AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #1 Skrevet 1. mai 2023 Etter å ha opplevd et voldelig overfall fikk jeg problemer med å sove, mareritt, flashbacks, angst for å bevege meg ute, lettskremt og skjelven, fikk jeg diagnose ptsd. Dessverre fantes ingen behandler med traumekompetanse og jeg har nå gått i nesten to år uten behandling. Jeg føler at jeg er verre nå, på en annen måte. Jeg har begynt å ta ting personlig, nærmest litt paranoid, sånn var jeg ikke før. Hvis jeg ikke får svar på e-post på jobb tenker jeg at det er på grunn av meg, om en kollega ikke hilser liker han meg ikke, jeg tør nesten ikke snakke lenger for jeg er redd for at noen skal bli sinte på meg/angripe meg osv. På kveldene tar jeg gjerne en øl eller tre for å roe meg ned, selv om det overhode ikke hjelper på søvn 😕 Jeg merker at jeg også har begynt å tenke på alkohol på dagtid. I teorien skjønner jeg at dette er helt sprøtt, men i praksis bare reagerer kroppen min av seg selv og mesteparten av tiden er jeg nærmest stiv av skrekk. De som noen gang har vært i virkelig livsfare forstår hva jeg mener. Dette tar over livet mitt og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det vanlig at ptsd blir verre uten behandling? Er det noe jeg kan gjøre selv med dette før livet mitt rakner totalt? Anonymkode: 51096...ba2
Andrine& Skrevet 1. mai 2023 #2 Skrevet 1. mai 2023 (endret) Mye kommer ann på om du får nok søvn. Endret 1. mai 2023 av Andrine&
neon_sun Skrevet 1. mai 2023 #3 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Etter å ha opplevd et voldelig overfall fikk jeg problemer med å sove, mareritt, flashbacks, angst for å bevege meg ute, lettskremt og skjelven, fikk jeg diagnose ptsd. Dessverre fantes ingen behandler med traumekompetanse og jeg har nå gått i nesten to år uten behandling. Jeg føler at jeg er verre nå, på en annen måte. Jeg har begynt å ta ting personlig, nærmest litt paranoid, sånn var jeg ikke før. Hvis jeg ikke får svar på e-post på jobb tenker jeg at det er på grunn av meg, om en kollega ikke hilser liker han meg ikke, jeg tør nesten ikke snakke lenger for jeg er redd for at noen skal bli sinte på meg/angripe meg osv. På kveldene tar jeg gjerne en øl eller tre for å roe meg ned, selv om det overhode ikke hjelper på søvn 😕 Jeg merker at jeg også har begynt å tenke på alkohol på dagtid. I teorien skjønner jeg at dette er helt sprøtt, men i praksis bare reagerer kroppen min av seg selv og mesteparten av tiden er jeg nærmest stiv av skrekk. De som noen gang har vært i virkelig livsfare forstår hva jeg mener. Dette tar over livet mitt og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det vanlig at ptsd blir verre uten behandling? Er det noe jeg kan gjøre selv med dette før livet mitt rakner totalt? Anonymkode: 51096...ba2 Dette hørtes vondt og vanskelig ut, ts. Etter et slikt traume er det helt vanlig at kroppen reagerer. Jeg tenker dette har gått såpass langt at du ikke burde stå i dette alene. Selv om det ikke finnes behandlere med traumekompetanse der du bor, kan du ha nytte av å snakke med psykolog/psykiatrisk sykepleier o.l. Ville ha startet hos fastlege og fått henvisning til DPS eller kommunalt tilbud. For ja, det kan absolutt bli verre og når det har gått så langt at du selvmedisinerer deg, så er det på tide å søke hjelp. Du har opplevd noe svært traumatisk, det er helt normalt at du trenger hjelp. Jo fortere du får tatt tak i dette, jo større sjanse komme seg ut av det. Lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #4 Skrevet 1. mai 2023 Andrine& skrev (12 minutter siden): Mye kommer Ann på om du får nok søvn. Hvem er Ann? Anonymkode: b2f17...42a 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 Selvfølgelig, ts. Kjenner ei som ventet for lenge på å få time hos psykolog, og så ble det glemt av fastlegen…og hun ble bare verre og verre. Anonymkode: b2f17...42a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #6 Skrevet 1. mai 2023 Ja, du trenger helt klart behandling! Anonymkode: 09afb...c9f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #7 Skrevet 1. mai 2023 neon_sun skrev (2 timer siden): Dette hørtes vondt og vanskelig ut, ts. Etter et slikt traume er det helt vanlig at kroppen reagerer. Jeg tenker dette