Gå til innhold

Utflod uten andre tegn til pubertet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eldste jenta mi er nettopp fylt 10 år og har tilsynelatende ingen tegn til pubertet. Hun er slank (25 percentilen på vekt, 50 på høyde), og har ingen tegn til brystutvikling eller hårvekst. 

Men de siste mnd har hun fått litt utflod, litt slim i trusa, gjennomsiktig, lysegult eller blankt. Det lukter ingenting og klør ikke, jeg tenkte først det kunne være soppinfeksjon eller bakterieinfeksjon, men det virker ikke sånn? 

Leser på nett at det vanligvis går omtrent et år fra utflod til mensen, men er det mulig at utflod kommer før både bryst og kjønnshår? Jeg husker jeg selv fikk antydning til bryster først og hårvekst før utfloden kom, og da tok det kanskje to år fra puppene begynte å vokse til jeg fikk mensen rett før jeg fyllte 14. Jeg vet puberteten kommer tidligere nå enn for 20 år siden, men det ser ut so det gjelder jenter med mer kroppsfett? Her er det synlige ribbein og "Sixpack", vi er veldig aktive og spiser sunt. 

Igår var utfloden litt brunaktig. 😳 Egentlig burde jeg ta henne til legen, men fastlegen er en mann på 66, og føles ikke som den rette å spørre. 😬 Kanskje helsestasjonen er rett instans? 

Anonymkode: 00b40...5d1

AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med helsestasjonen du.

Anonymkode: fce73...1a0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Æsj, går du rundt og glaner i trusene til ungen din på jakt etter utflod? 

Håper du har lært henne og vaske seg. 

Anonymkode: 6b175...8ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun ser sikkert ut slik som meg. Jeg har fortsatt sixpack og ribbein, og menstruerer fortsatt regelmessig etter to sunne barnefødsler. Ikke alle damer som har bryster. Dette med hår er kanskje mer bekymringsfullt. Barberer hun seg kanskje?

Anonymkode: 8a834...f4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Æsj, går du rundt og glaner i trusene til ungen din på jakt etter utflod? 

Håper du har lært henne og vaske seg. 

Anonymkode: 6b175...8ac

Herregud. Vi har et åpent og trygt mor- og datter-forhold, der vi har snakket om grenser, pubertet, seksualitet og kropp siden ungene var gamle nok til å spørre. Hun kommer selv og spør meg, og jeg forklarer henne hva som skjer med kroppen hennes og hva hun kan forvente fremover. 

Jeg har det samme med min mor, og tro til forskning debuterte jeg sent, har et avslappet forhold til kropp og nakenhet, og har alltid vært trygg nok til å sette sunne grenser for meg selv og min egen seksualitet. Hun vasker underlivet hver kveld. 😠

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun ser sikkert ut slik som meg. Jeg har fortsatt sixpack og ribbein, og menstruerer fortsatt regelmessig etter to sunne barnefødsler. Ikke alle damer som har bryster. Dette med hår er kanskje mer bekymringsfullt. Barberer hun seg kanskje?

Anonymkode: 8a834...f4a

Hun barberer seg ikke, og har som sagt ingen tegn til pubertet. Selv kvinner som har relativt små bryster får ømme og hovne areolaer i puberteten, det har ikke hun. 

Og jeg spesifiserte ikke vekten hennes for å shame tynne kvinner (wtf? Hun er 10 år! 😳), jeg poengterte det fordi forskning viser at tidlig menstruasjon som regel forekommer hos jentebarn som er overvektige eller har en høyere fettprosent. Og derfor poengterte jeg at hun er slank/tynn.

Hun er også veldig frisk og sterk. 

Men jeg ringer helsestasjonen imorra, angrer på at jeg prøvde å be om erfaringer her. 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt! Her startet utfloden først.

Anonymkode: ef65f...c50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...