Gå til innhold

Vanlig med hull i tennene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er det at folk vokst opp på 80-tallet og senere får hull i tennene? jeg er 44 og har aldri hatt hull, og trodde det var ganske normalt for de av oss som er vokst opp i en tid med mye fokus på god tannhelse, men kanskje ikke? Er det andre faktorer som spiller inn? Min mor som er over 60 har skikkelig dårlige tenner med massevis av hull, så arv har jeg liten tro på.

Hvor gammel er du, og har du hatt hull i tennene?

Anonymkode: e1bf3...6cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvor vanlig er det at folk vokst opp på 80-tallet og senere får hull i tennene? jeg er 44 og har aldri hatt hull, og trodde det var ganske normalt for de av oss som er vokst opp i en tid med mye fokus på god tannhelse, men kanskje ikke? Er det andre faktorer som spiller inn? Min mor som er over 60 har skikkelig dårlige tenner med massevis av hull, så arv har jeg liten tro på.

Hvor gammel er du, og har du hatt hull i tennene?

Jeg er 48. Hadde ett hull da jeg var 31 år.

Anonymkode: 7090f...37c

AnonymBruker
Skrevet

Det er uvanlig med mange nye hull i voksen alder. Karies er heller ikke arvelig. Harvdu plutselig fått mye karies, så se på vanene dine. Harvdu plutselig begynt å drikke brus daglig? Energidrikk? Har du begynt å kaste opp maten? Eller kanskje begynt på en spesiell type medisin som gjør deg tørr i munnen? Er du deprimert og prioriterer ikke munnhygiene? 

Snakk med tannlegen eller tannpleier.

Mvh tannlege.

Anonymkode: ede34...8c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er uvanlig med mange nye hull i voksen alder. Karies er heller ikke arvelig. Harvdu plutselig fått mye karies, så se på vanene dine. Harvdu plutselig begynt å drikke brus daglig? Energidrikk? Har du begynt å kaste opp maten? Eller kanskje begynt på en spesiell type medisin som gjør deg tørr i munnen? Er du deprimert og prioriterer ikke munnhygiene? 

Snakk med tannlegen eller tannpleier.

Mvh tannlege.

Anonymkode: ede34...8c5

Jeg drikker energidrikk hver dag, er det veldig skadelig altså? Her var det null karies ifølge tannlegen, ingen hull og hun sa heller ikke et ord om syreskader, så jeg lurer jo litt på hvor mye sannhet det egentlig er i den skremselspropagandaen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flere hull som barn og ungdom. Er dame født i 84. Moren min var litt hysterisk på tannkrem, så hun tok alltid mengden av en lillefingernegl. Og jeg måtte skylle vekk med vann i tillegg (hva var vitsen med tannkrem da? 🙈). Selv kjører jeg på med større mengde tannkrem som voksen og skyller ikke etter ferdig tannpuss, skyller bare i starten for å få vekk det urene. Bruker alltid tanntråd. 

Anonymkode: 584d2...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Voksne med tannlegeskrekk har mange hull, uansett alder. Jeg hadde minst 10 hull i en alder av 45 år. Pluss mye annet som betennelse, tannstein bla- bla.. fikk hjelp i narkose. 

Anonymkode: 44121...af3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 73 og fikk hele min ungdom og tidlig voksenalder stadig kommentarer for mine nesten hullfrie tenner, så jeg tror ikke det er så vanlig. Men hos meg er det arv. Min mor fikk gebiss til konfirmasjonen, men min far har sine egne tenner ( er nå over 80) , og det hadde også min farfar, som aldri hadde brukt en tannbørste. 

Anonymkode: 40fd8...64a

AnonymBruker
Skrevet

Masse hull her, mye antibiotikabruk som barn

Anonymkode: 89bf9...8d6

Skrevet

Jeg har passert 50, har ikke en fylling i munnen. Null hull ever. 

Skrevet

Veldig vanlig. De aller fleste har noen.

AnonymBruker
Skrevet

Er 40 år, aldri hatt hull. 

Anonymkode: a0a73...8cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg drikker energidrikk hver dag, er det veldig skadelig altså? Her var det null karies ifølge tannlegen, ingen hull og hun sa heller ikke et ord om syreskader, så jeg lurer jo litt på hvor mye sannhet det egentlig er i den skremselspropagandaen.

Jeg drikker Pepsi max HVER dag, flere glass om dagen. Gjort i mange år. Ingen syreskade på tennene, ingen hull! 

Anonymkode: bea4e...a13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 45 år og har hatt utallige hull helt fra jeg var barn, pusset tenner og gjorde alt som anbefalt, broren min hadde aldri hull. Sjelden jeg har "nye" hull nå, men har hatt masse rotfyllinger og noe av årsaken er at når jeg var barn så borret tannlegen ut mye av tannen og det ble dype fyllinger. Mye tull med mine tenner, men de ser veldig fine ut i det minste 😅, hvite, fine og rette.

Anonymkode: 52eb2...da0

AnonymBruker
Skrevet

46, og hadde svært mye hull som barn/ungdom. Dårlige skoletannleger (som førte til tannlegeskrekk) og dårlig tannhygiene/kosthold, samt nok ubalanser mtp vitaminer (d vitamin, kalsium). Mye unødvendig brus og godteri.

Som voksen har jeg ikke hull. Er nøye med tannhygiene og kosthold. Måtte få fasetter på flere tenner da de var stygge og svake (hadde veldig komplekser). Har også hatt 1 rotfylling og 1 krone pga dype fyllinger fra barndommen. Sanerte amalgam for 20 000 kr for noen år siden, herregud at de lot oss ha dette i tennene. 

Anonymkode: a5829...f73

AnonymBruker
Skrevet

M42 her og har heller aldri hatt hull i tennene.
Det er nok noe arv og miljø som spiller inn, i tillegg til kosthold, hygiene osv da

Anonymkode: 57d15...b9d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 36 og har alltid hatt hull, selv om jeg pusser 2-3 ganger om dagen,  bruker tanntråd og munnskyllevæske. Mine tenner hadde dårlig emalje siden jeg fikk de. Så tror ikke det alltid er pga dårlig tannhygiene🙂

Anonymkode: f83dc...69d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er 36 og har alltid hatt hull, selv om jeg pusser 2-3 ganger om dagen,  bruker tanntråd og munnskyllevæske. Mine tenner hadde dårlig emalje siden jeg fikk de. Så tror ikke det alltid er pga dårlig tannhygiene🙂

Kan være du trenger mer kalsium og d vitamin, viktig for tannhelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Er 46 og har hatt mye hull. Hadde nok elendig pusseteknikk som ung (liten oppfølging fra foreldre), så det ble en del store amalgamfyllinger fra skoletannlegen. Har hatt noen små fyllinger som ung voksen også. Nå er renholdet optimalt i følge tannlegen, men jeg har likevel store utgifter pga de gamle fyllingene. Mister biter av tenner, må bytte store fyllinger, sprekker som oppstår osv.

Anonymkode: e118f...b19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan være du trenger mer kalsium og d vitamin, viktig for tannhelse. 

Har ikke noe mangler 🙂 Alt er sjekket ut 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke noe mangler 🙂 Alt er sjekket ut 🙂

Jeg hadde heller ikke det, men tok ekstra likevel i en periode hvor jeg hadde problemer med emalje og diverse annet med noen tenner. Gjorde susen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...