Gå til innhold

Hva skal jeg plante i krukkene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra stor enebolig med hage og masse bærbusker og frukttre, til leilighet uten hage.

Jeg får plass til to store krukker, men hva skal jeg ha i? Kanskje noe vintergrønt i den ene? Kan jeg ha bærbusker, i så fall hvilke? Hva med poder epletre? Annet tre med blomster? Eller bør jeg bare gå for type blomster?

Anonymkode: cd7cc...f33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sitrontre

Lavendel

Hvor i Norge bor du? På Østlandet overlever ofte ikke ting i krukker over vinteren om det er veldig kaldt. Det blir for kaldt for røttene. 

Anonymkode: 3ed20...850

AnonymBruker
Skrevet

Klimasone? Står krukkene lunt? Under tak? Hvor store? Alt det har betydning. Det er egentlig bare å prøve seg frem og se hva som går. Her i H5 overvintrer alpeklematis i en stor krukke som står lunt og tørt, ellers overlever storkenebb, noen ganger jordbær, og ulike sedum. Akeleier frøsår seg. En bringebær har klart seg. Hosta har klart seg noen vintre, samme har forglemmeieisøster. 

Anonymkode: 0b79c...e63

Skrevet

Magnolia tre

buksbom

AnonymBruker
Skrevet

Velg det du liker, men husk at du må velge noe som tåler minst en sone kaldere enn der du bor. Bor du i sone H4, velg minst H5 til krukker. Når vinteren kommer så må du passe på at krukken kommer litt opp fra bakken, slik at vann kommer ut av potta gjennom hullet i bunnen. Hvis vannet ikke kommer ut og jorden blir våt og fryser så fryser røttene også  Jeg bruker bare noen plankestubber til dette. 

I tillegg bør du pakke inn krukken med isolerende bobleplast. Husk at du skal bare pakke inn krukken, ikke selve planten eller jorden på toppen. 

Sett de gjerne i et lunere hjørne gjennom vinteren, men de må ikke stå under tak. Blir det en våt vinter kan det være greit å få de under tak, samtidig; står de under tak hele vinteren så kan de fort vekk dø av tørke på våren. 

Anonymkode: 8285a...b71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...