Gå til innhold

Gardiner i splitter nytt hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bygger hus! Jeg har allerede begynt å planlegge innredningen (typisk jenter kanskje...?), og da synes jeg gardiner er ganske viktig. Huset er i såkalt "funkisstil", med store vindusflater i stua, og relativt stramme detaljer ellers (ingen taklister, minimalistisk kjøkken). Vi har noen ganske store vinduer rett i sør, og der kommer jeg til å trenge god solavskjerming om sommeren. Har vært inne på tanken å ha panelgardiner, men synes kanskje at det kan bli litt "for mye". Nå er jo lamellgardiner så moderne, men da synes jeg det kan bli litt for mye kontorpreg igjen. I tillegg til vinduene i sør så har vi en lang vindusrekke mot nord, og her er jo ikke solavskjerming så viktig, men det må likevel være ett eller annet der som kan dempe innsyn litt. Og det bør jo helst stå i stil med de andre gardinene. Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med persienner i tre?

Hvorfor tror du panelgardiner blir for mye? Mener du for mye "gardinete" eller for minimalistisk? Jeg tror panelgardiner kunne vært bra!

Skrevet

Jeg er vel mest redd for at det blir for "gardinete". Men egentlig kan det vel være ganske fint for å få myket opp linjene litt. Jeg er egentlig ikke en sånn type som vil ha bare stål og hvitt og vegger i rå betong, det skal jo være litt "hjemmekoselig" også da... Synes i utgangspunktet panelgardiner er stilig, men enkelte overdriver kanskje litt og bruker for mye farger og mønster på dem...

Skrevet

Og en ting til: har noen erfaring med panelgardinsystemet til Ikea? Er det sånne skinner hvor man kan dra gardinene langs skinna uten å "kræsje" i veggfester?

Skrevet

Jeg tror panelgardiner kan bli kjempefint. Det kan jo bli veldig stramt med dem også, hvis du bruker streite farger, og eventuelt bare én nøytral farge på alle panelene, eller 2 for å få litt mer effekt.

Enig i at lamellgardiner kan bli litt for "kontor", særlig hvis det er veldig stramme linjer fra før.

Skrevet

Hva er forskjellen å en panelgardin og en lamellgardin?

Nyskjerrig

Skrevet (endret)

Litt vanskelig å forklare egentlig... Gå inn på Kjells Markiser, der er det en del bilder av lamellgardiner.

Endret av Eliza
Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg tror også panelgardiner hadde blitt fint, og utvendige persienner for solavskjerming?

Skrevet

Jeg synes ikke gardiner, persienner eller andre lignende ting passer inn i en funkisstil i det hele tatt, jeg.

Skrevet

Jeg er enig i at det ikke passer inn med "vanlige" gardiner til denne stilen, men en eller annen form for avskjerming må man ha (mest med tanke på sol og UV-stråler som kan ta knekken på møblene våre).

Gjest Fruktfat
Skrevet
en eller annen form for avskjerming må man ha (mest med tanke på sol og UV-stråler som kan ta knekken på møblene våre).

eller så finnes det jo (driit)dyre vinduer som har noe sånt filter i! :kgblunk:

Skrevet
Jeg er enig i at det ikke passer inn med "vanlige" gardiner til denne stilen, men en eller annen form for avskjerming må man ha (mest med tanke på sol og UV-stråler som kan ta knekken på møblene våre).

Ja, det er jo en nødvendighet med solskjerming. Tror jeg ville gått for hvite, enkle liftgardiner. Når de ikke trengs, kan de heises helt opp sånn at de nesten ikke vises.

Gjest Huseier
Skrevet

Vi har akkurat kjøpt oss hus og skal kjøre det ganske minemalistisk vi ogå...grå sofa, glass bord etc. Vi har også et STORT vindu med dør ut til terassen, og jeg gikk lenge i tåke om hva jeg skulle ha der...persienner ble for kaldt, fargede gardiner for mye...så fant jeg dem! Noen lyse gardiner på A-møbler med litt skrift i som også går i lyse farger. Altså litt detaljer uten at det blir for mye. Syntes det lyse blir finest, da jeg på en måte ville ramme inn vinduene, men samtidig ikke la dem dominere. Dessuten så syntes jeg vinduene slipper inn mer lys, med lyse gardiner...

Lykke til ;)

Skrevet

Selv om huset er funkis trenger man ikke kjøre minimalistisk stil innvendig etter min mening. Har vært i flere ordentlige, klassiske funkishus hvor beboerne hadde en mer personlig stil med f eks fine tepper, møbler i en annen stilretning enn huset, noen fine, strke farger osv. Synes det kan være vel så fint som å "bare" ha det minimalistisk. Bare for å nevne det.

Ville nok heller ikke hatt lamellgardiner - det blir veldig instituasjonsaktig... Enkle liftgardiner, og kanskje noen tynne, lette gardiner i en passende farge kunne også vært ok, men igjen kommer det jo an på helheten dere ønsker, da.

Skrevet

Jeg synes også liftgardiner er flotte. Skal iallefall ha det på barnerommene, lekerommet og gjesterommet. Hvordan tror dere det blir med en kombinasjon av paneler og liftgardiner? Vinduene mot sør er nemlig fra gulv til tak, og der hadde det sikkert vært stilig med paneler. Vinduene mot nord er derimot i brystningshøyde, og der passer det kanskje best med liftgardiner? Kan jo bruke samme stoff, slik at de blir "like" på en måte...?

Gjest Gjest_Johanne_*
Skrevet

Jeg har også funkishus og har stort sett bare metallpersinenner i vinduene.

Kun på kjøkkenet har jeg valgt lange, hvite gardiner

Gjest Embla s
Skrevet

Hvis jeg hadde hatt et hus i funkisstil, ville jeg nok gått for funksjonalistisk solblending og, med persienner eller lameller. Er heller ikke enig i at lameller nødvendigvis virker kontoraktig, syns tvertimot det er stilig og passer bra til store vindusflater hvis huset ellers er i den stilen du beskriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...