Gå til innhold

Katten holder meg våken hver natt fra kl 04:00

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette startet for ca en måned siden. Hun er ute om natten, og skal inn kl 04:00. Da roper hun, så jeg skal slippe henne inn. Når hun er inne, er hun rastløs helt til kl 07. Hun får ikke lov av meg å komme inn på soverommet. Jeg ønsker å holde uro, skraping, kloring og mjauing litt på avstand. Men jeg får ikke sove slik jeg burde. Fra 4-7 er det for mye som skjer i leiligheten. Hun forsøker å påkalle opplerksomheten min, og få meg til å stå opp.

Er det innafor, om jeg kjøper et stort bur, setter i kjellerboden, og har henne der om natten? Hun kan ha teppe, vann og kattekasse inni der, slik de har på kattepensjonatet. Evt utetid fra 22-04, og burtid fra 04-07? Ville dette vært dyrplageri? Jeg lurer på hvor bærekraftig det er for min helse, å ha det slik som dette hver natt fra 04-07. Er ikke det sånt som man kan bli syk av?

Anonymkode: 899a1...b84

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I det minste er det din egen katt..

Her det naboenes katter som plager vettet av oss... 

Anonymkode: 29e6c...6db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er innafor

Anonymkode: f74a1...756

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I det minste er det din egen katt..

Her det naboenes katter som plager vettet av oss... 

Hvor bor du sånn ca.? Usikker på hvordan mine oppleves av naboen. 

Anonymkode: 272b5...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Tenker jeg kjører i gang med denne løsningen. Skal foreslå for datteren, og rydde plass i kjellerboden i dag. Nå får sikkert katten og jeg et enda mer anstrengt forhold enn før...

AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg ikke ut med. Men her er det mange katter. De remjer og sloss (parringstid?) og driter i blomsterbeddene. Snøen har smelta vekk og hele plena vår har vært dass i vinter. Det er kattedritt overalt... og det lukter helt jævelig. Ungen kan ikke ut å leke slik som det er nå. Må plukke og spyle først.
Og de har vært i kjøkkenhagen også så tror ikke jeg tørr plante noe der i år mtp sykdom fra kattedriten. 

Hadde det vært hunder hadde eierne måttet plukke opp men siden det er katter er liksom alt greit og jeg er den håpløse naboen 🙃 jeg har nesten lyst til å flytte..

Stinker kattepiss langs garasjeveggen også fordi hannkattene driver og markerer der. 
Skjønner ikke hvorfor ikke det kan settes krav til katteiere sånn som hundeeiere. Søstra mi har tre katter og de er ute i en stor utegård tilknytt huset og plager ikke naboene... 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor bor du sånn ca.? Usikker på hvordan mine oppleves av naboen. 

Anonymkode: 272b5...fc2

TS her. Jeg er også bekymret for naboene. Jeg er kringsatt av fiender, siden alle naboene mine har hund. Mange av dem mener at katter bør gå i bånd. Det er derfor jeg haster ut kl 04 og får henne inn.

AnonymBruker
Skrevet

Min katt er motsatt, inne om natten og vekker meg 04:30 for å gå ut. Så er hun ute noen timer før hun maser på inn igjen, jeg blir liggende og forvente mjauing i 6-7 tida. Så jo, dårlig søvn her også. 

Burløsningen hadde ikke fungert, ser for meg høylytt mjauing/skriking og en dødelig fornærmet pus. 

Jeg vurderer katteluke. 

Anonymkode: cf7d0...2b2

AnonymBruker
Skrevet

Er katteluke ett alternativ da?

Anonymkode: d1ec6...090

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min katt er motsatt, inne om natten og vekker meg 04:30 for å gå ut. Så er hun ute noen timer før hun maser på inn igjen, jeg blir liggende og forvente mjauing i 6-7 tida. Så jo, dårlig søvn her også. 

Burløsningen hadde ikke fungert, ser for meg høylytt mjauing/skriking og en dødelig fornærmet pus. 

Jeg vurderer katteluke. 

Anonymkode: cf7d0...2b2

Det er en tykk branndør mellom boden og gangen. Jeg skal forsøke, men høre med naboene i første etter en tid. De har uansett små skrikerunger, og den andre familien er alltid oppe om natten selv, og ganske høylytt. Jeg tror ikke det vil plage noen her.