har gått såpass langt at du ikke burde stå i dette alene. Selv om det ikke finnes behandlere med traumekompetanse der du bor, kan du ha nytte av å snakke med psykolog/psykiatrisk sykepleier o.l. Ville ha startet hos fastlege og fått henvisning til DPS eller kommunalt tilbud. For ja, det kan absolutt bli verre og når det har gått så langt at du selvmedisinerer deg, så er det på tide å søke hjelp. Du har opplevd noe svært traumatisk, det er helt normalt at du trenger hjelp. Jo fortere du får tatt tak i dette, jo større sjanse komme seg ut av det. Lykke til ❤️ Glemte å si at jeg også sliter skikkelig med hukommelse (!) og konsentrasjon. Og gråter av ingenting. Hvis noen spør meg om jeg har det bra, så starter det Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig, ts. Kjenner ei som ventet for lenge på å få time hos psykolog, og så ble det glemt av fastlegen…og hun ble bare verre og verre. Anonymkode: b2f17...42a Hva skjedde med henne? 😕 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ja, du trenger helt klart behandling! Anonymkode: 09afb...c9f Ja, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det for å være ærlig. Det er ikke noe tilbud for traumer her. Anonymkode: 51096...ba2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #8 Skrevet 1. mai 2023 Andrine& skrev (2 timer siden): Mye kommer ann på om du får nok søvn. Jeg forstår ikke helt svaret ditt, hva mener du? Jeg får ikke nok søvn, masse mareritt og våkner i firetiden hver dag, redd i kroppen hele tiden Anonymkode: 51096...ba2
Bålkaffe Skrevet 1. mai 2023 #9 Skrevet 1. mai 2023 Andrine& skrev (3 timer siden): Mye kommer ann på om du får nok søvn. Når man har fått PTSD, så vil søvnforstyrrelsen være der allerede. Riktignok er det en link mellom søvnforstyrrelser før PTSD manifesterer seg og risikoen for å få PTSD, men når PTSD har inntrått, så er søvnforstyrrelsen allerede der. Til TS: Ja, PTSD kan bli verre av å ikke bli behandlet. Og du er på god vei til å bli verre. Søk hjelp nå via fastlegen, få hjelp til å sove med innsovingstabletter eller sovetabletter og sjekk nabokommunene/fylkene etter behandlingsinstitusjoner, for dette trenger du hjelp med å få bearbeidet. Sjekk https://www.ptsdnor.no/hjelp-til-selvhjelp/ Har komunen din psykomotorisk fysioterapaut eller Frisklivssentral? Har kommunen en rus og psykisk helse tjeneste?
Andrine& Skrevet 1. mai 2023 #10 Skrevet 1. mai 2023 Bålkaffe skrev (49 minutter siden): Når man har fått PTSD, så vil søvnforstyrrelsen være der allerede. Riktignok er det en link mellom søvnforstyrrelser før PTSD manifesterer seg og risikoen for å få PTSD, men når PTSD har inntrått, så er søvnforstyrrelsen allerede der. Til TS: Ja, PTSD kan bli verre av å ikke bli behandlet. Og du er på god vei til å bli verre. Søk hjelp nå via fastlegen, få hjelp til å sove med innsovingstabletter eller sovetabletter og sjekk nabokommunene/fylkene etter behandlingsinstitusjoner, for dette trenger du hjelp med å få bearbeidet. Sjekk https://www.ptsdnor.no/hjelp-til-selvhjelp/ Har komunen din psykomotorisk fysioterapaut eller Frisklivssentral? Har kommunen en rus og psykisk helse tjeneste? Jeg har hatt dette selv i mange år. Livet går opp og ned når man har en lidelse. De periodene jeg sov veldig dårlig, ble avbrutt av grusomme mareritt ble hjernen min helt ødelagt, jeg så syner og ble veldig paranoid, jeg forsvant mer og mer fra virkeligheten. Jeg har fremdeles samme lidelse men søvnen er relativt bra. På den måten klarer hjernen å beholde helsen bedre. Sånn jeg oppfatter det varierer symptomtrykket. Sover man ikke er det på høy tid å søke hjelp.
Andrine& Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forstår ikke helt svaret ditt, hva mener du? Jeg får ikke nok søvn, masse mareritt og våkner i firetiden hver dag, redd i kroppen hele tiden Anonymkode: 51096...ba2 Logg søvnen din å forklar fastlegen hvordan du har det. Får du ikke god søvn i det hele tatt må du ha hjelp. Våkner du, eller våkner du av at du gisper/skriker? Få med detaljene så legen tar deg på alvor. Jeg har hatt denne lidelsen i mange år…. Pr nå har jeg ganske ok søvn. Våkner periodevis kl fire på morgenen uten å få sove igjen men det regulerer jeg da med å legge meg veldig tidlig påfølgende kveld.
