Gå til innhold

Katt tisser inne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei katte på 8 år som for kanskje 2 år siden begynte å tisse inne. Det eskalerer og nå tisser hun inne alle steder man kan tenke seg. Har måttet kaste sko, sekker, bager, klær… har tisset i tørketrommelen, i sånn boller og bokser som står i huset. Tisser på gulvet da helst i hjørner og ved lister, til og med noen ganger rett fremom oss. Har måttet kaste noen møbler i gangen og boder som har blitt skadet av urin på ‘føttene’ og lukten går ikke bort. Har også begynt å tisse på kjøkkenbenken… det er nok det verste. Det har også rent ned veggen bak kjøkkenbenken og på gulvet. Kan ikke ha sokkel nede under benken for må vaske tisset som renner ned veggen der… det er veldig urenslighet og vi må klore mye.. det har skjedd flere ganger nå. Måtte også fjerne gulvlister i gangen, så det begynner å bli dyrt… måtte kaste overmadrass da hun tisset i sengen også en gang. Katten er oppfulgt hele livet med dyrlege, ormkurer, vaksiner. Sjekket med blodprøver for alle mulige fysiske sykdommer, alt var bra. Er sterilisert og chippet, katteluke og går ut å inn som hun vil. 

Jeg vet snart ikke mine arme råd lengre 😕😕 Huset blir jo ødelagt av dette og det tærer meg også. Har aldri avlivet en katt før, da jeg har hatt katt hele mitt voksne liv, den eldste 14 år, denne 8 år… så ikke noe jeg tar lett på… dyrlegene mener det er psykisk syk denne katten er…. 
noen som har erfaring med dette, og hva ville dere gjort …? På forhånd takk!

Anonymkode: 05f33...f56

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville avlivet. Jeg hadde ikke orket å leve sånn, og det kan jo tyde på at katten ikke har det bra heller. 

Anonymkode: f1768...54e

• Liker 1
Skrevet

Den ene katten min tisset inne når hun ikke fikk nok oppmerksomhet. Hun hatet at jeg skulle reise, har tatt livet av sikkert 6 kofferter. Men, så lenge hun hadde oss rundt seg, fikk oppmerksomhet, gikk det veldig bra. 

Jeg tenker at katten din ikke har det bra. Dessverre anbefaler jeg avlivning. Du kan ikke ha det sånn i hverdagen, og katten har det ikke godt heller. Dette er et ansvar vi som dyreeiere må ta noen ganger. Tøft, men nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være nyresvikt. Dra til dyrlegen og få sjekket nyrene. Min katt døde av dette. Det var grusomt. Jeg klandret meg selv. Natten da katten døde var grusom. Jeg har fortsatt dårlig samvittighet, 8 år etter. De som har nyresvikt kan overleve på speisalfor, dersom de får stilt diagnosen. Dette må du ta på alvor!!!

Anonymkode: 2cca0...e06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være nyresvikt. Dra til dyrlegen og få sjekket nyrene. Min katt døde av dette. Det var grusomt. Jeg klandret meg selv. Natten da katten døde var grusom. Jeg har fortsatt dårlig samvittighet, 8 år etter. De som har nyresvikt kan overleve på speisalfor, dersom de får stilt diagnosen. Dette må du ta på alvor!!!

Anonymkode: 2cca0...e06

Hun skriver jo at hun har sjekket katten hos dyrlegen.

Skrevet

Den mistrives. Snakk med noen som KAN katt. Gi den mer oppmeksomhet. Er dere mye vekke, er den mye alene? Typiske tegn…

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være nyresvikt eller annet fysisk. 

Det kan også være at det har kommet en ny katt i nabolaget og din katt kjenner mye på stress. Dette kan gjøre at de tisser mye rundt i hjemmet (tissing er stressreduserende, pluss lukten av seg selv i hjemmet gjør at de føler seg tryggere). Det er godt kjent (og studert) at innekatter kjenner på langt mindre stress enn utekatter. Har dere vurdert å gjøre katten til innekatt? Dere kan lage en uteinnhegning med et par biter tre og litt hønsenetting ved et vindu

Anonymkode: ac8d4...fbe

AnonymBruker
Skrevet

Huff, avliv. Utrolig ekkelt.

Anonymkode: 684a2...ecd

AnonymBruker
Skrevet

Hos veterinær med blodprøver, vet du om de spesifikt sjekket nyrene også?  Jeg hadde en katt som tisset inne i seng og sofa, hun døde av akutt nyresvikt og hadde mye smerter på slutten.

Anonymkode: 7db7e...4cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også tatt en ekstra tur til veterinær for å sjekke nyrene spesifikt, og kanskje til og med en annen veterinær enn du var hos forrige gang.

Dersom det ikke er noe galt der kan det være, som flere nevner, atferd som tyder på stress eller utrygghet, ofte som reaksjon på endring i rutiner. Har feks dokassene blitt flyttet på? Eller andre av kattens ting/møbler som seng, matskål, klorestativ, osv? Og aller viktigst, er dokassene rene nok? Har du byttet merke kattesand i det siste? Det finnes typer kattesand som er tilsatt en mild lukt som tiltrekker kattene, jeg ville undersøkt det i første omgang.
Katter liker generelt ikke forandring særlig godt, så dersom det er noe nytt eller annerledes i hjemmet (feks at noen har flyttet ut, flyttet inn, noen er ofte på besøk, eller huset er nylig oppusset eller ommøblert), eller i utemiljøet dersom katten er utekatt, kan dette ha svært betydelig påvirkning på atferden. Det er nevnt tidligere i tråden, men om det er en ny katt i nabolaget kan det også påvirke tissing som enten stresslindring eller kraftigere markering av revir. Dette er en av mange, mange gode grunner til at katter jevnt over har det best som innedyr.

Mange katter har også en sterk reaksjon på enkelte typer plast og plastmaterialer fordi det avgir en svak lukt som for katter praktisk talt er et blinkende skilt hvor det står "Tiss her!" Denne typen plast kan finnes i alt fra bæreposer til undersiden av teppefliser, dørmatter og joggesko, så det kan være verdt å undersøke. Er det feks brukt epoxy eller andre plastholdige materialer noe sted hvor katten har tisset? Noen ganger kan katter også bli inspirert til å tisse på overflater som er renset med klor eller klorholdige vaskemidler, av samme årsak. (Les mer her: https://betterwithcats.net/why-do-cats-pee-on-plastic-bags/) Siden du nevner sko, sekker, bager, bokser, osv - alt dette er ting som fort kan være helt eller delvis laget av plast.

Anonymkode: d60e3...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...