At katten blir fornærmet på meg gir jeg katten i. Hun har alltid letet etter feil med meg, uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Her har pus hele badet. Do, matstasjon og soveplass. Et sted pus er vant til og trygg. 

Jeg syns ikke noe om å putte en katt som ikke er vant til bur et sted pus heller ikke er vant til.

Da burde du heller finne en annen løsning.

Din katt viser normal adferd selv om det ikke passer inn i ditt skjema.

Anonymkode: e6b2d...dee

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en tykk branndør mellom boden og gangen. Jeg skal forsøke, men høre med naboene i første etter en tid. De har uansett små skrikerunger, og den andre familien er alltid oppe om natten selv, og ganske høylytt. Jeg tror ikke det vil plage noen her.

At katten blir fornærmet på meg gir jeg katten i. Hun har alltid letet etter feil med meg, uansett.

Får være måte på hva du skal tillegge katten

Anonymkode: d1da3...a50

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke det er innafor. Ka. Du ikke ha et vindu åpent om natten så pus kan gå inn og ut som han vil?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (8 minutter siden):

Synes ikke det er innafor. Ka. Du ikke ha et vindu åpent om natten så pus kan gå inn og ut som han vil?

TS: Har prøvd, men det er det at katten oppsøker meg for å vekke meg. Dette er et problem! Mulig hun må sitte i bur de tre timene fra 4-7 i framtiden. Det er ikke normalt for oss mennesker å være oppe i dette tidsrommet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

TS: Har prøvd, men det er det at katten oppsøker meg for å vekke meg. Dette er et problem! Mulig hun må sitte i bur de tre timene fra 4-7 i framtiden. Det er ikke normalt for oss mennesker å være oppe i dette tidsrommet.

Har du prøvd å la døra være åpen til deg? Eller blir det bare styr da? Synes det er bedre å ha pus på et rom han er vant til, badet eller et gjesterom?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette startet for ca en måned siden. Hun er ute om natten, og skal inn kl 04:00. Da roper hun, så jeg skal slippe henne inn. Når hun er inne, er hun rastløs helt til kl 07. Hun får ikke lov av meg å komme inn på soverommet. Jeg ønsker å holde uro, skraping, kloring og mjauing litt på avstand. Men jeg får ikke sove slik jeg burde. Fra 4-7 er det for mye som skjer i leiligheten. Hun forsøker å påkalle opplerksomheten min, og få meg til å stå opp.

Er det innafor, om jeg kjøper et stort bur, setter i kjellerboden, og har henne der om natten? Hun kan ha teppe, vann og kattekasse inni der, slik de har på kattepensjonatet. Evt utetid fra 22-04, og burtid fra 04-07? Ville dette vært dyrplageri? Jeg lurer på hvor bærekraftig det er for min helse, å ha det slik som dette hver natt fra 04-07. Er ikke det sånt som man kan bli syk av?

Innafor? NEI! Da er det bedre å stenge katten inne på badet eller lukke igjen dør til sute/kjøkken slik at den kan være der. Mat/vann og toalett i nærheten.

Anonymkode: 68b2f...b6e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres ut som du ikke bør ha katt.

Anonymkode: 68b2f...b6e

• Liker 9
Skrevet

Da må du i hvert fall tilvenne henne buret først slik at hun trives der. Hvis ikke er det temmelig slemt gjort mot katten.

Hva med å installere katteluke slik at hun kan gå inn og ut som hun vil?

AnonymBruker
Skrevet

Katt i bur? Bare nei! 

Kan du ikke prøve å endre døgnrytmen til katten? Katter sover mer enn dobbelt så mye som mennesker i løpet av et døgn. Venner katten seg til å sove om natta, er problemet ditt løst. 

Det er også mye tryggere for katten å ikke være ute om natta.

Vi har nå katt nr. 7 i huset. Alle våre katter sov/sover når vi sover. Ingen av dem har vært ute om natta. 

Anonymkode: a4560...1a5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 time siden):

Har du prøvd å la døra være åpen til deg? Eller blir det bare styr da? Synes det er bedre å ha pus på et rom han er vant til, badet eller et gjesterom?

Kunne gjerne hatt henne på badet eller noe, men hun uler høyt som en ulv. Jeg tror ikke det er helsebringende for meg å våkne så mange ganger i dette tidsrommet.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...