Kaisada Skrevet 1. mai 2023 #12 Skrevet 1. mai 2023 Sjekk ut EMDR-behandling. https://emdrnorge.no/hva-er-emdr/ https://try.virtualemdr.com/emdr-for-ptsd-trauma?gad=1&gclid=CjwKCAjwxr2iBhBJEiwAdXECw4PIwpLFdUeSn8WhRsgi8OtpyUGNy9tsYPJAbPzFyn0nk04aOp2GWBoCArMQAvD_BwE
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #13 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Etter å ha opplevd et voldelig overfall fikk jeg problemer med å sove, mareritt, flashbacks, angst for å bevege meg ute, lettskremt og skjelven, fikk jeg diagnose ptsd. Dessverre fantes ingen behandler med traumekompetanse og jeg har nå gått i nesten to år uten behandling. Jeg føler at jeg er verre nå, på en annen måte. Jeg har begynt å ta ting personlig, nærmest litt paranoid, sånn var jeg ikke før. Hvis jeg ikke får svar på e-post på jobb tenker jeg at det er på grunn av meg, om en kollega ikke hilser liker han meg ikke, jeg tør nesten ikke snakke lenger for jeg er redd for at noen skal bli sinte på meg/angripe meg osv. På kveldene tar jeg gjerne en øl eller tre for å roe meg ned, selv om det overhode ikke hjelper på søvn 😕 Jeg merker at jeg også har begynt å tenke på alkohol på dagtid. I teorien skjønner jeg at dette er helt sprøtt, men i praksis bare reagerer kroppen min av seg selv og mesteparten av tiden er jeg nærmest stiv av skrekk. De som noen gang har vært i virkelig livsfare forstår hva jeg mener. Dette tar over livet mitt og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det vanlig at ptsd blir verre uten behandling? Er det noe jeg kan gjøre selv med dette før livet mitt rakner totalt? Anonymkode: 51096...ba2 Men kunne ikke de som ga deg diagnosen tilby behandling? Anonymkode: a7ccf...3d0
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #14 Skrevet 1. mai 2023 Andrine& skrev (21 minutter siden): Logg søvnen din å forklar fastlegen hvordan du har det. Får du ikke god søvn i det hele tatt må du ha hjelp. Våkner du, eller våkner du av at du gisper/skriker? Få med detaljene så legen tar deg på alvor. Jeg har hatt denne lidelsen i mange år…. Pr nå har jeg ganske ok søvn. Våkner periodevis kl fire på morgenen uten å få sove igjen men det regulerer jeg da med å legge meg veldig tidlig påfølgende kveld. Legen vet hvordan jeg har det. Våkner ofte av en følelse av at noen sitter oppå meg og kveler meg. Det føles som jeg ikke får puste. Noen ganger våkner jeg av at jeg gråter. Andre ganger er jeg bare sånn intenst redd, som om en gal øksemorder ligger under sengen AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men kunne ikke de som ga deg diagnosen tilby behandling? Anonymkode: a7ccf...3d0 Det var en psykologspesialist. Hun sluttet dessverre. Anonymkode: 51096...ba2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #15 Skrevet 1. mai 2023 Kaisada skrev (19 minutter siden): Sjekk ut EMDR-behandling. https://emdrnorge.no/hva-er-emdr/ https://try.virtualemdr.com/emdr-for-ptsd-trauma?gad=1&gclid=CjwKCAjwxr2iBhBJEiwAdXECw4PIwpLFdUeSn8WhRsgi8OtpyUGNy9tsYPJAbPzFyn0nk04aOp2GWBoCArMQAvD_BwE Kan jeg gjøre det på meg selv? Anonymkode: 51096...ba2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #16 Skrevet 1. mai 2023 Bålkaffe skrev (1 time siden): Har komunen din psykomotorisk fysioterapaut eller Frisklivssentral? Har kommunen en rus og psykisk helse tjeneste? Nei. De har en frisklivssentral, men den er kun for de som ikke jobber dermed kan jeg ikke søke der. Ingen slik tjeneste heller. De har et samtaletilbud, men det er bare for de uten diagnoser og med varighet maks tre uker. Anonymkode: 51096...ba2
Bålkaffe Skrevet 1. mai 2023 #17 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan jeg gjøre det på meg selv? Anonymkode: 51096...ba2 Nei, dessverre, EMDR behandling må du til DPS eller avtalespesialist for å få. Jeg har gått gjennom EMDR behandling mot PTSD, og det er ikke noe jeg vil anbefale å gjøre på seg selv alene, det tryggeste er med en behandler som er kurset i behandlingen og som kan fungere som et anker for deg.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #18 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Kan jeg gjøre det på meg selv? Anonymkode: 51096...ba2 Nei Anonymkode: a7ccf...3d0
Andrine& Skrevet 1. mai 2023 #19 Skrevet 1. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 13.20): Legen vet hvordan jeg har det. Våkner ofte av en følelse av at noen sitter oppå meg og kveler meg. Det føles som jeg ikke får puste. Noen ganger våkner jeg av at jeg gråter. Andre ganger er jeg bare sånn intenst redd, som om en gal øksemorder ligger under sengen Det var en psykologspesialist. Hun sluttet dessverre. Anonymkode: 51096...ba2 Har du det på den måten må du kreve at legen henviser deg så du får hjelp. Endret 16. september 2023 av Andrine&
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå