fått den psykiske hjelpen noen av de hadde behov og vel krav på i ettertid. Endret 5. januar 2006 av Devil's Spawn
punkyB Skrevet 5. januar 2006 #5 Skrevet 5. januar 2006 Noe av clue her er vel også at de ikke har fått den psykiske hjelpen noen av de hadde behov og vel krav på i ettertid. ← Vet man det ? Det er vel litt opp til hver enkelt også å be om hjelp hvis man ikke får direkte tilbud om det.
T.S Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2006 Jeg vil si det er stor forskjell på å gå inn i krig med åpne øyne og ikke vite om de fysisologiske konsekvenser av å puste gassblandinger og være utsatt for trykk. Dykkerne trodde på den tiden at med å følge tabellene ville det gå bra. Faren var å drukne. Skal man få erstatning for psykiske ettervirkninger synes jeg iallafell at man må kunne dokumentere at man selv har gjort alt riktig mht debrifing etc.
T.S Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2006 Hva er alternativet? At folk som ikke har kunnet forutse langvarige senskader etter visse typer arbeid blir satt på gata eller kommer helt skeivt ut økonomisk? ← Alternativet er at machogutta tenker før de gjør noe.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 5. januar 2006 #8 Skrevet 5. januar 2006 Vet man det ? ← Om man vet det, har jeg heller ikke sagt noe om.
T.S Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2006 Å avfeie alle som søker erstatning med trådstarters begrunnelse er det samme som å si at vi ikke trenger Norsk Pasientskadeerstatning fordi folk frivillig oppsøker helsevesenet for operasjoner← Nope. Man får da erstatning fordi helsepersonalet gjør noe feil... Blir ikke det samme å hevde at det ble mer krig og blod enn det en krig skal tilsi.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 5. januar 2006 #10 Skrevet 5. januar 2006 Nope. Man får da erstatning fordi helsepersonalet gjør noe feil... Blir ikke det samme å hevde at det ble mer krig og blod enn det en krig skal tilsi. ← Yup. Blir dessverre i overraskende stor grad det samme, blant annet fordi lags-, tropps-, kompani- eller bataljonsledelsen ikke har hatt tilstrekkelige rutiner og/eller ikke fulgt rutinene i tilstrekkelig grad - og dermed gjort noe feil. Med mindre du har annen dokumentasjon, altså.
T.S Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #11 Skrevet 5. januar 2006 Yup. Blir dessverre i overraskende stor grad det samme, blant annet fordi lags-, tropps-, kompani- eller bataljonsledelsen ikke har hatt tilstrekkelige rutiner og/eller ikke fulgt rutinene i tilstrekkelig grad - og dermed gjort noe feil. Med mindre du har annen dokumentasjon, altså. ← Med mindre befalet kan trylle, så er rutiner ingen garanti for å forebygge senskader. Krigsone er akurat det.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 5. januar 2006 #12 Skrevet 5. januar 2006 Med mindre befalet kan trylle, så er rutiner ingen garanti for å forebygge senskader. Krigsone er akurat det. ← Med mindre kirurger og annet helsepersonell kan trylle, er rutiner ingen garanti for å forebygge skader under og etter operasjoner. Sånn er det i helsesektoren.
T.S Skrevet 6. januar 2006 Forfatter #13 Skrevet 6. januar 2006 Med mindre kirurger og annet helsepersonell kan trylle, er rutiner ingen garanti for å forebygge skader under og etter operasjoner. Sånn er det i helsesektoren. ← Man går ut fra at man blir frisk av å være på sykehus. men kan gå ut ifra at det vil være en stor belsatning å oppholde seg i en krigssone.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 6. januar 2006 #14 Skrevet 6. januar 2006 Man går ut fra at man blir frisk av å være på sykehus. ← Man går ut fra, og blir opplært til, at man skaper fred når man er med i en FN-styrke. Har du vært FN-soldat? Har du gjennomgått opplæringen, slik at du vet hva de ble fortalt og trent i på forhånd og underveis? Eller har du vært ivrig sofakriger?
Gjest Biemannen Skrevet 6. januar 2006 #15 Skrevet 6. januar 2006 Syns det er på sin plass jeg at når man blir utsatt for traumer o.l i en jobb man gjør, at man da får en økonomisk kompensasjon for tapt arbeidsinntekt og ofte muligheter i fremtiden. Blir litt på samme måte som med nordsjødykkerene, syns de har et reelt krav på erstatning egentlig. Det er da ikke bare soldaten som har et ansvar, staten bruker jo også soldatene til å markere politisk "retning" om du vil.
Nita Skrevet 6. januar 2006 #16 Skrevet 6. januar 2006 Mange av de som reiste til midtøsten var veldig unge og hadde absolutt ingen forutsetning for å vite hvilke påkjenninger som ventet dem. Vi personlig kan jo være uenig i Norges offisielle utenrikspolitikk, men vi lever i et demokrati, og får være takknemlig for at noen var villig til å utsette seg for den belastningen denne utlandstjenesten var. Jeg synes det ville være både illojalt og ondskapsfullt å si at de har seg selv å takke, så vidt meg bekjent var det store kampanjer for å verve soldater til FN-tjeneste, og disse ex-soldater har vel da samme rettigheter som alle ansatte i Norge ifølge Arbeidsmiljøloven
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #17 Skrevet 6. januar 2006 Mange av de som reiste til midtøsten var veldig unge og hadde absolutt ingen forutsetning for å vite hvilke påkjenninger som ventet dem. Vi personlig kan jo være uenig i Norges offisielle utenrikspolitikk, men vi lever i et demokrati, og får være takknemlig for at noen var villig til å utsette seg for den belastningen denne utlandstjenesten var. Jeg synes det ville være både illojalt og ondskapsfullt å si at de har seg selv å takke, så vidt meg bekjent var det store kampanjer for å verve soldater til FN-tjeneste, og disse ex-soldater har vel da samme rettigheter som alle ansatte i Norge ifølge Arbeidsmiljøloven ← man er ikke hjernedød når man er 18/19. Altså kan man ha noen forutsetninger.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #18 Skrevet 6. januar 2006 Syns det er på sin plass jeg at når man blir utsatt for traumer o.l i en jobb man gjør, at man da får en økonomisk kompensasjon for tapt arbeidsinntekt og ofte muligheter i fremtiden. Blir litt på samme måte som med nordsjødykkerene, syns de har et reelt krav på erstatning egentlig. Det er da ikke bare soldaten som har et ansvar, staten bruker jo også soldatene til å markere politisk "retning" om du vil. ← Kanskje flere burde tenke seg nøyere om før de reiser da... Ang dykkerne så er det en helt annen sak, som nevnt her
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. januar 2006 #19 Skrevet 6. januar 2006 Kanskje flere burde tenke seg nøyere om før de reiser da... Ang dykkerne så er det en helt annen sak, som nevnt her ← Hvordan skal man vite hvordan man reagerer? Skyte og sprenge levende mennesker på øvelse?
Nita Skrevet 6. januar 2006 #20 Skrevet 6. januar 2006 man er ikke hjernedød når man er 18/19. Altså kan man ha noen forutsetninger. ← Det å ikke se konsekvensene er jo ikke det samme som å være hjernedød, jeg tenker mer ung og bekymringsløs, det skjer ikke meg osv.... Siden Norge hadde forpliktet seg til å sende fredsstyrker, ville vi jo vært nødt å kalle inn menn, hvis ikke noen hadde meldt seg frivillig. Man kan jo synes hva man vil om Norges deltakelse i fredstyrkene, men vi har tross alt forpliktet oss gjennom FN.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå