Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke fadder, men har vært i livet mitt som en bestevenn i flere år så barnet mitt kjenner hun godt. Jeg ønsket å be, men så sa flere til meg at det ikke var vanlig hvis ikke man er fadder. Men er det rart å be da? 

Anonymkode: a8161...0ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 43997...73e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke vanlig å be venner av seg i barnas konfirmasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Om hun er en del av livet til barnet så er det ikke rart.

Anonymkode: 70b88...ee1

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri hørt om noen som ber bestevennen til en av foreldrene i konfirmasjon, hadde vært noe annet om det var barnets bestevenn. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kjeder seg? 

AnonymBruker
Skrevet
Athena Freyja skrev (5 minutter siden):

Aldri hørt om noen som ber bestevennen til en av foreldrene i konfirmasjon, hadde vært noe annet om det var barnets bestevenn. 

Jeg har ikke noe familie (en fjern tante og en kusine jeg ikke har sett på åresvis). Barnet har derimot kjent mange av mine venner hele livet. 

Skal vi da droppe konfirmasjon da? 

Anonymkode: 76e4d...cba

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke noe familie (en fjern tante og en kusine jeg ikke har sett på åresvis). Barnet har derimot kjent mange av mine venner hele livet. 

Hvor skrev jeg noe om å droppe konfirmasjonen, :klo: Eneste jeg skrev var at jeg ikke har hørt om det, det er ikke det samme som å si dere må droppe konfirmasjonen. Bare be bestevennen din, sa aldri at du ikke skulle.

Ser nå at du ikke er TS....

Endret av Athena Freyja
Skrevet

Herremin hatt - gjør det som blir riktig for dere :) Blås i hva andre enn konfirmanten måtte mene om dette!

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med konfirmanten. Har den et nært forhold til personen og ønsker ha den der inviterer dere. Et vennepar av mine foreldre var alltid der i min oppvekst. Angrer fortsatt på at vi ikke inviterte dem i min konfirmasjon. 

Anonymkode: 6db5a...3dd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterer familie og venner av familien. Noen av vennenne har voksne barn, men våre barn har gode relasjoner til de likevel. 

Anonymkode: ba818...a3b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er jo kjempehyggelig?

Jeg ante ikke at konfirmasjon utelukkende skulle være genetisk familie.

Jeg har flere som «chosen family» 🤷‍♀️

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i konfirmasjonen til barna til venninna mi selv om jeg ikke er fadder. Veldig koselig, så da vet dere som aldri har hørt om det, at det er mulig. 

Anonymkode: 7ef9e...8af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hun er ikke fadder, men har vært i livet mitt som en bestevenn i flere år så barnet mitt kjenner hun godt. Jeg ønsket å be, men så sa flere til meg at det ikke var vanlig hvis ikke man er fadder. Men er det rart å be da? 

Jeg gjorde det, da hun har vært stor støtte for meg gjennom oppveksten til Ungen og kjenner Ungen godt.Hun og mannen kom og det føltes riktig at de var der

• Liker 1
Skrevet

Jeg inviterte et par nære venner i konfirmasjon til datteren. Dette er mennesker som alltid har vært en del av hverdagen vår. Datteren ønsket å ha dem her. Glem skikk og bruk, følg det som er naturlig for dere. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har to nære venninner, den ene er fadder til datteren min, den andre for sønnen min. For oss var det helt naturlig at også hun som var fadder til datteren min kom i min sønns konfirmasjon og omvendt. Med mann. Og i den ene konfirmasjonen med barn (som vi har vært mye sammen med i oppveksten). I den andre konfirmasjonen var det korona-restriksjoner på antall, så da var det uten barna.

Det er også vanligere nå å invitere en eller to av konfirmantens venner (med mindre alle har konfirmasjon samme dag), det var ikke så vanlig for en generasjon siden. Så det er vanligere å inkludere nære venner der det før var kun familie. Det er fint.

Ofte har man jo noen som har kommet inn i livet sitt etter at man valgte forlover, fadder osv.

Hvis konfirmanten opplever at din venninne er en som står dere nær, så er det i hvertfall fint å inkludere henne denne dagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Min venninne har vært i livene våres i mange år ja, og barnet liker hun godt. Barnet har sagt at hun ser på henne som en slags tante selvom hun ikke kaller hun tante. 

Barnet sin bestevenn kommer i konfirmasjonen, det er såklart viktigst. Men jeg føler liksom at min gode venninne også kanskje burde være der, hun har jo stilt opp for oss på så mye, også for barna.  Hadde jeg kjent hun når barnet skulle døpes hadde hun vært fadder, men vi ble kjent et par år etterpå. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig hyggelig og absolutt innafor! 
Føles hun som «familie» for dere så er hun det! Det er deres fest og dere inviterer folk dere ønsker å ha til stedet. Folk som er glad i konfirmanten. 
Hva «skikk og bruk boka» sier spiller da ingen rolle!

Min beste venninne fra barndommen er som en søster for meg, og er som en tante for barna mine. De kaller henne «tante». Hun er muslim og kunne derfor ikke være fadder, men hun var likevel invitert i dåpene, og om et par år vil hun være selvskreven gjest i konfirmasjonen. 

Anonymkode: b6d00...a93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle som står nært barnet tenker jeg er naturlig å invitere :)

Noen har venninner som kun er en voksenrelasjon, og det blir jo selvfølgelig litt rart. Men mange har venner som i praksis fungerer som familie, og også er involvert i barnas liv. Det blir noe annet, og selvfølgelig bare fint at de er tilstede på store dager :) 

Anonymkode: c6a23...64c

• Liker 1
Skrevet

Venner av mamma og pappa var i min :) de er ikke fadderne mine, men er faddere til broren min. Nå er de forsåvidt fristilt fra oppgaven, siden både bror og jeg endte opp som hedninger 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...